Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanhemmat oikein kehtaavat lähettää opettajille viestejä,

Vierailija
23.09.2011 |

joiden sävy ei ole asiallinen.

Ihmettelen, että kuinka ihmiset, jotka eivät ikinä ole minua tavanneet eivätkä vaivautuneet vanhempain iltoihin, voivat lähestyä niin tökeröllä tavalla. Onneksi en ole ainoa opettaja koulussamme, joka on saanut omituisen sävyisiä viestejä ko. vanhemmalta, eli oletan, että kyse ei minun tavastani tehdä töitäni, vaan enneminkin vanhemman tavasta kuvitella, että hän om maailman napa.

Silti ihmetyttää, kuinka he kehtaavat ja mietityttää, että kehtaisivatkohan he kasvotusten ladella asiattomuuksia.

*Huoh* helpotti

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 80-luvulla koulussa, silloin oli talvisin pipopakko. Sen vuoksi kaikilla muksuilla oli pipot päässä ja kukaan ei paleltunut. Mutta ehkä nyky-Nico-Jasminettojen maailmassa pipopakko olisi niin yksilöllisyyttä sortava, että sellaista ei voisi enää säätää.:)

Vierailija
22/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi teen työt ihan normaalisti. Minulla menee sähköpostien lukemiseen n 15 minsaa päivässä. Vastaamiseen menee ehkä 10 minsaa. Mä kumminkin teen päivän aikana paljon, ja tuotan paljon tekstiä. Ja työtä teen keskimäärin 42 h /viikko. Opeilla on n 25-30 h opetusta, joten kyllä siinä kerkeää vastata. Kuinka monta viestiä saat kekimäärin per päivä johin tulee vastata? Ehkä 15, joista n 3-4 oppilaiden vanhemmilta. Jos niihin ei voi vastata ok, niin sit pitää ehkä mennä 10-sormijärjestelmä kurssille.

Mä kylä oletan, ettö ope tulee sen verran aikaisin töihin, että kerkeää lukea sähköpostin. Näin lapseni koulun rehtori ainakin sanoi, että opettajat katsovat postin aamulla, lounaalla ja illalla. Tosin ei varmaan pidä paikkaansa (todisteena Wilman poissaolot, vaikka lspi ilmoitettu sairaaksi jo edellisenä päivänä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin erään vanhemman opettajan kanssa, joka päivitteli miten vanhemmuus on muuttunut. Kaikki eivät arvosta koulua lainkaan ja lapsi tuodaan kouluun pari tuntia myöhemmin "koska ei jaksettu herätä". Pitäisi ottaa 100 erityistoivetta huomioon, esimerkiksi eräälle pojalle oli kuulemma tullut ohjeistus, että opettajan pitää katsoa että poika ei mene kiipeilytelineisiin välitunnilla (ei mitään sairautta tms) ja opettajan täytyisi katsoa, että lähtee koulusta oikealla bussilla sen jälkeen kun olisi syönyt välipalan koulussa. Opettaja oli sanonut suoraan, että näihin toivomuksiin ei koulu voi vastata. Koulu ei ole päivähoito, johon voi lapsen tuoda mihin aikaan tahansa. Koulussa pitää oppia.

Curling-vanhemmuus ja helikopterivanhemmat ovat harmittavan yleisiä. Lapsi ei saa tuntea pettymyksiä ja koko maailma pyörii heidän ympärillä. Koulussa pitäisi lapselle opettaa perustaitoja, kuten vaatteiden vaihto. Ja koulu on käytännössä vastuussa lapsen kasvatuksesta.

Tälläkin palstalla on valitettu, että lapsella tulisi olla miesopettaja, sillä ei tottele naisia. Onko tällainen kotikasvatus hyvä? Pitäisikö koulun vastata moiseen vaatimukseen? Kasvatus lähtee kotoa. Toinen taas oli, että lapsen pitäisi päästä viikottain aikaisemmin koulusta pianotunneille; ei tällaista tarhan metodia voi pakolliseen kouluun ottaa. Ensin koulu, sitten vasta harrastukset vaikka olisi kuinka lahjakas lapsi. Ei kellekään voi antaa erivapauksia.

Itselleni häröin tapaus tapahtui lastenleirillä, jossa poika n. 11v oli varastanut huonekaverinsa rahat ja laittanut lääkkeitä hänen limsaansa. Poika pyydettiin hakemaan pois leiriltä käytöksen vuoksi. Poika meni kiltisti vanhempien autoon, mutta hetkenpäästä isä tulee vihaisena ja syyttää meitä valehtelijoiksi. Hänen poikansa oli kertonut isälleen, että lapsityöntekijä oli lavastanut hänet. Isä uskoi, vaikka tapahtumalla oli monia silminnäkijöitä ja poika oli meille tunnustanut. Mies uhkasi poliisitoimilla ja ties millä. Hyvä esimerkki nykyajan vanhemmuuden ääripäästä; lapsi kusettaa vanhempiaan 10-0 ja vanhemmat uskovat kaiken. Lapsi ei tietenkään suostunut autosta tulla keskustelemaan, sillä "pelkäsi" lapsityöntekijäämme.

Työssäsi on tuskin mitään vikaa, joskus vain vanhemmat ovat ylireagoivia. Älä ota itseesi. Jos asioissa on jotain perää, tutki työtäsi. Älä kuitenkaan juokse vanhempien pillin mukaan; jos annat pikkusormen, lähtee koko käsi. Yhdelle ei saa antaa periksi tai joudut antamaan kaikille.

Vierailija
24/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en tarkoita, etteikö opettajiinkin mahdu "mätiä omenoita" joidenka käytöksesta tuleekin sanoa eteenpäin. Kuitenkin opettajana tulee muistaa, ettei ota kaikkea henkilökohtaisesti. Jotkut vanhemmat vain ajattelevat, että opettajat ovat heidän ipanansa lapsenlikkoja, joita voi kohdella ihan miten tahansa ja joilta voi vaatia vaikka mitä. Itse siis opiskelen opettajaksi, yritän todellakin olla paras mahdollinen opettaja ja ainakin vastata viesteihin, tietenkin. Me ollaan kuitenkin vain ihmisiä ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu esim. wilmassa. Mutta wilmaan mikään ei ole kiveen kirjoitettua, vaan wilmavirheet ovat korjattavissa ;)

Vierailija
25/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin erään vanhemman opettajan kanssa, joka päivitteli miten vanhemmuus on muuttunut. Kaikki eivät arvosta koulua lainkaan ja lapsi tuodaan kouluun pari tuntia myöhemmin "koska ei jaksettu herätä". Pitäisi ottaa 100 erityistoivetta huomioon, esimerkiksi eräälle pojalle oli kuulemma tullut ohjeistus, että opettajan pitää katsoa että poika ei mene kiipeilytelineisiin välitunnilla (ei mitään sairautta tms) ja opettajan täytyisi katsoa, että lähtee koulusta oikealla bussilla sen jälkeen kun olisi syönyt välipalan koulussa. Opettaja oli sanonut suoraan, että näihin toivomuksiin ei koulu voi vastata. Koulu ei ole päivähoito, johon voi lapsen tuoda mihin aikaan tahansa. Koulussa pitää oppia.

Curling-vanhemmuus ja helikopterivanhemmat ovat harmittavan yleisiä. Lapsi ei saa tuntea pettymyksiä ja koko maailma pyörii heidän ympärillä. Koulussa pitäisi lapselle opettaa perustaitoja, kuten vaatteiden vaihto. Ja koulu on käytännössä vastuussa lapsen kasvatuksesta.

Tälläkin palstalla on valitettu, että lapsella tulisi olla miesopettaja, sillä ei tottele naisia. Onko tällainen kotikasvatus hyvä? Pitäisikö koulun vastata moiseen vaatimukseen? Kasvatus lähtee kotoa. Toinen taas oli, että lapsen pitäisi päästä viikottain aikaisemmin koulusta pianotunneille; ei tällaista tarhan metodia voi pakolliseen kouluun ottaa. Ensin koulu, sitten vasta harrastukset vaikka olisi kuinka lahjakas lapsi. Ei kellekään voi antaa erivapauksia.

Itselleni häröin tapaus tapahtui lastenleirillä, jossa poika n. 11v oli varastanut huonekaverinsa rahat ja laittanut lääkkeitä hänen limsaansa. Poika pyydettiin hakemaan pois leiriltä käytöksen vuoksi. Poika meni kiltisti vanhempien autoon, mutta hetkenpäästä isä tulee vihaisena ja syyttää meitä valehtelijoiksi. Hänen poikansa oli kertonut isälleen, että lapsityöntekijä oli lavastanut hänet. Isä uskoi, vaikka tapahtumalla oli monia silminnäkijöitä ja poika oli meille tunnustanut. Mies uhkasi poliisitoimilla ja ties millä. Hyvä esimerkki nykyajan vanhemmuuden ääripäästä; lapsi kusettaa vanhempiaan 10-0 ja vanhemmat uskovat kaiken. Lapsi ei tietenkään suostunut autosta tulla keskustelemaan, sillä "pelkäsi" lapsityöntekijäämme.

Työssäsi on tuskin mitään vikaa, joskus vain vanhemmat ovat ylireagoivia. Älä ota itseesi. Jos asioissa on jotain perää, tutki työtäsi. Älä kuitenkaan juokse vanhempien pillin mukaan; jos annat pikkusormen, lähtee koko käsi. Yhdelle ei saa antaa periksi tai joudut antamaan kaikille.

Vierailija
26/26 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi teen työt ihan normaalisti. Minulla menee sähköpostien lukemiseen n 15 minsaa päivässä. Vastaamiseen menee ehkä 10 minsaa. Mä kumminkin teen päivän aikana paljon, ja tuotan paljon tekstiä. Ja työtä teen keskimäärin 42 h /viikko. Opeilla on n 25-30 h opetusta, joten kyllä siinä kerkeää vastata. Kuinka monta viestiä saat kekimäärin per päivä johin tulee vastata? Ehkä 15, joista n 3-4 oppilaiden vanhemmilta. Jos niihin ei voi vastata ok, niin sit pitää ehkä mennä 10-sormijärjestelmä kurssille. Mä kylä oletan, ettö ope tulee sen verran aikaisin töihin, että kerkeää lukea sähköpostin. Näin lapseni koulun rehtori ainakin sanoi, että opettajat katsovat postin aamulla, lounaalla ja illalla. Tosin ei varmaan pidä paikkaansa (todisteena Wilman poissaolot, vaikka lspi ilmoitettu sairaaksi jo edellisenä päivänä)

vaativissa asiantuntijatehtävissä ennen open hommiin siirtymistä (ihan koulutus siihenkin ja pätevä siis olen, jopa ylikoulutettu) ja voin ihan rehellisesti kertoa, ettei noita voi verrata. Kyllä minäkin naputtelin lukuisat määrät viestejä työpäivän aikana eikä se ollut mikään ongelma.

Open työ on vain niin erilaista. Itse en aamuisin todellakaan ehdi lukea sählöposteja (meillä on opehuoneessa kolme tietokonetta ja opettajia monta kymmentä), luokissa olevat koneet ovat niin hitaita ettei toivoakaan käynnistellä sitä ennen tuntien alkua, vilkaisen ne yleensä ensimmäisen välitunnin aikana jos silloin ei ole palaveria/välituntivalvontaa tms. Usein on päiviä, että ehdin koneelle vasta klo 15 aikaan ensimmäisen kerran. Itse katson s-postit ja wilman vielä illalla ennen koneen sulkemista, samoin tekevät lapsieni opettajat. Mutta tätä ei voi vaatia eikä edellyttää, että opettaja iltaisin vielä hoitelisi työasioita sähköpostitse - vaikka töitä iltaisin tekeekin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi