Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola huolestui...

Vierailija
23.09.2011 |

Kirjoitanpa nyt ohimennen tänne, kun ajattelin että ehkä on kokemusta.

Mulla on esikouluikäinen tyttö, joka kävi pari viikkoa sitten eskaritarkastuksessa neuvolassa. Kaikki meni muuten loistavasti, mutta lapsi oli sitten jäänyt " kiinni" yhdestaä kapeasta osa-alueesta, josta neuvolan työntekijä oli huolestunut.

Minulle asia tuli täytenä yllätyksenä, en koskaan ole huomannut lapsessa moista, ja kysyinkin päiväkodista lapsen eskariopelta onko hän huomantu poista ongelmaa lapsella. Hän oli myös tosi tyrmistynyt, ja kertoi, että he olivat tehneet samoihin aikoihin vastaavaa asiaa testaavat laajat testit, ja lapsi oli präjännyt erinomaisesti.

Miten toimisitte itse? Neuvolan työntekijä teki päätelmänsä parin minuutin tilanteesta, meillä kotona tai päiväkodissa oltiin ihan ällikällä lyötyjä tästä tuloksesta.

Varaisitko sinä nyt lapsellesi ajan terapiaan? Tämä oli neuvolan suositus.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teitä ollaan laittamassa? Kävisin kerran katsomassa, onko heillä mitään annettavaa/sanottavaa tilanteeseen.

Vierailija
22/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan ihmeelliseksi on mennyt. Kyllä meillä aikuisillakin on päiviä, jolloin mikään ei mene perille (siis itselle), mistään ei tajua mitään, muisti pätkii, mikään ei huvita, tavarat putoilevat eikä oikea käsi tiedä mitä vasen tekee. Pitäisikö meidän kaikkien nyt mennä joukolla terapiaan sen vuoksi? Kai lapsillakin voi olla sellaisia hetkiä, että saksilla leikkaaminen ei suju ihan yhtä hyvin kuin edellisenä päivänä tai ei pysty keskittymään annettuihin ohjeisiin.

En tarkoita vähätellä kenenkään ongelmia, mutta siis onko tuollainen oikeasti ongelma terkkarin parinkymmenen minuutin analyysin perusteella? Varsinkin jos päiväkodissa ei pitkällä aikavälillä ole havaittu ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten pystythän itsekin seuraamaan tilannetta. Siis että toimiiko oikein vain tutuissa ympäristöissä, ymmärtääkö/tekeekö oikein kun vieraampi ihminen pyytää jne...

Ehkä sun kannattaa vielä päiväkodin henkilökunnankin kanssa puhua asiasta ja jos yhtään siltä tuntuu, niin käy tutkituttamassa tilanne. Ei siinä mitään häviäkään. Jos ns. osaamattomuus johtuu esim. jännityksestä, on vain hyvä että siihen puututaan ajoissa.

Vierailija
24/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan ihmeelliseksi on mennyt. Kyllä meillä aikuisillakin on päiviä, jolloin mikään ei mene perille (siis itselle), mistään ei tajua mitään, muisti pätkii, mikään ei huvita, tavarat putoilevat eikä oikea käsi tiedä mitä vasen tekee. Pitäisikö meidän kaikkien nyt mennä joukolla terapiaan sen vuoksi? Kai lapsillakin voi olla sellaisia hetkiä, että saksilla leikkaaminen ei suju ihan yhtä hyvin kuin edellisenä päivänä tai ei pysty keskittymään annettuihin ohjeisiin.

En tarkoita vähätellä kenenkään ongelmia, mutta siis onko tuollainen oikeasti ongelma terkkarin parinkymmenen minuutin analyysin perusteella? Varsinkin jos päiväkodissa ei pitkällä aikavälillä ole havaittu ongelmaa.

Meillä 5-vuotisneuvola meni tytöltä heikosti, koska ei ollut nukkunut pk:ssa päiväunia (yleensä nukkuu), oli nuhainen ja väsynyt. Ja kun neuvolatarkastus sitten tehtiin tällaiselle puolikuntoiselle lapselle, niin voitte kuvitella, että penkin alle meni.

Tällaiset asiat tulisi ottaa huomioon testejä tehtäessä. Ja th:n on hyvä luottaa myös pk:n ja vanhempien arvioon lapsen kehityksestä.

Resursseja tulisi suunnatta niille, joilla on todellisia ongelmia. Myös neuvolatoimintaa tulisi kehittää tältä osin.

Vierailija
25/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jotka oikeasti tarvitsevat apua ja tukea.

On paljon vanhempia, jotka eivät hyväksy että lapsella on jossain asiassa viivettä ja ennemmin tahtovat asian unohdettavan kuin siihen puututtavan.

Se on äidit kuulkaas lapsienne parhaaksi, eikä ylimääräisestä käynnistä ole haittaa.

Ihmettelen, mistä näitä vanhempia aina löytyy? Jos omaa lastani suositeltaisiin jonnekin, menisin kyllä.

Vierailija
26/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että th itse on nuori ja lapseton -mistäs tiedätte? :) Toisen iän ja lapsia, onko heitä vai ei.

Vierailija
27/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on paljon tilanteita ja tapauksia, joissa neuvolan puuttuminen asioihin on hyväksi. Mutta vaikka ap vähän puolueellisin silmin asioita katsoisikin, niin päiväkoti tuskin näin tekee. Jos ap:n lapsi on testattu samoista asioista päiväkodissa, missä hän viettää varmaankin viitenä päivänä viikossa monta tuntia aikaa, niin kyllä enemmän luottaisin näiden sanaan ja testauksiin kuin parinkymmenen minuutin pikatestiin, jossa lapsella on voinut olla ties mitä muuta mielessä. Eihän lapset ole mitään koneita, jos eivät aikusetkaan.

Vierailija
28/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että th itse on nuori ja lapseton -mistäs tiedätte? :) Toisen iän ja lapsia, onko heitä vai ei.

viittaatko tähän viestiin? Oletan että viittaat. Tuossahan KYSYTÄÄN oliko terkkari vastavalmistunut eikä omia lapsia.

Me asutaan pikkukaupungissa, jossa kaikki tietää kaikki neuvolan terkkarit. Tiedetään siis onko niillä lapsia, lastenlapsia, miestä, naista vai ovatko eronneita, karanneita vai muuten vaan yksin.

Oliko vastavalmistunut terkkari?

Ei omia lapsia? Ei ehkä ymmärrä vielä että yksi juttu mitä ei osaa, ei vielä tarkoita että lapsi on jotenkin kehityksessä jälkeenjäänyt. Kuvittelee että kaikkien pitää osata tietyn ikäisenä täsmälleen samat asiat...

Vierailija
29/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä häviät että käytät lapsen terapeutilla. Voit siellä sitten sanoa, että sinä etkä päivähoito ole huomannut mitään, mutta tulit, koska neuvolasta suositeltiin.

Ne terapeutit ovat yleensä kivoja ja osaavat käsitellä lapsia. Hän voi tehdä omat testit ja tutkimukset ja päätellä oliko mitään hätää. Se siitä. Jos on niin antaa todennäköisesti ohjeet kotiin ja päiväkotiin ja jos ei ole mitään hätää niin eipähän tarvi sen enempi asiaa miettiä.

Vierailija
30/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun mielestä on älytöntä että toiset käskevät mennä terapiaan koska "ei siitä mitään haittaa ole"

No kyllä muuten on!! Tiedättekö minkälaiset jonot terapioihin on?? Ja jos sinne ruvetaan viemään jokaikinen janica jolla on ollut neuvolassa huono päivä niin ne jotka oikeesti tarvitsevat apua jäävät sitä ilman tai terapia ainakin viivästyy!!

Terv. Eskarilaisen äiti jonka poika odottelee vapautuvaa puheterapia paikkaa.

Vierailija
31/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun mielestä on älytöntä että toiset käskevät mennä terapiaan koska "ei siitä mitään haittaa ole"

No kyllä muuten on!! Tiedättekö minkälaiset jonot terapioihin on?? Ja jos sinne ruvetaan viemään jokaikinen janica jolla on ollut neuvolassa huono päivä niin ne jotka oikeesti tarvitsevat apua jäävät sitä ilman tai terapia ainakin viivästyy!!

Tuo on totta, mutta se on tutukimuskerta, ei vie terapiapaikkaa keneltäkään.

Jos meidän päivähoito olisi oikeasti ja joka paikassa täysin ammattitaitoisten ja täyspäisten ihmisten käsissä niin olisin samaa mieltä. Mutta... niin ei ikävä kyllä aina ole. Minun pojassa ei ollut eskarin mielestä mitään vikaa. Hieno ja kiltti poika. Ok. Vaihdoin kuiten eskaria, toisessa moitittiin kun ei oppinut kirjaimia. Koulussa todettiin sitten selkeä ja vakava lukihäiriö.

Neuvola ei huomannut koska minä unohdin koko 6-v neuvolan!!! Olis varmasti päästy paljon helpommalla jos olisin sinne pojan vienyt. Vaikkakin en tykännyt neuvolantädistä, koska oli lapseton vanhapiika eläkeiässä. (vaikutti muuten unohdukseen...) Tai ehkä ei helpommalla, mutta ongelmat olisi tiedetty aiemmin.

Vierailija
32/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri olisi määrännyt lapsen tutkimuksiin, olisitteko mennyt?

Vierailija
33/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mennä käymään terapiassa jos neuvolan terkkari sitä suosittelee? Vaikka AP:stä nyt tuntuukin että käynti on "turha". Vai olisiko se oikein että ap:n lapsi jättää menemättä terapiaan, jotta sinun kullannuppusi pääsee sinne ja 3 vuoden kuluttua ap:n lapsella huomataan hankaluuksia koulunkäynnissä yms?

Vierailija
34/42 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen auttaa esim. toimintaterapia. Itse veisin tietenkin lapsen tutkittavaksi.

Itse olen lapsiryhmässä nähnyt monesti lapsia, jotka osaavat noudattaa ohjetta, koska ovat taidokkaita ottamaan vinkkejä ympäristöstä ja matkimaan muita lapsia. Mutta kaksistaan eivät suoriudu niin hyvin, kun eivät saa mallia toiminalleen.

Se, että onko kyseessä toiminnanohjauksen vaikeus vai puheenymmärtämisen vaikeus onkin sitten terapeuttien heinää.

Vierailija
35/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tekisin neuvolan ohjeiden mukaan, jotta saisin varmistuksen sille, että mikään ei ole vialla. En pystyisi elää itseni kanssa, jos olisikin joku ongelma, enkä olisi aikoinaan tehnyt mitään.

Vierailija
36/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tekisin neuvolan ohjeiden mukaan, jotta saisin varmistuksen sille, että mikään ei ole vialla. En pystyisi elää itseni kanssa, jos olisikin joku ongelma, enkä olisi aikoinaan tehnyt mitään.

Vierailija
37/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jotka oikeasti tarvitsevat apua ja tukea.

On paljon vanhempia, jotka eivät hyväksy että lapsella on jossain asiassa viivettä ja ennemmin tahtovat asian unohdettavan kuin siihen puututtavan.

Se on äidit kuulkaas lapsienne parhaaksi, eikä ylimääräisestä käynnistä ole haittaa.

Ihmettelen, mistä näitä vanhempia aina löytyy? Jos omaa lastani suositeltaisiin jonnekin, menisin kyllä.

Yleensä jos lapsi tarvitsee apua, se kyllä huomataan useammassa ympäristössä, eikä vain neuvolan yhdessä testissä.

Mutta olen siis lapsen viemässä puheterapiaan, kun kerran lähete saatiin, vaikka olen aivan varma, että lapsella ei tuossa asiassa ole ongelmaa. Jokainen, jonka kanssa olen asiasta puhunut, on ollut todella yllättynyt että tällä lapsella olisi tällainen ongelma.

KErrottakoon vielä, että esikoiseni on käynyt puheterapiasas, ja kuopuksen vien vaikka yksityisesti, jos tietyt konsonanttiongelmat eivät itsekseen poistu. Mulla ei siis ola mitään puheterapiaa, tai terapioita ylipäätään vastaan. Ihmetytti vain tuo tapa, että kuulematta perhettä ja varsinkaan päiväkotia tehdään noin suuria johtopäätöksiä lapsesta tosiaan ihan pienen hetken perustella. Monille tuollainen (todennäköisesti)turhissa terapioissa juokseminen voi jo töiden takia olla melkoisen hankalaa.

Mutta kiitos keskustelusta, me siis menemme terapiaan, ja voin sitten vielä raportoida mitä terapeutti sanoi, onko lapsella todella neuvolan huolen mukaisia ongelmia.

T: AP.

Vierailija
38/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri olisi määrännyt lapsen tutkimuksiin, olisitteko mennyt?

jokin syy mennä ylipäätään lääkäriin... Kyllä mä kyseenalaistaisin, jos lääkäri pienen hetken perusteella tekisi jonkin johtopäätöksen, joka on vahvasti ristiriidassa lapsen kykyjen ja muun lapsen saaman palautteen kanssa.

Vierailija
39/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on niin ujo, niinkuin minäkin aikoinani.

Vierailija
40/42 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita jollekin terapeutille ja kerro kaikki omat kokemuksesi ja se, mitä päiväkodista on sanottu ja mitä neuvolasta on sanottu ja kysy, kuulostaako tilanne siltä, että tarvitsisitte apua. Tämä keskustelu varmasti auttaa sinua ja uskon,e ttä terapeutin vastaus on, että unohtakaa koko juttu.

Mulle sanottiin viime vuonna eskarilaisesta päiväkodissa, että on toimintaterapian tarpeessa, koska puki hitaasti (ongelma siis siinä, että lapsi ei saa aikaiseksi sitä pukemista, juttelee ja seurailee muita, osasi kyllä hyvin pukea). Soitin yhdelle toimintaterapeutille ja kerroin, miten pukeminen ja muut asiat meillä menee ja että päiväkodista on tullut tällainen viesti ja että mielelläni lapsen sinne tuon, jos terapialle on tarvetta. Itse en nähnyt tarvetta. Eikä nähnyt toimintaterapeuttikaan, kun kuvailin lasta ja hänen toimintaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi