Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle pitäisi alkaa antamaan kasvuhormoonia :-(

Vierailija
23.01.2011 |

Muiden kokemuksia kaipailen, kauanko hoito kesti, miten tehosi yms?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa. Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia. Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle? Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.

mietin minäkin. Ja samallalailla on kaikkiin kyselyihini suhtauduttu, että ei mitään huolta. Ja juuri sitä pelkään, että tyttö jää lyhyeksi ja sitten kun on myöhäistä, on tosiaan myöhäistä ja minua syytetään.

t. lapsen 124cm/8,5v äiti

se harvemmin on tässä yhteiskunnassa samanlainen ongelma, kuin miehellä. Vaikka mies olis 160cm pitkä on suhtautuminen jo aika erilaista...

Vierailija
42/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

multiallerginen 1v10kk. Pituutta n.82cm ja painoa 12kg.

Pitääkö minun nyt sitten ottaa yhteyttä lääkäriin...

Isoveljensä oli samanikäisenä 85cm,minä olen nyt aikuisena 160cm (enkä pidä itseäni erityisen lyhyenä) ja mies on 171cm (ja koskaan ei ole pitänyt itseään liian lyhyenä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

110 cm. Hänellä on kyllä oireyhtymä, joka vaikuttaa pituuteen. Taitaa olla suunnilleen päätä lyhempi muita ikäisiään. Endokrinologi seurasi hänen kasvuaan pienestä asti ja viimeksi 6,5 vuotiaana tehdyssä tarkastuksessa sanoi, että poika kasvaa hyvin omalla käyrällään, eli hänellä ei ole puutetta kasvuhormonista. Olisin sitä halunut, koska oletuspituus on 160 cm. Mutta sillä ei ole osoitettu tehoa, jos kasvutahti on normaali. Sitäpaitsi hän kertoi, että vuosiannos on n. 10000 euroa ja minulla ei ole siihen varaa. ja kela ei maksa, jos ei ole sellainen puutos, että voisi auttaa.

Vierailija
44/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hänen luustoikänsä ei ole ikäisensä tasolla vaan huomattavan monta vuotta nuoremman lapsen tasolla. Hän ei itse tuota riittävästi kasvuhormoonia että kasvaisi. Raivoa vaan ihan rauhassa! Minä olen surullinen ja huolissani hänen puolesta. ap

Lapsesi on ainutlaatuinen. Hänelle käy elämässä hyvin joka tapauksessa, pituudesta riippumatta.

-nelonen

Vierailija
45/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläkö lohdutat lastasi,kun se on liian lyhyt yhteiskuntaan?

Koska hänen luustoikänsä ei ole ikäisensä tasolla vaan huomattavan monta vuotta nuoremman lapsen tasolla. Hän ei itse tuota riittävästi kasvuhormoonia että kasvaisi. Raivoa vaan ihan rauhassa! Minä olen surullinen ja huolissani hänen puolesta. ap

Lapsesi on ainutlaatuinen. Hänelle käy elämässä hyvin joka tapauksessa, pituudesta riippumatta. -nelonen

Hän on tyytyväinen itseensä, siihen millainen on. Erilaisuus on vahvuutta ja rikkautta, lapsenikin mielestä.

t. lyhyen lapsen äiti

Vierailija
46/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläkö lohdutat lastasi,kun se on liian lyhyt yhteiskuntaan?

Lapsesi on ainutlaatuinen. Hänelle käy elämässä hyvin joka tapauksessa, pituudesta riippumatta. -nelonen

että lyhyiden ihmisten pitäminen epänormaaleina tai yhteiskuntaan soveltumattomina on nolo moka. Sellainen möläytys, jota ei viisas ihminen päästä suustaan.

Vierailija
47/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole ainut huoli se, että lapsi ei kasva riittävän pitkäksi. Kosmeettisen haitan vuoksi hormoonihoitoon ei koskaan ryhdytä. KAsvuhormooni on tärkeä hormooni muutenkin ja sen puute vaikuttaa kuule moneen muuhunkin asiaan ,m. aiheuttaa lihasveltoutta, motorisia häiriöitä, väsymystä, kalpeutta jne... Suomessa kasvuhormoonia, määrätään erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa, hormoonin sivuvaikutusten ja hinnan vuoksi.

Vierailija
48/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole ainut huoli se, että lapsi ei kasva riittävän pitkäksi. Kosmeettisen haitan vuoksi hormoonihoitoon ei koskaan ryhdytä. KAsvuhormooni on tärkeä hormooni muutenkin ja sen puute vaikuttaa kuule moneen muuhunkin asiaan ,m. aiheuttaa lihasveltoutta, motorisia häiriöitä, väsymystä, kalpeutta jne... Suomessa kasvuhormoonia, määrätään erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa, hormoonin sivuvaikutusten ja hinnan vuoksi.

kiitos kun kerroit tämän.

Vierailija
49/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden tyypin joka sai lapsena kasvuhormonia. Nyt aikuisena on ns. normaalin kokoinen - ja normaali muutenkin.

Vierailija
50/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo koululainen, ekalla luokalla. On kiusattu pituutensa vuoksi, on tosin onneksi saatu ainakin toistaiseksi loppumaan. Häntä on haukuttu mm kääpiöksi koska on huomattavasti toisia lyhyempi, hänellä oma naulakko koska ei ylety laittamaan vaatteitaan normaaliin naulakkoon, opettaja ottaa hänelle ruokalassa ruuan kun ei ylety kaikkea laittamaan tarjottimelle saatika nostamaan tarjotinta tiskiltä pois. Tässä muutama esimerkki miksi hoito aloitetaan. ap

Vierailija
51/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa lapsen iän ja pituuden?

Minullakin lyhyt lapsi ja olen tästä erittäin kiinostunut.

Vierailija
52/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä oolla! Sori, oli ihan pakko huomauttaa...

Vierailija
53/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo koululainen, ekalla luokalla. On kiusattu pituutensa vuoksi, on tosin onneksi saatu ainakin toistaiseksi loppumaan. Häntä on haukuttu mm kääpiöksi koska on huomattavasti toisia lyhyempi, hänellä oma naulakko koska ei ylety laittamaan vaatteitaan normaaliin naulakkoon, opettaja ottaa hänelle ruokalassa ruuan kun ei ylety kaikkea laittamaan tarjottimelle saatika nostamaan tarjotinta tiskiltä pois. Tässä muutama esimerkki miksi hoito aloitetaan. ap

Kiusaamista en salli. Puutun siihen välittömästi ja otan tarvittaessa yhteyttä vanhempiin, opettajaan tai vaikka rehtoriin jos sellaista ilmenee. En alistu kiusaamiseen. En ole millään tavalla huolissani siitä, että lapseni on erilainen. Rakastan häntä juuri sellaisena kuin hän on ja myös hän itse rakastaa itseään terveellä tavalla. Jos ei yletä joka paikkaan, on muiden tehtävä auttaa häntä. On yhteiskunnan mittari, miten yhteiskunta kohtelee heikoimpiaan. Erilaisuus on lahja yhteiskunnalle. Erilaisuus avaa muiden silmiä ja auttaa ihmisiä opettelemaan lähimmäisenrakkauden osoittamista. Älä alistu! Sinun lapsesi on juuri sellainen kuin hänen kuuluukin olla. Kasvuhormoniasiaan en ota kantaa, mutta älä ole huolissasi. Mitään murehdittavaa ei ole, sillä lapsesi on yksilö, tärkeä yksilö.

Vierailija
54/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pituutensa vuoksi. Ongelma ei ole siinä, että lapsi olisi liian lyhyt, vaan siinä että ruuan tarjoilutiski on suunniteltu liian korkeaksi. Jokainen lapsi on aivan oikean mittainen. Ympäröivä yhteiskunta saattaa olla hölmö, kun ei ota huomioon, että ihmiset voivat olla erilaisia.

Vierailija
55/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisista pituuksista tässä on kyse ja ikä? Esim. pituus, kun lapsi oli 7v.

Kiitos.

Vierailija
56/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on myös motorisia häiriöitä (kömpelyyttä yms. Esim. 3 vuotta nuorempi sisarus juoksee, luistelee, hiihtää jne huomattavasti taitavammin kuin tämä ko lapsi. Saatika sitten jos vertaa ikätovereihin, kyllä lapsikin sen huomaa.

Kerran eräs 5 v ihmetteli että miten lapseni voi olla koulussa kun on pienempi kuin hän.

Vierailija
57/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on myös motorisia häiriöitä (kömpelyyttä yms. Esim. 3 vuotta nuorempi sisarus juoksee, luistelee, hiihtää jne huomattavasti taitavammin kuin tämä ko lapsi. Saatika sitten jos vertaa ikätovereihin, kyllä lapsikin sen huomaa. Kerran eräs 5 v ihmetteli että miten lapseni voi olla koulussa kun on pienempi kuin hän.

lapsesi pituus ja ikä?

Vierailija
58/85 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää pojalla on 1v 10kk. Oli joulukuisessa neuvolassa 79cm pitkä ja painoa oli 11,3kg.

Vierailija
59/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää pojalla on 1v 10kk. Oli joulukuisessa neuvolassa 79cm pitkä ja painoa oli 11,3kg.

Meidän tyttö on 1v9kk ja 80cm pitkä, painaa alle 10kg... Eikä kukaan (neuvola, lääkäri...) ole vielä tullut sanomaan, että se liian pieni olis :O (Siis onhan toi vähän sintti, mutta jossain käyrillä kai silti)

Muakin kiinnostaisi kuinka pieni on tosi pieni ekaluokkalainen?

Mun siskoni oli lapsena todella pikkuinen, aina muita päätä lyhyempi. 6-vuotiaana kiukkusi ja raivosi, kun jotkut 3-vuotiaat pääsi lintsillä laitteisiin ja hän ei - pituusraja oli metrin...

Tänä päivänä on ihan normaalimittainen, yli 160cm nainen...

Vierailija
60/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla tuota hoitoa ollaan aloittamassa. Meillä on pienikokoinen poika, joka on nyt ekaluokalla ja täytti juuri 8v. Pituutta on n. 116cm ja painoa n. 15kg - on koko ikänsä kasvanut tasaisesti "omalla" miinuskäyrällään (syntyessä mitat 2995g ja 48cm). Pari vuotta nuorempi veli on kuta kuinkin yhtä pitkä ja painaa useamman kilon enemmän.

Nyt ovat jotkut lapset koulussa sanoneet häntä "pikkuiseksi"; ei poika itse sitä pitänyt kiusaamisena mutta pienikokoisuus herättää huomiota. Eikä välitunnilla kuulemma oikein löydy leikkiseuraa... Sinänsä poika pärjää ihan hyvin koulussa mutta hän on pojista selvästi pienin - tytöissä on sentään muutama lähes samankokoinen. Lapsi itse sanoi, että ei haittaa vaikka hän on melko pieni, koska pienet ovat tosi nopeita. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi