Wilma on nykyään pahin kirosana minkä tiedän.
Aion ilmoittaa kouluun että mulla ei ole enää nettiyhteyttä. Rupeaa jo kyrsimään koko wilmajärjestelmä. Saavat jatkossa kirjata reissuvihkoon unohtuneet ja tipahtaneet tavarat ja älyttömät valiasiat ihan mielin määrin ,jos haluavat. taitaa tulla liikaa hommaa, kun pitäis ihan kynää käyttää. Lapsia kyylätään koulussa nykyään todella sairaalloisesti.
Mutta siihen se wilma kait suunniteltiinkin.
Kaikkihan jää sinne muistiin. Varsinainen gestapon lista.
Ja tosiaan, jos itse lähettää opettajille wilman kautta viestiä tai ilmoittaa poissaoloista, ei vaivauduta edes vastaamaan.
Eli jatkossa vaadin että Yhteydenpito tapahtuu vain puhelimitse, tai reissuvihon kautta.
Kommentit (55)
Tai jos lapsi ei jaksanut puolikuntoisena tehdä läksyjä koulupäivän jälkeen ja meni minun luvallani nukkumaan ja seuraavana päivänä silti urheasti kouluun, kun päivä vain kolme tuntia - jonka jälkeen tehtiin ne rästit - niin taas siellä komeilee, että "läksyt tekemättä".
Siis menikö lapsi heti koulupäivän jälkeen nukkumaan ja nukkui seuraavaan aamuun vai? Ei kai niin huonossa kunnossa lähetetä lasta kouluun muita tartuttamaan! Se ei ole urheaa, vaan TYHMÄÄ JA VASTUUTONTA! Lähetä lapsi kouluun vasta kun pysyy tajuissaan vielä koulupäivän jälkeenkin. Voi elämä.
Ja tietokoneessasi - jos se on tositurvallinen - on kyllä Skype, mutta, mutta...
toinen lapsi on erityisluokalla ja toinen omassa lähikoulussa. Halvatun salasana- ja käyttäjätunnussysteemi ei ymmärrä tätä. Tai sitten en osaa käyttää sitä.
ettei sua kiinnosta lastesi koulunkäynti etkä halua tietää siitä mitään. Meillä Wilma on toiminut erinomaisesti. Tosin lapseni ei unohtele eikä tiputtele tavaroitaan jatkuvasti eikä hänestä tule myöskään valituksia.
Taidat olla täydellinen äiti? :P
on näitä mielestäsi "täydellisten" äitien lapsia. Ilmeisesti täydellinen äiti on katkera haukkumasanasi kaikkien hyvin käyttäytyvien ja ahkerien lasten äideille? Häiriköitä on onneksi vielä alle puolet koululuokista.
Meillä ei ole ongelmia koulun kanssa, eikä wilmaakaan käytössä, koska lapseni on yksityiskoulussa. :)
En vain pidä ylimielisestä tavastasi kirjoittaa ap:lle. Joskus asiat harmittavat, eikä siitä pidä ulkopuolisten alkaa tällaista äitiä morkkaamaan.
Eli "älä hauku postinkantajaa, jos saat ikävän kirjeen" -tyyliin.
Meillä on Wilma ja sinne tulee kaiken kaikkiaan tosi vähän viestejä ja ymmärtääkseni kaikille. Sehän on ihan koulun ja opettajien viestintäkultturista kiinni, miten se toimii. Järjestelmä on hyvä, mutta käyttäjät voivat olla hölmöjä. Näistä periaatteista olisi järkevää vaikka puhua vanhempainillassa.
mutta silti vihaan wilmaa. Lapsemme opettaja laittaa sinne parhaimmillaan 3 viestiä päivässä ja niissä on useimmiten joku yksi asia muutamalla rivillä kerrottuna. Kuinka vaikeaa voi olla hieman koordinoida sitä omaa viestintäänsä, että laittaisi sitten edes vaikka sen yhden viestin päivässä ja siinä viestissä olisi sitten useampi asia. Tai että keräisi viikon viestinnän pariin viestiin viikossa. Suurin osa noista viesteistä kun ei ole akuutteja koskien vaikkapa seuraavaa päivää. Tuntuu, että opettajatkin kirjoittavat sinne ihan tajunnanvirtaa ja se on todellakin laskenut yhteydenottokynnystä. Välillä opettajakin voisi miettiä, tarvitseeko joka ikisestä asiasta viestittää.
en tosin siksi, että siellä pidetään rikosrekisteria, vaan siksi, että SINNE EI MERKITÄ TARPEEKSI asioita johdonmukaisesti. Siis siihen ei voi mitenkään luottaa, että jos siellä ei ole merkintää, päivä on mennyt hyvin. Merkittävät asiat vaikuttavat ihan satunnaisilta, joskus merkitään, joskus jotain paljon tärkeämpääkään ei merkitä. TÄysin epäloogista.
Lisäksi opettajat eivät ollenkaan merkkaile näitä tapahtumapäivinä, joten en mitenkään voisi ajatella, että menettelisin kuten yllä joku kertoi (Melskasit tänään sillä ja sillä tunnilla joten et voi mennä kavereille ennen kuin olet suorittanut rangaistuksen y) - merkintöjä tippuilee wilmaan välillä viikkokausia jälkikäteen. Niitä kun ryhtyy selvittämään lapsen kanssa, hän ei enää muista, mistä on kyse. Rangaistuksen syy-ja seuraussuhde ei ainakaan enää selvene. VÄlillä merkintöjä tulee jopa sellaisille päivile, jolloin lapsi ei ole ollenkaan ollutkaan koulussa, joten on tosi hankala selvittää, mistä oikein oli kyse.
Toistuvasti käy myös niin, että jostain aineesta ei ole yhtään merkintää ja sitä ehtii jo huokaista helpotuksesta kun lapsikin sanoo, että siinä menee hyvin - kunnes opettajalta tulee kilometrin mittainen koko lukuvuotta koskeva valituskirje ja hän ilmoittaa yhtäkkiä olevansa täysin kyvytön kestämään enempää ja vaativansa lapsen siirtoa erityisryhmään.
Kokemukseni mukaan wilma satunnaistaa kodin ja koulun kommunikaation ja yhteistyön, vaikka sen pitäisi varmaankin tehdä juuri päinvastoin. Minusta olisi parempi, jos asioista puhuttaisiin naamatusten, kuten joskus ennen "sosiaalista" mediaa.
Tää flunssa kesti kuukauden.
Lapsi oli väsynyt, mutta kuumeeton. Meni kouluun, hain heti koulupäivän jälkeen pois, lepäsi illan, meni seuraavana päivänä taas kolmeksi tunniksi, hain pois.
Niinä päivinä, kun oli aamulla väsynyt tai sairaanoloinen, jäi kotiin.
Ja se koko koulu oli siinä vaiheessa jo flunssan kourissa, ei se minun lapseni erikseen enää toipilaana ketään tartuta! Me saatiin se sieltä, eikä päinvastoin.
Ennen Wilmaa saatoin saada joskus opettajalta reissarissa viestin "Matti myöhästyi kolmannen kerran tällä viikolla." Silloin kyllä harmitti. Miksi opettaja ei ollut voinut kertoa jo heti ensimmäisestä myöhästymisestä, niin olisimme voineet puuttua heti siihen, ja muilta myöhästymisiltä olisi vältytty.
Nyt Wilman aikakaudella saan tiedon heti ensimmäisestä ongelmasta, jolloin me vanhemmat voimme puuttua siihen heti ja tehokkaasti. Yleensä niitä toisia kertoja ei silloin edes tulekaan.
Tai kysy vieroitusklinikkasi sosiaalihoitajalta apua
kuin se ihailemasi Reissuvihkokin. Tosin Wilma ei ihan niin helposti joudu kadoksiin, unohdu, tms. niin kuin reissarille voi käydä.
Kytätään? Gestapo? Eikö ole hyvä että kouluissa kiinnitetään lapsiin huomiota ja kerrotaan vanhemmille vähän pienemmistäkin asioista. Itse ainakin olen kiinnostunut lapseni asioista ja vastaanotan mielelläni tietoa hänen elämästään koulussa.
Sorry vaan, ap, mutta kuulostaa vähän siltä että lapsellasi ei mene koulussa ihan kaikki putkeen ja sinua vaivaa paitsi kyvyttömyys puuttua asiaan niin myös "eihän nyt meidän Nico-Petterissä mitään vikaa ole" -syndrooma. Wilma tuskin on kuitenkaan syy ongelmiinne vaan ihan joku muu.
Aion ilmoittaa kouluun että mulla ei ole enää nettiyhteyttä. Rupeaa jo kyrsimään koko wilmajärjestelmä. Saavat jatkossa kirjata reissuvihkoon unohtuneet ja tipahtaneet tavarat ja älyttömät valiasiat ihan mielin määrin ,jos haluavat. taitaa tulla liikaa hommaa, kun pitäis ihan kynää käyttää. Lapsia kyylätään koulussa nykyään todella sairaalloisesti.
Mutta siihen se wilma kait suunniteltiinkin.Kaikkihan jää sinne muistiin. Varsinainen gestapon lista.
Ja tosiaan, jos itse lähettää opettajille wilman kautta viestiä tai ilmoittaa poissaoloista, ei vaivauduta edes vastaamaan.
Eli jatkossa vaadin että Yhteydenpito tapahtuu vain puhelimitse, tai reissuvihon kautta.
Ennen Wilmaa saatoin saada joskus opettajalta reissarissa viestin "Matti myöhästyi kolmannen kerran tällä viikolla." Silloin kyllä harmitti. Miksi opettaja ei ollut voinut kertoa jo heti ensimmäisestä myöhästymisestä, niin olisimme voineet puuttua heti siihen, ja muilta myöhästymisiltä olisi vältytty.
Nyt Wilman aikakaudella saan tiedon heti ensimmäisestä ongelmasta, jolloin me vanhemmat voimme puuttua siihen heti ja tehokkaasti. Yleensä niitä toisia kertoja ei silloin edes tulekaan.
Oikein käytettynä se antaa mahdollisuuden puuttua asioihin tuoreeltaan.
Esim. unohtelusta voi tulla ikävä tapa jos lapsi kokee ettei se mitään haittaa vaikka tavarat/läksyt unohtuilee.
Wilmassa on se, että sieltä ei tule sähköpostiin ilmoitusta kaikista merkinnöistä. Meillä oli tullut viikon ajan ilmoituksia sinne poissaolo-kohtaan (kyse ei ollut poissaoloista) enkä tietenkään älynnyt käydä katsomassa, kun sähköpostiin ei ollut tullut viestiä wilmasta. Aikaisempi opettaja viestitti ihan siinä viestipuolella jos oli jotain ongelmia (kun on erityislapsi). Nyt oli ehtinyt viikon pitää elämää ennen kuin älysin mennä etsimään viestejä sieltä toisaalta.
vanhemman ja opettajan roolissa.
Minun lapsista wilmassa poissaolojen kuittaukset, muutama viesti on opettjien kanssa vaihdettu ja liittynyt johonkin yhteiseen rahainhankinta-asiaan.
Itse pistän wilmaan oppilaiden poissaolot ja kirjaan tunnit ja mitkä niiden sisällöt. Wilmaa käyttänyt opettajan roolissa tästä syksystä alkaen. En kirjoittele mitään tyhjiä löpinöitä. Ei ole moiseen aikaa. Pikkuasiat hoidetaan oppilaiden kanssa koulupäivän aikana.
Ihmettelen miten jollain opettajalla olisi aikaa ja mielenkiintoa kirjoitella jokaisen oppilaan vanhemmille päivittäin tai edes viikoittain tyhjänpäiväistä. Pitää olla todellista asiaa jos kirjoitan.
Miettikää itse tykönänne jos viikossa tapaat satoja oppilaita onko tuollainen viesteily edes mahdollista.
Toki luokanopettajilla joilla vain yksi luokka ehkäpä sitten joillakin heistä on aikaa ja kiinnostusta.
Pyydän että suhtaudutte kriittisesti näihin wilman arvostelijoihin.
Yleensä on niin että ongelmatapausten vanhemmat ovat niitä kriittisimpiä purisijoita. Lapset joilla ei ole ongelmia ja koulu sujuu eivät anna aihetta aktiiviseen kirjoitteluun millään viestintätavalla.
häiriköiksi kaikki, jotka vähänkin arvostelevat! Suit sait ja superkollegiaalisesti! Todellapa annat kuvan harkitsevasta ja aikuisesta ja ammattitaitoisesta ihmisestä. Not.
Wilmaan vasta tänä syksynä meidän ammattikoululaisen kanssa. Peruskoulussa sitä ei meillä ole vielä käytössä.
Ainakin tässä tapauksessa pelkästään positiivista sanottavaa. Poissaolojen ilmoitus sujuu sitä kautta, myös ei-kiireellisten asioiden viestittäminen. Lisäksi näen sieltä pojan lukujärjestyksen pitkälle eteenpäin, tänään helpotti esim. hammaslääkäriajan varaamista.
Toivoisin että se olisi pian käytössä meillä myös peruskoulussa. Ja toivoisin että opettajat myös oikeasti käyttäisivät sitä.
mutta kyllä itselläkin joskus riepoo tämä wilma. Juuri siksi, että pitää opetella ulkoa, kuka opetatja sitä käyttää ja kuka ei.
Olen pitkin syksyä ihmetellyt, että seiskaluokkalaisella ei ole koskaan läksyjä. Mutta kas, hänellä on muutama sellainen ope, jotka ei ala tuhlaamaan aikaa wilmaan ja pane läksyjä ylös. Eli siellä ei näy sitten muutakaan, ei kokeita yms. Eli tämä seiskaluokkalainen ei voi luottaa, että hänen poissaollessaan wilmassa olisi oikeat läksyt ja koepäivät.
Ysiluokkalaisella toimii todella hyvin.
Nelosluokkalaisella taas siinä ja siinä. Kun panen viestiä sitä kautta, ei ope kai niitä katso kun ei tule vastausta.
Ja kuule, ihan on ongelmattomia lapsia, vaikka joskus tympii kun pitää asiat moneen kertaan varmistaa. Ensin wilmasta, sitten kavereilta ja lopulta kysyä opelta sähköpostilla.
Minun lapsista wilmassa poissaolojen kuittaukset, muutama viesti on opettjien kanssa vaihdettu ja liittynyt johonkin yhteiseen rahainhankinta-asiaan.
Itse pistän wilmaan oppilaiden poissaolot ja kirjaan tunnit ja mitkä niiden sisällöt. Wilmaa käyttänyt opettajan roolissa tästä syksystä alkaen. En kirjoittele mitään tyhjiä löpinöitä. Ei ole moiseen aikaa. Pikkuasiat hoidetaan oppilaiden kanssa koulupäivän aikana.
Ihmettelen miten jollain opettajalla olisi aikaa ja mielenkiintoa kirjoitella jokaisen oppilaan vanhemmille päivittäin tai edes viikoittain tyhjänpäiväistä. Pitää olla todellista asiaa jos kirjoitan.
Miettikää itse tykönänne jos viikossa tapaat satoja oppilaita onko tuollainen viesteily edes mahdollista.
Toki luokanopettajilla joilla vain yksi luokka ehkäpä sitten joillakin heistä on aikaa ja kiinnostusta.
Yleensä on niin että ongelmatapausten vanhemmat ovat niitä kriittisimpiä purisijoita. Lapset joilla ei ole ongelmia ja koulu sujuu eivät anna aihetta aktiiviseen kirjoitteluun millään viestintätavalla.
Wilmasta tulee helpoisti rötöslista. Se on sen ongelma. Myös se, että asia merkitään napilla "häiritsi opetusta". Jaa- siis teki mitä? Hyppi ja konttasi pitkin luokkaa, vai jutteli väärällä hetkellä kaverin kanssa? Vai kaivoiko repusta kirjaa esille hetkellä, jolloin olisi pitänyt kuunnella. Siis teki mitä?
Eri opettaja kirjoittavat Wilmaan eri tavoin. Jotkut tosiaan tykittävät joka ikisen kynän tai vihkon puuttumisen. Jotkut eivät merkitse yhtään mitään, vaikka olisi tappelu ollut.
JOS MINÄ SAISIN PÄÄTTÄÄ (opettaja olen itsekin - ja inhoan wilmaa yli kaiken) NIIN Wilmassa olisi viisiportainen arviointiasteikko, joka pitäisi napsauttaa jokaisen oppilaan kohdalla jokaisen oppitunnin päätteeksi. Ns. kuitata lapsi olleeksi paikalla. Viisiportainen siksi, että tulisi todellakin arvioitua lapsen toimintamalleja - ja yleensäkin koko luokan toimintamalleja. Jos kovin monen tenavan kohdalla joutuu jäämään miettimään, josko se oli paikalla, niin omaa havainnointikykyä lasten suhteen voisi miettiä ammatillisessa näkökulmassa.
1: Hyppii pitkin seiniä, piti poistaa luokasta.
2: Levotonta oli, mutta näillä mennään.
3: Tavallista meininkiä.
4: Tenava oli hereillä ja mukana hommissa mukavasti.
5: WAU! Ylitti itsensä ja yllätti opettajankin positiivisesti!
Nämä kun saisi vielä näkyviin siten, että vanhemmillakin olisi näkyvissä laatikko, missä jokaista tenavaa kohden olisi käytöksen ja toiminnan mukaisesti pallo. Siitä voisi sitten ihailla vaikka värikoodattuna, josko luokalla noin yleensäkin on rauhatonta joillakin tunneilla - vai onko siellä se yksi kirkkaan punainen pallo, neutraalien valkoisten keskellä? Vai onko jonkun opettajan tunneilla kaikki ok ja jonkun tunneilla kaikki punaisella? Sitäkin voi miettiä.
Yleensäkin Wilman merkinnät ovat epämääräisiä. Joku opettaja laittaa "epäasiallista käytöstä" jo jonkun koululaisvitsin kertomisesta, joku ei laita sinne ikinä mitään - ei edes sitä tappelua.
Wilmassa olisi potentiaalia, mutta tällä hetkellä siihen eivät kunnat hanki tarvittavia ominaisuuksia. Siksi se on syntilista, jonka lukeminen ja myös tekeminen on ihan p*rseestä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2011 klo 11:16"]toinen lapsi on erityisluokalla ja toinen omassa lähikoulussa. Halvatun salasana- ja käyttäjätunnussysteemi ei ymmärrä tätä. Tai sitten en osaa käyttää sitä.
[/quote]Tunnukset on helppo yhdistää. Minulla on lapsia kolmessa eri koulussa ja yhdellä loggauksella näen kaikki.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2011 klo 12:53"]
[/quote]
Minulla on oppilaana lapsia, joilla nousee kyyneleet silmiin jos jotain on unohtunut. "Tuleeko tästä Wilma-merkintä" -he kysyvät.
Onko se asiallista? Jos lapsi ryhtyy pelkäämään näitä merkintöjä, kuin tuppivyötä ennen aikaan? Sekö on lapsen ihanne, että hän on hajuton ja mauton? Näkymätön lapsi, joka on niin täydellinen, ettei hän häiritse opettajaa millään lailla? Se lapsi, jonka voi unohtaa, kun se on niin ihanan harmiton ja hoitaa koulunsa täydellisesti?
Eikö lapsella ole enää oikeutta inhimillisyyteen. Jokainen unohtaa jotakin joskus. Jokaisella on huono päivä ja asiaa selvitellään jne. Pitääkö joka asia raportoida eteenpäin?
Tosiasia on, että näitä merkintöjä seurataan. Jos tulee lastensuojeluasiaa tai tulee oppilashuoltoryhmää tms. niin näitä asioita sieltä wilmasta tutkitaan. Se on oppilaan käyttäytymisrekisteri, jota ylikuormittamalla opettaja voi antaa lapsesta todella huonon kuvan.
Ja kyllä, opettaja olen minäkin.
Siitä ei tule mitään seuraamuksia. Mutta sitten kun niitä on useampi peräkkäin, niin jotain jo seuraa, ja silloin vanhempi varmaan haluaa tietää. Ja pitääkin tietää, sillä esim, itselläni 3 unohduksesta/kk seuraa n. 15 min jälkkä, josta joka tapuaksessa on ilmoittettava kotiin.