Erimielisyyttä tarhapäivän ajoista!
Päiväkodin opettajat yrittävät painostaa meitä tuomaan lapset mahdollisimman aikaisin päiväkotiin. Pelottelevat, että lapsemme eivät pääse mukaan leikkeihin jos eivät ole heti aamiaisella tai sen jälkeen.
Meidän perheessä ollaan aamu-unisia ja vanhemmilla on joustavuutta työajoissa ja olemme halunneet panostaneet rauhallisiin aamuihin. Lapset saavat herätä ja syödä rauhassa eikä hoputeta. Päiväkodilla ollaan ennen kymmentä. Tuntuu että tämä vähentää stressiä meidän perheessämme mutta pilaako se sitten lasten päiväkotipäivän???? Hakeminen on kuitenkin aina samaan aikaan, että jos veisimme aikaisemmin, lasten tarhapäivän pituuskin kasvaisi. Mielipiteitä?
Kommentit (105)
minä vein oman lapseni myös niin, että ryhmä oli pihalla, tekemässä lähtöä sisään.
Lapsi ulkovaatteissa sinne sekaan ja minä vein reput yms. sisälle paikoilleen.
61
Minä näen päioväkodin ensisijaisesti varhaiskasvatuskeskuksena En minään hoitopaikkana. Sinne mennään oppimaan leikin ja tutkimisen kautta. Varhaiskasvatus siirtyy pian opetusministeriön alaisuuteen ja sen merkitys lasten kasvulle ja kehitykselle ollaan vihdoin Suomessakin tajuamassa. Se ei ole pelkkää hoivaa, vaan paljon muuta.
Ei kai kukaan kouluunkaan kuvittele menevänsä milloin sattuu?
Luulenpa, että suurimmalle osalle vanhemmista päiväkoti on ensisijaisesti hoitopaikka. Totta kai siihen kuuluu myös varhaiskasvatusta mutta se ei liene se ykkösasia miksi vanhemmat laittavat lapsensa pk:n. Ja jos tosiaan vertaat päiväkotia kouluun, niin aika hakoteillä olet. Koulu on pakollinen paikka kaikille lapsille. Päiväkotiin ei ole kenenkään pakko lastaan laittaa jos on mahdollisuus järjestää hoito muuten.
Meidän päiväkodissa saa hakea ja tuoda lapsensa kun omiin aikatauluihin sopii kunhan ei tee sitä ruokailun ja levon aikana. Meidän pk:ssä on vissiin aika ammattitaitoisia hoitajia, sillä heille ei tuota minkäänlaista ongelmaa se, että sinne tulee kesken aamupiirin tai ulkoilun lapsia. Ja kas kummaa, lapsikaan ei ole ikinä valittanut ettei pääse leikkeihin mukaan jos ei olla törrötä tarhassa viimeistään klo 9.
Minusta kuvaa niin hyvin nykyajan lapsia se, että tarhantädin pitää olla ohjailemssa saman tien leikkejä jos sinne pelmahtaakin kesken uusi lapsi. Varsin monet nykylapset eivät tunnu osaavan leikkiä ilman aikuisten ohjausta edes 5-6 -vuotiaina. Tv:n vahtaaminen ja tietokonepelien pelaaminen sujuu oma-aloitteisestikin, mikään muu ei.
Juu, kärjistän nyt hieman. KAIKKI lapset eivät tietenkään ole tällaisia mutta kyllä jo huolestuttavan moni.
suunnitella myös lapsilähtöisesti ja perheen tarpeet huomioiden - kyse on todellakin henkilökunnan motivaatiosta ja halusta. Meille onneksi sattui tällainen päiväkoti, siellä ymmärrettiin ja toiminta oli joustavaa.
"Käyttäytymiselläsi osoitat myös sen, että et kunnioita muiden lasten ja aikuisten keskeytymätöntä toimintaa. Joku aikuisistahan joutuu aina kesken toiminnan tulla vastaanottamaan omaa lastasi."
Kyllä toiminta useimmissa päiväkodissa alkaa jo 6.30 ja silloin tuon edellisen lainauksen logiikan mukaan kaikkien olisi oltava paikalla. Muutenhan ekaksi tuotujen lasten leikit, aamupalan syönnit ym. toiminta häiriytyy kun lapsia tulee tipoitellen ja aikuinen joutuu menemään vastaanottamaan!
Ryhmässä on aina useita aikuisia, ja kesken toimintatuokionkin joku joutaa ottamaan lapsen vastaan.
Olen itse ollut vuosia päiväkodissa töissä ja eri paikoissa olen todellakin huomannut tuon erilaisuuden perheiden arvostamisessa - toisissa paikoissa henki on se "että vanhemmat ei tajua lastensa parasta", toisissa taas on palveluhenki "me olemme perheitä varten".
sen kummemmin vastaanottaa. Meidän lapsi vain yhtyi leikkiin ja paineli sitten jo minuutin päästä ryhmän mukana.
Jos vein hänet sisälle, meni sisään, pani vaatteet naulaan, vaihtoi tossut ja pesi minun kanssani, sitten meni sinne muiden sekaan ja minä huikkasin kynnykseltä moi. Siinä se. Ei todellakaan kenelläkään keskeytynyt yhtään mikään.
61
suunnitella myös lapsilähtöisesti ja perheen tarpeet huomioiden - kyse on todellakin henkilökunnan motivaatiosta ja halusta. Meille onneksi sattui tällainen päiväkoti, siellä ymmärrettiin ja toiminta oli joustavaa.
"Käyttäytymiselläsi osoitat myös sen, että et kunnioita muiden lasten ja aikuisten keskeytymätöntä toimintaa. Joku aikuisistahan joutuu aina kesken toiminnan tulla vastaanottamaan omaa lastasi."
Kyllä toiminta useimmissa päiväkodissa alkaa jo 6.30 ja silloin tuon edellisen lainauksen logiikan mukaan kaikkien olisi oltava paikalla. Muutenhan ekaksi tuotujen lasten leikit, aamupalan syönnit ym. toiminta häiriytyy kun lapsia tulee tipoitellen ja aikuinen joutuu menemään vastaanottamaan!
Ryhmässä on aina useita aikuisia, ja kesken toimintatuokionkin joku joutaa ottamaan lapsen vastaan.
Olen itse ollut vuosia päiväkodissa töissä ja eri paikoissa olen todellakin huomannut tuon erilaisuuden perheiden arvostamisessa - toisissa paikoissa henki on se "että vanhemmat ei tajua lastensa parasta", toisissa taas on palveluhenki "me olemme perheitä varten".
Meidän päiväkoti on myös hyvin perhe- ja lapsilähtöinen. Pienienkään ryhmässä ei pakoteta ketään yksiin päiväuniin vaan jos sinne viedään vielä kaksia päikkäreitä nukkuva pieni lapsi, niin lapsi saa nukkua kahden päiväunet. Meidän kaupunki ei myöskään haluaisi että lapset käyttäisivät kestovaippoja mutta meidän päiväkodissa sekin on ok.
Lapsia tuodaan ja viedään perheiden omien aikataulujen mukaan, ei silloin kun laiskoille hoitajille parhaiten sopii. Päiväkodissa ei harrasteta pakkonukuttamista päiväuniaikaan vaan perheiden toiveita kuunnellaan jos halutaan että lapsi nukkuu vaikka vain max. tunnin päikkärit jne.
Ja tuolla "lasten leikit häiriintyy" -logiikalla kaikkien lasten pitäisi olla paikalla koko päivän koska sittenhän se leikki vasta häiriintyykin jos lapsi haetaan hoidosta jo 15.30 ja toiset jäävät vielä leikkimään.
sosiaalisilla ja mukautuvilla lapsilla jotka tuntevat kaikki ryhmän lapset entuudestaan, in ei varmastikaan ole juuri ongelmia eri hoitoajoissa.
Meidän päiväkodissa tehdään koko vuosi samaa projektia, tänä vuonna on teemana dinosaurukset. Esimerkiksi tiettyinä aamupäivinä on askartelut niihin ja rakennetaan koko viikoksi dinoleikkiä. Jos on luonteeltaan sellainen, että on helppo hypätä liikkuvaan junaan, niin ok. Monet lapset taas nauttivat leikin valmisteluista. Meillä on myös retkiä pari kertaa viikossa, joten jos ei ole yhdeksältä, niin sitten ei ole niissä mukana.
Alle 3-vuotiaan mä pitäisin kyllä kotona niin paljon kuin mahdollista,koska pienillä se hoito on niin erilaista.
Isomman kanssa miettisin lapsen luonteen. Jos lapsi on hyvin sosiaalinen ja ryhmässä vain vanhoja tuttuja kavereita, niin sitten voisin harkita jättämistä pois kaikesta ryhmätoiminnasta. Muuten ei.
lapsille voi valita päiväkodin, joka on lapsilähtöinen ja perheiden tarpeita kuunteleva. Tai sitten voi valita päinvastaisen, jossa tuntuu etusijalla olevan hoitajat ja heidän tarpeensa. Onneksi meillä on ensimmäistä esimerkkia edustava. Jotain ehkä kertoo meidän päiväkodin hyvyydestä se, että tämä ap:n aloitus tuntui aluksi ihan absurdilta. Mutta kun jatkoin ketjun lukemista niin valkeni, että tällaisia laitoksia tosiaan on olemassa enemmänkin.
sosiaalisilla ja mukautuvilla lapsilla jotka tuntevat kaikki ryhmän lapset entuudestaan, in ei varmastikaan ole juuri ongelmia eri hoitoajoissa.
Meidän päiväkodissa tehdään koko vuosi samaa projektia, tänä vuonna on teemana dinosaurukset. Esimerkiksi tiettyinä aamupäivinä on askartelut niihin ja rakennetaan koko viikoksi dinoleikkiä. Jos on luonteeltaan sellainen, että on helppo hypätä liikkuvaan junaan, niin ok. Monet lapset taas nauttivat leikin valmisteluista. Meillä on myös retkiä pari kertaa viikossa, joten jos ei ole yhdeksältä, niin sitten ei ole niissä mukana.
Alle 3-vuotiaan mä pitäisin kyllä kotona niin paljon kuin mahdollista,koska pienillä se hoito on niin erilaista.
Isomman kanssa miettisin lapsen luonteen. Jos lapsi on hyvin sosiaalinen ja ryhmässä vain vanhoja tuttuja kavereita, niin sitten voisin harkita jättämistä pois kaikesta ryhmätoiminnasta. Muuten ei.
Tähän haluaisin tarkennusta. Tietysti vauvoilla ja 1-vuotiailla varmasti, mutta mietin nyt kohta 2 vuotta täyttävää kuopustani, joka aloitti päivähoidon kuukausi sitten sekä esikoistani, joka oli tasan 2-vuotias päivähoidon aloitettuaan. Esikoiseni pääsi 2-vuotiaiden ryhmään eli ryhmässä oli 8 kpl 2-vuotiaita tai parin kuukauden sisään täyttäviä ja 4 kpl 3-vuotiaita. Minulla on mielettömän hyvät muistot tästä ryhmästä ja ryhmän hoitajista, parhaat muistot koko esikoisen päiväkotiuralta (nyt 6-vuotias). Tämä pieni ryhmä kävi syksyllä metsäretkillä, teki vähän isomman retken lastenkonserttiin, yksi esiintyjä tuli pitämään päiväkotiin esitystä, joulun alla vietettiin pikkujouluja, keväällä tehtiin retki lähikirjastoon ja jätskille, vietettiin pyjamabileitä, vappujuhlaa jne. Ryhmän oma toiminta oli aktiivista, askarreltiin lähes päivittäin ja harjotettiin erilaisia kädentaitoja eri teemojen mukaan. Tuo vuosi on ollut todellakin paras lapseni päiväkotivuosista, ei voi todellakaan sanoa, että siellä olisi ollut pelkkää perushoitoa, vaikka kaikki 2-vuotiaat olivat vielä vaipoissa ja yksi 3-vuotiaskin.
Ymmärrän toki, että näin ei ole kaikissa päiväkodeissa eikä kaikissa ryhmissä. Mietin vain, millä tavoin se hoito eroaa, koska kuopukseni ryhmässä on 1-4-vuotiaita ja lapsia on enemmän. Vaikuttaako tämä juuri siihen perushoitoon?
ja kaikkiin ei voi oikeasti vastata, koska osa on keskenään ristiriitaisia.
Minä teen työpaikalla parhaani... ja sekään ei aina tunnu riittävän. Ja lisäyksenä, että ryhmässä on aina useampi hoitaja...ei muuten ole. Perusteluna, kun toiminnassa tehdään paljon juttuja pienemmissä ryhmissä, esim. yksi aikuinen ja seitsemän lasta eli jos tämä seitsemäs tulee myöhemmin, minulla on jo kuusi tekemässä jotakin ja voin vain sanoa, että kahteen suuntaan on haastavaa revetä. (Muut ryhmän lapset voivat olla muiden aikuisten kanssa ko. aikaan esim. metsäretkellä.)
Jos Ville juuri tarvitsee lisää maaleja, kun tulijan vanhempi haluaisi keskustella jostain tärkeämmästä. Voin vain tarjota toista ajankohtaa keskustelulle tälle vanhemmalle. Ville on muuten ottamassa ko. maalia itse ja sitä on sitten todennäköisesti litratolkulla jo pöydällä, jos aloitan huomenta ja tervetuloa mukaan pidemmän keskustelun.
Lapset voi tuoda hoitoon mihin aikaan vain tai olla kokonaan tuomatta...se on edelleen perheen oma valinta. Vanhempien täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on hoidosta ryhmässä eli hoitajan pitää huomioida tuontitilanteissa myös muut paikalla olijat eli lapset.
Ilman aikuista ainakin minun ryhmäni lapset saavat näppärästi aikaan kaaosta muistuttavan älämölön... 15 lasta kun ei hienosti mahdu leikkimään samaan huoneeseen. Ryhmää on pakko jakaa kaikkiin tarjolla oleviin tiloihin, jotta taataan leikkijöille rauha.
Meillä siis ryhmässä kaksi aikuista ja läsnä keskimäärin 14 lasta eli ryhmässä yksi aikuinen seitsemää lasta kohden, kuten laki sanoo. Aamuisin läsnä on kuitenkin klo 9 asti usein yksi aikuinen ja iltapäivisin välipalan aikaan jää toinen yksin. Eli tästä syystä ohjattu toiminta ajoittuu siihen, kun meitä on paikalla kaksi.
Mielummin tietenkin tekisin tietysti töitä koko ajan isommalla aikuismäärällä, mutta minä en toimintaa kustanna ja Suomessa on tehty laki, joka määrittää riittävän henkilökuntamäärän. Näillä palikoilla siis on rakennettava, jotka meillä on.
missä asuu autistisia nuoria.
Ihmettelen teidän päiväkotihenkilökunnann ammattitaitoa. Minusta me olemme ihmisiä varten, emme rutiineja.
Toki olisi helpompaa meillekin jos vanhemmat toisivat lapsensa meille kotilomalta aina määrättyyn aikaan. Mutta....kyse on heidän lapsistaan ja me olemme siellä perhettä varten ja SAAMME PALKKAMME SIITÄ.
Meille tulee aina välillä töihin näitä rutiinihoitajia, jotka ovat sitä mieltä, että perheet ja nuoret ovat näitä rutiineja varten ja heidän 2 aivosoluaan ei kykene käsittelemään sitä, että jos joku tapahtuu toisin kuin on tehty 30 vuotta,mitä hän on ollut töissä.
Toki hoitajalle on helpompaa jos kaikki menevät vuosikymmeniä rutiinin mukaan. Mutta kyse on ammattitaidosta ja siitä, onko kuinka muutosvastainen. Häiritseekö sinua itseäsi se, että kaikki ei toimikaan,kuten on toimittu kymmeniä vuosia ja rutiinit toimivat.
On aamuryhmä, on askartelu...ja mitä sitten. Lapsi tulee ulkoiluun, sujahtaa leikkiin ja se on siinä. Mielestäni myös ammattitaitoinen henkilökunta pystyy estämään sen, että myöhemmin tuleva ei jää päiväksi yksin. Vai miksi te olette käyneet pitkän koulutuksen kasvatuksesta jos ette pysty ohjaamaan lasta leikkiin vaan jätätte hänet kuin kostoksi rutiinin rikkomisesta syrjään muiden leikeistä loppupäiväksi.
Itse teen 2-vuorotyötä ja lapsemme ovat kulkeneet päiväkodissa työvuorojeni mukaan. Eli kun olen mennyt iltavuoroon, lapsi on mennyt lounaalle ja mies on hakenut klo 15.30. Meillä ei ole koskaan ollut tässä mitään ongelmaa. Johtuuko siitä, että meillä on ollut nuori henkikökunta, joka on halunnut muuttaa työtapojaan saadakseen työpaikasta mielekkään itselleen ja samoin hyvän paikan olla lapsille silloin kun vanhemmat ovat töissä.
Eli minä kyllä väitän, että on ammattitaidon puutetta jos päivä kaatuu siihen, että lapsi tai kaksi jää joka päivä pois aamupalaverista. Tai sitten se on vain jos sitä laiskistumista, mitä näkee keski-ikäisillä hoitajilla. Ei viitsitä enää itse ajatella vaan halutaan tehdä työtä niiden vanhojen rutiinien mukaan ja ah, kuinka vaikeaa se on jos joku haluaa sooloilla ja tehdä eri tavalla ennen kuin hän jää eläkkeelle. Tulee niin burnoutti ja väsymys.
ja kaikkiin ei voi oikeasti vastata, koska osa on keskenään ristiriitaisia.
Minä teen työpaikalla parhaani... ja sekään ei aina tunnu riittävän. Ja lisäyksenä, että ryhmässä on aina useampi hoitaja...ei muuten ole. Perusteluna, kun toiminnassa tehdään paljon juttuja pienemmissä ryhmissä, esim. yksi aikuinen ja seitsemän lasta eli jos tämä seitsemäs tulee myöhemmin, minulla on jo kuusi tekemässä jotakin ja voin vain sanoa, että kahteen suuntaan on haastavaa revetä. (Muut ryhmän lapset voivat olla muiden aikuisten kanssa ko. aikaan esim. metsäretkellä.)
Jos Ville juuri tarvitsee lisää maaleja, kun tulijan vanhempi haluaisi keskustella jostain tärkeämmästä. Voin vain tarjota toista ajankohtaa keskustelulle tälle vanhemmalle. Ville on muuten ottamassa ko. maalia itse ja sitä on sitten todennäköisesti litratolkulla jo pöydällä, jos aloitan huomenta ja tervetuloa mukaan pidemmän keskustelun.Lapset voi tuoda hoitoon mihin aikaan vain tai olla kokonaan tuomatta...se on edelleen perheen oma valinta. Vanhempien täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on hoidosta ryhmässä eli hoitajan pitää huomioida tuontitilanteissa myös muut paikalla olijat eli lapset.
Ilman aikuista ainakin minun ryhmäni lapset saavat näppärästi aikaan kaaosta muistuttavan älämölön... 15 lasta kun ei hienosti mahdu leikkimään samaan huoneeseen. Ryhmää on pakko jakaa kaikkiin tarjolla oleviin tiloihin, jotta taataan leikkijöille rauha.
Meillä siis ryhmässä kaksi aikuista ja läsnä keskimäärin 14 lasta eli ryhmässä yksi aikuinen seitsemää lasta kohden, kuten laki sanoo. Aamuisin läsnä on kuitenkin klo 9 asti usein yksi aikuinen ja iltapäivisin välipalan aikaan jää toinen yksin. Eli tästä syystä ohjattu toiminta ajoittuu siihen, kun meitä on paikalla kaksi.Mielummin tietenkin tekisin tietysti töitä koko ajan isommalla aikuismäärällä, mutta minä en toimintaa kustanna ja Suomessa on tehty laki, joka määrittää riittävän henkilökuntamäärän. Näillä palikoilla siis on rakennettava, jotka meillä on.
saada aamulla herätä kaikessa rauhassa, vaan siitä että heidät pitää sosiaalistaa byrokratian määräämiin aikoihin jotta systeemi kokonaisuutena toimisi.
Usko tai älä, mutta sinunlaiset työkaverit ovat todella rasittavia kehityksen kannalta. Mitään uutta ei pääse tekemään. Koulutukset valuvat hukkaan kun teidänlaiset hoitajat jupisevat, että ei tässä mitään aleta tekemään kun näille mitään voi ja näin on ollut aina ja ei sitä jaksa kun henkilökuntaakin on niin vähän.
Tiedän näitä tapauksia ja he ovat todellinen tukko kehitykselle ja kaikelle uudelle. Yleensä se johtuu siitä, että se on heille helpointa, eivätkä he ole huomanneet, ketä varten he siellä töissä ovat. Se työpaikka on heille ns. koti,. mitä ne lapset ja lasten vanhemmat häiritsee.
se autistinuorten hoitaja
olekkaan mitään muuta ongelmaa, kuin tuo että lapsen vaikea päästä mukaan toimintaan ja leikkiin kesken päivän. Lapset ovat täydessä touhussa ja leikkikaverit valittu tuohon aikaan ja vaikka me hoitajat kannustamme ja kehoitamme muita ottamaan mukaan tämän "Mikko petterinkin" leikkeihin, ei kesken leikkien oikein roolijaottelu enää onnistu. Meille hoitajillehan se on vaan kiva jos joku ei tule koko päiväksi :D vähemmän töitä kun yksi on pois. ikävä sano mutta totta. t.tarhan täti
ja siksi siellä on strukturoitu ohjelma. Kaikkien hyväksi. Ihan eri asia olisi viedä lapset jolleki yksityiselle hoitotädille, joka ei muita lapsia vahtisi. Silloin rytmi olisi teidän lasten mukainen.
Päiväkoti hoitopaikkana on ikään kuin lasten työpaikka. Siellä on selkeä rytmi ja rutiininomainen aikataulu, mikä onkin lapsille mieluista ja turvallista.
Omaa 5-vuotiastani harmittaisi tosi paljon, jos ei pääsisi mukaan aamupiiriin. Ja itsestäni tuntuisi omituiselta viedä lapsi vasta silloin, kun leikit ovat jo hyvässä vauhdissa. Tuntuisi, että lapseni olisi ulkopuolinen, etkä ryhmän jäsen.
päiväkodissakin on osa-aikaisia, sijaisia, tuuraajia, puolipäiväisiä, kokopäiväisiä jne.
Ja minulla ja lapsillani on niin paljon itsetuntoa, ettei meidän tarvitse päivystää päiväkodissakaan alkamisesta sulkemiseen vain, jotta "kuuluisimme joukkoon".
Ollaan jopa niin törkeitä että lähdetään iltapäivällä muita aikaisemmin ja lomaillaan piiiiitkään ja pidetään jopa eskarista vapaapäiviä.
koska silloin on aamupiiri ja katsotaan ketkä ovat hoidossa ja töissä, samassa on yhteinen lauluhetki,loruhetki jne. ja nämä ovat tärkeitä varsinkin e-lapsille ja pienille (alle 3-vuotiaille) me ollaan myös pph:n varahoitopaikka, joten on oikeasti tärkeää lapsien kerran päivässä nähdä ketä on paikalla.
Aamupiirin jälkeen alkaa toiminta tuokiot; mm. metsä mörri (klo:10 tulevat eivät kerkiä mukaan, ku silloin ollaan jo metsässä!) askartelutuokio, viskaritehtävät jne..sen jälkeen klo:10 on ulkoilua eli viet mielummin lapsesi ulokoilemaan, syömään ja nukkumaan...?!
älä sitten vaadi mitään "toimintaa" jos lapsesi ei ole toiminnan aikaa paikalla, ei teidän lapsien takia erikseen kaivata kaikki askartelu välineitä taas esiin kun sattuvat hoitoon ilmestymään. ja oikeasti ei ole aina kiva että sitä yhtä lasta odotetaan!
minkä ikäiset lapset teillä on??
mites sitten kun ne menee kouluun? meneekö ne sinnekkin silloin kun jaksaa??
keitä siellä on hoidossa ja tiedettiin, että lapsi tulee aina myöhemmin, koska hoitosopimuskin oli tehty niin.
Toimintaa eli lähinnä kai tarkoitat laulamista ja askartelua on aina myös iltapäivisin. Ja usein muuten siellä pihallakin.
Ja nyt kun meidän lapset on jo koulussa, olen itseeni sikatyytyväinen, että saatoin tarjota heille kiireettömän lapsuuden. Ja he tulevat ip-kerhosta ja koulun jälkeen aina kotiin kun itse haluavat. Nyt he eivät vastaavasti myöskään päivystä tappiin asti sitä ip-kerhon toimintaa...
klo 13.30-15.30. 4v esikoinen on myös mieheni vapaapäivinä (joita tulee 1-2 per viikko) hoidossa (kyseessä on erityislapsi).
Pienempi on 2v.
Koskaan ei ole tädit valittaneet tuontiajasta. Ja jos lapset sattuvat vielä nukkumaan 13.30, niin odotan sen aikaa eteisessä.
Pienten ryhmän rytmi on;
-Aamupala klo 8.30-9.00.
-Askartelua (yhden tädin kanssa on 2-3 taaperoa) ja muut leikkivät klo 9.00-10.00. N. kerran viikossa on joku muskarihetki ja n. kerran kuussa on jumppahetki. Retkelle pääsevät n. kerran kuussa ja silloinkin, kun lapsia on vähän (ryhmässä on tällä hetkellä 12 lasta, joista 2 vuotiaita on 6, 2 melkein 3v ja loput on alle 2v ja yksi on 10kk ikäinen vauva).
-Ulos lähtö klo 9.45-10.10, lähtevät siis porrastetusti ulos.
-Sisään tulo klo 10.45-11.00. Taaskin porrastetusti eli pienimmät tulevat ensin (vaikka olisivatkin menneet vikaksi ulos) tai ne, jotka ovat jo täysin tättärää ja sänky kypsiä tms.
-Lounas klo 11.00-11.40 (taaskin porrastetusti eli ensin tulleet pääsevät heti aloittamaan syömisen).
-Päikkärit klo 11.30-14.00 (taaskin porrastetusti, eli jokainen lapsi nukutetaan uneen ja muut odottavat vuoroaan yhden tädin kanssa ja lukevat kirjaa).
-Välipala klo 13.30-14.15 (taaskin porrastetusti, eli ensin heränneet saavat aikaisemmin jne. ja sen jälkeen saavat leikkiä tai tehdä palapeliä).
-Ulos lähtö klo 14.00-14.30 (porrastetusti). Huonolla ilmalla saaattavat olla sisällä tai lähteä n. 15.30 ulos.
Isojen aikataulu;
-Aamuapala klo 8.30-9.00.
-Aamupiiri klo 9.00-9.15.
-Askartalua klo 9.15-10.00, yleensä meidän lapsi tekee askartelut kahden muun erityislapsen kanssa eri aikaan tai välillä ryhmä jaetaan kahtia ja toiset askartelevat huomenna ja toinen puolisko leikkii. Askartelua on yleensä ma tai ti.
-Jumppahetki on klo 9.15-10.00, yleensä to.
-Lelupäivä on pe ja silloin kaikki saavat laikkiä leluillaan klo 9.15-10.00.
-Soittohetki on ma tai ti.
-Metsämörri retkelle lähtevät klo 9.15 joka ke. Ja retkelle SAA tuoda myös myöhemmin, retkeilevät siinä päikkärin takana olevassa metsässä ja jos vanhempi ei itse ehdi heittää lasta sinne, niin joku täti tai joku muu aikuinen vie lapsen.
-Ulkoilu klo 10.00-11.20.
-Sisään tulon jälkeen istuvat vielä uuteen "piiriin" ja viettävät esim. synttäreitä tai nimppareita, lukevat hetken kirjaa tai laulavat tai juttellevat jostain.
-Lounas klo 11.30-12.00.
-Päivälepo klo 12.10-13.30. Tuosta ajasta on n. 15 minuuttia sadun kuuntelua ja sen jälkeen pitää levätä n. puolisen tuntia (meidän lapsi nukkuu aina) ja sitten pääsee pois. Ja viimeiset lapset herätellään viimeistään 13.45, jos eivät ole heränneet sitä ennen. Jos eivät nuku, niin sitten pääsee tekemään palapelejä tai pelaamaan.
-Välipala klo 13.30-14.00.
-Vapaata leikkiä klo 14-15.00 (huonolla ilmalla saattavat jäädä kokonaan sisälle) ja monesti lähtevät heti välipalan jälkeen ulos.
Eli kyllä meidän päikkärissä pääsee mukaan leikkiin, vaikka tuliis myöhemmin (meidän lasten lisäksi muutama muukin tuodaan vasta ysin jälkeen).
saada aamulla herätä kaikessa rauhassa, vaan siitä että heidät pitää sosiaalistaa byrokratian määräämiin aikoihin jotta systeemi kokonaisuutena toimisi.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194695515100/artikkeli/puheenaihe%20pr…
lukekaa koko juttu mutta viimeinen lause tässä; Nyt yhteiskunnassa suurempia kilpailuvaltteja ovat tasapainoinen luonne ja sosiaaliset vahvuudet kuin täydet arvosanat.
itekin vienyt lapset 10...helpommallahan ne silloin pääsee kun 2 vähempi ulos "puettavaa".
ja hoitoaika loppuu 16.30. toisaalta taas jos oon viety jo 7.30 ja hakenut 14.30 taas vähempi uloslaitettavia.
outoa valitusta teillä.
Niin kuin täälläkin on vuohkattu sitä, ettei kotona olevien vanhempien sopisi laittaa lapsiaan hoitoon, tässä ketjussa on aivan yllättävä sävy.
Nyt se onkin välttämätöntä varhaisKASVATUSTA, jota kotona tapahtuva kasvatua aamuisin ei mitenkään voi korvata?
Kotonakin lapsia kasvatetaan. Tämä näyttää unohtuvat ammattilaisilta ja niiltä, jotka muusta syystä puolustavat aikaisin hoitoon menoa.
Kohta ollaan niin kuin kollektiivisissä yhteiskunnissa, joissa kasvatus siirretään kokonaan vanhemmilta yhteiskunnalle.
Kouluun vertaaminen onkin paha virhe.
Ammattitaidotonta henkilökuntaa siellä on, valitettavasti.
Kyllä osaava LTO ja muu henkilökunta osaisi suunnitella lastesi ryhmien päivärytmin sellaiseksi, että jonkun tulo vähän myöhemmin sattuu sellaiseen aikaan, että se sopii kaikille hyvin.
Ei siinä pitäisi mitään ongelmaa olla, kun tuloaika on kuitenkin säännöllinen. Eri asia olisi, jos vaikkapa jonkun päivystysluonteisen työn vuoksi lapsi menisi hoitoon täsmälleen milloin sattuu, vaikka päiväunien aikaan.