Miten vanhemmat oikein kehtaavat lähettää opettajille viestejä,
joiden sävy ei ole asiallinen.
Ihmettelen, että kuinka ihmiset, jotka eivät ikinä ole minua tavanneet eivätkä vaivautuneet vanhempain iltoihin, voivat lähestyä niin tökeröllä tavalla. Onneksi en ole ainoa opettaja koulussamme, joka on saanut omituisen sävyisiä viestejä ko. vanhemmalta, eli oletan, että kyse ei minun tavastani tehdä töitäni, vaan enneminkin vanhemman tavasta kuvitella, että hän om maailman napa.
Silti ihmetyttää, kuinka he kehtaavat ja mietityttää, että kehtaisivatkohan he kasvotusten ladella asiattomuuksia.
*Huoh* helpotti
Kommentit (26)
viestin joka alkoi näin: Eiks sun tunneillas ole imua vai minkä takia meidän X tekee sitä ja tätä. Terveisin HP Olin melko tyrmistynyt, mutta koulussa sain kuulla että oli laittanut saman viestin parille muullekin opelle. Selvisi myös että HP oli tyypin nimikirjaimet, ei siis haista paska :P Kyllä sen jälkeen mietin että eipä ole omena kauas puusta pudonnut...
joista voisi minun mielestä keskustella ja mielelläni keskustelisinkin. Mutta viestien sävy on sellainen, että seillä on useita huutomerkkejä ja paljon isolla kirjoitettua.
Asiat, josta tämä "hankala" vanhempi on yhteydessä on ihan arkipäiväisiä ja muutkin vanhemmat ovat näiden tiimoilta yhteydessä, mutta he kyllä hallitsevat asiallisen tavan viestitellä, eivätkä ole heti huutamassa ja vaatimassa omalle Maija-Petterille kaiken maailaman erityiskohteluita.
Tämä helpotti!
t.ap (melko uusi ope)
ja tarjotut keskusteluajat. Ja silti laitan viestiä milloin mistäkin. En käytä huutomerkkejä enkä isoja kirjaimia. Mutta epäilen, että eivät niin aina tykkää...
ihan kohta soitan erityisopelle, että jos meidän lapsi ei pue siellä vaatteita ulos niin ei se voi tulla ko minä en voi tulla katsomaan että se pukeutuu. Minusta ope vois sanoa sille, että ne kamat kaikki päälle ennenko meet pihalle. On niin kiltti, että opea uskois, mutta open mielestä hän ei ala vahtimaan miten ne pukeutuu ulos. Se että minä kotona käsken ei paljon päivällä paina.
Mutta kun ei voi niin ei kai se sinne kohta voi mennä ko ilmat tästä jähtyy.
Ja tämä palsa ei tee hyvää noille viesteille. Täällä oppii kirjoitteleen melko kärkkäästi :D
ilmeisesti on olemassa nyt sellainen sukupolvi vanhempia, jotka viestivät paljon netin kautta. Ja jos kirjoittaa mitä sattuu palstalle, saattaa samalla sävyllä kirjoittaa opellekin.
Ja juu, vaikka minkälaisia viestejä tulee...
joiden sävy ei ole asiallinen.
Ihmettelen, että kuinka ihmiset, jotka eivät ikinä ole minua tavanneet eivätkä vaivautuneet vanhempain iltoihin, voivat lähestyä niin tökeröllä tavalla. Onneksi en ole ainoa opettaja koulussamme, joka on saanut omituisen sävyisiä viestejä ko. vanhemmalta, eli oletan, että kyse ei minun tavastani tehdä töitäni, vaan enneminkin vanhemman tavasta kuvitella, että hän om maailman napa.
Silti ihmetyttää, kuinka he kehtaavat ja mietityttää, että kehtaisivatkohan he kasvotusten ladella asiattomuuksia.
*Huoh* helpotti
jos opettaja käyttäytyy ja vietii asiallisesti, minä teen samoin. Jos opettaja on törkeä tai halventava, saatan syyllistyä samaan retoriikkaan.
on hyvin tökerö kaikessa, joskis vähäisessä, viestinnässään.
sillä opella ei aina ole edes mahdollisuutta valvoa pukeutumista (asia selvitettävänä luokassa/palaveri/välituntivalvonta/kopiointi) ja toisekseen kokeilepa itse valvoa 20-25 lapsen yhtäaikaista pukeutumista.
Ja kannattaa muistaa, että yksi koulukypsyyden merkki on se, että lapsi ihan itse osaa huolehtia ne ulkovaatteet päälle.
Mutta aina löytyy niitä vanhempia, jotka eivät näe mitään omituista siinä, että laittaa opelle viestin "voisitko katsoa, että meidän maikku-petteri laittaa pipon/pukee toppahousut tms päälle"... Kannattaa miettiä hetkinen, että mitäs sitten kun ope saisikin 25 tuollaista viestiä.. Tokihan ope voi yleisesti sanoa (ja useimmat sanovatkin), että muistakaa pipot jne, mutta yksittäisten oppilaiden pukeutumisesta huolehtiminen on kohtuuton vaatimus..
sillä opella ei aina ole edes mahdollisuutta valvoa pukeutumista (asia selvitettävänä luokassa/palaveri/välituntivalvonta/kopiointi) ja toisekseen kokeilepa itse valvoa 20-25 lapsen yhtäaikaista pukeutumista.
Ja kannattaa muistaa, että yksi koulukypsyyden merkki on se, että lapsi ihan itse osaa huolehtia ne ulkovaatteet päälle.
Mutta aina löytyy niitä vanhempia, jotka eivät näe mitään omituista siinä, että laittaa opelle viestin "voisitko katsoa, että meidän maikku-petteri laittaa pipon/pukee toppahousut tms päälle"... Kannattaa miettiä hetkinen, että mitäs sitten kun ope saisikin 25 tuollaista viestiä.. Tokihan ope voi yleisesti sanoa (ja useimmat sanovatkin), että muistakaa pipot jne, mutta yksittäisten oppilaiden pukeutumisesta huolehtiminen on kohtuuton vaatimus..
Itse vastailen joka päivä keskimäärin 10-15 viestiin, jotka siis tulevat tavallisilta ihmisiltä, ei asiakkailta sinänsä. Teen tän oman ns. asiantuntijatyöni lisäksi, siksi vain koska mielestäni ihmisten kyselyihin tulee vastata. Joskus ärsyttää, koska on kiire, mutta sitten ajattelen, ettei ketään saa ylenkatsoa. Olkoon ongelma kuinka triviaali.
Siksi toivoisin että opet kuittaisi, vaika edes lähettäis "ok" viestin. (tai Wilmassa olis automaattinen lukukuittaus)
Ja niissä on paljon muutakin työtä, kun että pukisi ne kymmenen joka välitunti ulos...
sillä opella ei aina ole edes mahdollisuutta valvoa pukeutumista (asia selvitettävänä luokassa/palaveri/välituntivalvonta/kopiointi) ja toisekseen kokeilepa itse valvoa 20-25 lapsen yhtäaikaista pukeutumista. Ja kannattaa muistaa, että yksi koulukypsyyden merkki on se, että lapsi ihan itse osaa huolehtia ne ulkovaatteet päälle. Mutta aina löytyy niitä vanhempia, jotka eivät näe mitään omituista siinä, että laittaa opelle viestin "voisitko katsoa, että meidän maikku-petteri laittaa pipon/pukee toppahousut tms päälle"... Kannattaa miettiä hetkinen, että mitäs sitten kun ope saisikin 25 tuollaista viestiä.. Tokihan ope voi yleisesti sanoa (ja useimmat sanovatkin), että muistakaa pipot jne, mutta yksittäisten oppilaiden pukeutumisesta huolehtiminen on kohtuuton vaatimus..
kirjoittaja vain kirjoitti, että seuraavaksi soittaa erityisopelle.. Tulkinnanvaraista..
Erityisluokallakaan ei ope välttämättä pysty vahtimaan lasten pukeutumista, ihan yhtälailla siellä on tapaamisia ym. Jos lapsi ei saa puettua niin lienee syytä harkita avustajan hankkimista, open tehtävä ei ole - edes erityisluokalla - huolehtia lasten ulkovaatetuksesta.
Itse vastailen joka päivä keskimäärin 10-15 viestiin, jotka siis tulevat tavallisilta ihmisiltä, ei asiakkailta sinänsä. Teen tän oman ns. asiantuntijatyöni lisäksi, siksi vain koska mielestäni ihmisten kyselyihin tulee vastata. Joskus ärsyttää, koska on kiire, mutta sitten ajattelen, ettei ketään saa ylenkatsoa. Olkoon ongelma kuinka triviaali.
Siksi toivoisin että opet kuittaisi, vaika edes lähettäis "ok" viestin. (tai Wilmassa olis automaattinen lukukuittaus)
Kun vasta työpäivän jälkeen. Minulla on ainakin välkkävalvontoja ja kaiken maailman hommia välitunneilla, etten Wilmaan ehdi. Niin ja oppitunneilla opetan sen 45min :) En ikinä ehtisi vastailemaan 10-15 viestiin työpäiväni aikana...
Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaista.
Opettajien työ on ihan riittävän rankkaa muutenkin, koska monilla vanhemmilla on nykyisin outo tapa lähettää lapsensa ulkopuolisten kasvatettavaksi.
Parhaissa ryhmissä ja parhailla luokilla aika menee pääsääntöisesti opettamiseen - ja oppimiseen, kuten pitääkin. Vähemmän ideaalisessa tilanteessa erilaiset häirikkö- ja ongelmalapset riehuvat ja muut kärsivät tilanteesta.
Aiemmin ongelmalasten (ongelma-) vanhemmat loistivat poissaolollaan vanhempainilloista. Yhdenkään häirikön tai kiusaajan vanhempi ei vahingossakaan eksynyt paikalle.
Jotenkin minusta tuntuu, että vastaavien "sankarien" (mahdollisesti moniongelmaiset) vanhemmat ovat nykyisin niitä, joiden jatkuviin enemmän tai vähemmän asiattomiin yhteydenottoihin menee kohtuuttoman suuri osuus opettajien ajasta.
Onhan se tietenkin ikävää, jos "meidän Nico-Petteri" on ylettömän lahjakas, mutta häntä ei vaan ymmärretä. Hyviä todistuksia saavat, mutta luonnollisesti paljon vähemmän lahjakkaat oppilaat eivät ymmärrä. Opettajat eivät ymmärrä. Koulupsykologikaan ei ymmärrä. Sellaista se on
erityislahjakkaalla. ;)
he taitavat silti välittää lapsensa koulunkäynnistä.
Onko parempi olla hiljaa kuin avautua vähän huonommallakin suomella?
Jos lapsi paleltuu välitunnilla niin vastuu on koulun ja opettajan. Ei voi mitään.
Ei vastaa viesteihin kuin joskus, siis ihan asiallisia viestejä lähetellään kuten että poika on sairas eikä tule tänään kouluun yms. Eihän sitä tiedä edes menikö viesti perille! ja kuitenkin vanhemmilta on toivottu että nimenomaan viestillä hoidetaan tällaiset asiat. Pyydän aina myös, että pikkuveljen mukana laittaisi läksyt, jos on pidempään pois, mutta ei. Sitten antaa hirveän määrän läksyjä kun menee taas kouluun. Mitään kivaa ope ei lapsille järjestä, aivan toinen meininki on toisen pojan opella. Vähälläkin rahalla tämä toinen ope onnistuu teettäämään kivoja askarteluja ja käsitöitä ja järkkää kaikkea pientä kivaa luokalleen.
Kyllä voi opettajilla olla iso ero. Vanhempainvartit on tällä laiskimuksella mahdollisimman lyhyitä ja puhutaan vain millaisia numeroita on tullut. Ja ope on vaativa, viime vuonna poika sai kaikista matikan kokeista 10, oli tehtävät tehtynä ja ope itse sanoi, että tuntiaktiivisuuskin on kiitettävää. Numero oli keväällä 9. Kyllä oli poika pettynyt. Ja tämä miesope valittaa työmäärästä ja kuinka on vaikeeta...ei ole varmasti ikinä muualla ollut töissä, ei tiedä, että monissa töissä on paljon vaativampaakin, stressaavampaa... Oho menipä sivuun :D
viestin joka alkoi näin: Eiks sun tunneillas ole imua vai minkä takia meidän X tekee sitä ja tätä. Terveisin HP Olin melko tyrmistynyt, mutta koulussa sain kuulla että oli laittanut saman viestin parille muullekin opelle. Selvisi myös että HP oli tyypin nimikirjaimet, ei siis haista paska :P Kyllä sen jälkeen mietin että eipä ole omena kauas puusta pudonnut...
Mä olisin varmaan vastannut tyynesti takaisin, että x tekee y koska hänellä on vakavia puutteita keskittymiskyvyssä, luetun ymmärtämisessä ja henkilökohtaisessa hygieniassa. Ystävällisin terveisin NN.
sillä opella ei aina ole edes mahdollisuutta valvoa pukeutumista (asia selvitettävänä luokassa/palaveri/välituntivalvonta/kopiointi) ja toisekseen kokeilepa itse valvoa 20-25 lapsen yhtäaikaista pukeutumista. Ja kannattaa muistaa, että yksi koulukypsyyden merkki on se, että lapsi ihan itse osaa huolehtia ne ulkovaatteet päälle. Mutta aina löytyy niitä vanhempia, jotka eivät näe mitään omituista siinä, että laittaa opelle viestin "voisitko katsoa, että meidän maikku-petteri laittaa pipon/pukee toppahousut tms päälle"... Kannattaa miettiä hetkinen, että mitäs sitten kun ope saisikin 25 tuollaista viestiä.. Tokihan ope voi yleisesti sanoa (ja useimmat sanovatkin), että muistakaa pipot jne, mutta yksittäisten oppilaiden pukeutumisesta huolehtiminen on kohtuuton vaatimus..
Jos lapsi paleltuu välitunnilla niin vastuu on koulun ja opettajan. Ei voi mitään.
opettajalla ei ole velvollisuutta vahtia pukemista, opettaja ei myöskään ole vastuussa lasten pukeutumisesta. Kouluikäisen lapsen tulisi olla kyvykäs pukeutumaan itse, jos ei ole niin oikea paikka ei ole normaali perusopetus. Jos oppilas paleltuu välitunnilla niin se ei ole koulun vastuulla. Ihan samalla tavalla jos oppilas esim. käsityötunnilla iskee käteensä tahallaan saksilla: ei ole opettajan vastuulla jos valvonta järjestetty (= opettaja ollut luokassa paikalla ja oppitunti on ollut normaali). Ihan kaikkea ei voi vierittää open syyksi vaikka se ehkä niin kätevää olisikin.
Oletko huonosti opettanut vai mikä on syy?
En ole ikinä opettajille laittanu viestejä tai siis olen, mutta ne on mun kavereita. Ei lasteni opettajia :D