Työkkärin CV-netin unohtaminen toi karenssia
Hain työnhakijaksi työkkärissä. Virkailijan esityksestä lupasin tehdä verkkoon CV-netin, jolla kerrotaan itsestä työnantajille.
No sitten minä onneton unohdin tehdä sen. Sain selvityspyynnön, jossa kerroin rehellisesti unohtaneeni asian. Työkkäristä ei kuulunut sen jälkeen viikkokausiin mitään. Kun menin käymään, kuulin saaneeni karenssia, koska en ollut tehnyt CV-nettiä. Karenssista ei oltu ilmoitettu minulle mitään. Eikä myöskään aikaisemmin siitä, että CV-netin laiminlyöminen tuo karenssia.
Aika raju rangaistus minusta, koska olin kuitenkin ilmoittautunut työnhakijaksi henkilökohtaisella käynnillä. Olisiko minun pitänyt tietää karenssivaarasta, onko se yleisesti tiedossa. Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (60)
Kerroin että haen töitä ja piti kuitata kuinka käy. Nuori työntekijä laittoi karenssia kun en ilmoittanut koska en saanut työnantajalta tietoa että pääsenkö hommaan ( en päässyt). Aikataulua asialle ei ollut. Vanhempi työntekijä perui karenssin kun tapana ei tämmöisissä ollut antaa kun näytin että olin hakenut hommaa.
Tarkoittiko että pitäisi työtiedot muuten toimittaa työkkärin tietoon.
Se työkkärin infi on nykyään netissä ja jos sitä ei ajoissa tee saa karenssin. Tuo sinun tapauksesi vaikuttaa siltä, että cv:n teko on kirjattu työnhakusuunnitelmaan ja näin ollen et ole sitä noudattanut. Kyllä nuo kuopat pitäisi ihmisille unnolla kertoa.. Kokemukseni mukaan kannattaa tosi tarkkaan seurata omia tietoja työttömyyskassa sivuilta. Virkailujat voivat mokailla ja sinä olet se joka seuraukset kestää. En ihan kunnolla muista yksityiskohtia, mutta kerran huomasin, että päivärahani oli evätty jostain xpäivästä alkaen.. Siltä istumalta soitin työkkäriin ja kyllä sain selitellä..täti oli heti todella töykeä. "sinä et ole käynyt sovitussa tapaamisessa" pälä pälä ja kälä .Todella inhottava ja syyttävä asenne. Aikani väänsimme peistä ja sain hänet kuuntelemaan ja ymmärtämään, että MINÄ olen pitänyt sopimuksesta kiinni, mutta virkailija jonka olin tavannut oli kirjannut käyntini syyn vääri. Sitten akka olikin jo hiljaa... Jollen itse olisi huomannut päivämäärien menevän ristiin, olisi päiväraha katkennut. Ja valitusprosessi olisi vienyt tolkuttomasti aikaa.. Olisimme olleet taloudellisesti tosi isossa pulassa. Eli tarkistakaa kokoajan että tietonne ovat oikeellisia, kaikki tarvittavat lausunnot on kirjattuna järjestelmässä: Kukaan ei tee sitä teidän puolestanne!
Kävin sovitusti työkkärissä, mutta käyntiäni ei kirjattu tietoihini. Sain ilmoituksen, että en ole käynyt työkkärissä ilmoittautumassa ja työnhakuni katkeaa... Soitin heti työkkäriin ja virkailija vaati minua tulemaan paikalle työkkäriin näyttämään ajanvarauskorttiani, jolle oli laitettu virkailijan toimesta aikaisemmin uusi aika. Aikamme väiteltyämme muistin virkailijan laatineen uuden työnhakusuunnitelman, jonka avulla pystyin todistamaan olleeni sovitusti työkkärissä ja vaadin virkailijaa korjaamaan tiedot oikein ja laittamaan liitolle uuden lausunnon, jotta ansiosidonnainen päiväraha ei katkea. Työkkärin virkailijden kanta on selvästi, että työnhakija valehtelee eikä työkkäri voi itse tehdä ollenkaan virheitä... Virkailijat yrittävät saada jokaisen työnhakusuunnitelmaan melkein automaattisesti cv- netin laatimisen.
niin se näkyy automaattisesti tiedoissa. JOku selityksessäsi mättää ja pahasti.
Sain kotiin postitse jonkun automaattisen kirjeen, että en ole käynyt ilmoittautumassa työkkärissä sovitusti... Mistä vitusta minä tiedän miksi sain kyseisen kirjeen... Virkailija ei edes itse osannut tutkia työkkärin tietoja vaan jouduin itse keksimään tärppejä virkailijalle. Uusittu työnhakusuunnitelma pelasti minut kuitenkin pulasta enkä joutunut menemään ajanvarauskorin kanssa työkkäriin todistamaan käyneeni työkkärissä sovitusti. Mikä sinulla mättää ???
että suunnitelma päivitetään, muttei muisteta yhteydenottosivulle käydä laittamassa merkintää käynnistä. Niinhän ei toki pitäisi käydä, mutta toisin kuin uskotaan, työkkärin tädit ja sedätkin on ihan ihmisiä vaan ;-)
Säästösyistä ei lausuntoja lähetetä hakijoille automaattisesti (paitsi tuo työnhaun katkeaminen), eli karenssista saa tiedon itse tarkistamalla tai odottamalla maksajan (kela tai kassa) päätöstä.
Kerroin että haen töitä ja piti kuitata kuinka käy. Nuori työntekijä laittoi karenssia kun en ilmoittanut koska en saanut työnantajalta tietoa että pääsenkö hommaan ( en päässyt). Aikataulua asialle ei ollut. Vanhempi työntekijä perui karenssin kun tapana ei tämmöisissä ollut antaa kun näytin että olin hakenut hommaa.
Sain työkkäristä muutaman työpaikkailmoituksen joihinn piti hakea. Haku tulos piti ilmoittaa työkkäriin. Mitään päivämäärää ilmoittamiselle ei ollut.
Pian tuli lappu jossa ilmoitettiin päivärahan katkisemisesta koska en ollut ilmoittanut työnhakuni tuloksia.
Olin juuri saanut 2 paikkaa kielteisen päätöksen ja 3. en ollut edes saanut vielä vastausta.
kaiken lisäksi tuosta ilmoituksesta parin päivän päästä mulla olisi muutenkin ollut soittoaika työkkäriin.
Olin ajatellut tällöin ilmoittaa työnhaun tulokset.
Laadin kiukkuisena kirjallisen vastineen ja kas päiväraha ei katkennutkaan.
Työkkärissä ei oikea käsi tiedä mitä vasen puuhaa. Tieto virkailijalta toiselle ei todellakaan kulje.
Tässä eräänä päivänä mulla oli taas soittoaika eli työnhaun uusimeinen ja virkailija vastaili että tässä välissä minun työvoimavirkailijani on vaihtunut. Kas kun ei mulle siitä ollut kerrottu.
Olisi kiva ollut tietää oikea numero ja henkilö kelle soittaa.
Olen osa-aika töissä ja noiden työnhakujen uudistamis soitot on yhtä ihmisen kyykytystä.
Mitä hyötyä niistäkin on. Kerrataan vain et joo olen edelleen töissä osa-aikaisena. Ja sovitaan seuraava soittoaika.
kerran unohdin koko soittoajan. ja jo katkes päiväraha ja lähti liittoon lausonto etten ole työkkärissä työnhakijana. se muuten lähti samana päivänä kuin olisi ollut soittoaika.
Liitto pätkäisi päivärahan.
Sinänsä kävi hyvin et päivärahalaskuri alkoi viikon omavastuua ajan jälkeen alusta.
Virhe oli minun,mut pointti on se et työnhakija ei saa anteeksi yhtään virhettä,muttta työkkärin virheiden oikaisemisesta joutuu taistelemaan.
Siinä, että yksi virkailija tekee selvityspyynnön, kun joku ei osoita hakeneensa sovitusti jotain paikkaa ja toinen kumoaa sen nähdessään, että paikkaa onkin haettu, ei ole kyse erilaisista toimintamalleista vaan juurikin siitä, että se haku tuli jälkimmäisen kohdalla selvitetyksi.
Se työkkärin infi on nykyään netissä ja jos sitä ei ajoissa tee saa karenssin. Tuo sinun tapauksesi vaikuttaa siltä, että cv:n teko on kirjattu työnhakusuunnitelmaan ja näin ollen et ole sitä noudattanut. Kyllä nuo kuopat pitäisi ihmisille unnolla kertoa.. Kokemukseni mukaan kannattaa tosi tarkkaan seurata omia tietoja työttömyyskassa sivuilta. Virkailujat voivat mokailla ja sinä olet se joka seuraukset kestää. En ihan kunnolla muista yksityiskohtia, mutta kerran huomasin, että päivärahani oli evätty jostain xpäivästä alkaen.. Siltä istumalta soitin työkkäriin ja kyllä sain selitellä..täti oli heti todella töykeä. "sinä et ole käynyt sovitussa tapaamisessa" pälä pälä ja kälä .Todella inhottava ja syyttävä asenne. Aikani väänsimme peistä ja sain hänet kuuntelemaan ja ymmärtämään, että MINÄ olen pitänyt sopimuksesta kiinni, mutta virkailija jonka olin tavannut oli kirjannut käyntini syyn vääri. Sitten akka olikin jo hiljaa... Jollen itse olisi huomannut päivämäärien menevän ristiin, olisi päiväraha katkennut. Ja valitusprosessi olisi vienyt tolkuttomasti aikaa.. Olisimme olleet taloudellisesti tosi isossa pulassa. Eli tarkistakaa kokoajan että tietonne ovat oikeellisia, kaikki tarvittavat lausunnot on kirjattuna järjestelmässä: Kukaan ei tee sitä teidän puolestanne!
Kävin sovitusti työkkärissä, mutta käyntiäni ei kirjattu tietoihini. Sain ilmoituksen, että en ole käynyt työkkärissä ilmoittautumassa ja työnhakuni katkeaa... Soitin heti työkkäriin ja virkailija vaati minua tulemaan paikalle työkkäriin näyttämään ajanvarauskorttiani, jolle oli laitettu virkailijan toimesta aikaisemmin uusi aika. Aikamme väiteltyämme muistin virkailijan laatineen uuden työnhakusuunnitelman, jonka avulla pystyin todistamaan olleeni sovitusti työkkärissä ja vaadin virkailijaa korjaamaan tiedot oikein ja laittamaan liitolle uuden lausunnon, jotta ansiosidonnainen päiväraha ei katkea. Työkkärin virkailijden kanta on selvästi, että työnhakija valehtelee eikä työkkäri voi itse tehdä ollenkaan virheitä... Virkailijat yrittävät saada jokaisen työnhakusuunnitelmaan melkein automaattisesti cv- netin laatimisen.
niin se näkyy automaattisesti tiedoissa. JOku selityksessäsi mättää ja pahasti.
Sain kotiin postitse jonkun automaattisen kirjeen, että en ole käynyt ilmoittautumassa työkkärissä sovitusti... Mistä vitusta minä tiedän miksi sain kyseisen kirjeen... Virkailija ei edes itse osannut tutkia työkkärin tietoja vaan jouduin itse keksimään tärppejä virkailijalle. Uusittu työnhakusuunnitelma pelasti minut kuitenkin pulasta enkä joutunut menemään ajanvarauskorin kanssa työkkäriin todistamaan käyneeni työkkärissä sovitusti. Mikä sinulla mättää ???
että kun sinne lisää uuden työnhakusuunnitelman, päivittyy automaattisesti myös tieto siitä, että olet ollut paikalla/allekirjoittanut suunnitelman. Ja siihen ihan tietojesi etuvisulle tulee seuraavan sovitun käynnin päivämäärä tai vähintään tieto siitä, mihin mennessä otat seuraavan kerran yhteyttä.
Siksi en usko sinua. Jos on olemassa uusittu työnhakusuunnitelma, on myös tieto käynnistä. So simple.
että suunnitelma päivitetään, muttei muisteta yhteydenottosivulle käydä laittamassa merkintää käynnistä. Niinhän ei toki pitäisi käydä, mutta toisin kuin uskotaan, työkkärin tädit ja sedätkin on ihan ihmisiä vaan ;-) Säästösyistä ei lausuntoja lähetetä hakijoille automaattisesti (paitsi tuo työnhaun katkeaminen), eli karenssista saa tiedon itse tarkistamalla tai odottamalla maksajan (kela tai kassa) päätöstä.
Se kun annetaan automaattisesti joka käynnillä.
Se voi oikein hyvin unohtua. Työnhakusuunnitelmaan jää tämän esimerkin tapauksessa allekirjoituspäivä, jonka perusteella voidaan todeta, että ilmeisesti on käynytkin, mutta yhteydenottosivulle (sinne, minne kirjataan käynnin pääkohdat ja seur. uusimispäivä) ei jää automaattisesti mitään jälkeä.
Silloin se oli vapaaehtoinen lisäpalvelu.
Olisi suuri uutinen, jos joku sen kautta saisi töitä! Itse asiassa sekin olisi suuri uutinen, jos joku saisi työtä työkkärin kautta. Koskaan en ole kuullut kenellekään niin tapahtuneen irl.
Olkaahan varovaisia sen työkkärin cv-netin kanssa! Minulle tuli sitä kautta työtarjous, seksityöhön.. Surullista, että palvelua voi kuka tahansa käyttää mihin tahansa tarkoituksiin.
Työkkärin vastaus oli, että kyllä sieltä aina naisille näitä tälläisiä tule.. jep jep.
Ja olivat toimittajille sanoneet, ettei cv:n teko ole pakollista, eikä sen tekemättä jättämisestä karenssia tule. Niinpä niin!
Otahan aloittaja tarkoin selvää, mene sinne työkkäriin kysymään mistä nyt oikein on kyse ja miksi karenssin sait!
Sain työkkäristä muutaman työpaikkailmoituksen joihinn piti hakea. Haku tulos piti ilmoittaa työkkäriin. Mitään päivämäärää ilmoittamiselle ei ollut.
Kannattaisiko ne saamansa ilmoitukset edes lukea läpi? Niissä nimittäin lukee heti ensimmäiseksi että "hae tätä paikkaa mahdollisimman pian ja ilmoita välittömästi työkkäriin hakemisesta jne ja diipa daapa ja jos epäselvää soita työkkäriin" tms.
Lisäksi omat työkkärikäynti ym tietonsa näkee pankkitunnuksilla mollin sivuilta.. Että jos epäilyttää mitä siel lukee niin voi itse katsoa.
Työkkräin sivuilla lukee:
Työtarjous
Kun työ- ja elinkeinotoimisto lähettää työtarjouksen, virkailija on katsonut, että työ sopii hakijalle. Hakija on työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä velvollinen ottamaan välittömästi tai hakuajallisissa paikoissa hakuajan kuluessa yhteyttä työnantajaan ja hakemaan paikkaa.
Jos paikka ei vastaa hakijan ammattitaitoa tai työkykyä, hänen pitää ilmoittaa siitä heti työ- ja elinkeinotoimistoon. Myös yhteydenotosta työnantajaan on ilmoitettava TE-toimistoon. Jos työnhakija ei ota yhteyttä työnantajaan tai viivyttelee yhteydenottoa, hän voi menettää oikeutensa työttömyysetuuteen joko määräajaksi tai toistaiseksi.
Työnhakijan on myös työhaastattelussa pyrittävä toimimaan niin, että työsopimus syntyy.
Kun työnhakija on ottanut yhteyttä työnantajaan, hänen on ilmoitettava TE-toimistoon yhteydenoton tulos. Tämän ilmoittamisen laiminlyönti voi aiheuttaa pääsääntöisesti sen, että työttömyysetuuden saaminen viivästyy.
Eihän se ole selkeää kieltä jos sitä ei ymmärrä tavallinen.
Lue tuo:
Hakija on työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä velvollinen ottamaan välittömästi tai hakuajallisissa paikoissa hakuajan kuluessa yhteyttä työnantajaan ja hakemaan paikkaa.
Tein sen.
Kun työnhakija on ottanut yhteyttä työnantajaan, hänen on ilmoitettava TE-toimistoon yhteydenoton tulos.
Jep, odottelin työnantajan tuloksia kun karenssilappu tuli.
Työnantajat eivät nykyään vaivaudu edes vastaamaan "kiitos, mutta ei kiitos"...
Työkkärille riittää tieto siitä, että olet ottanut yhteyttä. Oma sanasi riittää, ellei sitten ole jonkinlaista aihetta epäillä sanaasi ;-)
Hiukan epäselvä lappu kun voisi olla selkeä; kun olet hakenut ilmoita samana päivänä työkkäriin.
Vai kuka noita saa yhtenään? Minulla oli ainut 500 päivän aikana.
mutta sehän olisi suorastaan tylsää ;-)
Se voi oikein hyvin unohtua. Työnhakusuunnitelmaan jää tämän esimerkin tapauksessa allekirjoituspäivä, jonka perusteella voidaan todeta, että ilmeisesti on käynytkin, mutta yhteydenottosivulle (sinne, minne kirjataan käynnin pääkohdat ja seur. uusimispäivä) ei jää automaattisesti mitään jälkeä.
Se kone ei päästä noin vain eteenpäin, jos teet asiakkaan tietoihin merkintöjä etkä anna uusimispäivää.
joka on tehty ja allekirjoitettu edellisellä käynnillä. Siinä sovitut asiat ovat sitovia, ja jos niitä ei tee, niin joutuu ainakin selvittämään miksei ole tehnyt. Eli kannattaa miettiä mitä lupaa. CV-netti ei ole pakollinen, ei koulutukseen haku tai ammatinvalinnanohjaus tms., mutta jos on työllistymissuunnitelmassa luvannut jonkun niistä tehdä seuraavaan käyntiin mennessä, niin sitten niistä tulee pakollisia. Niin kuin muutkin allekirjoitetut sopimukset ovat sitovia. Ei siis kannata heittää sitä paperia lähimpään roskikseen.