Nuukuustarinat hakusessa!!
Eli tutun tempaus sai miettimään että onko kitsaudella enää mitään rajaa!? Onko sinulla tuttua joka on visu ku mikä? Jaa tarinasi niin saadaan kauhistella! (omani kerron jahka pääseen koneelle naputteleen)
Kommentit (260)
näihin lahjapapereiden säästelijöihin, niin ja lahjanarutkin se laittaa talteen. Jossain vaiheessa kun papereissa saattoi olla jo kolmekin eri nimeä, niin ei enää toteltu ohjeita avata paketti nätisti, vaan revittiin ne paperit :) Vaatehuoneet ja kesämökin kaikki säilytystilat on ihan täynnä tavaraa. Uusia vaatteita löytyy mummolle varmaan niin paljon, ettei enää tarvitse mitään ostaa. Mutta kun eihän niitä voi käyttää, kun vanhatkin on ihan hyviä. Kerran satuin menemään kylään aikaisin aamulla ja mummo siinä oli vielä yöpaidassa. Totesin vaan, että eiköhän olisi syytä ottaa uusi yöpaita kaapista, kun vanhassa oli mm. päänmentävät aukot kainaloiden kohdalla. Ei kuulema, kun oli tuuletus kohdallaan :) Onneksi mummo osaa itsekin nauraa tälle nuukuudelleen. Lahjaksi olen nykyään ostanut vain sellaista, mitä ei voi säilöä.
minäkin otan nätit paperit ja lahjakassit ja narut talteen, enkä ole mummo. Järkevää ja ekologista!
Kaikki kierrätys ja kirppikset on kyllä erittäin hyvä asia mutta rajansa kaikella.
Anoppi on säästänyt KAIKKI lastensa lelut, urheiluvälineet ja kirjat sekä ison osan vaatteista.
Siitä on kuitenkin 30 vuotta kun nämä tavarat on olleet käytössä niin en ihan riemusta kilju kun meille kannetaan niitä pölyisiä luistimia ja muita. Eivät lapsetkaan oikeasti halua käyttää niitä. Sitten ihmetellään ja loukkaannutaan kun kitenkin ostetaan uudet (tai kirpparilta uudemmat lapsille mieleiset)luistimet tai mikä nyt miloinkin on tarpeen.
Eihän kirjat tai lelutkaan vanhene ja niitä on jonkun verran meille otettu mutta mun velvollisuus ei ole kaikkia anopin säilömiä tavaroita ottaa. Lapset saa lahjaksi muualta uusia kirjoja ja leluja (liikaa tuntuu tulevan tavaraa muutenkin siis).
Kun anoppi ja appiukko muuttivat, olisi meidän pitänyt ottaa heidän vanhoja hyllyjä tai ainakin yksi iso nojatuoli. Olisi meille mahtunut, mutta kun ei oikeasti ole tarvetta niin emme halunneet. Siitäkin suuttuivat sitten kun me "heitämme rahaa roskiin".
On tuo pihiyttä ja sitten jotain omituista tavaraan kiintymistä, kun ei mistään voi luopua. Ja kaiken arvon ajattelevat olevan sama kuin silloin 70- tai 80-luvulla ostettaessa. Tämä oli niin kallis ja laadukas hiihtoasu, kyllähän sitä nyt voi hyvin käyttää...
kuuluu tapoihini. Syynä ekologisuus ei niinkään piheys.
Otan talteen kaikki hyvät lahjapakkaukset
-säästän leipäpussit ja pakastan niissä esim. marjoja joita kerään tai käytän koiran kakkipusseina
-huonekalut päällystän ja ompelen kankailla ja en osta uusia heti.
-Monet vaatteet ostan huutiksesta käytettynä
-Kaikki ehja tavara mitä on ja jota en käytä en heitä pois vaan lahjoitan tai myyn esim. kirppiksellä
-Emme läträä veden kanssa kun pienempikin suihkuttelu riittää
_emme myöskään pidä valoja huoneissa joissa emme ole
-Ajamme pyörillä ja käytämme julkisia
yms..
En muista muita juttuja, mutta se on jäänyt mieleen, että jemmasi vaimonsa käytetyt kuukautissiteet takan viereen johonkin pönttöön ja käytti niitä sitten syttyinä kun lämmitti taloa...appi sanoi, että oli aika karua istua olohuoneessa, kun haiseehan ne...
En muista muita juttuja, mutta se on jäänyt mieleen, että jemmasi vaimonsa käytetyt kuukautissiteet takan viereen johonkin pönttöön ja käytti niitä sitten syttyinä kun lämmitti taloa...appi sanoi, että oli aika karua istua olohuoneessa, kun haiseehan ne...
Meillekin tuli puhelin vihdoin ja viimein, kun olin teini-ikäinen. Isäpä kielsi soittamasta sillä ollenkaan. Siitäkin suuttui, jos kaverit joskus minulle soittivat. Onneksi kilometrin päästä kotoa oli puhelinkioski, josta kävin sitten soittamassa jos tarve oli.
Meillä ei hanasta saanut valuttaa vettä turhaan, vaan just sen verran sai ottaa, mitä joi, ja lämmintähän sieltä tuli. Vessareissun jälkeen sai huuhdella kunnolla vain ison hädän jälkeen. Suihkussa piti käyttää mahdollisimman vähän vettä. Saunapäivinä seuraavan saunojan piti odottaa eteisessä pyyhe yllään vuoroaan, ettei sähköä kulu. Kerran sain hirveät huudot niskaani, kun olin vielä vaatteet päällä, kun veli tuli saunasta.
Siihen aikaan omakotitaloissa kiersi vesimittarin lukija. Isä kertoi, että tämä oli luullut meidän mittarissa olevan vikaa, kun samankokoisilla perheillä kului vettä keskimäärin neljä kertaa enemmän.
Ostin pari vuotta sitten äidilleni sitruunahappoa, että voi pestä pyykkikoneen. Siistinä ihmisenä äiti ilahtui, mutta into loppui siihen kun kuuli, että kone pitää pestä tyhjillään kaksi kertaa 90 asteen pesussa.
jos käyvät vaimonsa kanssa esim. kahvilla ja mies maksaa, pyytää heti kahvilakäynnin jälkeen vaimoaan antamaan rahat käteisellä tai muistuttaa, että siirrähän tililleni ne rahat :O Siis vaimon osuudesta.
Jos lähtevät reissuun, pyytää puolet bensarahoista vaimoltaan. Jos vaimolla ei ole käteistä ja mies ostaa esim. rasian mansikoita, pyytää rahat takaisin vaimoltaan jne.
kuuluu tapoihini. Syynä ekologisuus ei niinkään piheys.
Otan talteen kaikki hyvät lahjapakkaukset
-säästän leipäpussit ja pakastan niissä esim. marjoja joita kerään tai käytän koiran kakkipusseina
-huonekalut päällystän ja ompelen kankailla ja en osta uusia heti.
-Monet vaatteet ostan huutiksesta käytettynä
-Kaikki ehja tavara mitä on ja jota en käytä en heitä pois vaan lahjoitan tai myyn esim. kirppiksellä
-Emme läträä veden kanssa kun pienempikin suihkuttelu riittää
_emme myöskään pidä valoja huoneissa joissa emme ole
-Ajamme pyörillä ja käytämme julkisiayms..
ihmiset on usein vain hemmetin saitoja. Entisen vanhemmilta sain vittuilut, kun peseydyin ja kulutin lämmintä vettä. Itse ne kyllä peseytyi, mutta muut ei olisi saaneet, kun vettä kuluu. Samoin ne kutsui jouluksi kylään ja saatiin matkojen lisäksi maksaa osamme kauppalaskusta.
Entinen pukeutui itse johonkin äitinsä aikoinaan ostamiin marketin ysärivaatteisiin, kun oli liian saita ostamaan uusia. Olisi halunnut, että kauppalaskut maksetaan tarkkaan puoliksi. Ei peseytynyt. Ei raaskinut käydä parturissa. Ei käynyt hammaslääkärissä, hirveät hammaskivet sillä suussa. Sitten se oli olevinaan ekologinen, mutta työnantajan piikkiin matkusti mielellään toiselle puolelle maapalloa useita kertoja vuodessa ja söi lihaa minkä ehti, kun joku muu maksoi. Hitto mikä näätä.
esim.kaapin nurkkaa vasten. onnistuu tietysti vain niissä tableteissa joista pitää joka tapauksessa ottaa kääre pois.
syy miksi ei meillä ole jauhetta on pienet lapset. turvallisempaa pitää tabletteja.
mulle tuli nimenomaan puolikkaan tabletin kohdalla turvallisuusriski mieleen... voihan lapsi saada senkin käteensä ja kun ei muovit suojaa..arg!!!
joten lasten kanssa kylmässä sitten kylvetään. Pyykki ei kuivu jne. No ero meille tulee muutenkin, niin jatkakoon mies kylppärin homehduttamista itsekseen. Jatkuvaa kinastelua rahasta ollut aina,minun pitäisi kotihoidontuen lisäksi kait ottaa lainaa että miehen mielestä tarpeeksi maksaisin perheen kuluja. No, mullepäin se joutuu jatkossa elareita maksamaan.
oli mullakin miehenä. Exä on nykyisin :)
Isäni ei ole normaalisti mitenkään erityisen pihi, mutta yksi nuukuuskokeilu on jäänyt ikuisesti mieleen. Eräänä keväänä isäni päätti säästää parturimaksusta ja leikata kesäsiilinsä itse, kun kerta partakoneessa oli myös hiustenleikkausterä.
Jälki ei ollut oikein hyvää ja hirveän huudon jälkeen äitini piti isälle 3 päivän mykkäkoulun (siihen saakka äidin pisin mykkäkoulu eli kestänyt alle vuorokauden). Siitä lähtien pikkusiskoni on tienannut vähän extraa viikkorahaan leikkaamalla isän hiukset ja voi sanoa, että parin harjoittelukerran jälkeen jälki on ollut varsin hyvää.
-Huuhteli homeisista herneistä homeen pois ja teki hernekeiton. Saatiin ruokamyrkytys koko porukka (4 henkilöä) ja oksennettiin parin tunnin ajan ruoan jälkeen.
-Pöllii työpaikaltaan kaikkea mitä voi: hanskoja, rättejä, kuminauhoja jne. Huusi minulle (aikuiselle lapselleen), kun tuli käymään ja huomasi, että olin ostanut reilun euron arvoisen pusillisen kuminauhoja Tiimarista. Hän olisi kuule pöllinyt ne kuminauhat ilmaiseksi työpaikaltaan, joten se reilu euro meni hukkaan hänen mielestään (se kuminauhapussi muuten kesti 6 vuotta meidän perheen käytöllä).
-Lapsuudenkodin lämmityksessä säästettiin. Talvisin aamulla sisälämpötila oli +16 astetta (minulla oli lämpömittari huoneessa).
-Lapsena vessapaperini käyttöä rajoitettiin. Pissan jälkeen sai käyttää yhden palan ja kakan jälkeen kaksi.
Tämä vanhempi ja anoppini "syyllistyvät" samaan: tuovat kirpparilta kamalia lastenvaatteita, aivan muotopuolia ja rikkinäisiä. Moni niistä menee suoraan roskiin tai lattiarätiksi.
"Toinen minun vanhemmistani."
Tämä sama vanhempani kehoitti meitä lapsia varastamaan koulusta (luokkahuoneen kaapista) vihkoja ja kyniä. Minä en varastanut, joten moitteita tuli. Sisarukseni taas sai kehuja, kun totteli.
lukenut paperilehdestä, mitä ohjelmaa miltäkin kanavalta tulee. Ei siis voi selata kaukosäätimellä ja katsoa, koska kaukosäätimen paristo kuluu.
aina ite hiuksensa. Joskus on saattanut vähän epätasasta olla mutta äkkiä ne taas tasoittuu.
Meillä ei ole yksikään lapsista koskaan käynyt parturissa vaan leikkaan aina ite. en ymmärrä mitä pihistelyä se on. Kyllä siinä säästää mutta jos kone on kotona niin miksi lähtis muualle?
Isäni ei ole normaalisti mitenkään erityisen pihi, mutta yksi nuukuuskokeilu on jäänyt ikuisesti mieleen. Eräänä keväänä isäni päätti säästää parturimaksusta ja leikata kesäsiilinsä itse, kun kerta partakoneessa oli myös hiustenleikkausterä.
Jälki ei ollut oikein hyvää ja hirveän huudon jälkeen äitini piti isälle 3 päivän mykkäkoulun (siihen saakka äidin pisin mykkäkoulu eli kestänyt alle vuorokauden). Siitä lähtien pikkusiskoni on tienannut vähän extraa viikkorahaan leikkaamalla isän hiukset ja voi sanoa, että parin harjoittelukerran jälkeen jälki on ollut varsin hyvää.
Voi mahoton, mä luulin että mun mummo on ainoa joka keittää kahvia vanhoista puruista! =D Kukaan ei tiedä montako kertaa niistä puruista on kahvia keitetty, mummo vaan lisää aina teelusikallisen puruja lisää kun keittää uuden kahvin. Ja voin kertoa että se on ihan hirveää kuraa, nykyään ei enää juoda mummon luona kahvia tai sit vaaditaan että saadaan itse keittää.
Ja mun mummo on niin varakas, että voisi kyllä aivan hyvin keittää oikeaa kahvia ja vaikka syödä ulkona joka päivä, mutta mummopa syö laihaa kauravelliä tai laihaa läskisoosia ja juo sitä kurakahviaan. Jotenkin sille on vaan jäänyt köyhäily päälle pula-ajoista. Ja suuttuu aina jos me ostetaan sille jotain, kun rahaa kuluu. =/
Muuten, vinkkinä niille joiden sukulaiset tai tuttavat pesee suodatinpusseja: ostakaa niille lahjaksi sellainen kestosuodatinpussi! Saa varmaan ihan marketista ja maksaa jokusen euron, sitä voi sitten pestä vaikka sata kertaa ja käyttää uudelleen. Ja joku myös kertoi että joku pesee pikkuhousunsuojia, haloo! Niitä vois tehdä itse vaikka vanhoista pyyhkeistä ja kestäis vaikka kuinka pitkään.
Mun ex-poikaystävä oli todella nuuka. Vaatteita ei ostanut ikinä itselleen, sai vaatteet käytettyinä isovanhempiensa tutuilta. Oli reikäisiä, tahraisia, haisevia rytkyjä suoraan 60-luvulta, mutta niin se ex vaan niitä mielissään käytti. Minun vuokseni ei halunnut ajaa autolla yhtään ylimääräistä kilometriä, bensaa kuluu, nääs. Käytiin tuttujen luona ja kotiin päin mentäessä minun kotini oli poikaystävän kotimatkan varrella, paitsi ylimääräinen n 1km mutka olisi pitänyt koukata. Ei voinut viedä minua kotipihaan koska mulla ei ollut maksaa bensarahaa.
Mutta annas olla jos luki lehdestä että jokin tavara (jota tarvii tai halusi) on alennuksessa toisella puolella kuntaa niin sinne sitten ajoi. Oli suuri paikkakunta jossa matka kunnan toiselle puolelle on n 200km. Kävi tuttujen luona "ohimennessään" päiväkahvilla (ei siis tarvinnut kotonaan keitellä)
Mutta siis itse kyllästyin totaalisesti kahdessa vuodessa tuohon sairaalloiseen piheyteen ja lähdin. Itse ei ollut valmis mihinkään rahaa laittamaan, mutta ahneena oli vastaanottamassa jos joku jotain tarjosi. Laskeskeli muista ihmisistä miten voisi heistä hyötyä jotenkin. Halusi käydä tätini ja hänen miehensä luona usein. Nämä kun olivat lapsettomia ja iäkkäitä, poikaystäväni mielestä muistavat sitten testamentissaan häntä.
Näin muuten exää kesällä kaupassa. Samanlaiset ryysyt päällä. Erosta aikaa 14 vuotta ja tunnustan että hävetti... En tajua mitä olen ajatellut kun olen häneen ihastunut. Kyllä nyt ihmisten ilmoilla kulkiessaan pitää olla siistit vaatteet päällä, vaikka ei niin muodikkaat olisikaan.
Minäkin seukkasin 19-v tod nuukan tyypin kanssa,mihinkään ei voitu koskaan lähteä esim.leffaan/konserttiin yms. kävin sitten omien kavereitten kanssa. Ikinä hän ei ostanut uusia vaatteita yms. kotoa hän ei ollut muuttanut vielä 26-vuotiaanaakaan,ksoka se maksaa,onneksi en ollut hänen kanssaan ollut siinä vaiheessa enää missään tekemisissä,mutta tuttujen kautta kuulin.
kun vanhemmat tai varttuneemmat sukulaiset tarjoaa jotain karmeita loppuun ajettuja huonekalujaan seuraavalle sukupolvelle. Ihan hyvää hyvyyttään, auttamismielessä. Sitten suututaan kuin ei pahkasta tehty nojatuoli viehätä, ja alkaa se sama virsi "no jos teillä sitä rahaa liikaa on, niin ei sitten...".
Ja mitä helvettiä joku 85-vuotias säästelee rahojaan? Ei sitten millään voi pikkuisen laittaa rahaa omaan hyvinvointiinsa ja asumismukavuuteen. Ei, elämän vissiin kuuluu olla ihan saakelin hankalaa ja hirveetä kitkuttamista.
Just näin,en voi ymmärtää 74-vuotiasta isääni,rahaa on kuin roope ankalla,mutta missään ei voi käydä ja mihinkään ei voi sitä tuhlata. Olen kysynyt isältäni että mihinkä sitä säästät? en ole saanut järjellistä vastausta. Isällä on ollut mukavia naisystäviä,mutta jokainen on kyllästynyt isän nuukuuteen. Mihinkään teatteriin,tansseihin,kylpylöihin ei voi lähteä,vaikka on vielä terveyttä ja pää pelaa. Sitten kyllä mennään jos minä ostan joululahjaksi liput.
Vanhempien astianpesukone hajosi vihdoin 20 vuoden jälkeen puoli vuotta sitten. Eivät oo uutta ostaneet. Äiti tiskaa nyt käsin... Äidillä on myös rahaa säästössä useita kymmeniä tuhansia mutta koska koko asunto on isän nimissä ja eivät ole naimisissa niin ei viitti kuulema omiaan sijottaa. Mieluummin tiskaa tosiaan käsin.
Teininä jos puhuin kaverin kanssa yli puoli tuntia puhelimessa (se lankapuhelin oli muuten olohuoneessa joten oli vanhempien kuullen puhuttava) niin johan alko isä valittamaan et nyt alkais jo riittää se puhuminen!! Noloa, varsinkin jos kaveri oli meille päin soittanut.
Kun vanhemmilta hajosi kodinhoitohuoneesta lattialämmitys niin isä uusi vain osa lattiasta :D :D Huone on n. 8 neliötä niin lattian reunoilla puolen metrin matkalla on vanha valkoinen kaakeli ja keskellä uusi vihreä :D
Jos mä joskus itelleni vielä miehen löydän niin piti se ei todellakaan saa olla sillä mä en kestäis tollasta :/
Ja ovikello ei oo toiminut heillä viimiseen 10-vuoteen. Kuulema sitä ovikoputus-juttua voi ihan hyvin käyttää...
Isän molemmilla siskoilla on lähiaikoina rakennetut uudet talot niin äiti sano et kyllä välillä hävettää kun ne käy kylässä ja heillä alkaa kaikki repsottaa mutta isä ei saa mitään tehtyä. Tai sit yrittää korjata mutta uutta ei missään nimessä (kuten se keittiön lamppu jossa on 5-vuotta ollut rautalanka ympärillä).