Itsekkäät isovanhemmat? Mitä mieltä?
Mitä mieltä olette isovanhemmista, jotka asuvat yli puolet vuodesta Espanjassa (loka - huhtikuu). Kesäksi tulevat Suomeen, mutta silloinkin ovat melkein koko ajan mökillä, jonne on kotikaupungista matkaa sata kilometriä. Kaupungissa asuu isovanhempien aikuiset lapset ja lapsenlapset. Isovanhemmilla on siis asunto myös kaupungissa. Lapset ja lapsenlapset ovat aina tervetulleita sekä mökille, että Espanjaan, mutta muuten esim. lastenhoitoapu on melko minimaalista, koska he eivät ole paikalla sillon kun apua tarvitaan. Isovanhemmat ovat hyväkuntoisia kuusikymppisiä.
Kommentit (121)
Toisia haittaa melu ja sotku, toisilla ei ole aikaa kun heillä on mielenkiintoisempaa tekemistä.
Eikö se ihmissuhde synny jos olisitte sen mummon luona kaikki?Niin ettei mummot kokisi olevansa vain palveluautomaatteja?
Mikä ihme tämä "isovanhemmista ilmainen lastenpiika" -liike oikein on? Kyllä mua ainakin ihmetyttää se jos isovanhempia ei lainkaan kiinnosta tutustua lapsenlapsiinsa. Tai jos ainoa mahdollisuus tutustua olisi se että koko perhe käyttää vähäiset lomansa ja rahansa matkustamalla ulkomaille tapaamaan isovanhempia viikon ajaksi. Meillä ei ole mieheni kanssa ollut yhteistä lomaa sen jälkeen kun lapset menivät hoitoon, ja ilman yksityistä lastenhoitoapua emme tule enää selviämään ensi vuonna kun lapsista vanhempi menee hoitoon. Meille ei ole taloudellisesti tai perhedynaamisesti realistista, että näissä olosuhteissa toinen vanhempi kerrallaan lentäisi ulkomaille näyttämään lapsia eläkkeellä oleville isovanhemmilleen. Oikeasti, mekö tässä olemme itsekkäitä?
Te yhteisellä lomalla ja mummo hoitamaan lapsia? Miksette vietä kaikki lomia yhdessä?
Ap kuvailee, että kaikki ovat tervetulleita sinne espanjaan ja kesällä mökille. Niin mikä tässä on itsekästä? Nehän tarjoavat sitä yhdessäoloa koko perheen kesken mutta ei, itsekäs av mamma tarvitsee ilmaisen lapsenpiian. Ei ap:ta ja kaltaisiaan kiinnosta ne suhteet isovanhempiin vaan oma laatuaika ilman lapsia.
Kyllä elämän loppupuolella on jo oikeus omaan elämään. Sitäpaitsi tämän päivän isovanhemmat eivät ole kinunneet itselleen omaa aikaa niinkuin nykyvanhemmat. Kyllä ne mukulat oli joka paikassa mukana ja siellä mummolassa oltiin kaikki yhdessä.
Mikä helvetti siinä on kun jotkut taukit ei vaan ymmärrä lukemaansa? Voiko näin vitun tyhmää edes olla?
Ap kuvailee, että kaikki ovat tervetulleita sinne espanjaan ja kesällä mökille. Niin mikä tässä on itsekästä? Nehän tarjoavat sitä yhdessäoloa koko perheen kesken mutta ei, itsekäs av mamma tarvitsee ilmaisen lapsenpiian. Ei ap:ta ja kaltaisiaan kiinnosta ne suhteet isovanhempiin vaan oma laatuaika ilman lapsia. Kyllä elämän loppupuolella on jo oikeus omaan elämään. Sitäpaitsi tämän päivän isovanhemmat eivät ole kinunneet itselleen omaa aikaa niinkuin nykyvanhemmat. Kyllä ne mukulat oli joka paikassa mukana ja siellä mummolassa oltiin kaikki yhdessä.
Mikä helvetti siinä on kun jotkut taukit ei vaan ymmärrä lukemaansa? Voiko näin vitun tyhmää edes olla?
on mummolla HOIDOSSA. Älä tuhlaa omaa aikaasi täällä av:lla.
Kahdenkeskistä aikaa meillä ei ole KOSKAAN. Yhteistä lomaa olisi sellainen, että me olisimme molemmat samaan aikaan lasten kanssa.
Kyllä olette. Miksi teillä pitäisi olla yhteistä lomaa miehenne kanssa?
Mikä ihme tämä "isovanhemmista ilmainen lastenpiika" -liike oikein on? Kyllä mua ainakin ihmetyttää se jos isovanhempia ei lainkaan kiinnosta tutustua lapsenlapsiinsa. Tai jos ainoa mahdollisuus tutustua olisi se että koko perhe käyttää vähäiset lomansa ja rahansa matkustamalla ulkomaille tapaamaan isovanhempia viikon ajaksi. Meillä ei ole mieheni kanssa ollut yhteistä lomaa sen jälkeen kun lapset menivät hoitoon, ja ilman yksityistä lastenhoitoapua emme tule enää selviämään ensi vuonna kun lapsista vanhempi menee hoitoon. Meille ei ole taloudellisesti tai perhedynaamisesti realistista, että näissä olosuhteissa toinen vanhempi kerrallaan lentäisi ulkomaille näyttämään lapsia eläkkeellä oleville isovanhemmilleen. Oikeasti, mekö tässä olemme itsekkäitä?
Te yhteisellä lomalla ja mummo hoitamaan lapsia? Miksette vietä kaikki lomia yhdessä?
jotka täällä vaahtoavat että perhe ei koskaan saisi olla yhtä aikaa lomalla, jotta toinen vanhempi voisi käyttää oman lomansa viemällä lapset isovanhempien nähtäväksi heidän etelänkohteeseensa, sillä aikaa kun toinen vanhempi on töissä?
Ihanko oikeasti edes sen vertaa ei saa ihmisellä olla itsekkyyttä että haluaisi olla perheensä kanssa joskus niin että kaikki ovat paikalla?
Vastatkaa nyt kiitos ihan asiallisesti.
Oletteko pyytäneet lastenhoitoapua? On kohtuutonta pyytää Espanjasta isovanhempia hoitamaan lapsia yhdeksi päiväksi, mutta se aika jonka ovat sadan kilometrin päässä - pyydättekö apua silloin?
Kun käytte siellä mökillä tai Espanjassa kyläilemässä, niin mitä tapahtuu jos kysytte isovanhempia kaitsimaan lapsia pari tuntia että voitte käydä isi ja äiti kaksistaan kaupungilla tai kävelyllä.
Kun kerran kaupungissa asuvat aikuiset lapset, niin eivätkö ne aikuiset lapset voi auttaa toisiaan?
Minusta olisi hölmöä että heidän pitäisi päivystää kotona siltä varalta että apua tarvitaan. Puhukaa ja sopikaa, että voivatko tulla teidän kotiinne vaikka vuorokaudeksi että pääsette tallinnanristeilylle tms.
Ja jotkut osaavat iloita siitä osasta lasia, jossa juomaa on. Me emme voi muuttaa vanhempiamme, mutta voimme silti hyväksyä heidät. Vaikka he eivät toteuttaisi isovanhemmuuttaan ideaalilla tavalla, jollain satukirjoista tutulla.
Todennäköisesti ap:n vanhemmat eivät muuttuisi auliiksi ja läheisiksi, vaikka asuisivat naapurissa.
että hässivät kuin kanit ja lisääntyvät samaan tahtiin niin, että eivät jaksa itse hoitaa jälkikasvuaan, se on itse asiassa kyllä omaa typeryyttä, ei mummin ja papan vika.
Jos omat lapset hoitavat työasiansa ja lisääntymisensä niin, että eivät selviä siitä itse niin en tiedä, miksi minun pitäisi pistää oma elämä katkolle ja korjata heidän jälkensä.
Ihan hyvä on tämä vanha vinkki, että tehkääpä niitä lapsia sen verran kuin itse jaksatte hoitaa.
että hässivät kuin kanit ja lisääntyvät samaan tahtiin niin, että eivät jaksa itse hoitaa jälkikasvuaan, se on itse asiassa kyllä omaa typeryyttä, ei mummin ja papan vika.
Jos omat lapset hoitavat työasiansa ja lisääntymisensä niin, että eivät selviä siitä itse niin en tiedä, miksi minun pitäisi pistää oma elämä katkolle ja korjata heidän jälkensä.
Ihan hyvä on tämä vanha vinkki, että tehkääpä niitä lapsia sen verran kuin itse jaksatte hoitaa.
Jos suhde on tuollainen aikuisena. Siirtyy tämä empatian puute vain sukupolvelta toiselle, ja kaikki voi huonosti. Oletko ajatellut kuka sinua käy siellä vanhainkodissa katsomassa, vai viihdytkö loppuelämäsi yksin?
Aika moni täällä on sitä mieltä, että on ihan ok, kun isovanhemmat eivät vietä aikaansa lastenlastensa kanssa. Onko se niin myös teidän perheissänne? Ihan sama vaikkei lapset tunne mummojaan ja pappojaan? Ap ei edelleenkään halua mitään lastenhoitoautomaattia näistä isovanhemmista, vaan suree ettei lapsille ja isovamhemmille tule mitään suhdetta. Mielestäni todella surullista. Näillä lapsilla ei periaatteessa ole hajuakaan mikä on mummo-pappa- suhde. Ei mummon kanssa leivottuja korvapuusteja, ei papan kanssa kalastusretkiä, ei mummon tarinoita suvusta, ei papan ohjeita miten tehdään pajupilli. Eikö teillä ole ollut tällaisia hetkiä omien isovanhempienne kanssa? Ettekö te halua tätä lapsillennekaan?
Olen pettynyt äitini tapaan kohdella lapsenlapsiaan (ja meitä lapsia siinä sivussa). Lastenlasten tekemiset ei vaan kiinnosta. Monesti lupaa lapsille, että vie niitä jonnekin tms. Sitten lapset kyselee sen perään ja mun tehtäväksi jää laittaa mummi järjestämään luvattu reissu puolipakolla. Rasittavinta on se, miten aina lässyttää että lapset ja lapsenlapset ovat tärkeintä elämässä. Voi kiesus, tämä todella ottaa päähän. Ollaan autettu äitiä kaikenlaisissa käytännön jutuissa, mm. otettu luoksemme asumaan 5 kuukaudeksi kun erosi isästä. Enää ei huvita auttaa. Olen yrittänyt suhtautua aikuismaisesti, mutta kun tätä alkaa miettiä, niin kyllähän se vituttaa.
vaikka eivät kertaakaan ole olleet yökylässä yksin kummankaan luona. Olemme auttaneet pitkäaikaissairaita mummoja ja olemme vierailleet perheenä. Jopa isot murkkupojat lähtevät vielä mielellään mummolaan ja halaavat haurasta vanhusta, vaikka mummit ei ole järjestäneet kivaa toimintaa, ei hoitaneet öitä, eivätkä ole jättäneet eläkeläisreissujaan välistä lastenlasten hoitojen takia.
Mutta tämä osoittaa myös sen, että minulla on lämpimät välit anoppiini ja äitiini, koska viihdyn itsekin heidän kanssaan. Olen monesti viettänyt kesälomia lasten kanssa anoppilassa tai oman äitini luona kun meillä on miehen kanssa ollleet kesälomat eri aikaan.
Ei ole ollut mitään vaikeuksia solmia hyviä suhteita mummoihin, vaikka mummit elää omaa elämää.
Aika moni täällä on sitä mieltä, että on ihan ok, kun isovanhemmat eivät vietä aikaansa lastenlastensa kanssa. Onko se niin myös teidän perheissänne? Ihan sama vaikkei lapset tunne mummojaan ja pappojaan? Ap ei edelleenkään halua mitään lastenhoitoautomaattia näistä isovanhemmista, vaan suree ettei lapsille ja isovamhemmille tule mitään suhdetta. Mielestäni todella surullista. Näillä lapsilla ei periaatteessa ole hajuakaan mikä on mummo-pappa- suhde. Ei mummon kanssa leivottuja korvapuusteja, ei papan kanssa kalastusretkiä, ei mummon tarinoita suvusta, ei papan ohjeita miten tehdään pajupilli. Eikö teillä ole ollut tällaisia hetkiä omien isovanhempienne kanssa? Ettekö te halua tätä lapsillennekaan?
Ovathan lapset lapsineen kuitenkin tervetulleita kylään, joten ei tuosta oikein valittaakaan voi.
Minusta tämä kirjoittaja on itsekäs ja vaativainen. Ei kelpaa hänelle ihmiset sellaisina kuin nämä ovat.
en usko, että olen riippuvainen lastenlasten käynneistä vanhainkodeissa:)
Aion mennä yksityiseen palvelukotiin ja ostaa palvelut itselleni. Ei ole tarkoitus odottaa jossain vuodeosastolla, palkitseeko lapsenlapset kerran vuodessa käynnillä sen, että jätin kaikki omat reissuni pois ja elämän elämättä heitä hoitaessani.
Onneksi omat lapseni vaikuttavat fiksuilta ja ovat opiskelleet hyvät ammatit ja käyttävät ehkäisyä parisuhteissa. Uskon, että he tosiaan tekevät lapsia sen verran, ettei heidän elämänsä ole epätoivoista katastrofia.
Lapsenlapsiinikin uskon voivan pitää hyvät välit, samalla tavlla kuin omat lapseni omiin isovanhempiin. isovanhempani eivät ole koskaan hoitaneet yön yli lapsiamme vaan olemme käyneet yhdessä kylässä ja auttamassa mummia ja anoppia. Ja silti murkkupoika sanoi, että haluaa syyslomaksi mummin luo, koska siellä on niin kivaa. On ihana katsoa kun 180cm poika halaa haurasta vanhusta ja kuiskaa korvaan, että rakastaa häntä.
Ja kaikki tämä, vaikka mummi ei ole ikinä kyennyt hoitamaan lapsiamme.
Aika uusavuttomia olette jos ette pysty pitämään vanhempiinne yhteyttä illamn, että niiden pitäisi hoitaa lapsiaan. Hyppäätte autoon ja otatte pullapitkon matkaan ja keitätte perillä kahvin. Uskon, että mummi on onnellinen siitä.
jOS OMAT lapset kasvavat uusavuttomiksi paskoiksi odottamaan vain, että minä tuon kaiken heidän eteen ja hoidan lapset niin sitä on turha kuvitella. Aion viettää aikaa lomillani mökillämme ja matkustella ulkomailla. Ja ihan itsekkäästi kuule vain. Ja ostan palvelut yksityisestä palvelukodista, etten jää roikkumaan lapsenlapsien hoidon varaan.
Jos suhde on tuollainen aikuisena. Siirtyy tämä empatian puute vain sukupolvelta toiselle, ja kaikki voi huonosti. Oletko ajatellut kuka sinua käy siellä vanhainkodissa katsomassa, vai viihdytkö loppuelämäsi yksin?
Mitä, jos isovanhemmat kävisivät viikoittain ihan vaan leikkimässä pari tuntia lastenlasten kanssa? Tällaisiakin "erikoisia" isovanhempia on. Ihan omasta halustaan haluavat kyläillä ja tutustua lapsenlapseensa.
Tulee mielellään leikkimään lapseni (ja sisarusteni lasten) kanssa, vaikka varsinaista hoitoapua ei usein tarvitakaan (tai ehkä juuri siksi). Lasten saaminen onkin lähentänyt välejämme kovasti, kun ollaan paljon enemmän tekemisissä kuin aiemmin.
En ehdi lukea koko ketjua, mutta kysyisin ap:lta, että oletko pystynyt ilmaisemaan toiveesi siitä, että vanhempasi olisivat enemmän mukana elämässänne? Siis arjessakin? Jos vanhempasi eivät tiedä, että kaipaat heitä, he voivat kuvitella kaikkien olevan tyytyväisiä tilanteeseen.
Mitä mieltä olette isovanhemmista, jotka asuvat yli puolet vuodesta Espanjassa (loka - huhtikuu). Kesäksi tulevat Suomeen, mutta silloinkin ovat melkein koko ajan mökillä, jonne on kotikaupungista matkaa sata kilometriä. Kaupungissa asuu isovanhempien aikuiset lapset ja lapsenlapset. Isovanhemmilla on siis asunto myös kaupungissa. Lapset ja lapsenlapset ovat aina tervetulleita sekä mökille, että Espanjaan, mutta muuten esim. lastenhoitoapu on melko minimaalista, koska he eivät ole paikalla sillon kun apua tarvitaan. Isovanhemmat ovat hyväkuntoisia kuusikymppisiä.
Heillä ei ole mitään velvollisuutta toimia lastenvahteina aikuisten lastensa lapsille.
Ja kaikki tämä, vaikka mummi ei ole ikinä kyennyt hoitamaan lapsiamme.
Aika uusavuttomia olette jos ette pysty pitämään vanhempiinne yhteyttä illamn, että niiden pitäisi hoitaa lapsiaan. Hyppäätte autoon ja otatte pullapitkon matkaan ja keitätte perillä kahvin. Uskon, että mummi on onnellinen siitä.
..., ettei hoidosta ollut kyse??
EI ole kyse LASTENHOITOAVUSTA.
ON kyse YHDESSÄOLEMISESTA.
Mikä ihme tämä "isovanhemmista ilmainen lastenpiika" -liike oikein on? Kyllä mua ainakin ihmetyttää se jos isovanhempia ei lainkaan kiinnosta tutustua lapsenlapsiinsa. Tai jos ainoa mahdollisuus tutustua olisi se että koko perhe käyttää vähäiset lomansa ja rahansa matkustamalla ulkomaille tapaamaan isovanhempia viikon ajaksi.
Meillä ei ole mieheni kanssa ollut yhteistä lomaa sen jälkeen kun lapset menivät hoitoon, ja ilman yksityistä lastenhoitoapua emme tule enää selviämään ensi vuonna kun lapsista vanhempi menee hoitoon. Meille ei ole taloudellisesti tai perhedynaamisesti realistista, että näissä olosuhteissa toinen vanhempi kerrallaan lentäisi ulkomaille näyttämään lapsia eläkkeellä oleville isovanhemmilleen.
Oikeasti, mekö tässä olemme itsekkäitä?