Järkyttävä yllätys: olen raskaana 4. kuulla. Kuukautiset tulleet koko ajan.
Aika normaalitkin kuukautiset mielestäni. Aloin kuitenkin ihmetellä alavatsan turvotusta pari viikkoa sitten, ja ikäänkuin tunsin pieniä muljahteluja vatsassa. Siis hentoisia potkuja. Tässä sitä nyt ollaan. Pikkusisarus tulee, vaikka sitä ei erityisemmin oltu suunniteltu. Elämä todellakin yllättää.
Kommentit (140)
Millä tuo selviää? Ultrallako? Onko verikoe parempi kun pissinäyte jos onkin jo pidemmällä?
Vierailija kirjoitti:
mutta KYSillä lohduttivat, että melkein kerran kuussa tulee ensiapuun joku, joka luulee kuolevansa kun mahaan koskee niin paljon ettei ikinä ja sitten muutamia päiviä myöhemmin he lähteekin yllärivauvan kanssa kotiin.
tätä meillä tyksissäkin.
Vauvoja on synnytetty vessanpönttöönkin, kun on luultu supistuksia mahataudiksi.
Käsittämättömältä tuntuu, kun itsellä maha on ollut sellainen suoraane teen tuleva rantapallo koko viimeisen kolmanneksen, mutta toisilla se vaan jotenkin kasvaa sisään ja jos on siihen päälle paljon ylipainoa, niin ehkä sitä ei huomaa.
Melkoista itsepetosta kyllä täytyy olla mukana, ettei huomaa potkuja ja muuta vauvan hääräämistä esim. illalla ennen nukahtamista.
Ei tarvita itsepetosta. Minulla ainakin laktoosista johtuvat mahan möyreet muistuttavat erehdyttävästi niitä vauvan liikkeitä. Pahat ilmavaivat tuntuu ihan koholla sekä saa mahan aika palloksikin.
Töissä lihava työkaveri oli raskauden alkaessa ja päättyessä aivan saman näköinen. Samat vaatteetkin päällä. Jos ei olisi sanonut olevansa raskaana niin ei olisi kukaan huomannut.
Itse olin viikolla 28 ja oli kesä kun menin lääkäriin jonkun muun kuin raskauden vuoksi. Lääkäri ei huomannut että olrn raskaana. Hän määräsi lääkekuurin ja sanoi että jos olisi raskaana niin tätä ei voisi käyttää. No sanoin että olen. Kysyi sitten montako viikkoa ja oli tyrmistynyt kun kuuli kuinka pitkällä olin. Niin ja painoin silloin 60kg ja sain sitten normaalikokoisen täysaikaisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Näin viikko sitten synnyttäneenä, aika helpolla pääsee jos luule supistuksia vatsataudiksi :D Itsestäni ne kun tuntuivat siltä kuin lantiota vedettäisiin moottorisahalla poikki (onneksi on helvetin hyvät kivunlievitykset).
Minä en ole synnyttänyt kuin yhden lapsen, mutta ei ne supistukset sen kummempia olleet, kuin vatsataudissa vatsan kipristelyt. En tarvinnut mitään kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pahin painajainen. eikös viikolla 14 voi saada vielä abortin?
Ei sosiaalisista syistä, ellei syy ole todella painava. Esimerkiksi 15v, jolla raskaus on selvinnyt viikon 12 paikkeilla, voi saada muttei oikein muut. Ehkä joku kehitysvamma (äidillä siis) tai paha mielentereysongelma voi riittää.
Käytännössä kuka tahansa saa keskeytyksen sosiaalisin syin, kun viikkoja on alle 20+0. Tarvitaan vain Valviran lupa.
Huh, saisikohan tuollaisessa tapauksessa erityisluvan myöhäiselle abortille? Ihan sillä mietin, jos omalle kohdalle osuisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pahin painajainen. eikös viikolla 14 voi saada vielä abortin?
Ei sosiaalisista syistä, ellei syy ole todella painava. Esimerkiksi 15v, jolla raskaus on selvinnyt viikon 12 paikkeilla, voi saada muttei oikein muut. Ehkä joku kehitysvamma (äidillä siis) tai paha mielentereysongelma voi riittää.
Minä vetäisin itseni hirteen, jos en aborttia saisi tai hankkisin jonkun puoskarin, joten eiköhän siinä olisi ihan tarpeeksi terveydellistä syytä...
Neljännellä kuulla = rv 13-16. Ei toi nyt niin tavatonta kai ole?
Vierailija kirjoitti:
Neljännellä kuulla = rv 13-16. Ei toi nyt niin tavatonta kai ole?
Onko AP vielä langoilla? Lapsihan on kohta kuusi vuotta vanha!
Vierailija kirjoitti:
Oliko ihan normaalit menkat? Ei niukemmat? Tuun ihan neuroottiseksi tällaisista uutisista... :S
Sama homma! Tai no ehkäisyn takia kuukautiset on hieman epäsäännölliset niin lisää vielä paniikkia 😐
Juuri tämän takia teen raskaustestin joka kuukausi, vaikka ehkäisy onkin käytössä.
-vela
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia teen raskaustestin joka kuukausi, vaikka ehkäisy onkin käytössä.
-vela
Voin muuten suositella muillekin. Raskaustestit eivät maksa juuri mitään netistä tilattuna - pieni maksu mielenrauhasta.
Pieni investointi verrattuna myös aborttiin tai pahimmassa tapauksessa lapsen elättämiseen.
Tulin raskaaksi 16-vuotiaana, vauva syntyi kun olin 17. Söin e-pillereitä, mutta minulla oli usein ripulia (myöhemmin todettiin laktoosi-intoleranssi) enkä tiennyt, että ripuli voi heikentää pillereiden tehoa. Olin hoikka tyttö, rinnat turposivat vähän ja niitä' särki kovasti mutta käytin koko raskauden ajan samoja a-kupin rintsikoita. Menkat tulivat ihan normaalisti, mielestäni eivät olleet edes mitenkään niukat! ja ainoa raskausoireeksi tulkittava oli järjetön himo sitruunoihin! Kävimme äidin kanssa saunassa, eikä äiti ruvennut huutamaan että "herranjumala sun maha, ootko sä raskaana". minulla oli vain pieni söpö pömppö, joka olisi saattanut tulla liian monesta mäkkärin jätskistä ...
Kivut alkoivat keskellä yötä, kärvistelin aamuun mutta sitten äiti vei minut päivystykseen. Muistan, että minulla oli tiukat farkut ja tiukka poolopaita päällä...ja äidin puukengät, kun en kivuiltani saanut omia kenkiä jalkaan. Lääkäri tunnusteli mahaani ja kysyi onko minulla ummetusta , sanoi että "tää on ihan täynnä kakkaa" (kova).. lisäksi minulta otettiin verikoe ja virtsanäyte mutta nämä vain umpparin ja pissatulehduksen pois sulkemiseksi. Hoitaja, jonka jaloille minulta meni lapsivedet tajusi missä mentiin ja yhtäkkiä olin kylmiltäni synnytyssalissa! 5 tuntia saliin viemisestä synnytin täysiaikaisen 9 pisteen tytön .. Se tyttö on nyt 20-vuotias, kaunis ylioppilas <3
Munkin raskaus tuli ilmi vasta viikolla 17+. Pieni järkytys kyllä, ei mitään oireita, vuosin joka kuukausi, herkuttelin paljon kyseisenä kesänä joten painoa tuli vähän, muttei mahaa nimeksikään. Vatsasta olis raskauden voinut huomata suunnilleen joskus 24+ tienoilla. Näin jälkeenpäin ajateltuna raskausoireita on kyllä ollut, mutta niin vähän ettei olis kyllä mitenkään voinut arvata. Tai varmaan olisi, jos olisin pitänyt raskautta mahdollisena, tuolloin mulla oli mukamasvarma ehkäisykapseli..
Vierailija kirjoitti:
Tulin raskaaksi 16-vuotiaana, vauva syntyi kun olin 17. Söin e-pillereitä, mutta minulla oli usein ripulia (myöhemmin todettiin laktoosi-intoleranssi) enkä tiennyt, että ripuli voi heikentää pillereiden tehoa.
Kannattais opetella lukemaan ne pakkausselosteet.
Tämän keskustelun innoittamana testi tehty tänää. Ja negahan se! 🤗
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin viikko sitten synnyttäneenä, aika helpolla pääsee jos luule supistuksia vatsataudiksi :D Itsestäni ne kun tuntuivat siltä kuin lantiota vedettäisiin moottorisahalla poikki (onneksi on helvetin hyvät kivunlievitykset).
Minä en ole synnyttänyt kuin yhden lapsen, mutta ei ne supistukset sen kummempia olleet, kuin vatsataudissa vatsan kipristelyt. En tarvinnut mitään kipulääkettä.
Lucky you!
Jos on raskaana niin kuukautiset eivät tule normaalisti. PISTE.
Ettekö te yhtään opettele tuntemaan kehoanne ja seuraa kiertoanne? Jotain pientä epäsäännöllistä valevuotoa voi tulla, mutta ei se limakalvo sieltä tule pois joka kuukausi jos siellä kohdussa on vauva kasvamassa. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Jos on raskaana niin kuukautiset eivät tule normaalisti. PISTE.
Ettekö te yhtään opettele tuntemaan kehoanne ja seuraa kiertoanne? Jotain pientä epäsäännöllistä valevuotoa voi tulla, mutta ei se limakalvo sieltä tule pois joka kuukausi jos siellä kohdussa on vauva kasvamassa. Haloo!
Jopa koko raskauden ajam voi tulla runsaudeltaan ja näöltään täysin samanlaista vuotoa kuin kuukautiset. Itse asiassa ovatkin, kun kohdun alaosa vuotaa eikä kohtu " tajua" olevansa raskaana. PISTE
Olen kyllä tiennyt, että tuollaista voi sattua. Mutta onko se tosiaan noinkin yleistä?