7-v. poika, miesten/ naisten pukuhuoneeseen uimahallissa?
Meillä on talvella 7 v. täyttävä eskaripoika. Luin tänään uimahallin sivuilta, että siellä toivotaan, että yli 7-vuotiaat asioivat "oman" sukupuolen pukeutumis- ja suihkutiloissa.
Mieheni on huono uimaan, joten olen itse käynyt pojan kanssa uimassa. Poika on kuitenkin sekä hajamielinen että arka, enkä usko että hän parin kuukauden kuluttua uskaltaisi mennä yksin miesten puolelle tai kykenisi varmuudella huolehtimaan tavaroistaan siellä.
Miten teillä muilla on asia ratkaistu?
Kommentit (132)
Totta helkkarissa ekaluokkalainen pärjää omalla puolellaan yksin, jos ei pärjää niin kyllä siellä pukukopeissa auttajia on. Iso poika ei saa tulla tyttöjen puolelle ja iso tyttö ei saa mennä miesten puolelle. Ne jotka näin teette olette tosi tyhmiä ja pedofilian suojelijoita. Näitä pimeitten vanhempien lapsia siellä ovat kyyläämässä... Ne muut ovat vieraita joten ei päde kotisäännöt. Ja olispa sekin kivaa kun ekaluokkalaiet olisivat saunassa ja koulussa sitten likak sanois että sen pippeli on niin ryppynen ja pieni ettei sitä pojaksi edes heti tajunnut..
ja näille "meidän lapset ei kyllä ujostele" -- vastaajille tiedoksi: ihmiset ovat erilaisia, kaikki lapset eivät ole teidän lapsianne. Ehkä teidän lapset eivät osanneet nelivuotiaina uida ja pyöräillä ja lukea niinkuin meidän lapset -- olisiko heitä pitänyt siitä nöyryyttää? Tai varmasti joku muu taito on juuri heille tullut hitaammin?
TYtöillä on oikeus yksityisyyteen kouluiästä lähtien. Koulussa teidänkin ekaluokkalaiset poikanne voivat ansaita isompien hyväksyntää kertomalla, että näin muuten eilen tokaluokan Viivin nakuna. Viiville tosi kivaa!
Mielestäni eskarilapsen voi vielä kevään ajan viedä naisten pukuhuoneeseen, mutta koululaista EI VAAN ENÄÄ VOI. Jos ei vielä osaa pukeutua ja opi käyttämään yksinkertaista lukkoa, niin sitten pitää vaan opetella tai hommata lapselle avustaja -- jotain erityistähän siinä pitää olla. Koulussakin -- ainakin täällä päin -- mennään ekaluokalla eri pukuhuoneisiin. POikien on hyvä oppia, että säännöt koskevat myös heitä. ja poikien äitien, näyttää siltä, ettei se ole äideillekään ihan selvää!
Nuorimmaiseni on 5-vuotias eskarilainen (poika) ja tulee vielä minun kanssani naisten puolelle mutta osaa pienestä koostaan (109 cm) huolimatta osaa hoitaa ihan itsenäisesti pukemiset, riisumiset, suihkut ja kaappien käytön sekä niissä 3 hallissa, joissa usein käydään kuin vieraissakin halleissa. Isompi poika on TIETENKIN mennyt koululaisesta lähtien miesten puolelle joko yksin, isän kanssa tai kaverin kanssa ja tyttö (keskimmäinen, nyt 8 - vuotias on käyttänyt 6-vuotiaasta saakka vain naisten puolta, yksinkin. Ei ole mikään hankala asia opettaa se uimahallikäyttäytyminen.
Ja jos uimataidosta huolehditte, lapset voi laittaa uimakouluun ajoissa JA/TAI voi asettaa säännön, että altaaseen ei mennä ennen kuin vanhempikin on altaalla. meillä ovat kaikki kolme osanneet hyvin uida ennen kuin menivät yksin sukupuolensa mukaiseen pukuhuoneeseen, mutta ystävän nelilapsinen katras on odotellut kiltisti altaan reunalla istuen äitiä/isää uimaan eikä mitään ongelmia ole ollut sielläkään. Kyllä 7-vuotiaan pitäisi sen verran osata sääntöjäkin noudattaa!
mutta olisiko mahdollista mennä hiljaiseen aikaan uimaan (jolloin ei ruuhkaa, jos isää ei todellakaan saa mukaan) ja pyytää jotain henkilökunnasta käydä näyttämässä miesten pukuhuone, suihkut ja saunat? Monelle pienelle nuo suihkutilat ja pukuhuoneet näyttävät todella isoille ja pelottavilla, lapset pelkäävät, etteivät muista mihin kaappiin jätti tavaransa tai että "eksyy" siellä pukkarissa.
Sikäli turhaa nipottamista tuo ikä, koska kaikki esikouluikäiset ei osaa esim. vielä uida ja uimataidotonta lasta ei saisi jättää yksin. Viivypä äitinä minuutti liian pitkään siellä suihkussa niin eskarilainen voi jo hätääntyä ja lähteä etsimään sieltä altailta, vaikka kuinka olisit käskenyt odottamaan.
ainakin täällä helsingissä... Mutta samaa mieltä että eskarilaisen voi vielä ottaa naisten puolelle vaikka olisi sen 7 täyttänyt, mutta silloin kyllä kannattaa käyttää aikaa ja energiaa siihen, että opettaa sitä eskarilaista toimimaan itsenäisesti eikä paapoa. MOnta kertaa katselee perheitä, joissa noin 3-4 vuotias pikkusisko käyttäytyy paremmin ja asiallisemmin kuin ikärajaa kolkutteleva isoveikka....
Vastuuta asia kerrallaan ja paljon positiivista palautetta sekä yrityksestä että onnistumisesta ja kun koko juttu sujuu oman kaapin kanssa ilman äidin ohjausta ollenkaan, joku pieni palkkio -- vaikka jäätelö tai munkki uimahallin kahvilassa, leffareissu tms tai jopa joku pieni lelu.
OMAN SUKUPUOLENSA PUKUKOPPEIHIN.
eli poikasi oli mikä oli , niin menee mIESTEN PUOLELLE!!!!!!!!!!!
SINÄ hankit hänelle avustajan, jos ei ukkosi siihen kykene.
näin teen minäkin, tyttäreni on toki 6v vasta, mutta ei utlisi mieleenikään laittta miesten puolelle häntä. Joten tyttäreni pääsee uimaan vain mummon, tai jonkun muun NAISEPUOLEISEN kanssa, koska minä en saa käydä uimahalleissa.
eli et voi ap ajatella vain omaa poikaasi, tulee ajatelle muitakin lapsia, esim TYTTÖJÄ
onko heistä ihanaa kun luokkalainen poika tulee samaan suihkuun ja löylyyn?
eli uinti rauha kaikille!!!
joko hankit pojalle mies avustjan, tai opetat hänet itsenäs toimimanna omatoimisesti, tyai ETTE MENE UIMAAN, harrastatte jotakin muuta PISTE
Ihan pimeitä sellaiset äidit jotka vaativat lapsen laittamista miesten puolelle. Jos poika haluaa tulla naisten puolelle, on han itse sen verran lapsi vielä ettei ymmärrä seksuaalisuudesta hölkäsen pöläystä. Miksi hänelle pitäisi ruveta jo tässä vaiheessa mainostamaan, että siinä on tosiaankin jotain ihmeellistä että näkee alastomia naisia.
Tuskin ne luokkakaverit sinne saunaan juuri samaan aikaan eksyy. Ja voisihan sitä tyttöjenkin äidit jättää draama sessiot väliin ja antaa tyttöstenkin ymmärtää, että ihan se on luonnollista nähdä alastomia ihmisiä. Myöskin poikia.
Meillä on tyttö ja poika eikä kumpikaan tee alastomuudesta numeroa kun ei olla sitä kotona opetettu.
saattaa kuitenkin koulun pihassa huudella... Yllättäen lähes kaikki pojat tajuavat isompien tyttöjen nakuna näkemisen sosiaalisen vaihtoarvon jo ekalla, vaikka äidit ovat sitä mieltä, ettei juuri heidän kullannuppunsa ole vielä seksuaalisuuteen herännyt. Jo viisivuotiaat pojat kommentoivat tissejä ja karvoituksia,,, ja vaikka ekaluokkalaisenne tekisivät sen lapsen uteliaisuutta, ei se silti ole kiva niille tytöille, joita kommentoidaan siellä koulun koulun pihalla.
Vielä tiedoksi, aina sinne uimahalliin joku tuttu sattuu, ja usein samaa koulua käyvät käyvät siinä samassa lähihallissa. Ei sen tarvitse olla luokkakaveri, kyllä sekin on ikävää, että pikkuinen mussukkasi kommentoi koulussa vähän isompia saman koulun oppilaita.
Ja vielä: on eri asia olla häpeilemättä alastomuutta kotioloissa ja perhepiirissä -- meilläkin isot lapset voivat hyvin saunoa yhdessä, mutta kun 8-vuotiaalle tytölle tulee kavereita yökylään, ei 10-vuotias poika tosiaankaan sauno heidän kanssaan!
Äidit tietävät aika vähän pojistaan, sen tässä minun työssäni huomaa!
T: ekaluokan opettaja Helsingistä
lapsi menee oman sukupuolensa puolelle. Aikuisen tehtävä on opettaa pärjäämään siellä. Mulla on kolme tyttöä, ja kaikki ovat oppineet.
Mua ei aikuisena häiritse pieni poika naisten puolella, mutta samanikäisille tytöille 7-vuotias alkaa olla jo liikaa.
Mä en ymmärrä, miksi tää asia on nimenomaan poikien äideille ihan ylitsepääsemätöntä:(
Meidän uimahallissa myös henkilökunta kysyy asiasta.
Ei siellä kukaan kysy, onko poika täyttänyt jo 7v
miesten puolella harjoittelemassa? Kylmiltään tilanne on tietenkin outo, mutta parin harjoittelukerran jälkeen sujuu kyllä.
Mä en ymmärrä, miksi tää asia on nimenomaan poikien äideille ihan ylitsepääsemätöntä:(
t. kolmen tytön ihmettelevä äiti
Onko pojallasi samanikäistä kaveria, jonka voisit pyytää mukaan uimaan? Pojat saisivat turvaa toisistaan toimiessaan yhdessä miesten puolella.
normaaleja tasapainoisia lapsia. Joka asiasta tehdään elämää suurempi show.
Ja meillä ei muuten poika huutele tytöille mitään pihoilla. Ei se kolme vuotias vielä osaa!
Mä en ymmärrä, miksi tää asia on nimenomaan poikien äideille ihan ylitsepääsemätöntä:(t. kolmen tytön ihmettelevä äiti
Minäminäminä ja samaa asennetta opetetaan pojallekin. Meitä ei säännöt koske, kun me ollaan minäminäminä.
Meillä poika tulee naisten puolelle ihan niin pitkään kun hän itse haluaa.
7 vuotta täyttäneestä.
Ei se kolme vuotias vielä osaa!
ja ikävästi saatan sanoa, että on varmaan pojassa jotain vikaa kun ei vielä yksin pärjää, jos ikää on se 8 vuotta. Saatan siis kertoa pojalle, että tiedätkö, että hallin säännöissä kerrotaan näin ja että äitisi on vastuussa tästä sääntöjen noudattamisesta eikä usko sinun vielä yksin pärjäävän. Kannattaisikohan näyttää äidille, että sinäkin kykenet muiden tavoin selviytymään...
On pari äiti punoittanut ja yksi mamma meinasi käydä päälle! tajusi kai sitten, ettei voi lapsilleen näyttää sellaistakaan esimerkkiä... Me myös (siis minä ja monet muut alueemme äidit) kerromme kassalle isoista pojista naisten puolella, pari kertaa on sitten kassa huomauttanut äidille ja lapsille kun ovat tullet ulos, me ollaan katseltu kahvilasta :)
On niin helppo tulla sellaisten kohkaamaan joilla vain tyttöjä, mutta mitäs jos uinti on äidin ja poikien yhteinen harrastus.
Kyllähän tyttären pitää päästä miesten puolelle vielä vaikka tokaluokkalaisena. Ei niin pientä voi yksin pakottaa naisten puolelle.
ei lähde minun kanssa uimaan. uimakoulussa oli pakko käydä, koska sääntö oli, että altaalle tuodaan ja isä oli töissä. Silloin keskustelin yhden mummon kanssa asiasta suihkutiloissa. Kerroin, että alle kouluikäinen ei pärjää ja minä en saa mennä miesten puolelle.
Toisella viikolla sitte isä käytti ja sen jälkeen ilmoitti, että äidin kanssa ei lähde. Edellisen talven uimakoulussa myös ekaluokkalaiset oli ohjaajien kanssa naistenpuolella. Ei sitä sen enempi ihmetelty... uimaseuran järjestämä uimakoulu.
joka pelkää uimista, vettä, uimahallin pukkaria, vaikka mkitä muutakin mitä siellä on.. en tosiaan laita sitä yksinään miesten pukkariin. lapsella on isä kyl, mut ei voi tulla uimahalliin.. eli uimassa käyminen on meidän perheessä äidin harteilla. ja juu, ei meinata lopettaa uimassa käymistä ja siihen veteen totuttelun harjoittelua vaikka se jotain ärsyttäiskin. siinä vaiheessa kun lapseni ei saa enää "paniikkikohtauksia" uimahallissa niin menee sinne miesten puolelle. varmasti tässä tapauksessa ehkä 8 vuotiaana tai vähän jo ennenkin.. samoin ymmärrän myös pienet tytöt isänsä kanssa siellä miesten puolella. en oo muuten ikinä törmännyt pieneen tyttöön joka olisi yksinään naisten puolella..
joilla vain tyttöjä, mutta mitäs jos uinti on äidin ja poikien yhteinen harrastus.