Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten isyysloma vietetään?

22.09.2011 |

Lapsen syntymän jälkeen isä voi pitää isyyslomaa 1-18 arkipäivää eli noin 3 viikkoa. Moni käyttää tämän Kelan tai työnantajan tukeman vapaan hyväkseen, mutta eivät kaikki. Isyysloma on aikaa, jolloin perhe voi tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen ja äidillä on apua kotona. Jotkut isät mieltävät isyysloman kirjaimellisesti lomana, ja lähtevät esimerkiksi matkalle tai viettävät aikaa kavereiden kanssa. Toiset taas hoitavat vanhempia lapsia niin, että äiti voi rauhassa keskittyä vauvan hoitoon, mutta jäävät itse paitsi vauvan hoidosta.

Miten isyyslomaa on teidän perheessä vietetty? Mitä mieltä isät itse ovat isyyslomasta? Tässä keskustelussa on mukana Elämä On Parasta Huumetta ry:n työntekijä Maarit ja Aseman Lasten työntekijä (ja tuore isä) Samu. Samu kirjoittelee tässä keskustelussa VierasEOPH nimimerkillä.

Katso meistä lisää www.eoph.fi

Tervetuloa mukaan!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mukana siis omista kokemuksista isyysloman pitämisestä kertomassa Samu, minä siis työskentelen Aseman Lapset ry:ssä.

Itse pidin isyyslomani kokonaisuudessaan heti vauvamme synnyttyä ja en ole katunut sitä päätöstä ollenkaan.

Vierailija
2/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko parempi, että isä opettelee hoitamaan lasta itsenäisesti vai käytetäänkö isyysloma äidin autteluun ja siivoamiseen. Miten teillä?

marjut 82

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oli varmaan Samulle tarkoitettu.

Mielestäni tärkeempää on sen suhteen luominen alusta asti isän ja lapsen välille. Sama asia koskee sitä, jos perheessä on vanhempia lapsia. Isän roolin ei tulisi olla pelkästään vanhempien lasten hoitamista.

Mitä mieltä muut ovat?

Vierailija
4/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vaimoni kanssa toive saada perhehuone sairaalassa, jonka saimme, joten sain viettää alusta asti aikaa osana perhettä. Meillä molemmilla meni vaippojen vaihdon harjoitteluun ja nukutteluun ja yleiseen vauvan käsittelyyn yhteisesti paljon energiaa. Minusta oli tärkeää yhteisesti käsitellä ja opetella hoitamaan yhteistä lastamme ja tukea synnyttänyttä äitiä väsymyksessään.

Vierailija
5/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä ja itsenäisesti. Siivoaminen voi olla varmaan vähän huolettomampaa siinä vaiheessa. Eikä mitään äidin apulaisia kun tasaveroisia vanhempia isätkin heti alusta asti. Isyysloma on tähän oiva mahdollisuus vaikka äkkiähän se kolme viikkoa hujahtaa.

Vierailija
6/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla isä oli kotona auttelemassa ja itsekin tutustumassa lapsen hoitoon, eli teki samaa kuin äitikin, miinus fyysinen kuntoutuminen. :) toisen kanssa isä hoisi lähinnä esikoista ja minä hoidin sitten pienemmän, mutta tottakai välillä myös toisin päin. :) lomat on pitänyt viimeistä päivää myöden. Niin isyyslomat kuin isäkuukaudetkin. Onneksi. :)

Vierailija
7/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aika menee kyllä todella nopeasti. Monilla äideillä pelkästään fyysiseen toipumiseen menee paljon pidempi aika. 5 viikkoa olisi parempi!

Vierailija
8/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vanhempia ei voi arvoittaa, vaan molemmille tulee omat juttunsa ja tapansa toimia vauvan kanssa. Meillä äiti oli paras lohduttaja ja minä sain taas aikaan aina parhaimmat naurut ja hersyvimmät hetket. Kolme viikkoa on kylläkin lyhyt aika tutustua uuteen perheenjäseneen.

Vierailija
9/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla isä oli kotona auttelemassa ja itsekin tutustumassa lapsen hoitoon, eli teki samaa kuin äitikin, miinus fyysinen kuntoutuminen. :) toisen kanssa isä hoisi lähinnä esikoista ja minä hoidin sitten pienemmän, mutta tottakai välillä myös toisin päin. :) lomat on pitänyt viimeistä päivää myöden. Niin isyyslomat kuin isäkuukaudetkin. Onneksi. :)

Tuo on kyllä hyvä. Harmillisen vähän sitä oikeutta silti käytetään hyväksi...

Vierailija
10/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sen ajan vaimo oli töissä ja itse olin "kotiäitinä".

Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin isähän saa ylimääräiset pari viikkoa (taitaa olla enenmmänkin), jos pitää vanhempainvapaasta kaksi viimeistä viikkoa. Tai ainakin näin oli pari vuotta sitten :)

Vierailija
11/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kahden lapsen kohdalla pitänyt isyyslomaa, oma yritys hänellä...vaikka olisi nykyään työntekijäkin siinä, ei malta :( kolmatta odotan, tuskin pitää silloinkaan.

Kesälomaakin on vain 2-3 pv kesässä.

Vierailija
12/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pidin isäkuukauden heti kun se oli mahdollista pitää, jotta sain osallistua silloin jo aktiivisen pikkuisen elämään.

Nykyisinhän isäkuukausi on 36 arkipäivää, jos äiti luovuttaa itseltään 12 viimeistä arkipäivää vanhempainvapaastaan. Vaimoni olisi pitänyt olla töissä, mutta hän jäi kesälomalle joten saimme viettää yhteisesti aikaa kuusi viikkoa.

Vierailija
13/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyysloma meni niin, että myös mieheni isommat lapset olivat äitinsä toiveesta meillä koko tuon ajan. Käytännössä siis minä hoidin vauvaa ja mies oli isompien lastensa kanssa. He ovat jo sen ikäisiä, että halusivat mennä ja touhuta paljon kodin ulkopuolella. Isäkuukausi meni pitkälti samalla tavalla. Kolme päivää olimme keskenämme, vauva, mies ja minä, ja loppuajan miehen isommat lapset olivat meillä. Isä itse oli puun ja kuoren välissä- olisi toisaalta halunnut tutustua rauhassa vauvaan, ja toisaalta halusi ottaa isommat lapset meille, sillä saamme heidät vain harvoin luoksemme (äiti ei halua heitä antaa).

Vierailija
14/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin työnantaja maksaa koko palkan isyysloman ajalta, toisilla se tulee Kelalta jolloin summa on jokin tietty prosenttimäärä palkasta. Yrittäjät maksavat "itse"...Nämä olisi kyllä ehdottomasti yhtenäistettävä, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet pitää isyyslomaa. Sen jälkeen kyse on vaan siitä, haluaako :)

Vierailija
15/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on samanlainen ajatus seuraavan kohdalla että pääosin isyyslomani menee varmaan esikoista hoitaessa ja vaimoni joutuu pyörittämään vauva-arkea.

Haluan kuitenkin että sekä minä ja esikoisemme pääsee tutustumaan uuteen pikkuiseen, joten on tärkeää ottaa vanhempi lapsi mukaan pienoisen elämään alusta saakka.

Vierailija
16/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä on aina osallistunut yhtä aktiivisesti vauvojen hoitoon kuin äitikin. Kun perheessä on vauva, taapero, leikki-ikäinen ja koululainen, erilaisia hommia riittää kyllä ihan molemmille. Kun toinen tarkistaa läksyjä, toinen kanniskelee vauvaa. Toinen laittaa astiat, toinen pyykit. Toinen taltuttaa uhmaavaa taaperoa, toinen puhaltaa leikki-ikäisen pipin.

Meillä mies on pitänyt myös puolet vanhempain- ja hoitovapaista, joten ehkä sen vuoksi hommat jakautuvat niin tasan.

Vierailija
17/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isyysloma meni niin, että myös mieheni isommat lapset olivat äitinsä toiveesta meillä koko tuon ajan. Käytännössä siis minä hoidin vauvaa ja mies oli isompien lastensa kanssa. He ovat jo sen ikäisiä, että halusivat mennä ja touhuta paljon kodin ulkopuolella. Isäkuukausi meni pitkälti samalla tavalla. Kolme päivää olimme keskenämme, vauva, mies ja minä, ja loppuajan miehen isommat lapset olivat meillä. Isä itse oli puun ja kuoren välissä- olisi toisaalta halunnut tutustua rauhassa vauvaan, ja toisaalta halusi ottaa isommat lapset meille, sillä saamme heidät vain harvoin luoksemme (äiti ei halua heitä antaa).

Vähän ajattelematonta tuolta miehesi exältä...Toisaalta monessa perheessä jako menee juuri noin, isä hoitaa vanhempia lapsia ja äiti yksin vauvan. Välillä rooleja pitäisi vaihtaa, se olisi kaikkien kannalta hyvä.

Vierailija
18/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi tärkeää useampien lasten kohdalla, että myös isovanhemmat osallistuisivat aktiivisesti vanhempien lasten hoitoon isyysloman aikana. Tämä mahdollistaisi myös molempien osallistumisen pienen vauvan hoitoon ja elämään.

Onkos teillä ollut isovanhemmat innokkaita pienokaisten suhteen?

Vierailija
19/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä apu, jos sellaiset on käytettävissä :)

Jos vanhemmat lapset laitetaan mummulaan heti vauvan tulon jälkeen, heille voi tulla hylätty olo. Uuteen perheenjäseneen olisi hyvä tutustua koko perheen voimin. Isovanhemmat voivat tulla avuksi kotiin, mikäli tilaa (ja hermoja?) riittää!

Vierailija
20/38 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi tärkeää useampien lasten kohdalla, että myös isovanhemmat osallistuisivat aktiivisesti vanhempien lasten hoitoon isyysloman aikana. Tämä mahdollistaisi myös molempien osallistumisen pienen vauvan hoitoon ja elämään.

Onkos teillä ollut isovanhemmat innokkaita pienokaisten suhteen?

nauratti hieman tuo.. ihan siksi että minunpa appiukkoni käytti tilaisuuden hyväksi ja laittoi mieheni viikoksi muuttohommiin itsellee, niin ei tarvitse turhaan kotona lorvia...