Miten isyysloma vietetään?
Lapsen syntymän jälkeen isä voi pitää isyyslomaa 1-18 arkipäivää eli noin 3 viikkoa. Moni käyttää tämän Kelan tai työnantajan tukeman vapaan hyväkseen, mutta eivät kaikki. Isyysloma on aikaa, jolloin perhe voi tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen ja äidillä on apua kotona. Jotkut isät mieltävät isyysloman kirjaimellisesti lomana, ja lähtevät esimerkiksi matkalle tai viettävät aikaa kavereiden kanssa. Toiset taas hoitavat vanhempia lapsia niin, että äiti voi rauhassa keskittyä vauvan hoitoon, mutta jäävät itse paitsi vauvan hoidosta.
Miten isyyslomaa on teidän perheessä vietetty? Mitä mieltä isät itse ovat isyyslomasta? Tässä keskustelussa on mukana Elämä On Parasta Huumetta ry:n työntekijä Maarit ja Aseman Lasten työntekijä (ja tuore isä) Samu. Samu kirjoittelee tässä keskustelussa VierasEOPH nimimerkillä.
Katso meistä lisää www.eoph.fi
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (38)
Olipas appiukko ajattelematon, mutta vuoroin vieraissa eli siitä lastenhoitoapua.
Olisi kuitenkin ensisijaisen tärkeää myös isän päästä osaksi vauvan elämää, varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen lapsi.
No joo, huhhuh! Miehesi lähti sitten hommiin? Toisaalta, mä olen kuullut tuoreista isistä, jotka lähtee ulkomaille kaverien kanssa tai ryyppää koko loman...Täällä ei taida sellasta kokemusta olla?
Itse olen kuullut isistä jotka viettävät pitkiä varpajaisia, mutta minä en halunnut edes pitää sellaisia. En halunnut menettää hetkeäkään pienen ihmisen elämästä. Onko jollain miehet lähteneet synnytyksen jälkeen viihteelle.
Meillä mieheni piti yhden viikon isyyslomaa joulun välipäivinä. Vietimme silloin aikaa perheenä, ensimmäistä joulua. Kävimme sukulaisten luona, kaupoissa ja sen sellaista. Myöhemmin piti kaksi viikkoa isyyslomaa, jolloin oli lapsen kanssa kotona, jotta minä pääsin suorittamaan läsnäolopakollisen kurssin.
Olis tosi hyvä juttu meille. enemmänkin olisi voinut olla!
Meillä mies piti maksimimäärän lomia, tosin ei heti synnytyksen jälkeen vaan vähän myöhemmin (sai pitemmän yhtenäisen vapaan järjestettyä myöhemmin), ja pitää vielä isäkuukauden silloin kun minä jo olen palannut töihin, eli saa huseerata ihan rauhassa päivisin lapsen kanssa :) Näin ei muksuakaan tarvi laittaa ihan vielä näin pienenä hoitoon. Olen ollut tosi tyytyväinen siihen minkälainen osallistuva isä miehestäni on kuoriutunut :)
Mukavasti sovititte elämäntilanteeseen sopimaan isyysloman. Tiedän monen isän pitäneen sen osissa, mutta itse halusin opetella pienen kanssa alusta yhteistä elämää.
Olisin itsekin ollut mielummin pidempään lomalla, mutta kolmeen viikkoon oli tyytyminen.
Kiva lukea, että on ollut positiivisia kokemuksia :) Monesti se isän rooli muotoutuukin vasta niiden kahdenkeskisten hetkien myötä, jos äiti on läsnä niin ei usein malta olla puuttumatta kaikkeen (ainakin mitä itse olen nähnyt ja kokenut...)
Mun mies ei pitänyt varpajaisia heti lapsen synnyttyä, vaan pari vk myöhemmin yhdessä toisen isäksi tulleen kaverinsa kanssa. Keskustelimme varpajaisista eikä hänkään halunnut mitään orvellystä (kuten esim. yksi hänen kaverinsa oli sammunut jo alkuillasta omissa varpajaisissaan ja vaimon oli pitänyt tulla vauvan kanssa hakemaan hänet kotiin...) Saahan sitä juhlia uutta elämää ja jälkikasvun tuloa maailmaan, mutta jotkuthan käyttävät sitä tekosyynä jotta saavat juoda ittensä känniin :(
Minäkin nautin nykyisin kahdenkeskisistä hetkistä poikani kanssa, mutta heti synnytyksen jälkeen koin turvalliseksi sen että vaimoni oli ainakin samassa talossa.
Esikoisen synnyttyä mies oli heti muistaakseni 2 viikkoa ja myöhemmin sen viikon. Ja se oli tutustumista uuteen elämäntilanteeseen ja perheenjäseneen. Mies osallistui vauvan hoitoon.
Kun keskimmäinen syntyi piti mies taas isyyslomaa viikon heti ja toisen myöhemmin. Sen ekaviikon aikana taas miehen vastuulla oli enemmän se esikoinen. Toki osallistui uuden vauvan hoitamiseen, mutta enemmän esikoisen hoitoon.
Kolmannen kans alkuun heti viikko ja se jäi ainoaksi.
Maarit (29), tuo on niin totta! Meillä on mennyt niin että kun olimme molemmat kotona, miehellä meni alussa ihan sormi suuhun, kaikki kysyttiin ja varmistettiin minulta.. Mutta hän selitti sen niin että minä vain tiedän nämä asiat paremmin koska olen ollut alusta asti enemmän vauvan kanssa :D
toisaalta mä ymmärrän isiä, jotka haluaa lähteä jakamaan tuntoja kaverien kanssa, jos äiti on vielä laitoksella lapsen kanssa. Tyhjä koti voi tuntua siinä kohtaa viimeiseltä paikalta jonne haluaa mennä...Voihan niitä varpajaisia silti kohtuudella juhlia, ja muistaa nukkua myös omia univelkoja pois. Krapulassa sohvalla makaava isi kun tuskin on se, mitä vastasynnyttänyt äiti haluaa kotiuduttuaan nähdä!
Kyllä isillä voi olla enemmän epävarmuutta aluksi, mutta äidin tuella, eikä hyysäämisellä varmuutta tulee varmasti. Ja molemmille vanhemmille tulee varmasti omat juttunsa pienen kanssa.
Mitähän äijät tuumais kun äiti lähtis laitokselta suoraan terassille;)Tiedän yhden isän joka lähti kesken synnytyksenkin käymään baarissa yhdellä.
Mutta asiaan. Meillä mies vahtoi työpaikkaa juuri vauvan syntymän aikoihin ja järjesti aloituksen töissä niin,että oli meidän kanssa kotona yhteensä 1kk toisen lapsen synnyttyä.
Upeaa aikaa,vaikka arkista tottakai. Meillä mies viihtyy hyvin lasten kanssa ja vauvaakin hoitaa siinä missä minäkin. Laitoksellakin jaettiinhommat niin,että minä syötin ja hän vaihtoi vaipat. Vuorotellen sitten muut lohduttelut:)
jätti kesälomastaan 2 viikkoa pitämättä, jotka piti sitten lapsen synnyttyä, ja siihen viikon isyyslomaa. 2 viikkoa piti sitten myöhemmin viikon kerrallaan. Nämä ajat on käytetty ihan lapsenhoitoon, ja isä on ihan itse halunnut lapsenhoitoon osallistua :)
Uskon että moni pitää varpajaiset jos ei saa esim. perhehuonetta ja isä joutuu kotiin yöksi sairaalasta niin onhan se tunnekuohu melkoinen yksin käsitellä. Kuitenkaan kaikkia asioita ei ole hyvä käsitellä tuoppien ääressä.
Mukavasti tuli viestejä tähän keskusteluun, kiitos kaikille kokemuksien jakamisesta! EOPH ja Samu poistuu hiljalleen keskustelusta, mutta kommentointa voi toki jatkaa.
EOPH (Elämä On Parasta Huumetta ry) toteuttaa tällä palstalla keskusteluja päihteistä, perhe-elämästä ja niihin liittyvistä teemoista joka toinen torstai klo 14.-15.30. www.eoph.fi
Tämän linkin takaa näet aiemmat keskustelut ja voit myös ehdottaa uusia aiheita:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/76/mietityttavatko_paihteet_ja_per…
on tärkeää saada mukaan alusta saakka. Itse koen että vanhemmat sisarukset täytyy sisällyttää vauvan elämään jo raskausaikana. Tämän lisäksi mukavilla jutuilla he pitää myös sisällyttää vauva-arkeen. Esim. vaippoja hakemalla tai viemällä.