Lapselle pitäisi alkaa antamaan kasvuhormoonia :-(
Muiden kokemuksia kaipailen, kauanko hoito kesti, miten tehosi yms?
Kommentit (85)
Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa. Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia. Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle? Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.
mietin minäkin. Ja samallalailla on kaikkiin kyselyihini suhtauduttu, että ei mitään huolta. Ja juuri sitä pelkään, että tyttö jää lyhyeksi ja sitten kun on myöhäistä, on tosiaan myöhäistä ja minua syytetään. t. lapsen 124cm/8,5v äiti
Meillä on n. 112 cm pitkä ekaluokkalainen poika. Pienenä kasvua tutkittiin, mutta ei enää vuosiin. Päätä pienempi tuntuu olevan luokkakavereitaan. Arvioitu aikuispituus 165 cm (viimeksi kun siitä oli puhetta). Meidän vanhempien pituuksista laskien arvioitu pituus olisi ollut 173 cm. Tuo 165 cm on alle 2 sd:n päässä 173:sta, joten katsotaan "normaaliksi".
Täytyypä seuraavassa terveystarkastuksessa ottaa asia taas puheeksi.
Onko tässä alueellisia eroja?
Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ehdotella kasvuhormonia.
1 v. ja 79 cm, miksi pitää aloittaa toito?. 3 v. voi olla 80 cm... haloo!
tulla huomauttamaan, että Lionel Messi (maailman paras futaaja) sai lapsena kasvuhormonia, minkä avulla kasvoi 169-senttiseksi. Eli kasvuhormonihoidolla ei välttämättä ole mitään kovin ikäviä seurauksia :)
Miksi ihmeesä pitäisi??? ihmettelee lyhyen lapsen äiti ihan raivoissaan
siitä kuinka aikoo kasvattaa oman lyhyen tyttärensä niin vahvaksi ettei välitä kiusaamisesta, ei salli kiusaamista ja blaa blaa.
Oisko kuitenkin kivempi ja helpompi kasvaa se muutama sentti lisää. varmasti lääkärit punnitsevat hyödyt ja haitat hyvin tarkkaan, eikä kellekään ihan huvin vuoksi aleta hormooneja pumppaamaan., että sopisi yhteiskunnan muottiin.
On elämä vaan niin paljon helpompaa, jos voi elää tuottavana kansalaisena eikä äidin peräkammariin syrjäytyneenä aikamiespoikana. Ja tämä vain siksi, että äiti uskoi poikansa olevan juuri hyvä ja arvokas sellaisena. Varmasti onkin hyvä juuri sellaisena, mutta lyhyillä miehillä nyt vaan on syrjäytymisvaara. Oman lapseni kohdalla en lähtisi riskeeraamaan ja kokeilemaan rajoja.
Tällaista sairautta siis ei ole perheessämme.
Ja ei sillä kasvuhormoonilla mitään jättikasvua saavuteta. Muutamia senttejä kai. Mutta on sillä vissi ero, onko 145 cm vai 150 cm aikuinen nainen.
Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa.
Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia.
Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle?Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.
tuossa 170 hujakoilla ei erotu joukosta, se on juuri se kipuraja. Sitäpaitsi miehet saattavat kasvaa vielä armeijassakin. Pari senttiä voinee vielä venyä. Kykllä tuolla pituudella jo mies pärjää!
kovin olen meittinyt, kun pitää joka päivä piikittää monta vuotta ja meillä hyödystä ei ole mitään varmuutta
kovasti kyllä rauhoittelivat sivuvaikutusten olemattomuudesta
mikä sinua eniten mietityttää?
Alkaako lapsi varmasti kasvamaan, sivuvaikutukset, lapsen suhtautuminen jatkuvaan piikittämiseen yms.
ihmettelee lyhyen lapsen äiti ihan raivoissaan
pakottaa käyttämään kasvuhormonia lapsella?? Aivan järkyttävää, jos tosiaan on niin.
tässä nyt puhutaan, että kasvuhormoneja lapselle annetaan?
Koska hänen luustoikänsä ei ole ikäisensä tasolla vaan huomattavan monta vuotta nuoremman lapsen tasolla. Hän ei itse tuota riittävästi kasvuhormoonia että kasvaisi. Raivoa vaan ihan rauhassa! Minä olen surullinen ja huolissani hänen puolesta. ap
Koska hänen luustoikänsä ei ole ikäisensä tasolla vaan huomattavan monta vuotta nuoremman lapsen tasolla. Hän ei itse tuota riittävästi kasvuhormoonia että kasvaisi. Raivoa vaan ihan rauhassa! Minä olen surullinen ja huolissani hänen puolesta. ap
Lapsesi on ainutlaatuinen. Hänelle käy elämässä hyvin joka tapauksessa, pituudesta riippumatta.
-nelonen
Hei ! Itse kasvuhormonia pistäneenä tierän että on olemassa 2 erilaista "haittavaikutusta" a. Tulee ylipirteäks tai b. Nukuttaa ihan älyttömästi! Mulla oli tuo b. Vaihtoehto ja ei siinä muuta kun nukahtelin tunneilla alvariinsa :), mutta ilman kasvuhormonia olisin ainakin pään lyhyempi ja perus eläminen olisi torella paljon vaikeampaa joten olen ikionnellinen näistä mun 156 cm :)
Ite pistän reiteen (oon 11v) kun aloitin olin 127'9 ja nyt 129'5 ja tota noi ei mitään pahaa sanottavaa kasvoin pienenä ihan normisti mut 1lk asti oon ollu n 20cm lyhempi ku muut luokkalaiseni.
Vierailija kirjoitti:
1 v. ja 79 cm, miksi pitää aloittaa toito?. 3 v. voi olla 80 cm... haloo!
1-vuotiaan vaatekoko on 80 cm, 1,5-vuotiaan 86 cm. Vaihtelua voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko juottanut maitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko juottanut maitoa?
Ap on aloittanut ketjun 13 vuotta sitten, joten skidi on jo aikuinen. Myöhäistä kysellä maidon juottamisesta, urpå.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko juottanut maitoa?
Ap on aloittanut ketjun 13 vuotta sitten, joten skidi on jo aikuinen. Myöhäistä kysellä maidon juottamisesta, urpå.
Ketjussa on monia
Meillä on pojalla ja vaikuttaa pituuteen.