Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttää tuo "lapsi elättää itsensä opintorahalla" -ketju

Vierailija
19.09.2011 |

Jotenkin tosi suomalaista, että vanhemmat katsovat, että heidän ei tarvitse elättää lastansa enää sen jälkeen, kun opintotuki alkaa juoksemaan.

Eli sysätään lapset valtion elätettäviksi ja hurskastellaan sitten sillä, että näin lapsi oppii elättämään itsensä ja itsenäiseksi.

Kannatan hyvinvointivaltiota, opintotukea ja asumistukea, mutta minusta tuossa asenteessa on ristiriita. Minua on aina tuettu ja ihan kunnollinen, työssäkäyvä ihminen minusta on tullut.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä saa hakemalla. Pikaruokalat ottavat varsin usein opiskelijoita töihin. Myös oman alan töitä voi hakea. Kuntosalilla on muutama opiskelijatuttuni töissä.

Mutta ehkä parhaiten töitä saa henkilökohtaisena avustajana. Kun viime vuonna tuli uusi vammaispalvelulaki voimaan, napsahti 30h/kk harrastetuntia lähes jokaiselle vammaiselle ihmiselle. Nämä ovat mitä parhaita töitä opiskelijalle ja mikä parasta; niitä saa aina. Helsingissä näitä hommia välittää Sentteri.

Mutta kyllä itse ainakin olen pärjännyt ihan niin hyvin, että töistä saadut rahat menee säästöön. Kun ei ole tottunut niin kuluttamaan, rahaa jää. Yhteiskunta maksaa sen 460e (kaikkineensa, lainaa lukuunottamatta) ja kun asumme miehekkeen kanssa kahdestaan, käteen jää kolme sataa vuokran jälkeen yhteensä. Ihan hyvin sillä pärjää, koulussa kun syö edullisen lounaan kunnolla niin ei tarvitse toista ateriaa kotona. Keitot ovat muutenkin edullisia ruokia. Meille on tulossa lapsi keväällä, eikä tämä ole mikään tulojen alennus kuten muille. Lapselle on säästetty rahaa itse ja vanhempien antamilla säästötileillä on varsin mukavasti. Ja ennen kuin lapsi alkaa kuluttaa paljon, ollaan näillä näkymin valmistuttu työvoimapulasta kärsiviin ammatteihin.

Vierailija
42/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen asteen opiskelijat ei saa tukia, kyllä saavat silloin kun eivät asu kotona.

Tyttäreni muutti solukämppään kun täytti 17, silloin alkoi saamaan asumislisän lisäksi vasta opintotukea,kun lapsilisä loppui. Otti myös lainan joka on 160€/kk opiskelukuukausilta.

Vuokra on jotain vajaa 250€ ja asumislisä+opintoraha on jotain 270€ muutama kymppi jää elämiseen vuokran jälkeen, saa tosin elatusmaksun n. 130€/kk kelalta vielä 18 vuotiaaksi. Sitten kun täyttää 18 nousee opintotuki ja asumislisä ja myös opintolaina aika paljon, korvaa kai sitä elatustukea.

Hyvin on rahat riittäneet kun ei tarvi bussilippua ostaa, ja syö koululla ja viikonloppuisin tulee kotiin. Ei paljon iltaisin syö kuin jotain makaroonia tms.

Itse aikoinaan otin opintolainaa, ja suosittelin tyttärenkin ottavan, ei se niin iso summa ole, ja jos ei sitten saa maksettua kun pitää alkaa sitä lainaa lyhentämään, niin avustan maksamisessa sitten. Nyt olen kotihoidontuella eikä töistä vielä tietoa, muutaman vuoden päästä olen varmasti töissä ja meillä paremmat mahdollisuudet antaa vanhimmalle lapselle rahaa kuin nyt.

Tällähetkellä joudun ottamaan rahaa omalta äidiltäni kun tekee tiukkaa, ja hän kyllä antaa tyttärellenikin joskus rahaa.

Niin se vaan menee kun ollaan kaikki köyhiä. Kaikki riippuu paljon myös siitä sattuuko olemaan lama vai nousukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen asteen opiskelijat ei saa tukia, kyllä saavat silloin kun eivät asu kotona.

Tyttäreni muutti solukämppään kun täytti 17, silloin alkoi saamaan asumislisän lisäksi vasta opintotukea,kun lapsilisä loppui. Otti myös lainan joka on 160€/kk opiskelukuukausilta.

Vuokra on jotain vajaa 250€ ja asumislisä+opintoraha on jotain 270€ muutama kymppi jää elämiseen vuokran jälkeen, saa tosin elatusmaksun n. 130€/kk kelalta vielä 18 vuotiaaksi. Sitten kun täyttää 18 nousee opintotuki ja asumislisä ja myös opintolaina aika paljon, korvaa kai sitä elatustukea.

Hyvin on rahat riittäneet kun ei tarvi bussilippua ostaa, ja syö koululla ja viikonloppuisin tulee kotiin. Ei paljon iltaisin syö kuin jotain makaroonia tms.

Itse aikoinaan otin opintolainaa, ja suosittelin tyttärenkin ottavan, ei se niin iso summa ole, ja jos ei sitten saa maksettua kun pitää alkaa sitä lainaa lyhentämään, niin avustan maksamisessa sitten. Nyt olen kotihoidontuella eikä töistä vielä tietoa, muutaman vuoden päästä olen varmasti töissä ja meillä paremmat mahdollisuudet antaa vanhimmalle lapselle rahaa kuin nyt.

Tällähetkellä joudun ottamaan rahaa omalta äidiltäni kun tekee tiukkaa, ja hän kyllä antaa tyttärellenikin joskus rahaa.

Niin se vaan menee kun ollaan kaikki köyhiä. Kaikki riippuu paljon myös siitä sattuuko olemaan lama vai nousukausi.

Vierailija
44/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijoiden tukiin vaikuttavat vanhempien tulot. Jos ne ovat yli 45000 euroa vuodessa, tukia ei tipu muuta kuin asumislisän verran.

Vierailija
45/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tahansa saa tuohon hintaan SOLUN. Jopa helsingistä, jos tuuri käy. Jyväskylästä ja Tampereelta aivan kevyesti.

Vierailija
46/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä pois asumiskulut ja ruuat, sekä muut laskut. Pärjäisittekö itse?

Minun poikani asuu omassa vuokrayksiössä ja saa asumislisää opintorahan lisäksi. Elämiseen jää kylläkin rahaa, vaikka ei lainaa ole nostanutkaan.

On tietysti siinä onnellisessa asemassa, että pystyy tekemään opintojen ohella keikkatöitä. Me vanhemmat maksamme netin, puhelimen ja annamme vähän rahaa + ruokakasseja kuukausittain.

Tuo 470 sisältää sekä opintorahan että asumistuen (opintoraha verojen jälkeen se n. 270e ja asumistuen maksimimäärä on n. 200e)

Sen lisäksi voi nostaa vielä lainaa.

Vierailija
47/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tahansa saa tuohon hintaan SOLUN. Jopa helsingistä, jos tuuri käy. Jyväskylästä ja Tampereelta aivan kevyesti.

on niihin muutamaan tarjolla olevaan soluasuntoon järkyttävät jonot! Useimmat opiskelija-asunnot ovat yksiöitä joissa on vuokra yli 400 euroa kuukaudessa.

Vierailija
48/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä pois asumiskulut ja ruuat, sekä muut laskut. Pärjäisittekö itse?

Minun poikani asuu omassa vuokrayksiössä ja saa asumislisää opintorahan lisäksi. Elämiseen jää kylläkin rahaa, vaikka ei lainaa ole nostanutkaan.

On tietysti siinä onnellisessa asemassa, että pystyy tekemään opintojen ohella keikkatöitä. Me vanhemmat maksamme netin, puhelimen ja annamme vähän rahaa + ruokakasseja kuukausittain.

Tuo 470 sisältää sekä opintorahan että asumistuen (opintoraha verojen jälkeen se n. 270e ja asumistuen maksimimäärä on n. 200e)

Sen lisäksi voi nostaa vielä lainaa.

mutta tiedättäkö mitään muuta ihmisryhmää joka PAKOTETAAN elämään lainarahalla kuin opiskelijat?? Jep, ei sellaista ole. Ja miksi kukaan järkevä ottaisi lainaa, kun suurin osa nuorista valmistuu suoraan työttömäksi. Milläs sitten maksat lainan takaisin? Eikös muuten itse pääministeri kehottanut uuden vuoden puheessaan suomalaisia välttäämään velkaantumista joten mites toi istuu siihen että nuoret ihmiset PAKOTETAAN OTTAMAAN lainaa?

Vierailija
49/49 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi on ihan selvä, että opiskelija, joka voi luottaa siihen, että hänen pereehnsä ja läheisesnsä tukevat häntä sekä taloudellisesti että emotionaalisesti, uskaltaa keskittyä opisntoihin ja ja opiskella pitemmälle kuin jos on paniikkipakko valmistua mihin tahansa ammattiin, kunhan nopeasti pääsee joko elättämään itsensä tai ainakin sossun tuille. Tuetuista tulee siis käytännössä koulutetumpia ja vaativampaa opiskelua vaativammille aloill ekoulutettuja ja tuetta jääneistä tulee perusduunareita, jos yleensä jotain.

Minä opiskelin lähihoitajaksi, koska oli pakko saada varma ammatti. Valmistuin hyvin paperein, koska opiskelu oli helppoa. Joskus tuntuu katkeralta ajatella, että olisin halunnut tehdä jotain ihan muuta.