Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin CV-netin unohtaminen toi karenssia

Vierailija
11.09.2011 |

Hain työnhakijaksi työkkärissä. Virkailijan esityksestä lupasin tehdä verkkoon CV-netin, jolla kerrotaan itsestä työnantajille.

No sitten minä onneton unohdin tehdä sen. Sain selvityspyynnön, jossa kerroin rehellisesti unohtaneeni asian. Työkkäristä ei kuulunut sen jälkeen viikkokausiin mitään. Kun menin käymään, kuulin saaneeni karenssia, koska en ollut tehnyt CV-nettiä. Karenssista ei oltu ilmoitettu minulle mitään. Eikä myöskään aikaisemmin siitä, että CV-netin laiminlyöminen tuo karenssia.

Aika raju rangaistus minusta, koska olin kuitenkin ilmoittautunut työnhakijaksi henkilökohtaisella käynnillä. Olisiko minun pitänyt tietää karenssivaarasta, onko se yleisesti tiedossa. Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV-netti on vapaaehtoinen ja se info pitää kuitata!

Vierailija
42/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi suuri uutinen, jos joku sen kautta saisi töitä! Itse asiassa sekin olisi suuri uutinen, jos joku saisi työtä työkkärin kautta. Koskaan en ole kuullut kenellekään niin tapahtuneen irl.

Minäpä kerron sellaisen tapauksen. Vuosi oli 1987, kun tarvittiin pikaisesti yhteen työhön tekijää, ja mulla oli edellinen juuri loppumassa. Ilmeisesti olin kauniisti ilmaistuna "aktiivinen" (lue=hankala) asiakas ja vilpittömästi halusivat päästä minusta eroon.

En ole koskaan kuullut, että yksikään työnhakija olisi netti-cv:n kautta saanut töitä. En ole myöskään kuullut, että yksikään työnantaja olisi milloinkaan etsinyt sieltä työntekijää.

Eli totuus on se, että se on täysuin hyödytön.

Tarua on kuitenkin se, että karenssi tulee ihan noin vaan tietämättä. Siitä kun pitää tulla päätös henk.koht. ja jos karenssi on todellisuutta, sinä teet valituksen sillä perusteella, että siitä ei ole ilmoitettu sinulle.

Aikaisintaan karenssi voisi alkaa sen toisen käynnin jälkeen, jos sinulle silloin on selväsanaisesti ilmoitettu, että nettcv:n puuttumisesta tulee sanktio.

Minäkin olen aika ansioitunut työnhakija, mutta ei minua ole koskaan kehotettu cv:ta nettiin tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kerrottiin, että joku on ääneen sanonut (siis työkkärin puolelta pohtinut ääneen) että pitäisikö tuo CV nettiin CV:n laittaminen tehdä pakolliseksi. Sitä se ei kuitenkaan kuulemma ainakaan vielä ole.

Juuri INFO:n käyneenä ei ymmärtääkseni CV:n laittaminen ole mitenkään pakollista eikä siitä tule mitään seuraamuksia karenssista puhumattakaan.

Kuulosta oudolta tuo ap:n tapaus. Virkailija kettuilee tai on itse ymmärtänyt työnantajansa ohjeet väärin.

Sellainen mahdolisuus toki on, etä jos työnhakusuunnitelmaasi on kirjattu CV:n laittaminen MOL:in nettiin, niin sitä tulee "noudattaa" ja sen noudattamatta jättäminen saattaa aiheuttaa karenssin.

Tätä kautta olet siis kaiketi samassa karenssin. Hieman kieroa sanoisin, sillä arvaan että tuo asia on jäänyt epäselväksi. Ainakin oma työnhakusuunnitelmani yhdessä virkailijan kanssa tehtynä on niin yhtä tyhjän kanssa ja mitään sanomaton ja mahdotonta kenenkään seurata tai tarkistaa (siis sen mukaisten toimenpiteiden toteutuminen), että tuo CV:n kirjaaminen siihen ja tarkistaminen on oikeastaan kettuilua asiakasta kohtaan.

Hieman kieroa mielestäni siis, jos ei erityisen selvästi ole kerrottu, että CV on ehto korvaukselle. Se että se kerrotaan "toisaalla" yhteydessä jossa mainitaan työnhakusuunnitelman noudattamisen olevan tärkeää on hieman hämäävä.

Vierailija
44/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalta ei vaadita kirjautumista, vaan oman nimen löytää sieltä googlella?

Täydellinen nöyryytys siis ihmiselle, kuka tahansa pystyy helposti ruotimaan koko elämän virheet läpi ja naureskelemaan työttömälle, ihan kuin muutenkin ei olisi tarpeeksi vaikeaa.

Ja miksi ihmeessä tuollaista systeemiä on edes olemassa, kun ei kukaan työnantaja sieltä etsi, hakemuksia kun sataa kaikkialle jatkuvalla syötöllä. Ja sitten esim. hoitoalan sijaisrekisterit ym. ovat erikseen, joten sieltäkään tuskin kukaan tulee työkkärin sivuille etsimään työntekijää.

Vierailija
45/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työkkärin infi on nykyään netissä ja jos sitä ei ajoissa tee saa karenssin.

Tuo sinun tapauksesi vaikuttaa siltä, että cv:n teko on kirjattu työnhakusuunnitelmaan ja näin ollen et ole sitä noudattanut.

Kyllä nuo kuopat pitäisi ihmisille unnolla kertoa..

Kokemukseni mukaan kannattaa tosi tarkkaan seurata omia tietoja työttömyyskassa sivuilta.

Virkailujat voivat mokailla ja sinä olet se joka seuraukset kestää.

En ihan kunnolla muista yksityiskohtia, mutta kerran huomasin, että päivärahani oli evätty jostain xpäivästä alkaen..

Siltä istumalta soitin työkkäriin ja kyllä sain selitellä..täti oli heti todella töykeä. "sinä et ole käynyt sovitussa tapaamisessa" pälä pälä ja kälä .Todella inhottava ja syyttävä asenne.

Aikani väänsimme peistä ja sain hänet kuuntelemaan ja ymmärtämään, että MINÄ olen pitänyt sopimuksesta kiinni, mutta virkailija jonka olin tavannut oli kirjannut käyntini syyn vääri. Sitten akka olikin jo hiljaa...

Jollen itse olisi huomannut päivämäärien menevän ristiin, olisi päiväraha katkennut. Ja valitusprosessi olisi vienyt tolkuttomasti aikaa..

Olisimme olleet taloudellisesti tosi isossa pulassa.

Eli tarkistakaa kokoajan että tietonne ovat oikeellisia, kaikki tarvittavat lausunnot on kirjattuna järjestelmässä: Kukaan ei tee sitä teidän puolestanne!

Vierailija
46/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kautta töitä löydä, tai mulle oli jätetty puhelinmyyntifirmasta pyyntö laittaa hakemus. No en laittanut, arvaatte varmaan miksi. En itsekään osta koskaan yhtään mitään puhelimessa, varsinkin kun ei työttömällä ole sellaiseen rahoja. Tästä ei seurannut mitään ongelmia, karenssia tms.

CV-nettiin lienee pakko laittaa karenssin uhalla CV, jos sen hyväksyy työnhakusuunnitelmaan. Mutta ei sinne nimeä tarvitse laittaa julkisuuteen. Mulle virkailija valitti, kun en ollut uusinut CV-nettiä kahden kuukauden voimassaoloajan jälkeen, uusin sitten. Mutta ei ollut sen kummempi ongelma sekään, olin sen laittanut silloin kuin asiasta oli sovittu.

Vierailija
47/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... tuo asia kerrotaan työkkärin infossa Vierailija - 11.09.11 05:58 (ID 13386560) eli jos olet sen suorittanut (kuitannut), niin olet tietoinen asiasta ja silloin karenssi on OK. Jos info suorittamatta, niin voit yrittää kiemurrella asiasta jotenkin eroon. CV-netti ja se info sydemä on kaksi eriasiaa.

joten jos sen on kuitannut, niin asian pitäisi olla tiedossa. Ei kannata syyttää ketään muuta kuin itseään.

Vierailija
48/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi suuri uutinen, jos joku sen kautta saisi töitä! Itse asiassa sekin olisi suuri uutinen, jos joku saisi työtä työkkärin kautta. Koskaan en ole kuullut kenellekään niin tapahtuneen irl.

Minäpä kerron sellaisen tapauksen. Vuosi oli 1987, kun tarvittiin pikaisesti yhteen työhön tekijää, ja mulla oli edellinen juuri loppumassa. Ilmeisesti olin kauniisti ilmaistuna "aktiivinen" (lue=hankala) asiakas ja vilpittömästi halusivat päästä minusta eroon. En ole koskaan kuullut, että yksikään työnhakija olisi netti-cv:n kautta saanut töitä. En ole myöskään kuullut, että yksikään työnantaja olisi milloinkaan etsinyt sieltä työntekijää. Eli totuus on se, että se on täysuin hyödytön. Tarua on kuitenkin se, että karenssi tulee ihan noin vaan tietämättä. Siitä kun pitää tulla päätös henk.koht. ja jos karenssi on todellisuutta, sinä teet valituksen sillä perusteella, että siitä ei ole ilmoitettu sinulle. Aikaisintaan karenssi voisi alkaa sen toisen käynnin jälkeen, jos sinulle silloin on selväsanaisesti ilmoitettu, että nettcv:n puuttumisesta tulee sanktio. Minäkin olen aika ansioitunut työnhakija, mutta ei minua ole koskaan kehotettu cv:ta nettiin tekemään.

CV-netin kautta välittyy muutama sata työpaikkaa viikottain. Ja nimenomaan paikkoja, jotka eivät ole mol.fi -sivuilla auki

Vierailija
49/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työkkärin infi on nykyään netissä ja jos sitä ei ajoissa tee saa karenssin. Tuo sinun tapauksesi vaikuttaa siltä, että cv:n teko on kirjattu työnhakusuunnitelmaan ja näin ollen et ole sitä noudattanut. Kyllä nuo kuopat pitäisi ihmisille unnolla kertoa.. Kokemukseni mukaan kannattaa tosi tarkkaan seurata omia tietoja työttömyyskassa sivuilta. Virkailujat voivat mokailla ja sinä olet se joka seuraukset kestää. En ihan kunnolla muista yksityiskohtia, mutta kerran huomasin, että päivärahani oli evätty jostain xpäivästä alkaen.. Siltä istumalta soitin työkkäriin ja kyllä sain selitellä..täti oli heti todella töykeä. "sinä et ole käynyt sovitussa tapaamisessa" pälä pälä ja kälä .Todella inhottava ja syyttävä asenne. Aikani väänsimme peistä ja sain hänet kuuntelemaan ja ymmärtämään, että MINÄ olen pitänyt sopimuksesta kiinni, mutta virkailija jonka olin tavannut oli kirjannut käyntini syyn vääri. Sitten akka olikin jo hiljaa... Jollen itse olisi huomannut päivämäärien menevän ristiin, olisi päiväraha katkennut. Ja valitusprosessi olisi vienyt tolkuttomasti aikaa.. Olisimme olleet taloudellisesti tosi isossa pulassa. Eli tarkistakaa kokoajan että tietonne ovat oikeellisia, kaikki tarvittavat lausunnot on kirjattuna järjestelmässä: Kukaan ei tee sitä teidän puolestanne!

Kävin sovitusti työkkärissä, mutta käyntiäni ei kirjattu tietoihini. Sain ilmoituksen, että en ole käynyt työkkärissä ilmoittautumassa ja työnhakuni katkeaa... Soitin heti työkkäriin ja virkailija vaati minua tulemaan paikalle työkkäriin näyttämään ajanvarauskorttiani, jolle oli laitettu virkailijan toimesta aikaisemmin uusi aika. Aikamme väiteltyämme muistin virkailijan laatineen uuden työnhakusuunnitelman, jonka avulla pystyin todistamaan olleeni sovitusti työkkärissä ja vaadin virkailijaa korjaamaan tiedot oikein ja laittamaan liitolle uuden lausunnon, jotta ansiosidonnainen päiväraha ei katkea. Työkkärin virkailijden kanta on selvästi, että työnhakija valehtelee eikä työkkäri voi itse tehdä ollenkaan virheitä...

Virkailijat yrittävät saada jokaisen työnhakusuunnitelmaan melkein automaattisesti cv- netin laatimisen.

Vierailija
50/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haku oli niin surkea, ettei sieltä oikeasti löytänyt mitään.

Ja karenssista ei nykyisin työntekijälle tule ilmoitusta, nimim. vuosi sitten karenssin saanut

Vierailija
51/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa tietojaan nettiin? en ylipäänsäkään haluaisi niin paljon omia tietojani turvattomaan työkkärin nettiin, sieltä kuka tahansa voi ne imuroida omiin tarkoituksiinsa.

ainakin ennen oli vapaaehtoista tuo cv.

Vierailija
52/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tunnistaisi omasta cv:stäni ainakin helposti, ellen jättäisi tärkeimpiä meriittejäni sieltä pois.

Olen joskus googlannut jotain ja päätynyt ihmisten cv-tietoihin, niissä on joskus ollut ihan täydet henkilötiedot. Ihmettelin silloin, miten KUKAAN laittaa nettiin omia tietojaan, mutta ehkä on pakotettu/painostettu sitten TE-toimiston taholta...

Vierailija
53/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät ole sitä muutenkaan tehneet. Itseltäni se vaadittiin mutta kaveriltani sitä ei ole koskaan vaadittu tekemään. Ei todellakaan reilua että olet karenssin saanut.

Mutta sitten olen täysin erimieltä tuosta että se on yhtä tyhjän kanssa. Minä olen itse ainakin saanut sitä kautta monta työtarjousta. Eli ei mielestäni turha asia olleskaan.

Ja käsittääkseni joku CV-netti on yhtä tyhjän kanssa eikä auta työllistymisessä pätkääkään. Työtä etsitään ihan muilla tavoilla. Eikä karenssia pitäisi voida antaa tuolla tavalla yllättäen.

Vierailija
54/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin työkkärissä asiaa kysyttäessä, että cv-netti oli pari kuukautta voimassa ja ei yhteydenottoja, joten en sen jälkeen uusinut ilmoitusta. Asia oli o.k. työkkärin puolelta vaikka mitään ilmoitusta en ole alunperin edes tehnytkään.

Vierailija
55/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin työkkärissä asiaa kysyttäessä, että cv-netti oli pari kuukautta voimassa ja ei yhteydenottoja, joten en sen jälkeen uusinut ilmoitusta. Asia oli o.k. työkkärin puolelta vaikka mitään ilmoitusta en ole alunperin edes tehnytkään.

eli työkkärin systeemissä.

Vierailija
56/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työkkärin infi on nykyään netissä ja jos sitä ei ajoissa tee saa karenssin. Tuo sinun tapauksesi vaikuttaa siltä, että cv:n teko on kirjattu työnhakusuunnitelmaan ja näin ollen et ole sitä noudattanut. Kyllä nuo kuopat pitäisi ihmisille unnolla kertoa.. Kokemukseni mukaan kannattaa tosi tarkkaan seurata omia tietoja työttömyyskassa sivuilta. Virkailujat voivat mokailla ja sinä olet se joka seuraukset kestää. En ihan kunnolla muista yksityiskohtia, mutta kerran huomasin, että päivärahani oli evätty jostain xpäivästä alkaen.. Siltä istumalta soitin työkkäriin ja kyllä sain selitellä..täti oli heti todella töykeä. "sinä et ole käynyt sovitussa tapaamisessa" pälä pälä ja kälä .Todella inhottava ja syyttävä asenne. Aikani väänsimme peistä ja sain hänet kuuntelemaan ja ymmärtämään, että MINÄ olen pitänyt sopimuksesta kiinni, mutta virkailija jonka olin tavannut oli kirjannut käyntini syyn vääri. Sitten akka olikin jo hiljaa... Jollen itse olisi huomannut päivämäärien menevän ristiin, olisi päiväraha katkennut. Ja valitusprosessi olisi vienyt tolkuttomasti aikaa.. Olisimme olleet taloudellisesti tosi isossa pulassa. Eli tarkistakaa kokoajan että tietonne ovat oikeellisia, kaikki tarvittavat lausunnot on kirjattuna järjestelmässä: Kukaan ei tee sitä teidän puolestanne!

Kävin sovitusti työkkärissä, mutta käyntiäni ei kirjattu tietoihini. Sain ilmoituksen, että en ole käynyt työkkärissä ilmoittautumassa ja työnhakuni katkeaa... Soitin heti työkkäriin ja virkailija vaati minua tulemaan paikalle työkkäriin näyttämään ajanvarauskorttiani, jolle oli laitettu virkailijan toimesta aikaisemmin uusi aika. Aikamme väiteltyämme muistin virkailijan laatineen uuden työnhakusuunnitelman, jonka avulla pystyin todistamaan olleeni sovitusti työkkärissä ja vaadin virkailijaa korjaamaan tiedot oikein ja laittamaan liitolle uuden lausunnon, jotta ansiosidonnainen päiväraha ei katkea. Työkkärin virkailijden kanta on selvästi, että työnhakija valehtelee eikä työkkäri voi itse tehdä ollenkaan virheitä... Virkailijat yrittävät saada jokaisen työnhakusuunnitelmaan melkein automaattisesti cv- netin laatimisen.

niin se näkyy automaattisesti tiedoissa. JOku selityksessäsi mättää ja pahasti.

Vierailija
57/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa. Tarkoittaako karenssi sitä ettet saa tukea ja kuinka pitkäksi ajaksi jouduit tuosta karenssiin?

Vierailija
58/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalta ei vaadita kirjautumista, vaan oman nimen löytää sieltä googlella?

Täydellinen nöyryytys siis ihmiselle, kuka tahansa pystyy helposti ruotimaan koko elämän virheet läpi ja naureskelemaan työttömälle, ihan kuin muutenkin ei olisi tarpeeksi vaikeaa.

Ei google tunnu sitä löytävän. Omaa nimeä ei ole pakko laittaa: sen voi tehdä täysin anonyyminä. No tutut nyt varmaan tunnistaa cv:n perusteella, mutta kyllä ne tutut mun työttömyyteni muutenkin tietää.

En ole ihan täysin kielteinen. Ja voin sanoa, että seuraavana päivänä, kun olin cv:ni sinne laittanut, sain puhelun ja tarjottiin töitä. Tosin yli 300km:n päästä ja olen perheellinen, joten en voinut harkita, mutta kuitenkin.

Tuo kysymys laittomuudesta on kyllä hyvä. Voi olla, ettei tuollaiseen saisi pakottaa.

Vierailija
59/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ceeveitä siis, niin siellä on tosi alkeellisiakin sepustuksia tyyliin: Ammattimies hakee töitä. Ei sinne sen kummempia tarvitse laittaa. eikä nimeä sinne tarvitse laittaa.

Vierailija
60/60 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalta ei vaadita kirjautumista, vaan oman nimen löytää sieltä googlella? Täydellinen nöyryytys siis ihmiselle, kuka tahansa pystyy helposti ruotimaan koko elämän virheet läpi ja naureskelemaan työttömälle, ihan kuin muutenkin ei olisi tarpeeksi vaikeaa.

Ei google tunnu sitä löytävän. Omaa nimeä ei ole pakko laittaa: sen voi tehdä täysin anonyyminä. No tutut nyt varmaan tunnistaa cv:n perusteella, mutta kyllä ne tutut mun työttömyyteni muutenkin tietää. En ole ihan täysin kielteinen. Ja voin sanoa, että seuraavana päivänä, kun olin cv:ni sinne laittanut, sain puhelun ja tarjottiin töitä. Tosin yli 300km:n päästä ja olen perheellinen, joten en voinut harkita, mutta kuitenkin. Tuo kysymys laittomuudesta on kyllä hyvä. Voi olla, ettei tuollaiseen saisi pakottaa.

mutta toisaalta silloin ei ole oikeutettu mihinkään TE-toimiston kautta työttömille tuleviin tukiinkaan. Kenenkään ei ole pakko olla työkkärin asiakkaana, mutta jos on,niin hyväksyy säädökset ja tekee sen CV:n.