Tokaluokkalainen yöt yksin, kun yh-äiti baariduunissa..
Onkohan tämä tälläinen järjestely nyt ihan laillistakaan??
Kommentit (94)
eroa yön ja päivän yksin ololle. Eiköhän ne teille pykälät taio.
Äiti lähtee aamulla töihin 7.50, lapsi kouluun samalla ovenavauksella.
Kyllä, koulu alkaa vasta 8.20, mutta koulun pihalta löytyy kavereita 20 minuutiksi, Koululla ovat myös opettajat jo paikalla.
Koulu päättyy 13.30. Lapsi menee ip-kerhoon, josta äiti hakee hänet 16.10 töiden päätyttyä. Siitä lähdetään yhdessä kaupan kautta kotiin.
Lapsi yksin 0 min., aikuinen huolehtii lapsen hyvinvoinnista 8h.
Illalla äiti lähtee töihin klo 18 tekee 8 tunnin työpäivän. Lapsi yksin "kotona" koko ajan. Kavereita tulee käymään => riski tulipaloon, avaimet jää kotiin, muksu huinii kylillä, poltteleepi tupakkaa tmv. hoitaa itsensä kotiin "jossain vaiheessa", hoitaa itselleen jotain syötävää, katsoo tv:stä ohjelmia, jotka ei sen ikäiselle kuulu. Menee yksin nukkumaan.
Yksin 8h, aikuinen huolehtii 0 min.
Siinäpä taitaa olla se ero.
Tuskin tuon ikäinen vielä mitää kotibileitä järjestää.
Illalla äiti lähtee töihin klo 18 tekee 8 tunnin työpäivän. Lapsi yksin "kotona" koko ajan. Kavereita tulee käymään => riski tulipaloon, avaimet jää kotiin, muksu huinii kylillä, poltteleepi tupakkaa tmv. hoitaa itsensä kotiin "jossain vaiheessa", hoitaa itselleen jotain syötävää, katsoo tv:stä ohjelmia, jotka ei sen ikäiselle kuulu. Menee yksin nukkumaan.Yksin 8h, aikuinen huolehtii 0 min.
Kummankin esimerkin lapsi on tod. näk. päivän koulussa ja illan ulkona kavereiden kanssa tai kavereilla kylässä aikuisen silmän alla.
Yötyöläis-vanhempi huolehtii kouluun lähdön aamulla ja voi järjestää lapselle iltapalaa, soittaa kotiin jne.
Eihän se lapsen kannalta ideaaliratkaisu ole, mutta kyllä maailmassa lapset elävät pahemmissakin oloissa. Asia ei aina ole ongelma, jollei aikuinen sitä sellaiseksi tee.
Mietipä hetki itsekin jos satut heräämään yöllä johonkin kolahdukseen. Asiat tuntuvat öisin paljon ikävämmiltä ja saavat ihan muut mittasuhteet. Lapselle se on vielä vaikeampaa, käydä nyt nukkumaan kun kukaan ei ole huolehtimassa.
Minä jättäisin lapsen yksikseen siinä vaiheessa kun on varmuus siitä että hän osaa toimia oikein esim siinä tapauksessa kun ovikello soi ja takana onkin joku vieras henkilö, ja tulipalon syttyessä. Mielestäni kolmasluokkalainen ei vielä tuollaista hallitsisi.
aikuisena!
Vai meinaatko että hän tekee siitä ongelman silloin, kun kerran on aikuinen?
Kahdeksan vuotias on AIVAN lapsi ja tarvitsee aikuisen läsnäoloa, vaikkei järkisyiden mukaan sitä sitten tarvitsikaan. Te itsekkäät ihmiset, jotka olette valmiit jättämään pienen lapsen yksin! Ei hitto!
Tuli kerran koulussa kauhisteltua, kun tokaluokkailainen poika kertoi, että äiti ajaa öisin taksia ja hän joutuu olemaan yöt yksin.
Totuus oli tosiaan toisenlainen, naapuri oli apuana arjen rutiineissa ja hänen puoleensa poika olisi voinut kääntyä ongelmatilanteissa.
Oletko itse naapuri vai sukulainen, mikä on suhteesi tähän perheeseen. Oliko sinusta tueksi vai huuteletko vain huutamisen ilosta.
samaa mieltä. Ymmärrän että yh-vuorotyöläisen on todella vaikea järjestää kaikkea ideaalisti, mutta jättäkää nyt edes se alle 10-vuotiaiden itsenäisyyden ihannointi - siinä ei ole mitään hienoa (toki iänmukaisessa itsenäisyydessä on, mutta siinä, että uskaltaa tai "haluaa" olla yön yksin, ei ole).
Minä olen muuten näitä pikkoululaisena paljon yksin olleita ja esim. kahdella bussilla kouluun yksin 7v-> matkannut. Osasin tehdä lettuja, leipoa jne. Mutta kun vanhempamme erosivat ja olimme isäni luona, ja isäni ei saanut kaikkia töitä tehtyä normityöaikana niin laittoi meidät nukkumaan ja lähti töihin kun olimme nukahtaneet, niin valvoin ikkunassa kunnes hän tuli - ja olin jo 11-12v. En varsinaisesti pelännyt, mutta en vain osannut rauhoittua ennen kuin hän tuli.
Monista viesteistä kuvastuu millaista tunteetonta porukkaa täällä taas roikkuu. On kai sanomattakin selvää, että jos on PAKKO niin 8v pärjää varmaan 2 vuorokauttakin yksin (on ruokaa kaapissa tms.) mutta miettikää itse, että pieni koululainen menee yksin iltapesulle, laittaa iltapalat, lukee iltasadut, yrittää nukahtaa pimeässä (kuulee varmaan kaikkia ääniä yms.), herää ehkä yöllä vessaan, tulee äitiä/isää ikävä jne. Jättääkö joku oikeasti tuon ikäisen selviytymään koko illasta/yöstä yksin? HALOO, mihin tämä maailma on menossa?! Itselläni on erittäin reipas ja omatoiminen 6v tyttö, mutta en voisi kuvitellakaan että parin vuoden kuluttua tyttö viettäisi illan ja yön yksin. Kannattais varmaan jättää lapset hankkimatta, jos järjestely on ok. Mitähän muuta ko. perheissä mahtaa tapahtua, taitaa lapset olla aika heitteillä muutenkin.
pois nenästä kiitos. Oon ollu tosta iästä öitä yksin ihan sukkana, kun mutsi lähti jonkun soltun matkaan ja faijalla vuorotyö. Eikä mitään henkisiä ongelmia, että jotta voi toimia ihan hyvin tuossa yh-perheessäkin. Riippuu tapauksesta siis, että turha tuomita.
Onkohan tämä tälläinen järjestely nyt ihan laillistakaan??
On laillista. Luojan kiitos.
Ei se ole täyspäiselle lapselle mikään ongelma. Toista se on tietenkin jos on tynnyrissä kasvatettu.
Kahdeksan vuotias on AIVAN lapsi ja tarvitsee aikuisen läsnäoloa, vaikkei järkisyiden mukaan sitä sitten tarvitsikaan. Te itsekkäät ihmiset, jotka olette valmiit jättämään pienen lapsen yksin! Ei hitto!
Kahdeksan vuotias ei ole aivan lapsi ellet ole siitä sellaista kasvattanut.
Meillä jo 6 vuotias on osannut itse keittää aamupuurot muille.
Ennen kun rupeatte hernekeittoa pillillä imuroimaan nenään niin 6 vuotias halusi syödä puuroa ja heräsi aina viikonloppuna kello 7:00. Arkena 9:00.
siis puuron teko ja yksin olo yöllä on kyllä kaksi ihan eri asiaa. Se ei kerro mitään lapsen "kypsyydestä".
Näetkö sinne asuntoon jollain periskoopilla sisään vai mistä tiedät mitä siellä yöllä tapahtuu? Ts. onko siellä joku aikuinen, tai onko naapurin kanssa sovittu kaitsemisesta.
Jos nyt kuitenkin keskittyisit omiin asioihisi, jookos?
siis puuron teko ja yksin olo yöllä on kyllä kaksi ihan eri asiaa. Se ei kerro mitään lapsen "kypsyydestä".
Olen kyllä jokseenkin erimieltä. Itsestään huolehtiminen kertoo aika paljon kypsyydestä.
Pystytkö lähettämään 6 vuotiaan kaupasta hakemaan kermaa. Vanhimman olen pystynyt. Nuorimpaa en ole.
sitä lastenvahtiakaan voi palkata, muuten oma palkka menee hoitajan palkkaan. Eihän tuossa vaihtoehtoa ole. Kuntakaan ei järjestä mitään yötyössä käyvien lapsille jotka alakoululaisia.
olin 7v kun äiti alkoi jakaa lehteä öisin. Pikkusisko oli 3v ja keskenämme nukuttiin kun äiti teki töitä. Toki ei ollut poissa kuin pari tuntia, mutta silti. Ja uskotko, yhtikäs mitään traumoja ei ole jäännyt, kummallekaan meistä :D
ohis
aikuisena!
Vai meinaatko että hän tekee siitä ongelman silloin, kun kerran on aikuinen?
Kahdeksan vuotias ei ole aivan lapsi ellet ole siitä sellaista kasvattanut. Meillä jo 6 vuotias on osannut itse keittää aamupuurot muille. Ennen kun rupeatte hernekeittoa pillillä imuroimaan nenään niin 6 vuotias halusi syödä puuroa ja heräsi aina viikonloppuna kello 7:00. Arkena 9:00.
Mä en tosiaan suoraan sanottuna ymmärrä, mikä estää vanhempia heräämästä kanssa vloppuna klo 7, keittämään sen puuron ja vaikka sitten jatkamaan unia. Näin meillä tehtiin.
Vaikka kuinka olisi pumpulissa kasvattamista, niin meillä ei ole 6-vuotiaiden tarvinnut itse keittää aamupuuroa. Tai laittaa muutakaan ruokaa, jossa käsitellään kuumia asioita. Toki aikuisen kanssa, joo, mutta ei yksin.
Eikä meillä tasan jätettäisi kahdeksanvuotiasta yksin yöksi kotiin.
Ei lapsia tarvitse pumpuliin kääriä, mutta ei ihanteen kyllä tarvitsisi olla "keitti itse puuronsa 6-vuotiaana" ja "hyvin pärjäsi illat yksin kotona tosta 8-vuotiaasta asti". Mun lapsilleni yritetään tarjota muutakin kuin "hyvin pärjäämistä" lapsuudeksi.
sitä lastenvahtiakaan voi palkata, muuten oma palkka menee hoitajan palkkaan. Eihän tuossa vaihtoehtoa ole. Kuntakaan ei järjestä mitään yötyössä käyvien lapsille jotka alakoululaisia.
Äiti on aika hankalassa välikädessä tällaisessa. Itse en kyllä jättäisi yhdeksänvuotiastani yksin yöksi kotiin. Mutta hän ei ole sellaiseen ajatukseen edes tottunut. Iltapäivätkin yksin ovat joskus vähän tiukkoja, varsinkin nyt kun illat pimenevät aikaisin.
Tiedän kyllä perheen, jossa edes lapsen kehitysvamma ei ollut tarpeeksi suuri syy saada ilta/yöhoitajaa niinä päivinä kun vanhemmilel sattui yhtä aikaa yövuoro. Isoimman lapsen piti sosiaaliviranomaisten mielestä olla vastuussa tästä pienemmästään + kahdesta muustakin sisaruksesta. Ei mitenkään reilua 13-vuotiaalle. Mun mielestä. Samainen perheen esikoinen ei saanut ekaluokkalaisenakaan yöhoitopaikkaa mistään, vaan hänen olisi pitänyt sosiaaliviranomaisten mielestä selvitä yksin.
Monista viesteistä kuvastuu millaista tunteetonta porukkaa täällä taas roikkuu. On kai sanomattakin selvää, että jos on PAKKO niin 8v pärjää varmaan 2 vuorokauttakin yksin (on ruokaa kaapissa tms.) mutta miettikää itse, että pieni koululainen menee yksin iltapesulle, laittaa iltapalat, lukee iltasadut, yrittää nukahtaa pimeässä (kuulee varmaan kaikkia ääniä yms.), herää ehkä yöllä vessaan, tulee äitiä/isää ikävä jne. Jättääkö joku oikeasti tuon ikäisen selviytymään koko illasta/yöstä yksin? HALOO, mihin tämä maailma on menossa?! Itselläni on erittäin reipas ja omatoiminen 6v tyttö, mutta en voisi kuvitellakaan että parin vuoden kuluttua tyttö viettäisi illan ja yön yksin. Kannattais varmaan jättää lapset hankkimatta, jos järjestely on ok. Mitähän muuta ko. perheissä mahtaa tapahtua, taitaa lapset olla aika heitteillä muutenkin.
nyt tiedätte varmasti, ettei siellä kukaan aikuinen käy jeesaamassa?
Lapsi siis tietää, että se on tarpeellista, äidillekin helpointa jne. On kiltti ja huomaavainen ja vakuuttelee, että haluaa kyllä ihan itsekin olla yksin yötä kotona.
Mitäs luulet: tuskin loukkaantuisi, vaikka hankkisit jonkun teille yöksi tytön seuraksi? Vaikkei tätiä huolikaan yökylään, jos ihan vaan tuputtaisi.
Ei yh:nkaan lasten tarvitse olla ylireippaita yliaikaisin.
t. entinen yh