Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarjota karppaavalle kasvissyöjälle kahvin kanssa?

Vierailija
22.09.2011 |

Syö kalaa, maitoa ja luomumunia. En keksi mitään. Eikä hänen puolestaan mitään tarvitsekaan tarjota, mutta itse tykkään kokeilla kaikenlaisia reseptejä. Sellaista mietin, että pohjan vois tietenkin tehdä marengista tai pähkinöistä, ja laittaa luomukermavaahtoa ja marjoja. Mut tuollainen ei säily kovin kauaa. Oisko vinkkejä?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurahiutaleet ja leseet eivät kuulu karppaukseen, eikä kyllä omenakaan. Sokerista puhumattakaan. Se "vähän" pelkästään aiheuttaa sen, että ketoosi katkeaa, jos siihen on pyritty. Itse karppaan, ja minusta on kamalaa, että joku ystävällinen kaveri leipoo minulle jotain, joka on poikkeuksetta ei-karppia. Ei haluaisi kieltäytyä, ja sitten olen kipeä päiväkausia, iho ihottumassa ja haavoilla. :(

Vierailija
62/64 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vänkäämiseksi, mutta en malta olla kirjoittamatta viimeistä viestiäni tähän ketjuun.

Jos pellillisessä puolukkapaistosta on ruokalusikallinen sokeria et takuulla sairastu -- etkä myös täysjyväkaurasta, jota pellilliseen tulee noin 2 dl -- oma osuutesi on kahden puurolusikallisen verran. jos ketokarppaat koska olet vielä ylipanoinen, ymmärrän omalla tavallani huolesi ketoosin katkeamisesta, mutta jos karppaat normaalipainoisena ja elämäntavan vuoksi (ja olet tehnyt sitä jo pitempään etkä ole höyrypääfanaatikkonewbie) tiedät että:

- pieni määrä hiilihydraatteja ei sairastuta sinua ellet ole niille (esim.omenalle) allerginen. kukaan ei ilman vakavaa allergiaa sairastu alle puolikkaasta t-lusikallisesta sokeria tai parista lusikallisesta täysjyväviljaa. Ei edes pahin ketokarppi.

- suurin osa karppaajista ei ketokarppaa ei laihduta -- ketoosi ei ole ihmiselle kovin pitkäksi aikaa terveellistäkään.

- hedelmät kuuluvat kohtuudella käytettynä suurimpaan osaan karppiruokavalioista -- ne ovat niitä herkkuja! joita syödään harvoin! juuri silloin kylässä kahvipöydässä!

T: erittäin karppihenkisellä ruokavaliolla jo 10 vuotta, ekasta imetysdieetistäni lähtien -- meillä ei syödä vehnää, riisiä eikä perunaa eikä juurikaan sokeria. Mutta hedelmiä syödään kohtuudella, marjoja ja kasviksia runsaasti, ja kaikki aineet aitoina -- ei siis iki maailmassa mitään lisäaineilla kyllästettyjä makeutusaineita. Koko perhe -- myös allergikkolapset, joiden myötä koko "hyväkarppaus" on alkanut -- voivat erinomaisen hyvin ja kasvavat ja kehittyvät reipasta tahtia. Ja terveet ja allergiattomat voivat ihan yhtä hyvin. TUttavapiirissä vain joku hyvin ylipainoinen alun ketoosivaiheessa oleva on joskus tarjottavista kieltäytynyt, mutta peruskarpille kaikki on käynyt :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaurahiutaleet ja leseet eivät kuulu karppaukseen, eikä kyllä omenakaan. Sokerista puhumattakaan. Se "vähän" pelkästään aiheuttaa sen, että ketoosi katkeaa, jos siihen on pyritty. Itse karppaan, ja minusta on kamalaa, että joku ystävällinen kaveri leipoo minulle jotain, joka on poikkeuksetta ei-karppia. Ei haluaisi kieltäytyä, ja sitten olen kipeä päiväkausia, iho ihottumassa ja haavoilla. :(

Tosin sen sokerin voin pienissä määrissä sietää, kun en mitään makeutusainetta kestä. Mutta olen ihan täysin ehdoton noiden viljojen kans, samoin tärkkelyksen jne jne ja sitten kaverit hyvää hyvyyttään, vaikka monesti olen sanonut, ettei tarvi, leipoo jotain ihme säädöspiirakkaa, missä on sitä makeutusainetta ja jotain gleteenittomia jauhoja ja leseitä(!) ja kaikenlisäksi peruna-tai maissijauhoja, joita en kestä yhtään. Ja kun se ei vaan tule ihmiselle mieleen, että viljaton on täysin viljaton ja siihen kuuluu myös maissi ja riisi. Ja sitten se on ihan hirveän noloa ja kauheaa kun ei halua toista loukata, eikä itse haluais tulla tosi kipeeksi. Että jos jotain tekee karpille, niin huolehtii että on ainakin täysin viljaton, jos ei erikseen pysty asiaa kysymään.

mutakakku on kyllä aika varma =)

Vierailija
64/64 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarjota karppaavalle kasvissyöjälle kahvin kanssa? Syö kalaa, maitoa ja luomumunia.]

Oikea kasvissyöjä ei syö mitään sellaista, joka on eläessään liikkunut itse. Vegaanit eivät syö mitään eläinkunnan tuotteita (edes maitoa, kananmunia tai hunajaa).

Miksi tämä nillitys? Siksi, että olen parikymmentä vuotta ollut OIKEA kasvissyöjä, ja viime vuosina on tullut näitä helvetin "pescovegetaareja" (v*ttu mikä termi), eli kalansyöjiä jotka pilaavat koko homman.

Meinaan, että ei ole kovin kiva mennä ravintolaan tai kavereille syömään ja saada eteensä jotain perkeleen kalakeittoa tai lohipiirakkaa - "kun kasvissyöjäthän syövät kalaa, eikö vain?"

Jollekin ketoosikarppaajalle en tarjoaisi kahvin kanssa mitään. En edes hedelmää, kun omenat ja banaanit ovat kiellettyjä. Helpompaa molemmille. (Kohteliaisuudesta jättäisin varmaan itsekin piirakan/kakun/keksit syömättä, ainakin silloin kun kyseinen henkilö on paikalla.)

Sitten, jos kyseessä ovat isommat kahvikekkerit, niin kaveria voisi varmaan pyytää tuomaan oman kahvileipänsä (tai mitä karppaajat nyt syövätkään) mukana. Helpottaa elämää molemmin puolin.