Kuinka pian punkki pureutuu uhriinsa?
Bpngasin illalla punkin, oli kovin litteä vielä eli ei kauaa imenyt verta. Onkohan voinut tulla vaatteisiin jo useita tunteja aiemmin päivällä, kun olin ulkosalla, vai tuliko alkuillasta koiran penteleestä, kun kävi vähän tuossa sohvalla rapusteltavana?
Kommentit (8)
Meillä mökillä olen usein bongannut punkin vasta illalla nukkumaan mennessä kävelemässä iholla. Eli on viihtynyt vaatteissa jo mahdollisesti pitkäänkin.
Meillä mökillä olen usein bongannut punkin vasta illalla nukkumaan mennessä kävelemässä iholla. Eli on viihtynyt vaatteissa jo mahdollisesti pitkäänkin.
Yäk, inha ajatus että olisi pyörinyt mun housuissa tuntikausia ;D.
Eli borelioositartunta tulee heti kun se on tunkeutunut ihoon, ei oo väliä onko imenyt vielä verta. Siis edellyttäen että se kantaa borrelioosia( mahis on aika pieni, ja aivokuumeessa, johon on rokote on vielä pienempi). Tunkeutuu ihoon siis yleensä niin ettei sitä huomaa kun ruiskuttaa puuduttavaa ainetta ennen tunkeutumistaan.
t. saaristolääkäri
Eli borelioositartunta tulee heti kun se on tunkeutunut ihoon, ei oo väliä onko imenyt vielä verta. Siis edellyttäen että se kantaa borrelioosia( mahis on aika pieni, ja aivokuumeessa, johon on rokote on vielä pienempi). Tunkeutuu ihoon siis yleensä niin ettei sitä huomaa kun ruiskuttaa puuduttavaa ainetta ennen tunkeutumistaan.
t. saaristolääkäri
monta tuntia, ennen kuin borre tarttuu :P.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Borrelioosi
Puutiaisaivokuume tarttuu heti, mutta borrelioosi vaatii (ainakin lähes aina) tuntien tartunnan, jotta borreliabakteeri pääsee punkin suoliston kautta ihmiseen. Aivokuume siis täysin eri tauti kuin borr. eli Lymen tauti.
t. saaristolääkäri
Noin vuorokauden vie borrelioosin tarttuminen. Eli jos punkin saa kiinni rysän päältä jo litteänä versiona, ei hätää.
Jos on esim. pitkäkarvaisen koiran turkissa niin, ettei pääse iholle, niin voi varmasti kestää kauankin, että pääsee kipittämään iholle asti.
Poistin juuri koirastamme punkin ja se kipitti lavuaarissa melkoista vauhtia ennen loppuaan. Kävimme ulkona noin tunti-1,5h ennen punkin löytymistä ja punkki oli jo kiinni koirassa, mutta ei vielä syönyt mitään. Kyseessä lyhytkarvainen koira eli on ollut heti koiraan tarttuessaan "iholla".