Onko 42-vuotias liian vanha äidiksi?
Kommentit (67)
Ei ole, itse oon yli 40v. ja tunnen itseni nuoreksi ja energiseksi eikä mikään ota voimille.
Luonto lopettaa hedelmällisyyden kun aika tulee,
eli miksi mietit?
Kuten jo joku kirjoitti, täällä otetaan vain ikä huomioon.
esikoisen.Kuten jo aiemmin totesin,jo se tapahtui äidin ollessa 38v,on ihan ok saada toinen 42v.
Ja täytyy muistaa että vain harvat saa lapsia yli 40v,näin se on.
ja hänen sairaalassa synnytti 39 vuotias nainen. Lapsen isä oli 19 vuotias
joka olisi toivonut nuorta äitiä. Minun oli 43v kun synnyin, kaikilla kavereillani oli minimissään 10 vuotta nuoremmat. Nyt, kun tarvitsisin neuvoja ja keskustelukumppania, juuri sellaista, jollainen äidin tulisi olla, äitini on 80-vuotias alzheimerpotilas. Lapsillenikaan hän ei osaa olla mummo, vaan syytöksiä jakava kärttyilijä.
nuoremmatkin äidit sairastuvat, omat isovanhempani kuolivatkin paljon alle seitsemänkymppisinä. Ei mnoet nuoretkaan isovanhemmat lapsenlapsiaan jaksa. Omituisia syitä jättää lapset tekemättä..Ja kuinkahan monelle se äiti lopulta on se läheinen keskustelukumppani? Ehkä olet hiukan romantisoinut asiaa.
Vanhin sisaruksista syntyi marraskuussa 57 ja hän itse keväästä 75.
Voit kuvitella miltä miehestä on ikänsä tuntunut.Nämä kolme muuta pompottavat häntä koko ajan minkä ehtivät,itse tein aktiivisesti aikani töitä kiusaamisen lopettamiseksi.
Saa nähdä loppuuko perinnön tullussa koko hur?eeraus kokonaan,I really hope so.
pitää ensisijaisesti ottaa huomioon sisarusten mielipiteet:) Myös seksielämään pitää saada teineiltä lupa
tuttavani oli 17 kun hänen äiti tuli raskaaksi. äiti oli jo 47.
He ehtivät pelätä et äidillä on syopä ja saivat selville vasta sitten kun hän oli jo 6kk että on raskaana.
Vauva syntyi terveenä.
Sitten 6 vuotta myohemmin kummatkin vanhemmat kuoli vuoden sisällä. Isosisko oli silloin jo 23v ja naimisissa ja hänestä tuli hänen laillinen huoltaja.
tuttavani oli 17 kun hänen äiti tuli raskaaksi. äiti oli jo 47.
He ehtivät pelätä et äidillä on syopä ja saivat selville vasta sitten kun hän oli jo 6kk että on raskaana.
Vauva syntyi terveenä.
Sitten 6 vuotta myohemmin kummatkin vanhemmat kuoli vuoden sisällä. Isosisko oli silloin jo 23v ja naimisissa ja hänestä tuli hänen laillinen huoltaja.
Mistä? Siitä että kuka tahansa meistä saattaa kuolla missä iässä tahansa onnettomuuteen, sairauteen, syöpään...
Ei 53-vuotiaat vanhemmat ole niin iäkkäitä, että kuolisivat vanhuuteen. En siis ymmärrä varoittavaa esimerkkiäsi. Ihan samalla tavalla olisi voinut kuolla sellaisen 6-vuotiaan vanhemmat, jotka saivat lapsensa 17-vuotiaana.
Mistä? Siitä että kuka tahansa meistä saattaa kuolla missä iässä tahansa onnettomuuteen, sairauteen, syöpään... Ei 53-vuotiaat vanhemmat ole niin iäkkäitä, että kuolisivat vanhuuteen. En siis ymmärrä varoittavaa esimerkkiäsi. Ihan samalla tavalla olisi voinut kuolla sellaisen 6-vuotiaan vanhemmat, jotka saivat lapsensa 17-vuotiaana.
nyt meni yli ymmärryksen
Tuo tarina ei ole niin harvinainen iäkkäiden lapsien keskuudessa
ja se ei ole reilua et teinistä tehdään minni-äiti koska mamma ei itse jaksa
joka olisi toivonut nuorta äitiä. Minun oli 43v kun synnyin, kaikilla kavereillani oli minimissään 10 vuotta nuoremmat. Nyt, kun tarvitsisin neuvoja ja keskustelukumppania, juuri sellaista, jollainen äidin tulisi olla, äitini on 80-vuotias alzheimerpotilas. Lapsillenikaan hän ei osaa olla mummo, vaan syytöksiä jakava kärttyilijä.
meni nuoruus ryypätessä ja bailatessa,ei siinä lapsia ehtinyt paljon hoitaa. Nyt aikuisena välit tosi huonot enkä ole paljoa viitsinut kännistä mummia lapsille esitellä. Niin että jos nyt ei yleistettäis.
Mun äiti sai esikoisensa 20-vuotiaana, ja oli 32-vuotias, kun minä synnyin, ja kun pikkusisarukseni hän sai 37-, 38- ja 45-vuotiaana. Viimeisin pikkusisaruksistani kuoli kolmen viikon ikäisenä, kun äiti keksi baarireissun jälkeen ottaa "kultamussun" viereensä nukkumaan, sammui ja kääntyi "mussukansa" päälle. Äiti vissiin elää sitä nuoruuttaan edelleen, enkä ole halunnut omille lapsilleni esitellä kännistä 58-vuotiasta mummua lainkaan. Hän on saanut useita aivoinfarkteja, toispuoleisen halvauksen joka on uusinut joitakin kertoja (ja jonka johdosta pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jonka asiosta nyt vasta onkin aikaa ryypätä) ja ollut pari kertaa koomassa sisäisten verenvuotojen seurauksena. Hyvin menee, mutta menköön, eikä hän kuulemma ole alkoholisti.
Vanhin poikani on 16v ja olen raskaana. Oma äiti sai nuorimmat kun olin 17v ja 19v. En nyt ymmärrä yhtään sun pointtiasi. Oma poikani ei mitenkään hämmentynyt ole, itse olen 34v, olisko sitten eri asia jos olisin 42? Voi olla että neljäkakkosenakin tulisi vielä iltatähti, esikoinen olisi sitten 24:D
ystäväni äiti oli 42 kun hän syntyi.
hänen sisarukset oli 13 ja 15v.Tiedän yhden pojan joka oli 16 kun äiti oli raskaana ja se oli hänelle kova paikka. Hän ei edes olisi uskonut että hänen vanhemmat vielä sellaisissa puuhissa ovat, ja ei se varmaan niin nuoren imagoon kuulu et äiti on raskaana. Mut kyllä on kovin läheinen suhde tähän pikkuveljeen
on tasan tarkkaan yksilöllistä
onko 42-vuotias liian vanha tulemaan äidiksi.
Ihan pöllö kysymys?
Vaikka ikää jo 43v ja sairauksieni takia ei omilla munasoluilla onnistuttu.
Raskaus meni hyvin, neuvolassa todettiin, että jos kaikki odottajat olisivat tälläisiä ja näin hyvin menisi, ei heillä juuri töitä olisikaan...
Ja lopputulos, maailman ihanin vauva :D
Ei, en tunne tunne itseäni vanhaksi ja sekin on totta, että nykyään ei tarvitse hävetä "vanhoja" vanhempia, koska niitä nyt rupeaa vaan olemaan enempi.
Ja olisin kyllä ollut valmis tekeen lapsia aiemminkin, mutta elämä on...
vauvakuumetta aiemmin.
Esikoiseni syntyi vähän ennen kuin täytin 42 v.
Puolisoni on nuorena lapsensa saaneen poika, josta oma äitinsä ei pystynyt eikä halunnut huolehtia nuoren ikänsä ja puolison puutteen vuoksi.
Kannattaa kuunnella itseään. Jos pitää huolta itsestään ja kunnostaan, ei ole liian vanha äidiksi koskaan!
Jokaisella on häpeänsä. Jollakin se on liian vanha äiti tai liian suuri nenä.
Minun äiti oli 25-vuotiaana viiden lapsen äiti ja 42-vuotiaana kahden lapsen mummu. Minulle on aina ollut maailman ihanin äiti ja nyt on lastenlapsilleen maailman ihanin mummu. Oli nuorena äitinä kykenevä huolehtimaan lapsistaan ja jaksaa nyt mummuna hassutella lastenlasten kanssa.
Minusta on tärkeää että jokainen saa jossakin vaiheessa aikaa työlleen ja harrastuksilleen olematta varsinaisesti vastuussa kenestäkään. Toiset ovat "vapaita" parikymppisinä ja toiset taas nelikymppisinä
Ihmisestä. oma äitini oli 40v. kun synnyin, eikä se ole ikinä haitannut mitään. Äitini on vieläkin aktiivinen ja harrastaa paljon, vaikkei terve olekaan, 70-vuotiaana. Hän sanoo aina että lapset ovat pitäneet hänet nuorena, mutta luulen että hän on ihan muuten vaan nuorekas tapaus.
Itse varmaan hieman pelottaisi jos tulisin raskaaksi yli 40-vuotiaana, siis raskausaika ja se että onko lapsi terve..
Ei siinä iässä jaksa enää jatkuvaa valvomista ja lapsen sairastelua päivähoidon alettua. Muut nuoremmat äidit ovat pirteempiä ja reippaampia. Itse vanhenee vuosia lyhyessä ajassa kun ei ehdi nukkua, kuntoilla saati huolehtia ulkonäöstä. Sain kolmannen lapsen 36v.
Isän ikää ei kukaan arvostele. Onhan isäkin tärkeä, mutta ei haittaa vaikka olisi 50 vuotias. Minä siis 42 vuotiaana nyt äidiksi tosi hyväkuntoisena ja mies on 7 vuotta nuorempi, joten ei ehkä kuole heti kuten täällä äideistä ennustetaan.