Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää intimiteettisuojan puuttuminen lääkärikäynneillä

Vierailija
03.10.2011 |

Esimerkiksi kun joku aikaa sitten menin virtsatietulehduksen vuoksi päivystykseen. Siinä lasitiskillä muori sanoo kovaan ääneen, "tässä on tää PISSANÄYTEPURKKI, mene tuonne vessaan antamaan näyte. Osaathan antaa OIKEANLAISEN NÄYTTEEN?!" (alkaa selittää alapesusta ja keskivirtsasta). Siinä minä 30v nainen kävelen se purkki kädessä kiltisti vessaan ja n. 30 muuta ihmista kuuntelee ja katselee.

TIEDÄN, periaatteessa ihan luonnollisia asioita ja olen monen mielestä varmaan käsitttämättömän outo nipo ja seksielämänkin täytyy olla kuollutta jne. Mutta, minusta nuo tilanteet voisi hoitaa toisinkin!

Noh, sitten menen kesken työpäivän käymään gynekologilla. Minulla on päällä kauluspaita, suorat housut jne. Riisun siinä sivuhuoneessa housut pois ja tassuttelen niinkuin joku idiootti se lyhyt kauluspaita ja sukat jalassa huoneen poikki... MIKSI, oi miksi ei esimerkiksi voisi olla sellaista mekkotyylistä takkia paikan puolesta, minkä voisi pukea siellä sivuhuoneessa, ettei tarvitsisi niinkuin Aku Ankka tassutella. Ensi kerralla laitan mekon, nyt kun tiedän käytännön.

En tiedä, välillä kaipaisin lisää yksityisyyttä (ja inhimillisyyttä!) potilaan hoitamiseen!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän suositellaan joka paikassa! Eri asia on TODELLISET HÄTÄTILANTEET! Jos on virtsavaivoja tai peräpukamia niin silloin voi soittaa etukäteen.

Vierailija
22/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua silittää vastakarvaan se vastaanottoluukulla nureilevät kotkat.

Ne vaativat kovaan ääneen kertomaan miksi haluaisin tavata lääkäriä voidakseen päätellä onko kyseessä päivystystä vaativa vaiva.

Siinä sitten selittelet jonon ensimmäisenä muiden pällistellessä taustalla kuinka peräpukamista pukkaa verta tai miten paise nivusissa on käynyt kipeäksi.

Eikö oikeasti saa mitään yksityisyyttä noille luukuille?

Seuraavaksi menet sitten apteekkiin kuuntelemaan luentoa siitä miten sitä peräpukamasalva tulee sinne ahteriin levittää.

Se on hoitajien työ! Hoitajat tekevät hoidon tarpeen arvioinnin ensin. Ei sinne kaikki vaan voi kävellä saman tien lääkärin vastaanotolle. Miettikää nyt mikä ruuhka siellä olisi jos kaikki vaan "pääsis" suoraan lääkärille kun kynsi on vähän lohjennut. Ihmisiltä on kadonnut maalaisjärki näissä asioissa. Päivystykseen mennään heti kun nenä on vähän tukossa tai yskää on ollut kaksi päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten tässäkin ketjussa jotkut pilkkaavat, miten ei saisi piitata. Mutta kun moni piittaa.

Useimmiten tämä ongelma olisi vielä ratkaistavissa aika pienillä ponnistuksilla, ainoa mikä puuttuu on motivaatio ottaa potilaan kokemus huomioon. Mentaliteetti on sellainen, että luonnollisessa yksityisyyden kaipuussa on jotain väärää, ja nolostelu on oma moka.

Vierailija
24/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua silittää vastakarvaan se vastaanottoluukulla nureilevät kotkat.

Ne vaativat kovaan ääneen kertomaan miksi haluaisin tavata lääkäriä voidakseen päätellä onko kyseessä päivystystä vaativa vaiva.

Siinä sitten selittelet jonon ensimmäisenä muiden pällistellessä taustalla kuinka peräpukamista pukkaa verta tai miten paise nivusissa on käynyt kipeäksi.

Eikö oikeasti saa mitään yksityisyyttä noille luukuille?

Seuraavaksi menet sitten apteekkiin kuuntelemaan luentoa siitä miten sitä peräpukamasalva tulee sinne ahteriin levittää.

Se on hoitajien työ! Hoitajat tekevät hoidon tarpeen arvioinnin ensin. Ei sinne kaikki vaan voi kävellä saman tien lääkärin vastaanotolle.

Eihän tässä siitä ollut kysymys. Vaan siitä, että ne vaivat kailotetaan koko huoneen kuultavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme