Neuvola huolestui...
Kirjoitanpa nyt ohimennen tänne, kun ajattelin että ehkä on kokemusta.
Mulla on esikouluikäinen tyttö, joka kävi pari viikkoa sitten eskaritarkastuksessa neuvolassa. Kaikki meni muuten loistavasti, mutta lapsi oli sitten jäänyt " kiinni" yhdestaä kapeasta osa-alueesta, josta neuvolan työntekijä oli huolestunut.
Minulle asia tuli täytenä yllätyksenä, en koskaan ole huomannut lapsessa moista, ja kysyinkin päiväkodista lapsen eskariopelta onko hän huomantu poista ongelmaa lapsella. Hän oli myös tosi tyrmistynyt, ja kertoi, että he olivat tehneet samoihin aikoihin vastaavaa asiaa testaavat laajat testit, ja lapsi oli präjännyt erinomaisesti.
Miten toimisitte itse? Neuvolan työntekijä teki päätelmänsä parin minuutin tilanteesta, meillä kotona tai päiväkodissa oltiin ihan ällikällä lyötyjä tästä tuloksesta.
Varaisitko sinä nyt lapsellesi ajan terapiaan? Tämä oli neuvolan suositus.
Kommentit (42)
Antaisin siis neuvolan tädin huolen mennä tässä tapauksessa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos siis todellakin olisin varma, että lapsella ei moista ongelmaa ole, ja vielä jos päiväkodista sanoisivat samaa.
ajattelin, tuleeko tästä meille jotain ongelmia, jos emme noudata neuvolan suositusta?
se on vaan lapsen etu, isäksi sellä o yleensä lapsesta kivaa ja tutkitaan nyt se muutama kerta ja on ainakin "varmasti" selvää
se on vaan lapsen etu, isäksi sellä o yleensä lapsesta kivaa ja tutkitaan nyt se muutama kerta ja on ainakin "varmasti" selvää
vähän ajattelin... mietin vaan, kun tää asia on niin kummallinen, siis tyyliin että korkeushyppyä harrastava kehuttu lapsi ei osaa neuvolan mielestä hypätä. Että siinä tuhlautuu terapeutin aikaa ja meidän vanhempien kenties pitää töitä järjestellä...
Mutta varaan varmaan sen ajan .
Eihän siitä nyt mitään haittaakaan ole, vaikka se turhalta tuntuisikin. Meillä on vähän samanlainen tilanne 5-vuotiaan kanssa, kun hän ei neuvolan th:n mielestä leikannut saksilla tarpeeksi taitavasti. Päiväkodissa olivat ihmeissään koska heidän mielestään lapsi leikkaa erittäin hyvin... Nyt käymme sitten toimintaterapiassa toistaiseksi, vaikka tuntuuhan se vähän hassulta ja turhalata.
Ei omia lapsia? Ei ehkä ymmärrä vielä että yksi juttu mitä ei osaa, ei vielä tarkoita että lapsi on jotenkin kehityksessä jälkeenjäänyt. Kuvittelee että kaikkien pitää osata tietyn ikäisenä täsmälleen samat asiat...
Eihän siitä nyt mitään haittaakaan ole, vaikka se turhalta tuntuisikin. Meillä on vähän samanlainen tilanne 5-vuotiaan kanssa, kun hän ei neuvolan th:n mielestä leikannut saksilla tarpeeksi taitavasti. Päiväkodissa olivat ihmeissään koska heidän mielestään lapsi leikkaa erittäin hyvin... Nyt käymme sitten toimintaterapiassa toistaiseksi, vaikka tuntuuhan se vähän hassulta ja turhalata.
Kyllä minäkin varmaan lapsen vien... onko teillä mitään tietoa siitä, kuinka kauan siellä pitää käydä? Mitä mieltä terapeutti on lapsesta?
Eli mikset kerro meille, vaan kiertäen ja kaartaen kuvailet asiaa? Mistä kapeasta osa-alueesta tehdään päiväkodissa laajat testit? Ehkä asiassa kuitenkin on jotain huolestuttavaa...
siellä testaillaan eri osa-alueita, en tiedä vielä terapeutin mielipidettä koska loppulausuntoa ei ole annettu. Lapsi tykkää kovasti terapiastaan. T:7
Eli mikset kerro meille, vaan kiertäen ja kaartaen kuvailet asiaa? Mistä kapeasta osa-alueesta tehdään päiväkodissa laajat testit? Ehkä asiassa kuitenkin on jotain huolestuttavaa...
Neuvolan mielestä kiinni siitä, ettei ymmärrä yksinkertaisia sanallisia ohjeita.
Tuota testaavia testejä olivat tehneet laajasti neuvolassa niin, että eivät olleet edes toistaneet ohjeita, ja lapsi oli pärjännyt erinomaisesti. Ja nuo ohjeet olivat olleet pitkiä ja moniosaisia. Neuvolan testissä lapsi ei ollut tajunnut ohjetta tyyliin "laita pallo putken läpi".
Kotona lapsi on aina se, joka tekee oikein ohjeiden mukaan, ja jopa uskoo ne yhdellä sanomisella.
Eli mikset kerro meille, vaan kiertäen ja kaartaen kuvailet asiaa? Mistä kapeasta osa-alueesta tehdään päiväkodissa laajat testit? Ehkä asiassa kuitenkin on jotain huolestuttavaa...
Neuvolan mielestä kiinni siitä, ettei ymmärrä yksinkertaisia sanallisia ohjeita.
Tuota testaavia testejä olivat tehneet laajasti neuvolassa niin, että eivät olleet edes toistaneet ohjeita, ja lapsi oli pärjännyt erinomaisesti. Ja nuo ohjeet olivat olleet pitkiä ja moniosaisia. Neuvolan testissä lapsi ei ollut tajunnut ohjetta tyyliin "laita pallo putken läpi".
Kotona lapsi on aina se, joka tekee oikein ohjeiden mukaan, ja jopa uskoo ne yhdellä sanomisella.
että lapsi on vähän jännittäjätyyppiä, ja ottaa raskaasti jos tekee väärin. Eli siis haluaa onnistua. Oma veikkaukseni on, että lapsi on olettanut, että tehtävä on monimutkaisempi kuin mitä on sanottu, ja mennyt hämilleen. Kun tuon tasoisia juttuja on oikeasti osannut 1-2-vuotiaana jo.
Itse en ehkä voisi olla tutkituttamatta, jos sitten jossain vaiheessa kuitenkin ilmenee tuosta asiasta johtuvia vaikeuksia.
Ystäväni lapsi on ollut aina keskimääräistä enemmän liikunnallinen, älykäs, puhelias jne. Ekalle luokalle meni juuri hän, ja vanhemmat alkoivat kummastelemaan, kun opettajan feedbackki oli tyyliin "ei kiinnostunut koulutehtävistä, ehkä epäkypsä kouluun". Kävivät sitten neuropsykologisissa testeissä, joissa paljastui niinkin kummallinen vaiva kuin lyhytkestoisen muistin häiriö. Lapsi siis ymmärtää kaiken kuulemansa,näkemänsä ja lukemansa ja muistaa asiat, jos ei pyydetä toistamaan heti. Jos pyydetään toistamaan pianolla do, re, mi niin siinä tilanteessa ei onnistu (lapsi turhautuu, hangoittelee vastaan, tekee muuta), mutta kun kotona pyydetään toistamaan, mitä opittiin, osaa hän asian loistavasti.
Tämä nyt oli vaan esimerkki mitä kaikkea sitä voi ollakaan, eikä varmasti liity teidän lapseen millään lailla. Mutta yhtä kaikki se tuli vanhemmille täytenä yllätyksenä.
eli neuvolan tätihän oli oikeassa. Lapsesi ei ymmärrä _yksinkertaisia_ ohjeita. Laita terapiaan, ei siitä ainakaan haittaa ole.
Ärsyttää kyllä tällaiset avaukset, joissa pantataan tietoa ja halutaan kommentteja, ja vasta pyydettäessä kerrotaan miten asia oikeastaan menikään.
Eli mikset kerro meille, vaan kiertäen ja kaartaen kuvailet asiaa? Mistä kapeasta osa-alueesta tehdään päiväkodissa laajat testit? Ehkä asiassa kuitenkin on jotain huolestuttavaa...
Neuvolan mielestä kiinni siitä, ettei ymmärrä yksinkertaisia sanallisia ohjeita.
Tuota testaavia testejä olivat tehneet laajasti neuvolassa niin, että eivät olleet edes toistaneet ohjeita, ja lapsi oli pärjännyt erinomaisesti. Ja nuo ohjeet olivat olleet pitkiä ja moniosaisia. Neuvolan testissä lapsi ei ollut tajunnut ohjetta tyyliin "laita pallo putken läpi".
Kotona lapsi on aina se, joka tekee oikein ohjeiden mukaan, ja jopa uskoo ne yhdellä sanomisella.
että se olisi huomattu jo päiväkodissa jos jotain olisi.. Varmaan siinä parinkymmenen minuutin neuvolakäynnissä (ja parin minuutin testissä) on nähty jotain häikkää, MUTTA siihen on voinut vaikuttaa moni asia. Lapsi on ollut väsynyt, kiinnostunut aivan jostain muusta asiasta tms. jolloin ohje ei ole heti mennyt perille.
Jos haluat saada varmuuden varaa ihmeessä yksi aika terapeutille, ei siitä vahinkoakaan ole. Ei terapeutti sitten turhaan varaa jatkoaikoja jos mitään ei ilmene.
ehkä ongelma sitten on siinä jännittämisessä. Jos se on oikeasti torpedoinut muuten taitavan tytön työtä niin ehkä terapeutti löytää keinoja lievittää tätä...
Pointtihan on kumminkin se, että tehtävä ei tullut suoritettua.
Älyssä ja taidoissa ei siis ole vikaa mutta jännittäminen voi heikentää suorituksia.
ehkä ongelma sitten on siinä jännittämisessä. Jos se on oikeasti torpedoinut muuten taitavan tytön työtä niin ehkä terapeutti löytää keinoja lievittää tätä...
Pointtihan on kumminkin se, että tehtävä ei tullut suoritettua.
eli neuvolan tätihän oli oikeassa. Lapsesi ei ymmärrä _yksinkertaisia_ ohjeita. Laita terapiaan, ei siitä ainakaan haittaa ole.
Ärsyttää kyllä tällaiset avaukset, joissa pantataan tietoa ja halutaan kommentteja, ja vasta pyydettäessä kerrotaan miten asia oikeastaan menikään.
yksinkertaisia ohjeita??? Kyllä hän sekä kotona että päiväkodissa ymmärtää yksinkertaisia ohjeita, mutta MYÖS paljon vaativampia ja pidempiä ohjeita kertakuulemalta, näin sekä kodin että päiväkodin mielestä.
Sinä et taida ymmärtää, että yksi ainoa parin minuutin tilanne voi saada lapsen hämilleen, ja toimimaan siinä eri tavalla kuin yleensä, ja sitten tuollaisen perusteella tehdään noinkin isoja päätelmiä, eikä oteta huomioon perheen ja päiväkodin havaintojakyseisestä taidosta.
Meinaatko tosiaan, että en olisi kotona huomanut, jos lapsi ei ymmärtäisi noin yksinkertaisia ohjeita?
Terapeutti kyllä kertoo, jos hän ei näe lapsessa "vikaa".
Mitä terapiaa suositeltiin? Puheterapiaako? Toimintaterapiaa?
Yleensähän terapiaa myönnetään vasta lääkärin lausunnolla ja KELAsta haetaan, niihin ei todellakaan päästä soittamalla neuvolatädin kehoituksesta.
Mutta mikä tahansa terapia nyt kyseessä onkaan, nii eihän se terapeutti lasta pilaa, joten sinne vaan.
Lapseni aloitti juuri eskarin. Aikaisemmassa ryhmässä oli hoitaja, joka näki kaikenlaisia ongelmia lapsessa. Ei kuulemma ymmärtänyt yksinkertaisia kysymyksiä. Lapsi saattoi hoitajan mukaan vastata mitä mieleen juolahtaa. Tällaista en kotona koskaan ollut huomannut ja nyt uudessa ryhmässä ja neuvolassa lasta on kehuttu kovasti, eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt.
Ehkä lapsesi jännitti neuvolatilanteessa. Siellähän ollaan ilman äitiä.
päiväkodissa on asiaa noin laajasti testattu. Jos asia yhtään sua vaivaa, niin voithan toki varata ajan. Varmaan jo ekalla käynnillä selviää, onko terapiassa käynti turhaa vai ei.