Ilmiannoin erään 17-vuotiaan lähihoitajaopiskelijatytön koululle pilven polttelusta
Mitä mieltä olette?
Hän joutui tekemään huumetestin, joka oli tietysti positiivinen. Sen jälkeen hänestä ilmoitettiin sosiaalitoimeen ja joutui kertomaan vanhemmilleen asiasta (oli ilmeisesti kuitenkin jonkin verran valehdellut vanhemmilleen, eikä kertonut koko totuutta). Nyt hän varmaan joutuu seurantaan. Toivottavasti viisastuu, eikä enää käytä huumeita, ettei joudu vielä koulusta erotetuksi. Omasta mielestäni tein oikein, sillä en todellakaan haluaisi, että esimerkiksi huumeissa oleva ensihoitaja pelastaisi minun lastani. Pitäkää äidit parempaa huolta nuoristanne älkäkää kulkeko silmät ummessa! Ai niin, en tunne tätä tyttöä henkilökohtaisesti vaan erään tuttavan kautta. Hän ei siis tiedä minun ilmiantaneen häntä ja oli kuulemma erittäin vihainen kuultuaan, että hänet on ilmiannettu ja oli jopa uhannut tappaa ilmiantajan, jos saa hänet kiinni. Missä omatunto?
Kommentit (216)
ei varmaan kannata enää sairastua tai mennä sairaalaan. Mistä sitä tietää onko hoitaja vapaa-ajallaan viikko sitten poltellut pilveä? Mistä tiedät, ettei sinua hoitavalla lääkärillä ole taipumusta käyttää bentsoja rentoutumiseen? Mistä tiedät, ettei hammaslääkärisi popsi rauhoittavia lääkkeitä? Et voi tietää. Ei se näy päälle päin.
Ja juu, tokihan satunnainen pilven poltto tekee ihmisestä narkomaanin.
kertoa noista jutuista tytön omille vannhemmille? Nyt kun on huumetestit koulussa tehty ja positiiviseksi todettu, on tyttö leima perseessään pitkään! Olisi ollut ihan reilua antaa tytölle mahdollisuus lopettaa se pössyttely ja puuttua vasta sitten. Ja sekin puuttuminen on ihan omien vanhempien tehtävä. On se vaan aika rankka juttu, että nuoruuden kokeilujen ja hölmöilyn vuoksi sai nyt tuollaiset seuraukset.
Enkä tiedä tytön vanhempien nimiä tai yhtään, ketä he ovat ja minusta oli ihan ok ilmoittaa suoraan koululle, siellä ainakin puututaan asiaan välittömästi, kaikkia vanhempia kun ei niin välttämättä kiinnosta. Tytölle on nyt ainakin annettu mahdollisuus lopettaa, joten toivotaan, että järkeä olisi sen verran päässä, ettei heittäisi opiskelumahdollisuuttansa hukkaan huumeiden takia.
Ap
ei varmaan kannata enää sairastua tai mennä sairaalaan. Mistä sitä tietää onko hoitaja vapaa-ajallaan viikko sitten poltellut pilveä? Mistä tiedät, ettei sinua hoitavalla lääkärillä ole taipumusta käyttää bentsoja rentoutumiseen? Mistä tiedät, ettei hammaslääkärisi popsi rauhoittavia lääkkeitä? Et voi tietää. Ei se näy päälle päin.
Ja juu, tokihan satunnainen pilven poltto tekee ihmisestä narkomaanin.
ja siksi koin, että on hyvä puuttua tilanteeseen jo nyt opiskeluvaiheessa, kun sain kerran asian tietooni. Kertoohan se jo jotain ammattietiikastakin, kun käyttää huumeita opiskellessaan lähihoitajaksi.
Ap
teit oikein. Huumeita vetävä lapsi sietääkin käräyttää.
Olin töissä Alankomaissa sairaanhoitajana ja kaikki kunnolliset työkaverini lääkäreistä sairaalan siivoojiin olivat poltelleet / polttelivat pilveä vapaa-ajallaan. Jopa potilaat huusivat välillä haluavansa Hassiksensa.
Vaikea pitää niin pahana asiana, toki kovat huumeet ovat asia erikseen.
Ajattelitko oikeasti sen tytön kannalta asiaa, kun noin humaanisti lähdit lakia valvomaan? Toivottavasti itse olet lainkuuliainen, umpirehellinen ja ilmiannat jatkossakin jokaisen joka kävelee punaisia päin tai tekee pimeästi töitä tai tukistaa lastaan. Sama asia.
Ajattelitko oikeasti sen tytön kannalta asiaa, kun noin humaanisti lähdit lakia valvomaan? Toivottavasti itse olet lainkuuliainen, umpirehellinen ja ilmiannat jatkossakin jokaisen joka kävelee punaisia päin tai tekee pimeästi töitä tai tukistaa lastaan. Sama asia.
että tyttö oli itse miettinyt vähän mahdollisia seuraamuksia, kun päätti alkaa polttelemaan pilveä.
Ap
Oot tosi karsea "ihminen". Pitää olla aika kurja elämä, kun pitää kytätä muita ja leikkiä poliisia. Toivon, että jäät auton alle.
Taidanpa minäkin nyt ilmiantaa kaikki tuntemani ihmiset, joiden tiedän vapaa-ajallaan polttavan pilveä.
Oot tosi karsea "ihminen". Pitää olla aika kurja elämä, kun pitää kytätä muita ja leikkiä poliisia. Toivon, että jäät auton alle.
jotka eivät haluaisi kuulla lapsensa piöven polttelusta, koska ei halua joutua kohtaamaan niin vaikeaa tilannetta tai sua ei vaan oikeasti kiinnostaisi lapsesi elämä.
Ap
Minäkin ilmiantaisin kenet tahansa tuossa tilanteessa. Meilläkin tehdään töissä huumetestit. Joissakin ammateissa se vaan on tarkempaa, ja kun alalle lähtee, sen mukaan on kyettävä elämään tai vaihdettava alaa.
Ja laittomuuksia en hyväksy keneltäkään.
Hienoa! Jotain selkärankaa sentään jollakin, eikä vain hymistellä!
Ei kai kukaan huhupuheiden mukaan ketään mihinkään ilmianna? Ja jotenkin ontuu toikin selitys, että olisi jotenkin pahempi asia, että se tyttö on lähihoitajaopiskelija kuin jos se olisi autoasentajaopiskelija. Ei kai kukaan halua minkään pilviveikon autoaankaan korjaavan? Voihan siinä autonkorjauksessakin tulla virheitä, jotka voi maksaa ihmishenkiä.
autonkorjaajan korjaamalla autollasi?
autonkorjaajan korjaamalla autollasi?
se oli jonkun muun vastaus.
Ap
Tietää muka niin hyvin kaikki vaikkei edes tunne ja sitten ilmiantaa. Miksi kaverisi, jolta sait tiedot ei tehnyt sitä?
Siis minä sanoin että autonkorjaajan polttelu on mulle yks hailee, mut hoitajan ei, EN OLE AP.
ap taitaa olla niitä ihmisiä, jotka mielellään toisen maailmansodan Saksassa tai Neuvostoliitossa käräyttelivät ihmisiä, koska nämä tekivät jotain, joka oli senhetkisten vallanpitäjien mielestä lainvastaista. On meinaan paskimpia perusteluja ikinä sanoa vain että se on lain vastaista, koska laitkin muuttuvat.
Olisit varmaan vuonna 1970 käräyttänyt homopariskunnankin, koska homoilu oli siihen maailmanaikaan laitonta, vaikkakin heti seuraavana vuonna se laillistettiin ja siten siitä olisi tullut maailmankuvasi mukaan ihan ok juttu.
kertoa noista jutuista tytön omille vannhemmille? Nyt kun on huumetestit koulussa tehty ja positiiviseksi todettu, on tyttö leima perseessään pitkään! Olisi ollut ihan reilua antaa tytölle mahdollisuus lopettaa se pössyttely ja puuttua vasta sitten. Ja sekin puuttuminen on ihan omien vanhempien tehtävä. On se vaan aika rankka juttu, että nuoruuden kokeilujen ja hölmöilyn vuoksi sai nyt tuollaiset seuraukset.