Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle pitäisi alkaa antamaan kasvuhormoonia :-(

Vierailija
23.01.2011 |

Muiden kokemuksia kaipailen, kauanko hoito kesti, miten tehosi yms?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 6v9kk joka vain 104cm/16kg ja kohta olisi tarkoitus aloittaa hormonihoidot.

En aikaisemmin ollut huolissani tytön pituudesta, koska olen itsekin lyhyt(155cm) ja ajatellut, että kyllä hänellä se kasvuspurtti jonain päivänä alkaa, mutta lääkäreiden mielestä hoidot kannattaisi jo aloittaa.

Vierailija
22/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotaan 180 cm ja hoidolla pyritään saamaan pituus mahdollisimman lähelle tuota. Ja heillä nyt siis tällä hetkellä pojasta tulossa 177 cm pitkä.

vaan haluaa 180? Onko 177 huonompi kuin 180?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa syrjäytymisvaaran. Jo sen takia kannattaa hoitaa

Vierailija
24/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla lyhyt ja kärsiä kasvuhäiriöstä.

Lyhyille vanhemmille tuppaa syntymään alspia, jotka eivät kasva kovin pitkiksi. Tässä ei ole mitään outoa tai korjattavaa. Palsi kehittyy ikäisensä mukaisesti, mutta on vaan keskimääräistä pienempi kooltaan.

Sen sijaan jos lapsen kasvuhormonin tuotossa on joku vajaus tai häiriö, kehitys ei ole normaalia. Pituus on vain yksi asia, vakavampaa on, jos esim. luusto ei muodostu normaalisti, immuunisysteemi ei kehity, keuhkot jäävät vajaatoimisiksi jne.

http://www.magicfoundation.org/www/docs/108/growth-hormone-deficiency-i…

Vierailija
25/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhytkasvuisuus (alle 170 cm) miehillä aiheuttaa syrjäytymisvaaran. Jo sen takia kannattaa hoitaa

Menee kyllä eettisesti aika arveluttavaksi!

Vierailija
26/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttölasta seurattiin aikoinaan neuvolassa tiuhaan tahtiin - kolmen kuukauden välein mitattiin pituutta ja heikosti heidän mielestä kasvoi.Jossakin vaiheessa alkoivat ennustaa, että tulee tarvitsemaan tulevaisuudessa kasvuhormonia. Sikiöaikana jo todettiin "pieneksi". Aina jaksoivat todeta: "tää on pieni". Oli 48 cm syntyessään. Minun pituus on 165 ja isän pituus 183 cm. Tästä syystä oli oletus, että lapsenkin tulisi olla "pitempi". 3-vuotis neuvolassa neuvolatäti totesi: lyhyt hän on ja lyhyeksi jää. Kauhistuneena sitten jo kuvittelin häntä keittöhommissa aikuisena, ettei sitten ylety mihinkään ja näin hänet jo sielujeni silmillä pienenä lyhytkasvuisena siellä keittössään puuhastelemassa.Kysyin sitten, että millaista loppupituutta hänelle sitten voi ennustaa tähän mennessä syntyneiden käyrien perusteella. Laski sitten, että 165 cm. sanoin, että sehän on sama kuin mulla. Johon täti totesi, niin mutta hänestä olisi kuitenkin pitänyt olettaa tulevan pitempi meidän vanhempien pituuksien perusteella.Olin vähän hämmentynyt...joka tapauksessa hänestä ei sitten kuitenkaan kasvanut 165 senttistä lyhytkasvuista vaan nyt 17-vuotiaana on 156 senttinen tyttölapsi ja ihan normikehittynyt. Kasvanut ei ole enää muutamaan vuoteen ja on luokka-asteensa pienemmästä päästä. Eli jokainen menee omalla käyrällään.Tietty todellinen lyhytkasvuisuus ja kasvuhäiriöt on sitten asia erikseen.

Vierailija
27/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotettu kasvuhormonia terv.hoitajan toimesta. Olivat siinä kolmen vanhoja. En suostunut. Nyt ovat jo täysi-ikäisiä ja aivan normaalin pituisia verraten tietenkin meidän vanhempien pituuteen.

Tyttö 158 cm ja poika 173 cm. Eivätkä kyllä ikinä ole sanoneet olevansa liian lyhyitä..

Me vanhemmat 160 ja 175 cm.

Vierailija
28/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoi ja kasvoi, koulun terveydenhoitajalta tuli viesti kotiin, että taas on poika kasvanut, nyt jo liikaa! Nyt on aikuinen ja yli kaksi metriä!!! kannattaa miettiä sellaiset kasuhormoonit!

Vierailija
29/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Jumala on hänet luonut? En minä ainakaan uskaltaisi terveysriskien vuoksi lapselleni kasvuhormonia antaa. Minulla on alle 170-mies, enkä käsitä, miksi miehen pituutta pidetään absoluuttisesti hyvänä asiana. Luonne on se, mikä ratkaisee, viihtyykö toisen kanssa. Ihmisten syrjiminen pituuden perusteella on aivan sama kuin syrjisi heitä ihonvärin perusteella.

Vierailija
30/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhytkasvuisuus (alle 170 cm) miehillä aiheuttaa syrjäytymisvaaran. Jo sen takia kannattaa hoitaa

tekisi mieli sanoa jotain ajatustoiminnastasi, mutta en sano...

Vierailija
31/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotettu kasvuhormonia terv.hoitajan toimesta. Olivat siinä kolmen vanhoja. En suostunut. Nyt ovat jo täysi-ikäisiä ja aivan normaalin pituisia verraten tietenkin meidän vanhempien pituuteen. Tyttö 158 cm ja poika 173 cm. Eivätkä kyllä ikinä ole sanoneet olevansa liian lyhyitä.. Me vanhemmat 160 ja 175 cm.

Arvostan suoraselkäisyyttäsi!

Vierailija
32/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi mieli sanoa jotain ajatustoiminnastasi, mutta en sano...

t. se toinen lainaaja, johon sinä kuitenkin viittasit!

Vierailija
33/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 124cm ja paino 24kg ja ikää 8,5 vuotta. Minä olen 161cm ja isä 182cm. Tyttö on luokan lyhyin(3.lk) ja on itse sanonut, että harmittaa, kun monet ekaluokkalaiset ovat pidempiä.

Mitä tehdä? Onko syytä tutkimuksiin? Kouluterveydenhoitajan mukaan ei, mutta minä olen huolissani, että jääkö tosi lyhyeksi.

Vierailija
34/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa.

Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia.

Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle?

Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
35/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa. Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia. Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle? Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.

mietin minäkin. Ja samallalailla on kaikkiin kyselyihini suhtauduttu, että ei mitään huolta. Ja juuri sitä pelkään, että tyttö jää lyhyeksi ja sitten kun on myöhäistä, on tosiaan myöhäistä ja minua syytetään.

t. lapsen 124cm/8,5v äiti

Vierailija
36/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakottaa käyttämään kasvuhormonia lapsella?? Aivan järkyttävää, jos tosiaan on niin.

ei oikein taida olla kartalla. Tuntemillani lyhytkasvuisilla lapsilla on paljon muitakin sairauksia. Ja kyse on siis sellaisista lapsista, joille ilman hoitoa arvioitu pituus aikuisena olisi jotain tyyliin 120-130cm. MIksi pidät järkyttävänä sitä, että jollekin yritetään hormonihoitojen avulla luoda paremmat edellytykset normaaliin elämään?

Hoidot saadaan pistoksina, ne aloitetaan tosi varhain, eikä niitä anneta ihan sellaisille, joille pituusennuste on jotain 152cm, vaan kyse on niistä, joiden oletetaan jäävän oikeasti todella paljon lyhemmiksi.

Vierailija
37/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jossainvaiheessa kasvuhormonia ainakin harkitaan..

Itse tunsin erittäin hyvin n. parikymppisenä pojan/miehen, joka oli n. 163 cm pitkä.

Kärsi kyllä kovasti lyhyydestään, monin eri tavoin. Tunnen myös muutaman n. 168-170 cm miehen, he taas ovat pituutensa kanssa enemmänkin sinut eikä sen pituinen vielä niin erotu porukasta.

Itse toivon, että omasta pojasta tulisi edes noin 170 cm, se on jo ihan ok pituus miehelle, kun naisten keskipituus on nykyään siinä main tai alle.

170 yli menevät sentit ovat sitten vaan plussaa, mutta tuo on sellainen "kipuraja".

(Sinä, jonka poika on 169 cm, sekin on jo ihan hyvä, sentti suuntaan tai toiseen ei juuri merkitse)

Vierailija
38/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaattisesti kärsii ja on onneton "tässä yhteiskunnassa"? Sehän on vielä täysin normaali pituus, ei edes erityisemmin erotu joukosta (toisin kuin joku 160 cm ja alle, joka alkaa olla jo selvästi normaalihajonnan alle).

Veljeni on 166 cm pitkä, ja mieheni 171 cm, ja kumpikin ovat onnellisia, tasapainoisia miehiä. Se on täysin mahdollista, kyllä. Ikävää, jos sinun pojallesi pituudesta on muodostuntu tuollainen ongelma, kuulostaa huolestuttavalta.

Aikoinaan neuvolasta kyselin, pitäisikö asiasta huolestua. Kaikki kyselyt huitaistiin pois sanomalla, että kyllä poika vielä kasvaa. Neuvolan jälkeen kouluterveys sanoi samaa.

Poika on 16v ja 169 cm. Nyt kouluterveys sanoo, ettei poika kasva enää yhtään vaan on saavuttanut kasvuennusteesta laskettavan pituuden. Lisäksi syytetään minua siitä, etten aikoinaan vaatinut kasvuhormonia.

Miten olisin voinut vaatia kun aina kysymykseni lakaistiin maton alle?

Ja kyllä, poika itse kärsii pituuden puuttumisesta. Miehen vain kuuluu olla pitkä tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
39/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähisukulainen, mies, joka on noin 155 senttiä pitkä. Kukaan ei ole koskaan pitänyt häntä mitenkään erilaisena lyhyytensä vuoksi eikä hän itsekään ole asiasta kärsinyt. Ihan hyvin on pärjännyt ns. miesten töissä. Ihan naurettavia ongelmia tekemällä teette.

Vierailija
40/85 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikääpä nyt, kuinka moni tuonikäinen teini oikeasti on tyytyväinen omaan kroppaansa, vaikka se olisi täysin normaalin rajoissa? Itse muistan vihanneeni teininä ahdistukseen asti nenääni, ja kuvittelin olevani kauhean ruma.

Eihän se ole mahdollista, että kaikki me olisimme hujoppeja ja täydellisen mallikropan omaavia, kauniita kasvonpiirteiltämme jne. Emme olisi ihmisiäkään, jos tuota hajontaa pituudessa ei olisi. 169 cm on miehelle hyvä pituus, muuten mm. monet formulakuskit ovat tuonpituisia ja pienempiäkin. Eipä tunnu haittaavan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän