Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te jotka kastoitte/kastatte lapsenne, kysymys teille?

Vierailija
06.11.2005 |

miksi teette niin?

kahlasin raamatun läpi, enkä löytänyt mainintaa että niin pitäisi tehdä?

mistä tämä tapa on siis lähtöisin ja miksi harjoitatte sitä?

kysyin eräältä tutulta ja hän mumisi jotain " kun se on perinne" , mutta mistä tämä perinne tulee?

miten seurakunnan jäseneksi voi tulla pieni vauva, joka ei ymmärrä kasteen merkitystä eikä vielä kaipaa sitä? eihän vauva sitten ole oikea kristitty kun häntä ei ole kastettu omasta tahdostaan, jeesus sydämessään? vai miten?

ja entä jos lapsi haluaa myöhemmin erota kirkosta, ei kuulosta reilulle että siten joutunut " vasten tahtoaan" olemaan kristitty?

miksi päätätte lapsenne puolesta uskonnon, eikö lapsella ole itse siihen oikeutta?

olen ihmetellyt kauan, kiitos jos joku jaksaa vastata. en halua olla mitenkään asiaton, anteeksi jos joku loukkaantui viestistäni.

-sivistymätön pakana-

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kasteessa pääsee Jumalan yhteyteen ja haluan, että lapseni liitetään kirkkoon ja Jumalaan.

Voivat itse sitten aikuisena tehdä kirjon suhteen miten oikeaksi kokevat, mutta teen muitakin päätöksiä lasteni puolesta ja tämä on yksi minulle tärkeä.

Vierailija
2/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylösnoussut Vapahtaja antoi kirkolleen tehtäväksi johdattaa kaikki kansat hänen opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla (Matt. 28:18-20).

Uskonnollisen merkityksen lisäksi koen että kasteella ja luterilaisuudella on suuri kulttuurinen merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 2, etkö tiedä mistä tämä tapa on peräisin?

eikö me kaikki olla jumalan kanssa yhteydessä, tarvitaanko siihen kastetta?

saattaisin kastaa lapseni ja itseni, mutta haluaisin kyllä tietää ensin mistä tämä tapa kumpuaa?

ja nro 3, luin kyllä, kaksikin kertaa mutta en tullut paljoa hullusta hurskaammaksi, seuraavaksi luen koraanin.

-ap-

Vierailija
4/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsin tuon kohdan niin, että aikuisia on kastettava, heidän omasta tahdostaan jos he haluavat ottaa jeesuksen sydämeensä.

kun siis eihän kaikissa kristityissä maissa kasteta, miksi täällä pohjoismaissa vaan?

milloin tätä tapaa on alettu harrastaa, ja missä?

-ap-

Vierailija
5/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, johon luterilaiset vetoavat on Jeesuksen käsky " Sallikaa lasten tulla minun tyköni"

Kyllä haluan lapseni osaksi kasteen armon, vaika en tarkkaan osaa selittää, miksi vauvana, eikä vasta ymmärtävässä iässä

Vierailija
6/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nro 2, etkö tiedä mistä tämä tapa on peräisin?

eikö me kaikki olla jumalan kanssa yhteydessä, tarvitaanko siihen kastetta?

Ei minusta kaikki ole automaattisesti Jumalaan yhteydessä. Ihmiselle annettiin vapaa tahto, ja jos haluaa olla Jumalan yhteydessä tunnustaa hänet ja ottaa kasteen vastaan. Lapsikasteessa näen sen niin, että vanhemmat tekevät sen päätöksen lapsen puolesta, kuten niin monisssa asioissa muutenkin ennen kuin lapsi on itse kykeneväinen tekemään päätöksiä.

Vierailija
7/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun siis eihän kaikissa kristityissä maissa kasteta, miksi täällä pohjoismaissa vaan?

milloin tätä tapaa on alettu harrastaa, ja missä?

-ap-

En osaa sanoa milloin ja missä on ensimmäiset lapsikasteet suoritettu, mutta kyllähän roomalaiskatolisissakin maissa (Keski-Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa) on ihan yhtä lailla kuulunut lapsikaste kirkolliseen perinteeseen.

Samoin idässä ortodokseilla.

Vierailija
8/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteessa vauva otetaan seurakunnan jäseneksi......

Mistä muualta se lapsi/ihminen saisi tietua Jumalasta/löytäisi Jumalan yhteyteen ellei ole mitään josta tietoa saisi ?????

SEURAKUNTA ON SELLAINEN !!!!!

" Vai että aikanaan ihan itse päättää hehhhe, milläs päättää jos ei ole tietoa/ei ole annettu uskontokasvatusta"

Vierailija
9/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten ole millään tavalla oikeutettu päättämään lapseni uskosta.

taidan antaa lapsieni päättää itse.

ja todellakin, en tiedä missä kaikkialla tämä on tapana, en ole kristitty.

-ap-

Vierailija
10/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-ap-

Vierailija
11/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-ap-

Vierailija
12/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se lapsi päättä ?????

yhtäkkiä 18 ikäisenä päättää kuulua johonkin afrikkalaiseen heimouskontoon ??

Ei kuule nyt ole kaikki kotona.....

Vierailija
13/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen miettinyt, että eihän kukaan voi kastaa aikuistakaan ilman tämän suostumusta, niin miksi lapselle saa tehdä niin?

onko lapsi vähempiarvoinen kuin aikuinen?

-ap-

Vierailija
14/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun olen miettinyt, että eihän kukaan voi kastaa aikuistakaan ilman tämän suostumusta, niin miksi lapselle saa tehdä niin?

onko lapsi vähempiarvoinen kuin aikuinen?

-ap-

Vai etkö mielestäsi itse ole tehnyt mitään päätöksiä lastesi puolesta?

Vierailija
15/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä enemmän ajattelen asiaa, sitä vähemmän haluan tehdä päätöstä kenenkään puolesta. en ole oikeutettu tekemään päätöstä kenenkään muunkaan puolesta, miksi siis lapsieni puolesta?

eivät he ole vähäarvoisempia muihin nähden.

mielestäni uskonnonvapaus tarkoittaa juuri sitä, että jokainen saa itse päättää uskonsa tai sen puutteen, sinänsä lapsikaste sotii tämän ajatuksen kanssa.

ja mitä tulee siihen, liittyykö lapsi 18 vuotta täytettyään johoniin afrikkalaiseen heimo-uskontoon, voihan se tehdä sen, oli kastettu tai eì?

-ap-

Vierailija
16/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mitä enemmän ajattelen asiaa, sitä vähemmän haluan tehdä päätöstä kenenkään puolesta. en ole oikeutettu tekemään päätöstä kenenkään muunkaan puolesta, miksi siis lapsieni puolesta?

eivät he ole vähäarvoisempia muihin nähden.

omista asioistaan! Toisille se on myös tuo lapsikaste ja kirkkoon liittäminen, sinulle ei, mutta turha väittää ettetkö olisi tehnyt mitään päätöksiä lastesi elämästä esim. ruokavaliota, rokotuksia yms. yms. koskien.

Ja lastesi kohdalla sinun VELVOLLISUUTESI on tehdä niitä päätöksiä, ei oikeus.

Vierailija
17/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta syyni olivat kyllä aika samat kuin ap:llä. Jos kerran maassa on uskonnonvapaus niin miten sitten vauva voisi vapaasti päättää mihin uskontoon kuuluu? Kyllä se päätös pitää tehdä myöhemmin. Ja jos Jumala on tosiaan niin armoton että heittää pikkulapsen helvettiin sen takia että vanhemmat eivät kastaneet häntä niin ihmettelen jos häneen kukaan nykyaikana ja nykyisen maailmankuvan aikana uskoo.

Vierailija
18/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä paitsi kirkkoon ei voi kuulua lapsi ellei ainakin toinen vanhemmista kirkkoon kuulu

Vierailija
19/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kaste muuten on tavallista niin ortodokseilla kuin kreikkalais ja roomalais katolilaisuudessa, että ei ole vain pohjoismainen juttu.

Uudet suunnat sitten harrastavat näitä aikuis juttuja.

Ja päätöksistä lapsen puolesta. hmm. no päättäähän aikuinnen ihminen muutenkin alaikäisen lasen asioista. jos 5 vuotiassanoo lähtevänsä -30 c pakkaseen kesämekossa, niin kaiketi päätät hänen puolestaan toisin? vai annatko hänen itse päättää, koska onhan lapsellakin oikeus päättää omasta puolestaan??

Minusta ainakin lapsen on hyvä saada Herran siunaus ja kaste. Ja olla seurakunnan jäsen, Hänhän voi niin tahtoessaan 15vuotisna erota kirkosta. tai vastaavasti ei uskovien vanhempien lasen on mahdollisuus 15vuotisna liittyä oman tahtonsa mukaan.

Vierailija
20/33 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi kaste muuten on tavallista niin ortodokseilla kuin kreikkalais ja roomalais katolilaisuudessa, että ei ole vain pohjoismainen juttu.