Minä odotan nyt yhdeksättä lasta! :)
Sen uskallan tunnustaa ja olen tästä ylpeä!Ihme lapsivihamielistä porukkaa täällä. Ja ihan on ite pystytty perheestämme huolehtimaan. maksuista yms. selvitty. hyvillä mielin olen... Ja Raamatussa sanotaan aika lailla näillä sanoilla; lisääntykää ja täyttäkää maa. Ja myös rakastetaan näitä jokaista omaa lastamme, kovasti. ja huolehditaan. kasvatetaan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.:) toivon mukaan elämässään pärjääviä aikuisia jotka sit myös lisääntyy kun aika on kypsä siihen...saadaan jatkaa sukuamme. niin, kyllä minä uskallan senkin myöntää että on meillä ollu TOSI tiukkaakin välillä, silti on pärjäilty...:) Rakkautta on paljon isossa perheessä, se ei lopu!
Kommentit (72)
Onpa sekin nähty että tämä "jumala" ottaa ja tappaa ties monenttako vauvaa synnyttämässä olevan suurperheen äidin synnytykseen, verenvuotoihin. Lestadiolainen naisparka pääsi nuorena taivaaseen mutta entä lapset, jotka jäivät äidittä? Aika karu temppu jumalalta.
Jos niin uskoo.
Eivät kaikki meikäläiset ihan jaa tuota avaajan käsitystä.
Esim. me ehkäisemme, hyvällä omatunnolla. Ja olen keskustellut ehkäisystä myös joidenkin ehkäisemättömien vl:ien kanssa. Tämä asia on vähän niin että omakohtaine ratkaisu riippuu elämäntilanteesta. me koemme että meillä on yhtälailla vapaus olla vl liikkeessä mukana, kuin ehkäisemättömillä. Itse asiassa Raamatussa ei puhuta ehkäisemättömyydestä mitään...
kun et edes tiedä mihin uskosi perustuu? Hataralla on pohjalla. Tutustu ihmeessä Raamattuun, se on hieno kirja.
Jokainen vauva on lahja, kaikkien tulisi iloita uusista lapsista!
Onnea todella paljon!
Itse en ole uskovainen, mutta iloitsen kaikista vauvoista, sekin on sama, onko terve vai vammainen, kaikki ovat luojan luomia!
tv. itselläni on neljä lasta ja lapsiluku on nyt täynnä.
monessa perheessä, tuottaa tuskaa ja turhaa kärsimystä
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/10/en-alkaisi/
[/quote]
Et ehkä kysy hirmu vakavissasi... ehkä minä kuitenkin vastailen. Raamattua en tunne olleskaan niin ettei mun kannata alkaa sieltä hakemaan selityksiä.
[/quote]
Raamattua itse, huomaisit ettei siellä opeteta ettei saa ehkäistä, ei myöskään että vain lestadiolaiset pelastuu. Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Sen uskallan tunnustaa ja olen tästä ylpeä!Ihme lapsivihamielistä porukkaa täällä. Ja ihan on ite pystytty perheestämme huolehtimaan. maksuista yms. selvitty. hyvillä mielin olen... Ja Raamatussa sanotaan aika lailla näillä sanoilla; lisääntykää ja täyttäkää maa. Ja myös rakastetaan näitä jokaista omaa lastamme, kovasti. ja huolehditaan. kasvatetaan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.:) toivon mukaan elämässään pärjääviä aikuisia jotka sit myös lisääntyy kun aika on kypsä siihen...saadaan jatkaa sukuamme. niin, kyllä minä uskallan senkin myöntää että on meillä ollu TOSI tiukkaakin välillä, silti on pärjäilty...:) Rakkautta on paljon isossa perheessä, se ei lopu!
Minulla on vaan 6 lasta, mutta luultavasti niitä vielä 1-2 lisää tulee jossain vaiheessa. En ole minkään sortin uskovainen, enkä mikään sellainen kotiäitityyppi muutenkaan. Lapset on vaan maailman ihmeellisin asia, ne kehittyy ja muuttuu kokoajan ja tuo elämään niin valtavasti eri näkökulmia ja ulottuvuuksia.
Jumala on kaikkivoipa, eikö? Ja Jumala tekee aina niikuin tahtoo, eikö? Ihminen ei koskaan voi olla yhtä voimakas kuin Jumala, eikö?
Mutta kaikesta tästä huolimatta ihminen kuitenkin voi olla voimakkaampi kuin Jumala ja estää Jumalan suunnitelman toteutumisen ehkäisyllä. Tosi outoa! Luulisi että jos Jumala on niin kaikkivoipa, ei ihminen siihen tahtoon voi vaikuttaa millään, ei edes kondomilla.
Mutta kas kun saarnaaja-MIES puhuu pöydän takaa, niin silloin puhuu itse Jumala hänen suullaan,eikä se voi erehtyä!
Miksi vl:t sallivat hedelmöityshoidot, jos Jumala on "elämän ja kuoleman herra"? Eikös ihminen silloin sörki Jumalan suurta suunnitelmaa, sotke hänen luomistyötään?
Meinaat että sinun tehtäväsi on lisätä kunnolla ihmiskunnan paisumista kun meitä on nyt 7 miljardia.
muistele lapsuutta lämmöllä, aina sai isommat olla lapsen piikana, vanhemmilla ei ole yksilöllistä aikaa ja pienemmän saa aina käyttää toisten vanhoja lumppuja.
En ymmmärrä miksi jotkut tekevät niin hullusti mukuloita. Lisääntykää ja täyttäkää maa on aika ontuva peruste, sillä tää maailma alkaa olla jo aivan täynnä.
Mitä tuollaisen lauman kanssa pystyy edes tekemään? Tai menemään... taitaa jäädä lintsit, konsertit ja ulkomaanreissut väliin. Mukulat on vaan kasa numeroita. Ei herätä minussa kunnioitusta vaan lähinnä sääliä, lasten takia.
Ei ehken tarvitse ottaa sitä lisääntykää ja täyttäkää maa ihan niin kirjaimellisesti...
Kuljetko laput silmillä ja korvilla, kun et ole koskaan kuullut maapallon ylikansoituksesta ja mitä siitä seuraa.
Mutta hyvä, jos rakastatte niitä jokaista...
Olen itse kahdeksanlapsisesta perheestä seitsemäs. Perheeni on ihana ja rakastan sisaruksiani ja vanhempiani. Totuimme kyllä lapsena ajattelemaan ettei kaikkeen ole varaa, mutta en tiedä haittaako se yhtään mitään. Ehkä siitä on vain hyötyä. Ruokaan ja sensellaiseen kyllä aina oli varaa.
Äitini sanoo nyt (kun lapset siis kaikki aikuisia), että isosta perheestä saa paljon iloa mutta myös paljon murheita ja huolia. Hän on aina jostain lapsestaan huolissaan. Hän sanoo jotenkin aiemmin ajatelleensa, että se huoli loppuisi aikuisuuteen, mutta eihän se niin mene. Aina on jollain joku juttu meneillään, ettei pääse kouluun tai työ on vaikeaa, toimeentulo tiukkaa, väsynyt pienistä lapsista tai kriisi avioliitossa. Silti kyllä äiti aina jaksaa, on tomerin ihminen kenet tiedän ja soittaa minullekin (kuten varmaan muillekin meille) liki päivittäin kysyäkseen miten jakselen.
Onnea vielä, iso perhe on ihana asia.
en ensin halunnut mainita uskosta, koska se on minusta niin ärsyttävä oletus aina. Tai siis mitä sillä on väliä onko uskossa vai ei? Perheeni ei ole ollut uskovainen perhe, äitini vain halusi antaa lasten tulla. Mutta minusta se ei ole merkityksellistä.
Ja muistelen kyllä lapsuuttani lämmöllä, kuten muutkin perheessäni. On tapahtunut kurjempiakin asioita ja olen kyllä käyttänyt sisarusteni ja serkkujeni vanhoja vaatteita, mutta mitäs sitten? Olisi aika pinnallista napista siitä vieläkin.
Jaan kyllä huolenne maailman liikakansoituksesta ja itse painiskelen asian kanssa kolmannen lapsen mahdollisen tulon suhteen. Mutta jotenkin lasten tekeminen on niin henkilökohtainen asia, että sitä on todella vaikea määritellä maailman mukaan.. Vaikka ehkä pitäisi.
jotka ovat tehneet biologisesta lisääntymisestä uskontonsa uskonkappaleen.