Onko 42-vuotias liian vanha äidiksi?
Kommentit (67)
Älä vaan hanki enää tuon ikäisenä lasta!! Se on väärib lastasi kohtaa! Olet todella vanha kun lapsesi on vasta 15!! Älä ole noin itsekäs! Itselläni on juuri noin,äiti sai mut ku oli 41 ja kokoajan joudun miettimään hänen ikääntymistään
Mielestäni viimeinen kipukynnys hankkia lapsi on 31v
Eli itse olen raskaana juuri nyt...ja lapsen syntyessä olen juuri täyttänyt 39 vuotta. En tunne itseäni millään mittarilla mitattuna vanhaksi. Neuvolassakin sanoivat, että monesti "vanhalla" ensisynnyttäjällä on helpomaa kuin nuoremmalla, jos on vaan muuten terve.
Ja sairahan voi olla minkä ikäinen tahansa. Itse en olisi voinut kuvitellakaan lapsia parikymmpisenä...olin itsekin ihan lapsi, itsekäs ja kärsimätön. Lapsia pitää hankkia silloin kun tuntee siihen itse olevansa valmis. Minulle se aika koitti nyt. Ja kuten täällä on todettu...on todella henkilökohtaista kuinka asiat kokee, kuinka nuoreksi itsensä tuntee. Itse olen tosi nuorekas....sekö ulkonäöltäni että ajatuksiltani....joten en ole siis valmis vielä istahtamaan kiikustuoliin kuolemaa odottamaan..=)
Tosin oli yllätys, kuinka nopeasti tuli raskaaksi. Kerta yrityksellä tärppäsi.....joten ehkä luontokin haluaa kertoa etten tosiaan ole vielä liian vanha...=)
Ja ystäväni, joka on samanikäinen, on nyt 1-vuotiaan äiti. Hän sanoi vanhana äidiksi tulemisen etuja olevan, että nyt osaa keskittyä olennaiseen, eikä tarvi yrittääkään jaksaa liikaa (koti tiptop, kaiken maailman riennot ja harrasteet jne,)
mulla oli nuorin 1 v kun olin 42 v. mutta mä olenkin henkisesti ja varsinkin fyysisesti hyvässä kunnossa.
moni on romu jo 22 v, joten persoonakohtaista
olis pllut kaikille parempi että olisit jäänyt kokonaan syntymättä. Sun mutsillas käynyt huono tuuri jos jo 60vuotiaana on sairastunut niin vakavasti, että on joutunut tyttärensä hoidettavasti. Sairastua voi kyllä nuorempanakin.
Moni 60v on vielä täysin terve ja voimissaan...
jos luomusti onnistuu
ja taustalla on hyvien elintapojen myötä hyvä vointi/kunto
38 kun synnyin ja kyllä hävetti niin vanha äiti, kun olin lapsi ja nuori. Hän oli kyllä ihana, hauska ja hyväkuntoinen äiti, mutta kun kaikkien muiden äidit oli yli 10 v nuorempia.
Jotakuta hävetti vanha äiti. Nykypäivänä taitaa olla yleisempää kuin ennen, että on iäkkäitä äitejä. Mun äiti oli 30v. kun synnyin ja häpesin häntä ja isää lihavuuden takia. Jotkut lapset häpeävät vanhempiaan ja kyllä siihen syyn löytää. Äitini lisäksi puhui kamalasti ja kaikkia asioita, minunkin.
Joku kaipasi, että äiti olisi tehnyt nuorempana, jotta olisi ollut sitten keskustelukumppani ym. Mulla oli yksi läheinen vaihe alta 30v., mutta siinä vaiheessa, kun menin naimisiin ja aloin tehdä lapsia, suhteeni äitiini oli hankala ja kun äiti sitten 66v. kuoli, se oli minulle helpotus. Lapsista ja niihin liittyvistä asioista en hänen kanssaan voinut oikein puhua harmistumatta, kun taas enempi isosiskoni kanssa puhuin.
Jos itse kuolisin 66v. nuorimmainen olisi noin 23 eli aikuinen ihminen jo. Oma anoppini on nyt 66v. ja erittäin nuorekas, hyvä kuntoinen, tekee pitkiäkin matkoja. Tekeepä lapset milloin tahansa, voi huonolla tuurilla vanhempi kuolla ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. En kuitenkaan näe syytä jättää lapsi tekemättä kuoleman pelon takia, kun ei siitä kuitenkaan voi tietää. Hyvää elämää voi olla vielä 40-50-vuotta jäljellä ja ainakin voi itse elämäntavoillaan pyrkiä vaikuttamaan terveyteensä.
Ihmettelen eniten sitä, miksi ei olla kiitollisia siitä, että on saanut elämän. Mun pikkusisko tai -veli ei sitä saanut, kun muka vanhana yli 40v. äiti tuli raskaaksi ja abortoivat lapsen. Se on kuitenkin tärkein asia, oma elämä ja elämiä on monenlaisia, kullakin omia murheita ja iloja.
Toisen syntyessä olin jo vähän ylikin 40. Senkin jälkeen vielä yritystä oli, mutta luonto päätti että nyt riittää. Sitten sain kuitenkin nelivitosena vielä yhden valmiiksi tehdyn lapsen. Eipä sitä kukaan voi sanoa toisen puolesta mitään ikärajoja. Jokainen tietää mitä haluaa ja jaksaa.
ensimmäisen lapsen äidiksi aika vanha. Jos on jo useampia lapsia niin sitten ihan ok. Jos vaan jaksaa vielä vauva-ajat valvomisineen. Itse en voisi kuvitella saavani lapsia enää kun täytän 30v. Tietty jos vahinko tulee niin sitten tulee. Olen omat lapseni saanut 25 ja 26-vuotiaina ja koin sen hyväksi iäksi.
Nyt on ikää jo 50 ja nuorin on 8-vuotias, toiseksi nuorin 14.
Yksi asia mitä en vielä tässäkään iässä tajua: Jotkut vanhojen vanhempien lapset toivovat, että vanhemmat olisivat tehneet heidät nuorempina. Miten se käytännössä tapahtuu (tai olisi tapahtunut)?
Koska olen lapseni saanut alle kolmekymppisenä kaikki kolme (kolmas syntyi 30v lahjaksi ;)
Tilanne olisi ehkä erilainen, jos olisin tavannut Sen Oikean vanhemmalla iällä..siinä tapauksessa voisin kuvitella haluavani lapsia vielä yli nelikymppisenä. Mutta siis nyt en enää haluaisi vauvoja..ajatuskin vauva-ajasta yli nelikymppisenä ei houkutele, ei muutenkaan;)
Täytän tänään 42 vuotta. Riippuu mielentilasta, tuntuuko itse, että on 25 vuotias vai yli 40 v. Lapset tehdään pääsääntösesti 20+ ikäsenä. Silloin kun itse jaksaa parhaiten ja on nuori. Minulla on 4 lasta, josta vanhin 19 vuotta ja nuorin 5 vuotta. Ikäjakaumaa on. Näin olen ajatellut, että minua ei hoivaa kukaan ja teen tenavat silloin kun siltä tuntuu. Yli 40 vuotias on vanha jo saamaan lasta biologisestikin, mutta paljon ihmiset ovat niitä tehneet. Mitäpä siitä kyselet, jos olet kunnossa niin teepä miten parhaimmaksi katsot... ennenkuin kello sammuu.
Täytän tänään 42 vuotta.
t: tammikuussa tähän ketjuunkin vastannut
Miksi hoidot sopisivat paremmin sinusta nuoremmalle kuin iäkkäämmälle?
Sittenhän hoitoja voisi antaa vaikka 31-36- vuotiaille ettei syrjitä vaan iäkkäämpiä ikänsä puolesta?
Ja silloinkin jos henkilö harrastaa liikuntaa, lavatansseja, ei polta, ei juo alkohoolia ja syö pikkusia kaloja 4 kertaa viikossa, on ollut työelämässä ainakin 5 vuotta joista samalla työnantajalla 2 vuotta putkeen. Jookos?
Ei ole sain toinen lapseni 40 - vuotiaana en kadu sitä ollenkaan! Kaikki on mennyt hyvin raskaus, synnytys ja vauvan hoito! Haaveilen vielä kolmannesta vaikka olen nyt 41! Tämä on parasta aikaa mitä minulle on tapahtunut, olla vauvan kanssa! Olen matkustellut ja opiskellut vauvan kanssa myös!
On ehdottomasti liian vanha enää lapsia vääntämään.
Minusta on. Siinä on jo aika isot riskit vauvalla ja äidilläkin. Vauvalle tulee helpommin kehityshäiriöitä.
Luonto on järjestänyt asian niin, että sitten kun on liian vanha saamaan lapsia, niitä ei enää saa.
Sama sääntö saisi päteä myös miesten kohdalla.