Wilma on nykyään pahin kirosana minkä tiedän.
Aion ilmoittaa kouluun että mulla ei ole enää nettiyhteyttä. Rupeaa jo kyrsimään koko wilmajärjestelmä. Saavat jatkossa kirjata reissuvihkoon unohtuneet ja tipahtaneet tavarat ja älyttömät valiasiat ihan mielin määrin ,jos haluavat. taitaa tulla liikaa hommaa, kun pitäis ihan kynää käyttää. Lapsia kyylätään koulussa nykyään todella sairaalloisesti.
Mutta siihen se wilma kait suunniteltiinkin.
Kaikkihan jää sinne muistiin. Varsinainen gestapon lista.
Ja tosiaan, jos itse lähettää opettajille wilman kautta viestiä tai ilmoittaa poissaoloista, ei vaivauduta edes vastaamaan.
Eli jatkossa vaadin että Yhteydenpito tapahtuu vain puhelimitse, tai reissuvihon kautta.
Kommentit (55)
Sehän on aivan luonnollista että AP vastaan hyökätään sillä Suomessahan valtio on erehtymätön, kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Ihmisille on mahdoton ajatus että joku uskaltaa arvostella pienen ihmisen valtaa käyttävää itseriittoista kunnan viran omaista.
on se kyl kumma! äidit kyllä viihtyy netin keskustelupalstalla ja siihen on aikaa. mutta kamalan vaikeaa, muutama kerta viikossa seurata oman lapsen koulutapahtumia wilmasta. luulisi kiinnostavan! kyllä mua äitinä lasteni elämä kiinnostaa senverran paljon, että käyn wilmassa melkein päivittäin. eikä kuulkaa yhtään rasita. lopettakaa jo toi turha valitus!
Mulla on kokemus wilmasta kahden eri koulun kautta. Eka koulu: juurikin ihan ihmeellisiä kynä unohtui, välitunti kähinää yms. Juttuja, jotka selvitetty koulussa eikä mitään pahempaa sattunut. Joka helvetin päivä. Puuduttavaa.
ja toisessa koulussa: wilmassa tiedotteet tulevista tapahtumista (tarkempi tieto laitetaan lähipäivinä oppilaan mukana reppuun tms.), tulevista kokeista. Jos jotain isompaa ollu, esim. Yhden kaverin kanssa riitaa jatkuvasti välitunnilla, äikän läksyt oli yhteen aikaan säännöllisesti osittain tekemättä yms. Niin soitto kotiin. Koulu kertoi mitä tapahtunut ja minkälaista yhteistyötä toivoo vanhemmilta jatkossa.
Eka kokemus oli aivan karsee. En haluaisi sitä uudestaan. Wilmaan vaan raportoitiin kaikki huono käytös ekkä ikinä mitään hyvää. Sitten opettaja odotti, että taikasauvaa heilauttamalla voin kotoa käsin muuttaa koulussa olevan huonon käytöksen hyväksi. Kotona lapsen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Välituntiviestit paljastui semmoisiksi "jos et nyt tottele, niin kerron sun äitille"-jutuiksi. Koululta puuttui täysin auktoriteetti lapsiin.
Mä en ymmärrä näitä Wilmavastaisia vanhempia. Kun "koko ajan tunkee viestiä" ja "joka asiasta valitetaan".
Meillä on kasiluokkalainen poika...Wilma ollut käytössä oisko neljänneltä tai viidenneltä.
Läksyt ja kokeet sieltä voit tarkistaa, samoin henkilökunnan yhteystiedot ja työjärjestyksen.
Tuntimerkintöihin on tullut nyt koulun alettua neljä merkintää. Yksi poissaolo tunnilta kun oli terveystarkastuksessa ja 3 plussamerkkiä.
Mitä IHMETTÄ teillä muilla siellä Wilmassa lukee jos opettaja koko ajan lähettelee viestejä?
Wilma on älyttömän hyvä yhtteydenpitoväline kodin ja koulun välillä. Ei tarvitse laahata lippua ja lappua ja nimikirjoitusta edestakaisin lapsen repussa. Poissaoloilmoitukset käy näppärästi yms...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:56"]
Mulla on kokemus wilmasta kahden eri koulun kautta. Eka koulu: juurikin ihan ihmeellisiä kynä unohtui, välitunti kähinää yms. Juttuja, jotka selvitetty koulussa eikä mitään pahempaa sattunut. Joka helvetin päivä. Puuduttavaa. ja toisessa koulussa: wilmassa tiedotteet tulevista tapahtumista (tarkempi tieto laitetaan lähipäivinä oppilaan mukana reppuun tms.), tulevista kokeista. Jos jotain isompaa ollu, esim. Yhden kaverin kanssa riitaa jatkuvasti välitunnilla, äikän läksyt oli yhteen aikaan säännöllisesti osittain tekemättä yms. Niin soitto kotiin. Koulu kertoi mitä tapahtunut ja minkälaista yhteistyötä toivoo vanhemmilta jatkossa. Eka kokemus oli aivan karsee. En haluaisi sitä uudestaan. Wilmaan vaan raportoitiin kaikki huono käytös ekkä ikinä mitään hyvää. Sitten opettaja odotti, että taikasauvaa heilauttamalla voin kotoa käsin muuttaa koulussa olevan huonon käytöksen hyväksi. Kotona lapsen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Välituntiviestit paljastui semmoisiksi "jos et nyt tottele, niin kerron sun äitille"-jutuiksi. Koululta puuttui täysin auktoriteetti lapsiin.
[/quot
entäs se vanhempien auktoriteetti?
Minullakin tuli viime talvena totaalinen kyllästyminen Helmeen.
Aluksi pidin sitä hyvänä systeeminä, mutta sitten merkintöjä alkoi tulla liikaa.
Lapsi oli/on aivan normaali ja reipas, mutta kaikenmaailman hymiöitä tuli jatkuvalla syötöllä. Esimerkiksi suruhymiö"tänään et jaksanut keskittyä".
Ikävä kyllä kukaan ei jaksa 100% keskittyä, vaikka se olisi ihanteellista. Tuollaisesta asiasta voisi vaikka vain sanoa oppilaalle.
Tai kun lapseni oli itse valittanut opiskelurauhan puutteesta, tuli myöhemmin opettajalta avautumista aiheesta.
Luokka oli todella levoton, opettaja lopussa ja spämmiä tästä aiheesta tuli usein Helmeen.
Kun tämä johti siihen, ettei tärkeistä asioista ilmoitettu Helmessä ( esim. kokeet) ja tämä toistui muutaman kerran, meni hermot koko systeemiin.
Toivoisin tuommoisessa systeemissä asialinjaa ja tärkeiden asioiden informoimista, eikä kaikkia osapuolia kuormittavaa avautumiskanavaa.
Onneksi tilanne on nyt rauhoittunut kun lapsi vaihtoi koulua ja toisen lapsen opettaja ei käytä Helmeä niin aktiivisesti:)
Olen juuri sellainen ärsyttävä ope, joka laittaa joka asiasta oman viestin. Kokemus on opettanut, että asia pitää näkyä viestin otsikossa tai se jää puolelta porukalta huomaamatta (tyyliin jos samassa viestissä erehdyn kertomaan uimareissusta, toisen päivän muuttuneesta aikataulusta ja liikkavarusteista torstaille. jos on jokaiselle asialle oma viestinsä, hommat hoituu paljon paremmin.)
olen velvoitettu merkitsemään wilmaan ne unohtuneet läksyt ja kirjat. kun sitten arvioin työskentelytaitoja/huolellisuutta/käytöstä, on wilman listaus tukenani, jos joudun perustelemaan arviointini tai siitä tehdään vaikka valitus. kyse on siis paitsi vanhemman oikeudesta tietää lapsensa koulunkäynnistä, myös minun oikeusturvastani. ikävää, jos se vanhemmalle aiheuttaa huonommuuden tunteita.
jo selvitellyt (vähän isommat) välkkäriidat ym. laitan tiedoksi koteihin, jottei kotona uskottaisi sitä joskus väärää lapsen versiota ja oltaisi sitten sitä mieltä että huono ope, mitään se ei selvitä.
jos laps on ollut kipeä ja läksyistä on osa vielä tekemättä kouluun tullessa, merkitsen ne tekemättömiksi wilmaan, jotta vanhemmat olisivat tietoisia, että nekin on hyvä tehdä. ymmärrän ja olen samaa mieltä, että kipeänä ei tarvitse tehdä, mutta toivon vanhemmankin ymmärtävän, etten voi hidastaa koko luokan oppimista siksi, että yksi on jäänyt kuumeessa jälkeen. väliin jääneet asiat olisi siis hyvä opiskella kotona. myös se tehtävä 10 sivulta 3.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:20"]
Olen juuri sellainen ärsyttävä ope, joka laittaa joka asiasta oman viestin. Kokemus on opettanut, että asia pitää näkyä viestin otsikossa tai se jää puolelta porukalta huomaamatta (tyyliin jos samassa viestissä erehdyn kertomaan uimareissusta, toisen päivän muuttuneesta aikataulusta ja liikkavarusteista torstaille. jos on jokaiselle asialle oma viestinsä, hommat hoituu paljon paremmin.)
olen velvoitettu merkitsemään wilmaan ne unohtuneet läksyt ja kirjat. kun sitten arvioin työskentelytaitoja/huolellisuutta/käytöstä, on wilman listaus tukenani, jos joudun perustelemaan arviointini tai siitä tehdään vaikka valitus. kyse on siis paitsi vanhemman oikeudesta tietää lapsensa koulunkäynnistä, myös minun oikeusturvastani. ikävää, jos se vanhemmalle aiheuttaa huonommuuden tunteita.
jo selvitellyt (vähän isommat) välkkäriidat ym. laitan tiedoksi koteihin, jottei kotona uskottaisi sitä joskus väärää lapsen versiota ja oltaisi sitten sitä mieltä että huono ope, mitään se ei selvitä.
jos laps on ollut kipeä ja läksyistä on osa vielä tekemättä kouluun tullessa, merkitsen ne tekemättömiksi wilmaan, jotta vanhemmat olisivat tietoisia, että nekin on hyvä tehdä. ymmärrän ja olen samaa mieltä, että kipeänä ei tarvitse tehdä, mutta toivon vanhemmankin ymmärtävän, etten voi hidastaa koko luokan oppimista siksi, että yksi on jäänyt kuumeessa jälkeen. väliin jääneet asiat olisi siis hyvä opiskella kotona. myös se tehtävä 10 sivulta 3.
[/quote]
Ok, mutta kyllä se kuule tuntui aika kornilta kun ysiluokkalainen sai vilmaan merkintöjä vain muutama viikko ennen koulun loppua, että kynä kotona, söi tunnilla purkkaa. Missä on se opettajan auktoriteetti ja vastuu? Näin se näppärästi siirtyy vilman kautta kotiin.
Miksi ihmeessä ei samaan tahtiin laiteta positiivista kun negatiivista? Ei voi olla peruste että ei ole aikaa!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:20"]
Juuri näin, kiitos. Viestin otsikkoon "liikuntatunnille sukset 24.2." se riittää. Jos yöllä/aamulla tulleessa viestissä lukee otsikossa "liikuntatuntiasiaa" niin oletan että se viittaa tän päivän/huomisen ohjelmaan, ja on siis kiireellinen. Mutta jos haluat vain tiedottaa uimahallikäynneistä ensi kuussa, niin pliis, laita se päivämäärä siihen viestin otsikkoon! Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta tsekkailla yömyöhään/työaikana laitettuja viestejä sillä sekunnilla kun ne lähetetään. Otsikosta näkee onko kiirettä mennä vilmaan vai ei.
Alkoi lähinnä vit... ärsyttämään se Wilma järjestelmään laitetut mainospostit nyt sählyä, korista, kiekkoa juupa.
ainoastaan koulunkäyntiin liittyvät asiat sinne silloin toimii.
mainokset muualle.
Jos oppilas on käynyt koulua yhdeksän vuotta ja on esim. kuukausi jäljellä, eikö pitäisi olla selkärangasssa, että kynä tarvitaan koulutunnilla! Kierrän luokasta toiseen opettamassa ja mulla ei voi olla 25 kynää oppilaita varten mukana (joista osa löytyisi tunnin jälkeen pilkottuna lattialta), eikä 25 kirjaa ja vihkoa. Joten jos lapsesi saa tunnista toiseen merkinnän "kirjoitusvälineet puuttuvat", "kirja puuttuu", eikö olisi helpompaa pyytää lasta pitämään niitä mukana kuin suuttua opettajalle, joka tästä viestii.
Tuttavani lapsella oli yksi kohta englannin läksystä jäänyt tekemättä, ope on laittanut wilmaan tuomion; Läksyt tekemättä! Näin ei ope mielestäni saisi käyttäytyä, kannustus on aina parempi kuin moite. Sen ymmärrän, jos usein on läksyt tekemättä, siitä pitää tietenkin mennä tieto kotiin.
Tuttavan tapauksessa on kysymys jo iäkkäästä opesta, jolla ei asiasta kuulema voi sanoa, koska pelkona, että tuttavani poika joutuu jatkossa open "mustalle listalle". Surullista, että opettajakunnassa on edelleen moisia opettajia, minä sain heistä tarpeekseni käydessäni koulua kauan sitten ; D
Aika hankalalle vanhemmalle kuulostat. Mikä siinä wilmassa on sulle ongelma tarkalleen ottaen, verrattuna reissuvihkoon? Kirjoitit että kaikki jää sinne muistiin. No kumitatko sä reissuvihkosta jutut pois vai revitkö sivut? En ymmärrä ongelmaasi.
Mä tykkään wilmasta kun multa hukkuu kaikki lippulaput ja reissuvihot, inhoan kaikkea paperisälää. Niin onnellinen sähköisistä resepteistäkin ja muista vastaavista. Ne on nykyaikaa.
Mikäs tää juttu nyt on kun silloin 80-luvulla ei ollut mitään reissuvihkoja eikä wilmoja ja ihan hyvin pärjättiin. Itse kun en nykykäytännöistä tiedä niin koko ajanko sieltä koulusta tulee jotain taukoamatonta palautetta? :0