Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää intimiteettisuojan puuttuminen lääkärikäynneillä

Vierailija
03.10.2011 |

Esimerkiksi kun joku aikaa sitten menin virtsatietulehduksen vuoksi päivystykseen. Siinä lasitiskillä muori sanoo kovaan ääneen, "tässä on tää PISSANÄYTEPURKKI, mene tuonne vessaan antamaan näyte. Osaathan antaa OIKEANLAISEN NÄYTTEEN?!" (alkaa selittää alapesusta ja keskivirtsasta). Siinä minä 30v nainen kävelen se purkki kädessä kiltisti vessaan ja n. 30 muuta ihmista kuuntelee ja katselee.

TIEDÄN, periaatteessa ihan luonnollisia asioita ja olen monen mielestä varmaan käsitttämättömän outo nipo ja seksielämänkin täytyy olla kuollutta jne. Mutta, minusta nuo tilanteet voisi hoitaa toisinkin!

Noh, sitten menen kesken työpäivän käymään gynekologilla. Minulla on päällä kauluspaita, suorat housut jne. Riisun siinä sivuhuoneessa housut pois ja tassuttelen niinkuin joku idiootti se lyhyt kauluspaita ja sukat jalassa huoneen poikki... MIKSI, oi miksi ei esimerkiksi voisi olla sellaista mekkotyylistä takkia paikan puolesta, minkä voisi pukea siellä sivuhuoneessa, ettei tarvitsisi niinkuin Aku Ankka tassutella. Ensi kerralla laitan mekon, nyt kun tiedän käytännön.

En tiedä, välillä kaipaisin lisää yksityisyyttä (ja inhimillisyyttä!) potilaan hoitamiseen!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espoon Kilon poliisiasemalla rikosilmoitukset tehdään olosuhteissa, joissa kaikki vuoroaan odottavat kuulevat koko keskustelun. Itse kuulin jonkun varkaustapauksen kaikkine yksityiskohtineen. Aivan uskomatonta; rikosilmoitusta tekevähän voisi olla rikoksen luonteesta riippuen vaikka miten herkässä mielentilassa, ja monet rikokset ovat erittäin arkaluonteisia.

Vierailija
2/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me alettais pankissakin huutelemaan kaikkien kuullen että se on nyt rouvalla tuo tili ylittynyt sen verran että ulos-ottoon lähtee.

Samantien kävisivät AV-mammat kuumina ja soittelisivat iltapäivälehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ehti kuuntelemaan vieruskopilla asioivan juttuja kun odottelee sitä, että poliisi saa näpyteltyä tarvittavan tietokoneelle. Sääliksi käy esim raiskauksen tms uhreja!

Vierailija
4/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa asioissa. Tutkimuspoydan vieressa on tuoli, ja ymparille saa vedettya verhot. Laakari pyytaa riisuuntumaan, vetaa verhot eteen ja odottaa itse oman poytansa aaressa etta potilas riisuutuu ja laittaa vaatteet ja kassit siihen tuolille. Jos on erikoislaakarista kyse (eli tutkimus/toimenpide voi olla vahan perusteellisempaa ja kestaa kauemmin) niin potilaan alapaan paalle laitetaan aina taiteltu lakana peitoksi siksi aikaa kun laakari selittaa toimenpidetta tms muuta keskustelua ennen tutkimuksen alkua, ja usein lakana jatetaan siihen vatsan paalle tutkimuksen ajaksikin.

Jos laakari on eri sukupuolta kuin potilas niin potilaalla on aina oikeus pyytaa ulkopuolinen henkilo huoneeseen tutkimuksen ajaksi; aina ei voida taata etta jos tata yllattaen pyytaa niin onnistuu samalla kerralla joten voi joutua varaamaan uuden ajan, itse ei ole ollut tarvetta kokeilla systeemia mutta joillekin se voi olla tarkea.

Vierailija
5/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut viime vuosien aikana käymään yhteensä viisi kertaa sisätauti- tai neurologian ensivussa. iso huone, lähes 20 sänkyä vierivieressä; ainakin lähisängyissä kuulee sangen tarkasti muiden vaivat, nimet ja sotut. Ja monesti vielä kahteen kertaan, lääkärin ja sairaanhoitajan kysellessä erikseen. Viimeksi viereisen pedin mies kuunteli aivan avoimesti ja kommentoi verhon läpi :-D En tiedä miten tuon voisi hoitaa, mutta nykyisellään käytäntö on perseestä!

Vierailija
6/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainvastaisia, mutta eihän kukaan jaksa jälkeenpäin näistä marmattaa. Äkkiä ulos vaan ja toivoo, että seuraavaa kertaa ei tulisi..

Vuosi-puolitoista sitten oli aiheesta iso juttu HS:ssa, väitöskirjakin tehty aiheesta. Eli ihan asiasta ap kirjoittaa, useimmille nuo tilanteet ovat inhottavia.

Vierailija
7/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä täällä jotenkin erikoisen edistyksellinen terveyskeskus, kun noilta ongelmilta vältytään. Siis enimmäkseen.

Labraan mennessä siinä yleisön edessä annetaan vain numerolappu, ja varsinainen asia hoidetaan suljetun oven takana. Paitsi että vessaan mennään käytävän kautta, ja purkki laitetaan luukusta labran puolelle.

Olen sellaisessakin paikassa gynellä käynyt, että sain takin - oli keskussairaalassa vuonna kypärä&kirves.

Vierailija
8/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn yksityisellä lääkärillä, eipä ole tuollaisia ongelmia.

Vierailija
9/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saispa virossa töitä ja kuljetuspalvelut päälle.

Vierailija
10/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvitsisi niinkuin Aku Ankka tassutella.

Ja tää sai mut nauramaan.

Molemmat kuvaamasi tapaukset on sattuneet mullekin, ja muita vastaavia. Ne on niitä pieniä hetkiä, jolloin arvokkuudelleen joutuu heittämään hyvästit. Onhan elämässä tietysti paljon isompiakin murheita, mutta kyllä se muakin joka kerta vähän nyppii.

Vierailija
11/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en minä toisaalta halua, että poikani liikunnanopettaja ja lähikioskin täti kuuntelee minun virtsatietulehdusoireitani...

Nuo on pieniä asioita, mutta juuri siksi helposti oikaistavissa :).

ap

Vierailija
12/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kun joku aikaa sitten menin virtsatietulehduksen vuoksi päivystykseen. Siinä lasitiskillä muori sanoo kovaan ääneen, "tässä on tää PISSANÄYTEPURKKI, mene tuonne vessaan antamaan näyte. Osaathan antaa OIKEANLAISEN NÄYTTEEN?!" (alkaa selittää alapesusta ja keskivirtsasta). Siinä minä 30v nainen kävelen se purkki kädessä kiltisti vessaan ja n. 30 muuta ihmista kuuntelee ja katselee. TIEDÄN, periaatteessa ihan luonnollisia asioita ja olen monen mielestä varmaan käsitttämättömän outo nipo ja seksielämänkin täytyy olla kuollutta jne. Mutta, minusta nuo tilanteet voisi hoitaa toisinkin! Noh, sitten menen kesken työpäivän käymään gynekologilla. Minulla on päällä kauluspaita, suorat housut jne. Riisun siinä sivuhuoneessa housut pois ja tassuttelen niinkuin joku idiootti se lyhyt kauluspaita ja sukat jalassa huoneen poikki... MIKSI, oi miksi ei esimerkiksi voisi olla sellaista mekkotyylistä takkia paikan puolesta, minkä voisi pukea siellä sivuhuoneessa, ettei tarvitsisi niinkuin Aku Ankka tassutella. Ensi kerralla laitan mekon, nyt kun tiedän käytännön. En tiedä, välillä kaipaisin lisää yksityisyyttä (ja inhimillisyyttä!) potilaan hoitamiseen!

ja oikeesti ei saisi kailottaa edes apteekissa mihin vaivaan lääke tulee...

lakikin sen kieltää

eniten mua ärsyttää toi gynelläkäynti, just toi pillupaljaana tepastelu ; )

onneks olen jo oppinut varaamaan pitkän puseron noille käynneille, tai sit mekon....

vaikka kaikki kyllä näkyyy gynelle ja ohitsulle kuiteskin kun siihen laverille lösähdän ; )

ja sit ärsyttää , kun joissain gynepaikoissa se laveri on oven suuntaan, eli makaat perslevällään just oven suuntaan.. ja sit sieltä joku hoitsu tulee ovesta, kyseleen jonkun muun potilaan juttuja tms...

ei siis mitään rajaa

Vierailija
13/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoja ootte! elämää tuo vain on!

Vierailija
14/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen juttu kun olin about 14-v. Oli kovat kivut kyljessä, varmaan virtsatietulehdus. Mutta kiireinen lääkäri oli sitä mieltä että klamydia on eikä edes miettinut muita vaihtoehtoja. En ollut vielä ollut siinä vaiheessa edes poikien kanssa, mutta olin niin järkyttynyt hommasta että en edes tajunnut ettei mulla sitä voi olla.

Sitten jouduin menemään sinne terveyskeskuksen tiskille tilaamaan labra-aikaa, ja jouduin siinä aulassa vastaanottovirkailijan ja jonkun hoitajan tentattavaksi. Kovaan ääneen kailotettiin klamydianäytteistä, päiviteltiin tilannetta ja katsottiin mua kun halpaa makkaraa päästä varpaisiin...

ai että otti jälkeenpäin aivoon, kun tajusin että ei klamydiaa voi ihan neitseellisesti saada. Kipu ja mahdollinen tulehdus jäi sitten hoitamatta, klamydiatesti oli tietty negatiivinen.

Vierailija
15/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennä vastaanottohuoneeseen ja laittaa se mustaa pussiin ja kuiskata sinulle ohjeet?

Vierailija
16/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ihmiset ja niiden asiat ovat vain ohimeneviä ilmiöitä, joita kukaan (terve) ei jää sen kummemmin pohtimaan. Teini-ikäisenä saattaa ehkä tulla vielä näitä "hih, kuulitsä, se sano virtsanäyte, hih" -juttuja.

Vierailija
17/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua silittää vastakarvaan se vastaanottoluukulla nureilevät kotkat.

Ne vaativat kovaan ääneen kertomaan miksi haluaisin tavata lääkäriä voidakseen päätellä onko kyseessä päivystystä vaativa vaiva.

Siinä sitten selittelet jonon ensimmäisenä muiden pällistellessä taustalla kuinka peräpukamista pukkaa verta tai miten paise nivusissa on käynyt kipeäksi.

Eikö oikeasti saa mitään yksityisyyttä noille luukuille?

Seuraavaksi menet sitten apteekkiin kuuntelemaan luentoa siitä miten sitä peräpukamasalva tulee sinne ahteriin levittää.

Vierailija
18/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika inhottavaa. Kävin joskus sukupuolitautitesteissä, ja odotushuoneessa kaikki kyyllä kuuli miksi siellä olin.. Ja kolme kertaa oon ollu gynegologilla, kun toinen lääkäri tai hoitaja on tepastellu sisään huoneeseen ovet levällään. Se ON inhottavaa.

Vierailija
19/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ihmiset ja niiden asiat ovat vain ohimeneviä ilmiöitä, joita kukaan (terve) ei jää sen kummemmin pohtimaan. Teini-ikäisenä saattaa ehkä tulla vielä näitä "hih, kuulitsä, se sano virtsanäyte, hih" -juttuja.

Tulepa tänne maaseudulle niin huomaat että naapurian vaivat ovat suosituinta kaffepöytä keskustelua. Niitä on "sattumalta kuultu" kylillä. On kuulema Mäkelän Martallakin taas ne peräpukamat hellanä.

Vierailija
20/24 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sama ongelma on sairaaloissa, jossa on useita potilaita samassa huoneessa, ohut verho vaan sänkyjen välissä. Onpa kiva kun on aamuisin lääkärikierto ja kaikki diagnoosit ja vaivat käydään siinä läpi muiden potilaiden kuullen - vieläpä erityisellä huolella jos lääkärillä sattuu olemaan kandeja mukanaan kierroksella...

No, onneksi meillä on vielä ihan teknisesti ammattitaitoisia lääkäreitä/hoitajia vaikkei tahdikkuuteen ja inhimillisyyteen olla panostettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi