7-v. poika, miesten/ naisten pukuhuoneeseen uimahallissa?
Meillä on talvella 7 v. täyttävä eskaripoika. Luin tänään uimahallin sivuilta, että siellä toivotaan, että yli 7-vuotiaat asioivat "oman" sukupuolen pukeutumis- ja suihkutiloissa.
Mieheni on huono uimaan, joten olen itse käynyt pojan kanssa uimassa. Poika on kuitenkin sekä hajamielinen että arka, enkä usko että hän parin kuukauden kuluttua uskaltaisi mennä yksin miesten puolelle tai kykenisi varmuudella huolehtimaan tavaroistaan siellä.
Miten teillä muilla on asia ratkaistu?
Kommentit (132)
se on pojan mielestä noloa, oli jo vuosi sitten. Kunnioitan pojan tunnetta ja kun uimaan mennään niin mukana on joku miespuolinen aikuinen/vanhempi serkku jonka kanssa poika menee miesten puolelle.
Ajatelkaa nyt muutkin äidit niitä poikianne! ei se oo kivaa olla siellä naisten puolella, varsinkaan jos sinne sattuu samaan aikaan tuttuja tyttöjä. Ihan sama juttu, ihan varmaan 7v tytöstä ois noloa mennä miesten puolelle. Kunnioitetaan lapsiamme!
kyl siinä huomaa kuka on yksin ja kuka aikuisen kanssa ilman et tarvii tarkasti kytätä!
uimahallissa on erikseen perhesaunoja. Se voisi olla ratkaisu niin avuttomien poikien kuin vesipelkoisten poikien kohdalla. Onhan se vähän kalliimpi, mutta kyse lienee kuitenkin vain väliaikaisesta ratkaisusta. Luulisi, että ajan mittaan ne pojat oppii ja tottuu toimimaan yksinkin?
on melko isokoiset lapset (poikia kaikki, 5-8v), enkä näiden viestiketjujen takia uskalla mennä enää edes 5-vuotiaan pojan kanssa naisten pukuhuoneeseen.
Monet naapuritkin luulevat tämän 5-vuotiaan olevan jo koululainen.
Ei tee mieli kokeilla miten täysin vieraat mammat reagoivat jos näkevät lapseni naisten pukuhuoneessa :/
mamma pojan kanssa miesten puolelle. Niin yksinkertaista se on.
kyllähän nyt kuka tahansa äiti poikansa takia sen verran uhrautuu, jos poika ei TODELLAKAAN pärjää yksin eikä raasulla ole kavereitakaan, joiden kanssa jakaa tuota hirveää itsensä pukemisen, riisumisen ja pesemisen taakkaa....
Minä en ainakaan voi mennä miesten puolelle poikieni kanssa näitä heille opettamaan?
7-vuotiaasta alkaen. En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Ensin tietenkin harjoitellaan useampia kertoja, käydään läpi puku- ja pesuhuoneessa toimimista, opetellaan kopin oven lukitsemista, sovitaan yhteisistä säännöistä jne. Tämän harjoittelun jälkeen naisten puolelle meno ilman äitiä on sujunut aivan mainiosti.Toisella tytöistäni on vielä ADD, ja silti uimahallissa käynti sujuu ongelmitta. Että kertokaas nyt poikien äidit, miksi homma ei onnistuisi teillä, kun meilläkin onnistuu!?
Heitän lusikkani tähän soppaan ja provosoin kaikkia sanomalla, että mua näin aikuisena pikkiriikkisen häiritsi sekin, kun harrastuspaikan pukuhuoneessa oli äitinsä kanssa odottamassa sellainen ehkä 7-vuotias poika. Tiedän, että ei se poika(parka) siellä ketään kytännyt eikä mun maailma olisi siihen kaatunut vaikka olisikin, mutta ei se kivaltakaan tuntunut. Minusta poika oli liian iso sinne pukuhuoneeseen odottamaan. Johonkin se raja on vedettävä.
Että jos se voi aikuistakin häiritä, niin voin vaan kuvitella, miltä tuntuu niistä pikkutytöistä, jotka uimahallissa törmäävät nakuna luokkakaveriinsa.
muualla kuin uimahallissa. Kesällä on monta kuukautta aikaa uimiseen jne.
Aika saamaton saa myös olla jos ei pojalle ketään saa kaveriksi miesten puolelle, isä, isoisä, setä, joku tuttavaperhe jne.
jos kyseessä ihan tavallisesti uimahalliin suhtautuva lapsi.. kokeileppa samaa vettä pelkäävän lapsen kanssa joka alkaa täristä jo pelkästä uimahalliin menemisestä..
ja tosiaan nuorimmainen eli 5-vuotias eskarilainen hoitaa jo hommansa ihan itsenäisesti -- ottaa oman kaapin, avaimen ja pukee ja riisuu ja peseytyy ilman, että minä millään lailla ohjaan. Olen ihan varma, ettei hänelläkään ole ensi syksynä mitään ongelmaa miesten puolella ja varma olen myös siitä, että sinne hän muiden koululaisten tavoin menee vaikka täyttääkin 7 vasta joulukuussa. Käy uimassa kerran joskus jopa kaksi viikossa. Myös mies on tietysti neuvonut, mutta matkatyönsä takia mies on uinut lasten kanssa varmaan joka viidestoista kerta jos sitäkään.
Myös tyttö on loppuvuoden lapsi ja on käynyt yksin naisten puolella kouluun mentyään jos vaikka lasten isä olisi ollut uimassa lasten kanssa. MInä näen usein tyttöjä yksin naisten puolella, ja nyt kolmasluokkalainen tyttöni (8v.) on käynyt ilman aikuisia uimahallissa jo reilun vuoden. Uimataito on hyvä.
ei koske säännöt poikia, ei tartte osta mitään, ei huolehtia tavaroista , ei osata pukea tai edes riisua itseään, saati kyetä nätisti odottaman paikoilaan äitiään, jne jne siinä sitten tulevia nahjus miehiä meidän tyttärille : (((( eli ottakaapa ne mammampojat nyt koulutkuseen, eli optettakaa niitäkin tekemään jotain ! näitä POIKIEN uimaongelmaketjuja on tälläkin palstalla jatkuvasti, MIKIS EI OLE YHTÄÄN TYttÖJEN vastaavaa ongelmaa käsittelevää?? kuten yllä kerroin, minä en saa käydä uimahalleissa, m,utta minulla on tyttö 6v, joten minä hankin tyttärelleni naispuoleisen avustajan uimareissuille. vaikka mieheni veisi mielellään tyttöä uimaan, en halua lastani miesten puolle!
Sulla on selkeästi psyykkisiä ongelmia.
Kummasti tuntuu että tyttölasten äidit kokee oikein sydämenasiakseen mollata poikien äitejä. Itse olen monesti törmännyt todella ärsyttäviin tyttölapsiin, mutten silti puutu heidän kasvatusmetodeihinsa enkä kailota miten itsekkäitä pikku prinsessoja heidän perheissään kasvatetaan.
Aika outona pidän sitä jos joku kuvittelee 7-vuotiaan tytön saavan traumoja mikäli samanikäinen poika sattuu samaan pukuhuoneeseen.
Eiköhän lähempänä murkkuikää tule se vaihe kun ei enää alasti haluta olla samanikäisen, vastakkaisen sukupuolen edustajan edessä.
Jotain 9-vuotiasta nyt en enää veisi vastakkaisen sukupuolen pukuhuoneeseen.
Ei varmasti kovin kauaa haluakaan, koska kehoitan lapseni kertomaan totuuksia koulussa. "Kallella on niin pieni pippeli ettei sitä hyväksytä edes miesten puolelle uimahallissa." Katsotaan kuinka kauan iso poikasi haluaa tulla naisten puolelle... Miksi tämä asia on niin iso ongelma poikien äideille? Isiensä kanssa uintia harrastavat tytöt ovat ilmeisesti monin verroin poikia fiksumpia, koska osaavat pukeutua ja käyttää lukkoa kouluun mennessään.
että aika isoja ongelmia on jossain ihan muualla kuin esim. tämän ketjun aloittajassa.
Ei tarvitse ihmetellä mistä niitä koulukiusaajiakin sikiää.. Kusipäisillä lapsilla on kusipäiset vanhemmat!
ei koske säännöt poikia, ei tartte osta mitään, ei huolehtia tavaroista , ei osata pukea tai edes riisua itseään, saati kyetä nätisti odottaman paikoilaan äitiään, jne jne siinä sitten tulevia nahjus miehiä meidän tyttärille : (((( eli ottakaapa ne mammampojat nyt koulutkuseen, eli optettakaa niitäkin tekemään jotain ! näitä POIKIEN uimaongelmaketjuja on tälläkin palstalla jatkuvasti, MIKIS EI OLE YHTÄÄN TYttÖJEN vastaavaa ongelmaa käsittelevää?? kuten yllä kerroin, minä en saa käydä uimahalleissa, m,utta minulla on tyttö 6v, joten minä hankin tyttärelleni naispuoleisen avustajan uimareissuille. vaikka mieheni veisi mielellään tyttöä uimaan, en halua lastani miesten puolle!
Kummasti tuntuu että tyttölasten äidit kokee oikein sydämenasiakseen mollata poikien äitejä. Itse olen monesti törmännyt todella ärsyttäviin tyttölapsiin, mutten silti puutu heidän kasvatusmetodeihinsa enkä kailota miten itsekkäitä pikku prinsessoja heidän perheissään kasvatetaan.
Aika outona pidän sitä jos joku kuvittelee 7-vuotiaan tytön saavan traumoja mikäli samanikäinen poika sattuu samaan pukuhuoneeseen.
Eiköhän lähempänä murkkuikää tule se vaihe kun ei enää alasti haluta olla samanikäisen, vastakkaisen sukupuolen edustajan edessä.
jotka ollaan sitä mieltä, että säännöt on luotu noudatettaviksi. SE sinun 7-vuotiaasi voi hyvin häiritä vaikka naapurin 10-vuotiasta jolla on jo naiseksi kehitys alkanut. Nämäkin viettävät aikaa samalla koulunpihalla... Ei se niin mene, että vain 7-vuotiaat tytöt huomaavat 7-vuotiaat pojat siellä pukuhuoneessa.
Koululaiset omille puolilleen, ja koulutus alkuun jo eskarivuoden alussa. Paljon kannustusta ja kehuja omatoimiseksi oppimisesta -- kyllä normaali lapsi oppii itsensä riisumaan, suihkauttamaan ja lopuksi pukemaan. Ainakin Helsingissä joka uimahallissa on opasteet altaille ja pukuhuoneisiin, kuvin ja tekstein. Ei voi olla liian vaikeaa löytää perille!
[ Aika outona pidän sitä jos joku kuvittelee 7-vuotiaan tytön saavan traumoja mikäli samanikäinen poika sattuu samaan pukuhuoneeseen. Eiköhän lähempänä murkkuikää tule se vaihe kun ei enää alasti haluta olla samanikäisen, vastakkaisen sukupuolen edustajan edessä. Jotain 9-vuotiasta nyt en enää veisi vastakkaisen sukupuolen pukuhuoneeseen.
[/quote]
poikasi menee sinne naisten puolelle, siellä on vain 7v tyttöjä. Voin kertoa sulle, että siellä on kaiken muunkin ikäisiä tyttöjä, ja tytöille tuo kropan muuttuminen naiselliseksi alkaa usein jo 9v. Ja kyllä siinä jokunen aika menee joka tytöllä, ennen kuin tulee sinuiksi uuden kropan kanssa. Suotakoon heille se totutteluaika ilman, että saman koulun pojat majailevat naisten puolella uimahallissa vain siksi, että ovat liian avuttomia pukeutumaan ilman äidin apua.
vanhempia tyttöjä? Siellä on juuri niitä tyttöjä, joilla kehitys on jo alkanut ja ujostelevat vartaloaan. Eivät todellakaan kaipaa sinne isoja poikia.
Minä en ainakaan voi mennä miesten puolelle poikieni kanssa näitä heille opettamaan?
7-vuotiaasta alkaen. En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Ensin tietenkin harjoitellaan useampia kertoja, käydään läpi puku- ja pesuhuoneessa toimimista, opetellaan kopin oven lukitsemista, sovitaan yhteisistä säännöistä jne. Tämän harjoittelun jälkeen naisten puolelle meno ilman äitiä on sujunut aivan mainiosti.Toisella tytöistäni on vielä ADD, ja silti uimahallissa käynti sujuu ongelmitta. Että kertokaas nyt poikien äidit, miksi homma ei onnistuisi teillä, kun meilläkin onnistuu!?
Myös isä on opettanut vastaavia asioita miesten puolella silloin, kun tytöt olivat pienempiä. Samat periaatteethan sielläkin on, vaikka tilat saattavat olla hieman eri näköiset.
Pointti: voitte harjoitella naisten puolella, ja tarpeen mukaan pyytää pojalle jonkun kaveriksi miesten puolelle kerran tai kaksi. Jos isää ei ole kuvioissa, niin mites pappa, eno, kummisetä? Tai menette yhdessä kaveriperheen kanssa ja pyydät perheen isää katsomaan neuvomaan poikaa.
10-11-vuotiaan kokoisen pojan, ei nyt ihan kauheasti haitannut, ajattelin että poika vaan on kehityksestään jäljessä. Siihen nähden 7-8-vuotiaat ovat vielä pieniä.
Minusta on ok, että kouluikäiset menevät oman sukupuolensa tiloihin uimahallissa. Mutta eskarilaiset saisivat kulkea vielä vanhempiensa mukana myös "väärän" sukupuolen tiloissa.
Koululaisten jo pitääkin osata kulkea itsenäisesti ja voi olla ikävää, jos saman luokan toista sukupuolta edustavia lapsia osuu suihkuun samaan aikaan.
Minusta siis 7-v ikärajan sijasta raja menemään siinä, onko koulussa vai ei.
ole kysymys siitä, onko alastomuus luonnollista ja minkä ikäiset ujostelevat, ujosteleeko kukaan tai onko ylipäänsä normaalia haluta saunoa vain oman sukupuolen kesken. Mutta pitääko niille pojille todella opettaa, että koko maailma taipuu, säännot joustavat ja kaikki muut ihmiset ja heidän toiveensa (joko todelliset tai hypoteettiset) joustavat niiden poikien edessä?
Miksi niille lapsille ei voisi alkaa jo pienestä pitäen opettaa, miten siellä uimahallissa toimitaan? 3-vuotias voi jo kantaa oman pyyhkeensä. 4-vuotias voi kävellä itse altaalle äidin vieressä pitämättä kädestä kiinni. 5-vuotias voi jo opetella äidin avustuksella kaapin täyttämistä ja lukitsemista. 6-vuotias voi tehdä kaikki toiminnot ihan ilman äidin apua niin, että äiti on vain vieressä tukena ja apuna, mikäli jotain pulmia tulee. 7-vuotiaalle kaikki on jo aiempien vuosien perusteella niin tuttua, ettv hän pärjääkin jo ihan itse, mutta hän voi aluksi mennä vaikka hyvän kaverin kanssa. Kaverista saa tukea ja apua, ei ole niin pelottavaa. Ehkä 8-9-vuotias uskaltaa jo mennä ihan yksin ilman kaveria.
Olisihan se kiva, että perheet voisivat aina saunoa keskenään, mutta kun meillä nyt on tällainen systeemi, että sukupuolet saunovat erikseen. Ei silloin voi ruveta jakelemaan erivapauksia tapauskohtaisesti, koska mihin ja kehen se raja silloin vedettäisiin - voisiko henkisesti lapsen tasolla oleva kehitysvammainen 30-vuotias mieskin tulla naisten puolelle? Entä tosi lapsellinen 12-vuotias?
Uimahalleissa pitäisi varmaan olla kahden saunaosaston sijaan kolme. Kolmas olisi sekapuoli sellaisille perheille, joissa jakautuminen normaalin tavan mukaan tuottaa vaikeuksia. Siellä saisi sitten saunoa vaikka armeijaikäisen poikansa kanssa, eikä kukaan tulisi valittamaan.
ujojen/arkojen lasten vanhemmille. Laittakaa lapsenne uimakouluun. Meidän pojat olivat uimakoulussa n. seitsemän vanhoina ja siellä pojat menivät poikien puolelle ja tytöt tyttöjen puolelle. Toki olimme käyneet uimassa ennenkin, joten heille oli tuttua miten uimahallissa käyttäydytään. Mutta uimakoulussa ei ollut äiti paapomassa joten oli pärjättävä yksin, mutta muita samassa tilanteessa olevia lapsia oli. Uimakoulun jälkeen ei pojille ole enää tullut mieleenkään tulla naisten puolelle. Ja äitikin on saanut varmuuden että pojat pärjäävät.
Kyllä 7-vuotiaatkin ovat seksuaalisia. Ihminen on seksuaalinen syntymästään asti. Ovatko mielestäsi aikuisetkin kieroja, jos eivät halua saunoa vastakkaisen sukupuolen kanssa? Ilmeisesti ovat. Jos sekasaunominen olisi normaalia, niin silloin uimahalleissa ei olisi erikseen miesten ja naisten puolia.