Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein kerjäläisen syömään Hgin keskustassa

Vierailija
03.10.2011 |

Kirjoitanpa tän tänne, vaikka 99% tuomitsee tekoni. Olin tulossa töistä, kun näin Hgin Sokoksen kulmilla tosi säälittävän vanhan romanikerjäläismummon, istui vesisateessa repaleisissa vaatteissa. Olin menossa Punavuoren Fidan kirppikselle, ja päätin, että ostan sieltä mummolle kunnon takin ja lakin. Löysinkin, yht 8e. Sit menin ratikalla takas keskustaan ja päätin antaa vaatteet ja ostaa ruokaa, jos hän vielä siellä on. Olihan hän, kumarruin hänen luokseen ja sanoin tule tule, no problem, ja tein syömistä matkivan eleen. Mummo nosti ryysynsä ja lähti raahustamaan mun perässä, mentiin Postitalon ohi kohti rautatieasemaa ja siitä otin mukaamme vielä tosi nuoren kerjäläistytön, varmaan 17v. 

Mentiin siihen aseman välikössä olevaan turkkilaisten pitämään pikkukahvilaan. Pistin heidät istumaan ja sanoin myyjälle, että tulin ostamaan näille ihmispoloille ruokaa. Ostin 2 kinkkusämpylää, kahvia ja munkkia. Olisi maksaneet 9,40 mut turkkilaismies sanoi että saat 8 eurolla kun annat heille ruokaa, hänkin tekee niin, että nämä ihmiset ei varasta vaan nuoret miehet, eikä ne varastelijat koskaan istu kadulla kuppi kourassa, hän on seurannut tilannetta. Kerjäläiset söivät siinä, nuorempi osasi sanoa suomeksi kiitos, mummo teki vaan ristinmerkkejä. Annoin vaatekassin, tein ristinmerkin vaikken uskonnollinen olekaan. Kysyin myyjältä, saavatko he jäädä tänne suojaan syömään, eikä miehellä ollut mitään ongelmaa. Sit lähdin. 

Mä en pidä kerjäläisongelmasta, ja Romanian valtion pitäisi asia ratkaista, mutta mun tuli sääli näitä yksilöitä! En antanut rahaa, vaan ruokaa ja vaatetta. Onhan heilläkin ihmisarvo, eivät he ole mitään "eläviä roskia". Ja vaikka varmaan onkin varkaita tms. joukossa, niin mummon surkeus ja silmien epätoivo oli niin murheellinen näky, että pakko oli jotenkin auttaa! 

Ja kun tätä joku kuitenkin miettii, niin olen kyllä auttanut kotimaankin vähäosaisia. Antanut vaatetta Hopen rekkaralleihin, kuulun MLL:oon, annan jouluisin joulukuusi-keräyksiin joulupaketteja lapsille ja oon tämänkin palstan kautta (vai oliko Kaksplussalta?) antanut joulupaketteja vähävaraisille perheille. En kerro näitä siksi, että yrittäisin kilpeäni kiillottaa, vaan kun joku kuitenkin haluaa kommentoida, että miksi et oman maan kansalaisia auta, niin kyllä teen niinkin. 

Emme ole itse rikkaita, tavallinen keskituloinen, kaksilapsinen ja asuntovelkainen perhe lähiöstä. Mut rahaa jää mielestäni meiltä sen verran vuodessa yli, että autan apua tarvitsevaa. Jos se on "hyysäämistä" niin sitten olen hyysäri.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tänään Helsingin keskustassa ja näin kerjäläisiä. Usein olen ajatellut, et haluaisin auttaa muulla tavoin kuin antamalla rahaa, mutta rohkeus ei riitä. Kunpa uskaltaisin tehdä niin kuin sinä.

Vierailija
62/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei ollut kerjäläinen sanan varsinaisessa merkityksesssä, pysäytti minnut ja selitti engalnniksi jotain menetetystä paluulennosta tms. rattaissa oli pieni lapsi, ehkä parivuotias. Nainen oli ihan ok pukeutunut ja siisti eikä rattaatkaan olleet ihan huonot. rahaa en antanut, vaan pyysin odottamaan ja hain kaupasta muutaman grillatun kanankoiven ja jugurtin ja annoin ne, jotta lapsi saa jotain syötävää. Nainen pyysi vielä rahaa, mutta sitä en antanut. Oli syy heillä mikä tahansa, toivottavasti pääsivät kotiinsa ja lapsi sai ruokaa.

Nainen vain kertoi minulle myös englanniksi, että ei saa mistään rahaa kun aika jonnekin sosiaalitoimistoon on parin päivän päästä jne. Kysyin rattaissa nukkuvan tytön ikää ja pyysin heitä odottamaan, että käyn kaupassa ostamassa ruokaa. Naisen naamasta näki, että ajatus ei ollut mieluinen ja kun tulin takaisin max. 10 min kuluttua olivatkin hävinneet kuin tuhka tuuleen. Valitettavasti tämä kokemus sai aikaan sen, että enää en rahojani anna edes ruokaan. Ehkä sinä olit jo ostanut heille päivän ruuat ;o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muiden lapsia tahallaan, että saataisiin ne mahdollisimman säälittävän näköisiksi. Illan päätteeksi se hakattu lapsi ei saa sitä ruokaa ja rahaa vaan ne toimintaa johtavat tyypit, jotka ei seiso kadulla.

Todennäköisesti mummo ja se nuori tyttö saa turpiin.

ne kaikkein surkeimman näköiset laitetaan kuppi kourassa kerjäämään. Päivän päätyttyä tulee ne salskeat hyväkuntoiset keräämään päivän saldon. En ole auttamista vastaan, näin se vaan monesti menee.

Vierailija
64/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläiskulttuurissa lainataan lapsia toisilta, että saadaan sitä rahaa kerjättyä lisää. Vammautetaan tahallaan omia lapsia, että saadaan lisää rahaa. Kierrätetään sitä yhtä vammaista lasta useammalla kerjäläisellä, että näyttäisi mahdollisimman säälittävältä. Ei päästetä lapsia kouluun vaan pidetään kaduilla, jotta saataisiin lisää rahaa.

ja mitä enemmän rahaa te annatte, sitä enemmän kerjäläisiä on ja sitä enemmän he hakkaavat lapsiaan, eivätkä päästä niitä kouluun.

Jos annat rahaa niin et tiedä kuka sen saa mutta jos annat kerjäläisen eteen ruokaa jonka popsii suuhunsa niin varmasti hän siitä hyötyy eikä joku muu. Itse olen nähnyt ulkomailla kerjäläisiä ja jotkut ihan pienten lasten kanssa. Silloin oli uusi juttu mulle enkä osannut suhtautua. Olis pitäny niille lapsille vaikka viedä jotain ruokaa.

Vierailija
65/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ette haluaisi auttaa lasta, joka on tahallaan vammautettu kerjäämistä varten, oli ensimmäinen ajatukseni.

Sen verran jatkan tähän mielenkiintoiseen ketjuun, että ei ole olemassa yhtä ja yhtenäistä kerjäämiskulttuuriakaan, kuin ei myöskään romanien yhteistä kerjuuperinnettä. Olen asiaa ihan työni puolestanikin tutkinut erään sos.poliittisen turkimuksen yhteydessä.

Italiassa kerjäävät monien maiden, myös oman maan vähäosaiset ihmiset. Euroopassa on hyvin harvinaista kerjääjän fyysinen vahingoittaminen paremman saaliin toivossa. Toki Euroopassakin on ikävä kyllä organisoitua ihmiskauppaa ja kerjäläisyyttä. Suomessa kerjääminen ei ole toistaiseksi ollut samalla tavoin järjestäytynyttä.

Organisoitu kerjäläisyya perustuu MASSOJEN määrään. Yksittäinen kerjäläinen saa vähäisen saaliin, joten organisaation alueella tulee olla useita satoja, jopa tuhansia kerjäläisiä, jotta johto voi sanoa tekevänsä tuottavaa bisnestä. Helpompaa on varastaminen, paritus jne. Suomessa kerjäläisiä oli elokuussa n. 250, eikä noin pienen porukan pitäminen ole järkevää. Lisäksi romanit tulevat ja lähtevät pikkuhiljaa esim. perhekunnittain, joten sekin kertoo toiminnan organisoimattomuudesta.

Kerjäläiskulttuurissa lainataan lapsia toisilta, että saadaan sitä rahaa kerjättyä lisää. Vammautetaan tahallaan omia lapsia, että saadaan lisää rahaa. Kierrätetään sitä yhtä vammaista lasta useammalla kerjäläisellä, että näyttäisi mahdollisimman säälittävältä. Ei päästetä lapsia kouluun vaan pidetään kaduilla, jotta saataisiin lisää rahaa.

ja mitä enemmän rahaa te annatte, sitä enemmän kerjäläisiä on ja sitä enemmän he hakkaavat lapsiaan, eivätkä päästä niitä kouluun.

Jos annat rahaa niin et tiedä kuka sen saa mutta jos annat kerjäläisen eteen ruokaa jonka popsii suuhunsa niin varmasti hän siitä hyötyy eikä joku muu. Itse olen nähnyt ulkomailla kerjäläisiä ja jotkut ihan pienten lasten kanssa. Silloin oli uusi juttu mulle enkä osannut suhtautua. Olis pitäny niille lapsille vaikka viedä jotain ruokaa.

Vierailija
66/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin apu menee suoraan ihmiseltä ihmiselle. Teostasi tuli hyvä mieli minullekin. Ei kaikki hyväsydämisyys olekaan kuollut Suomessa :)))

Vierailija
67/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olikos se vain sellainen päiväuni.

Vierailija
68/71 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se mummo käyttää sitä mun antamaa takkia :) Ei siis mennytkään väliportaan pikkupomoille eteenpäin, vaan jäi ihan mummon omaan käyttöön. Näin hänet tunti sitten Sokoksen kulmilla ja hänkin tunnisti minut, vieläkin käsielein ja teki ristinmerkkejä.

Niin, ja ei ollut hakatun näköinen, eli eipä se tuntunut näitä "liigan johtajia" haittaavan, vaikka mummo olikin kanssani kahvilassa ja poissa kerjuupaikaltaan.

t. ap

Vierailija
69/71 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana. Se tarkoittaa kiitos paljon! Ahdingossa olevalta se tulee sydämen sopukoista saakka. Sanotko muuten itse kiitos saadessasi jotakin?

Mistä muuten arvelet ettei me anneta sala-apuakin tarvitsevalle? Erehdyt pahankerran!

Vierailija
70/71 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvänen aika näkeehän sen jo silmistä tosi tarpeessa olevan ja tekotarpeessa olevan. Ammattikerjäläiset tulee taksilla kerjuupaikkaansa ja todellakin niillä on niin hienot kännykät, jotka tosin on ostettu Romaniasta eikä maksa kuin meillä. Nämä on yleensä nuoria miehiä ja naisia. Röyhkeitäkin ovat!! En anna ikinä mitään!

Vierailija
71/71 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin ap antoi niille ruokaa, ei rahaa. Ne katu-mummelit ovat siinä rikollis-ketjussa alimmista alimpia, jos heitä auttaa, se ei pätkän vertaa tue rikollisliigan johtiporrasta!

No edistääkö se sitten tuon sakin maastapoistumishaluja vai ei?

Kysytään näin päin...

Sinun mukaasi he eivät kerjää itselleen, vaan jollekulle muulle, joka heidät on tuonut tänne kerjäämään. Tarjottua ruokaa on johtoportaan vaikea saada kerjääjältä pois. Sen sijaan se, ettei heille anneta sitä rahaa pistää, johtoportaan harkitsemaan kannattaako heitä roudata tänne. Niinpä ruoan tarjoaminen on hyvä keino auttaa heit.