Miten suhtautuisit, jos sinun miehesi joisi joka la 6 tölkkiä olutta?
Siskon mies tekee tota ja muija vaan, ett ihan tavallista?
Kommentit (103)
Tai mennä saunaan ilman kaljaa? Onko kaljanjuonto jotenkin hyväksyttävämpää, kun on se saunailta? En tajua.
Miksi se ei olisi hyväksyttävää? Eihän siksari viikossa ylitä mitään suositeltuja rajoja?
aikamoinen määrä tällä yhdellä joka sanoi että kuu kaljaa saunassa ja päälle mäyräkoira. Taas yks hyvä selitys dokaamiselle.
Pointti oli se, et jos pitää kaksin käsin kiskoa olutta saunan varjolla, joka lauantai. Niin mun mielestä se kuullostaa alkoholismilta! Pelottaa ajatella, että sun mielestä on ihan jees hypätä rattiin niiden muutamien sauna oluiden jälkeen. HUH HUH!!!! Eikö se mene niin, että jos otat niin et aja!! Mun mielestä se kaks on jo aivan liikaa, jos pitää ajellakkin vielä. No kyllä se kulutus niitä rajoja hipoo, mut sovitaan että vaihdetaan se sana "suurkulutus" "kovaksi kulutukseksi". Niin helpottaa sun mieltä Noin suuret ölppä määrät kuuluu sinne baari iltoihin, ei saunaan ja koti-iltaan! en ikinä uskaltais juoda noin paljon, kun lapset on kotona. Seuraavaksi varmaan puolustellaan sillä, että kun se olut vaan maistuu niin hyvälle. Heille voin sanoa, että kokeilkaapa alkoholitonta olutta, jos siellä saunassa nyt sitten jotain pitää juoda. Mut se ei ookkaan yhtä kivaa kun ei nouse nuppiin?! eikö niin?? Eli se puhuu paskaa joka väittää juovansa olutta pelkän maun vuoksi! t. Kusipää. Joka vihaa olutta ja selittelyä, jolla yritetään todistella ettei ole ongelmaa!
Ei tarvita kahta kättä oluen juomiseen, vielä riittää yhdessäkin kädessä voimaa.
Ja ne max 6 kolmosta kulutetaan noin 6 tunnissa, että humaltumista ei ainakaan itse tunneta. Meillä tuo la-saunasessio kestää aika kauan, kun on savusaunaa ja kylpytynnyriä (kenen mielestä siihen todellakin pitäisi ympätä alkohoiton olut? Tunnustakaa!)Me ei yleensä ajeta niiden saunaoluiden jälkeen, vaan joskus on tullut vietyä naapuria kesken saunankin baariin. Meillä on alkometri, jota aina on tuolloin käytetty. Voit itekin etsiä laskurin, kuinka nopeasti 2 kolmosta (3 kolmosen jälkeen ei enää puhalletakaan eikä ajeta) häipyy verestä sallittuihin promilleihin. Sulla voi mennä "jos otat, niin et aja", mutta katopa, mikä on sallittu promilleraja liikenteessä, voit vaikka viisastua.
Juu, juo vaan alkoholitonta olutta, meidän mielestä ihan täyttä paskaa. Juodaan vettä mieluummin, jos saunakolmoset on unohtunut kauppaan. Tuntuisko susta kivemmalta, jos juotaisiinkin siideriä tai jotain coolereita saunassa, kun kerran niin vihaat olutta?
Kyllä ne kaikki alkoholi tuotteet kuuluu samaan kastiin! Eli en hyväksy autolla ajoa lonkeroiden tai "coolereiden" ym. jälkeen. En edes yhden. Kyllä minä ne promille rajat tiedän ja se on mielestäni aivan liian korkea! Mun mielestä puhaltamista parempi mittari on se juomattomuus, jos pitää ajaa! Toivottavasti kukaan nyt ei luota ja laske minkään kaavojen mukaan alkoholin palamista!! Nyt alkaa jo pelottamaan! Pitää ilmeisesti heittää hyvästit lauantai-ilta kävelyille, kun kaiken maailman saunakaljahöyrypäät liikenteessä suhailee..
t. se sama kusipää
6 olutta x 7 pv = 42 pulloa viikossa eli reippaasti yli kohtuukäytön rajan, joka on miehellä 25 ploa viikossa. Olettaen, että plot ovat kolmosta ja 0,33 litraa. Sinänsä hyvä, ettei juo tuon enempää kerralla, eli ei tod näk ole toleranssinsa ansiosta oikeastaan edes päihtynyt. Sitä vaan mietin, että mitä tekee kaverin sisuskaluille ja mielenterveydelle? Hänen kannattais tätä miettiä itsekin.
Miehen kohdalla suurkulutuksen raja on 24 annosta viikossa tai yli 7 annosta kerralla. Kumpikaan näistä kriteereistä ei täyty.
Tai ehkä en, kun mies juo sen puolikkaan laatikon lauantaina ja koko 24kpl viikonlopussa.
Jotta saattasin olla mielissäni jos menis vain se 6 tölkkiä!
Minusta tuo on jo iso määrä olutta, enkä itse juo koskaan noin paljoa. Jos lapset ovat kotona niin silloin kyllä yhden, max2, saunakaljan pitää riittää.
Jos on jano, juodaan vettä tai jos pitää kaljan mausta niin voi juoda ykkösolutta. Humaltuminen joka viikko ei ole normaalia aikuisen ihmisen toimintaa. Eihän tuosta määrästä nyt missään kaatokännissä vielä ole mutta selvästi humalassa kuietnkin.
oon aina ihmetellyt että mistä noin Suomen alkotilastot tulee, kun oman ystäväpiirin miehet ja naiset juo todella harvoin yli 3 olutta/lasia viiniä, ehkä kerran kuussa max! Ja tämä sama jengi kyllä veti opiskeluaikoina/ennen lapsia ihan runsaasti alkoholia, mutta kenellekään ei tulis mieleenklään enää lasten aikana ördätä.
Yök. Jos mun miehen olis pakko saada joka la 6 olutta, niin vituttais. Riippuu tietysti miten ne jois, yksin telkkarin ääressä vai sählytreenien jälkeen porukassa...
Niin ainakin me ja meidän tutut. Olemme akateeminen pari ja lapset koulussa. Viikonloppuina istutaan iltaa ja herkutellaan juustoilla ja viineillä. Emme juo humalaan, mutta useampi pullo menee. Tiedän siskoni perheen tekevän samoin. Lapsieni luokkakavereiden vanhempien kanssa ollaan usein istuttu iltaa ja viini sopii vallan mainiosti illanviettoon. Sivistynyttä, rentouttavaa ja mukavaa. Yhteisiä vuosia 18v ja hyvin menee, vaikka viini maistuu ;D
Unohdin mainta, että olemme hoikkia ja urheilullisia myös. Taitaa viinien flavonoidit auttaa. Emme koskaan ajaisi autoa, kun on juotu. Taxit on keksitty!! Että repikää siitä.
Siis kerralla vedettäväksi..sen ymmärrän että saunaan saatetaan ottaa yksi tölkki tai pullo mukaan mutta eihän kukaan kaljaa janoon vedä?? Ja jos kerran maun takia juo niin miksei sitten se yksi tölkki riitä tai max kaksi? Onhan se suklaakin hyvää mutta kuka vetää 6 levyä kerralla?
SEn ymmärrän jos joskus on juhlimassa ja juo vaikka koko päivän aikana sen 6 pientä tölkkiä eikä kerralla saunareissulla. Kyllä siinä saa aikamoista vauhtia sitä kaljaa vetää napaan jos yhden saunomisen aikana koittaa saada 6 tölkkiä juotua. Eikö siinä mene saunomisen ideakin ihan hukkaan kun keskitytään vaan siihen kaljan litkimiseen?
Oma mieheni ei onneksi kuulu tuollaisiin kaljan lipittäjiin, enkä itse kerralla joisi kyllä 1-2 tölkkiä enempää eikä mieskään onneksi. Ystävien kanssa iltaa istuessa hyvän ruuan parissa saattaa kyllä joskus mennä viiniä sen verran että henkilöä kohden tulee juotua 2-3lasia mutta ei ole mitään jokaviikkoista.
JOs mieheni raahautuisi joskus saunaan 6 oluttölkin kanssa ihmettelisin kyllä tosissani ellei olisi sitten isoa kaveriporukkaa mukana :D
Tai mennä saunaan ilman kaljaa? Onko kaljanjuonto jotenkin hyväksyttävämpää, kun on se saunailta? En tajua.
Miksi se ei olisi hyväksyttävää? Eihän siksari viikossa ylitä mitään suositeltuja rajoja?
aikamoinen määrä tällä yhdellä joka sanoi että kuu kaljaa saunassa ja päälle mäyräkoira. Taas yks hyvä selitys dokaamiselle.
Väännän vielä kerran, juomme KAHDESTAAN joka la mäyräkoiran, eli 12 kpl 0,33pulloa kolmosolutta. Toisinaan ostamme 6 pulloa ykköstä/alkoholitonta ja 6 pulloa kolmosta.
En miellä sitä dokaamiseksi. Saunassa menee korkeintaan puolet kaljamäärästä, sitten menee lapset nukkuun ja sen jälkeen kittaamme loput kaljat leffaa katsoen.
JOS haluamme nautti punkkupullon saunan jälkeen, kun lapset nukkumassa ja kokataan hyvää ruokaa, niin saunassa juomme yleensä vissyä, alkoholitonta kaljaa tai ykköstä.
Emme örvellä ainakaan lasten nähden - kuinka monessa perheessä niin tapahtuukaan..?
alkoholi vihamielisen suhtautumisen jälkeen.
todellakin yrittäisin keskustella, että miksi. Tuosta määrästä ei ihan känniä tule, mutta ukko haisisi pahalle ja varmaan nukkuisi sunnuntaina myöhempään.
miksi siellä saunassa on pakko päihtyä? Ja toivottavasti kukaan nyt ei ala väittämään että pari tai puolen tusinaa olutta ei vaikuta mitenkään.
Mutta se kolmonen on vaan niin hyvää. En joisi muuta saunassa.
muut ei osaa saunoa kuin korkeintaan pari tuntia (meillä menee se 6h, max. 6 kolmosta). Mun mielestä vauhti ei ole kova, jos tunnissa menee 1 kolmonen. Kännääminen ei innosta, saunassa voi tulla palovammoja.
Teepä joskus testi: vedä 6 kolmosta (tai muuta lempijuomaasi) ja vedä toisen kerran 6 suklaalevyä. Pystyitkö kumpaankin? Itse otan suklaata korkeintaan puoli levyä viikossa.
Siis kerralla vedettäväksi..sen ymmärrän että saunaan saatetaan ottaa yksi tölkki tai pullo mukaan mutta eihän kukaan kaljaa janoon vedä?? Ja jos kerran maun takia juo niin miksei sitten se yksi tölkki riitä tai max kaksi? Onhan se suklaakin hyvää mutta kuka vetää 6 levyä kerralla? SEn ymmärrän jos joskus on juhlimassa ja juo vaikka koko päivän aikana sen 6 pientä tölkkiä eikä kerralla saunareissulla. Kyllä siinä saa aikamoista vauhtia sitä kaljaa vetää napaan jos yhden saunomisen aikana koittaa saada 6 tölkkiä juotua. Eikö siinä mene saunomisen ideakin ihan hukkaan kun keskitytään vaan siihen kaljan litkimiseen? Oma mieheni ei onneksi kuulu tuollaisiin kaljan lipittäjiin, enkä itse kerralla joisi kyllä 1-2 tölkkiä enempää eikä mieskään onneksi. Ystävien kanssa iltaa istuessa hyvän ruuan parissa saattaa kyllä joskus mennä viiniä sen verran että henkilöä kohden tulee juotua 2-3lasia mutta ei ole mitään jokaviikkoista. JOs mieheni raahautuisi joskus saunaan 6 oluttölkin kanssa ihmettelisin kyllä tosissani ellei olisi sitten isoa kaveriporukkaa mukana :D
kun muutama taas kommentoi ettei juo tai ei ymmärrä juomista, kun lapset ovat kotona. Ikinä en ole näissä ketjuissa tajunnut, mihin ne lapset yömyöhällä oikein saunaoluiden tms. ajaksi kyörätään, ulos pihalleko ja miksi? Miksi lapsi ei saa nähdä alkoholin käyttöä, vaan vanhempien täytyy juoda salaa.
Meillä ei välttämättä liity saunomiseenkaan, mutta mies saattaa illan aikata telkkaa katsoessaan juoda 6 kaljaa. Tai ehkä 3-5, mutta välillä ottaa jotain konjakkia kaveriksi.
Eikä se tosta määrästä humallu, kun pikkuhiljaa tissuttelee. Jos mä oon kotona, juon yhden tai kaksi siideriä. Toisinaan mä oon baarissa, ja juon aika paljon enemmän.
En ole ajatellut, että tämä voisi olla jokin ongelma? Joku selitti sunnuntain heräämisestä. Meillä ainakin sunnuntai on vapaapäivä, ja me noustaan ylös vasta silloin kun huvittaa, yleensä siinä klo 11 aikaan.
Siis eikös tuo 6 tölkkiä nyt ole aika pieni määrä? Kuten joku jo laittoikin niin ei siinä edes ne "riskirajat" ylity.
Liäsksi jos kyseessä normaalikokoinen mies, ja vähänkin kokemusta taustalla niin eihä tuosta tule edes humalaan. Jos siis kyse oli että la illan aikana juo, jolloin aikavaäli on jotain 19-24 tms? Tuossahan pysyy ajokunnossakin (HUOM en takaa tätä, vain nopea arvio).
Ja jos/kun kaloreita per tölkki on se ~40kcal/desi, niin tuo on parempi vaihtoehto kuin pussillinen sipsejä.
Siis eikös tuo 6 tölkkiä nyt ole aika pieni määrä? Kuten joku jo laittoikin niin ei siinä edes ne "riskirajat" ylity. Liäsksi jos kyseessä normaalikokoinen mies, ja vähänkin kokemusta taustalla niin eihä tuosta tule edes humalaan. Jos siis kyse oli että la illan aikana juo, jolloin aikavaäli on jotain 19-24 tms? Tuossahan pysyy ajokunnossakin (HUOM en takaa tätä, vain nopea arvio). Ja jos/kun kaloreita per tölkki on se ~40kcal/desi, niin tuo on parempi vaihtoehto kuin pussillinen sipsejä.
ajokunto säilyy... En kylläkään suosittele ajamista, mutta iso mies kestää periaatteessa:
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/swf/alkolaskuri.swf
Tohon kun laittaa että on 110 kg:n mies ja juo kuusi kaljaa tunnin välein, niin ei promilleraja osu rattijuopumuksen puolelle.
Et varmaan ole huomannut, mutta kaupoissa on enimmmäkseen tarjolla 0,33 tölkkejä,mistä sait apäähäsi 0,5l tölkit??