Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kouluttautuneiden ihmisten arvottaminen ja akateemisuus

Vierailija
09.09.2011 |

Miksi täällä av:llakin käy niin hyvin ilmi, että se on jonku sivistyksen mitta jos olet "akateeminen" siis yliopiston käynyt..näköjän tittelillä ei ole edes väliä. mutta kunhan on tuo tausta..saa jotenkin arvostusta,,en ymmärrä.

en halua vetää tähän persukeskustelua sen enempää, mutta miksi ihmiset ajattelee että on sivistymätön jos ei hyväksy kaikki yhteiskunnan yleisiä linjoja

miksi kukaan ei arvosta enää kunnon kotikasvatusta. vanhanaikaisia hyviä moraalisia arvoja tai elämän kokemusta. kuin sen sijaan tuijottaa jotain paperinpalaa missä lukee diplomi-insinööri yms.

akateemiset ihmiset ovat monesti hyvin ahdasnäköisiä ja rajoittuneita omassa piirissään, koska eivät ole vastaanottavaisia..mielipiteitä ei edes huomioida jos ne tulee joltain "väärällä tavalla koulutetulta"

se on surullista ja säälittävää

en haluaisi yleistää, enkä väittäkään että kaikki olisi ylimielisiä porvareita.. mutta valitettavan yleistä tämä on..

esimerkiksi ihmisellä ei ole mitään arvoa jos se on vaan siivooja..pitäisi olla väh.opettaja. mutta eipä tajua nuo akateemikot että jos ei olis siivoojia.. ei heidänkään luentosalin vessoja kukaan puunaisi..

toisaalta akateemisilla on rasismiaate..suomalaisen ei ole hyvä olla vaan siivoja, vaan pitäs kouluttautua mahdollisimman pitkälle..että kun maahanmuuttajat tulevat tänne maahan, oppisimme ne hyväksyvään "sivistävän koulutuksen" avulla, ja laittaa nämä maahanmuuttajat siivoojiksi (alentavaa, ja orjuuttavaa)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen jaksaa aina irvailla niille "humanistihöpöhöpöakateemisille", joilla on huono työllisyystilanne. En ole muuten kuullut (hyvin työllistynyttäkään) humanistia irvailevan esim. sille, että jollain duunarilla ei ole töitä. Se kertoo juuri siitä sivistyksen tasosta. Vain henkisesti köyhä irvailee kenenkään työttömyydelle.

Ylipäätänsä yksisilmäinen ryhmän (tässä tapauksessa) akateemisten leimaaminen on kyllä huomattavasti yleisempää alhaisesti koulutettujen piireissä kuin akateemisten. En ole koskaan (korostan en koskaan) ole kuullut akateemisten piireissä puhuttavan halveksivasti alemmin koulutetuista. Duunarien porukoissa perinteistä "herravihaa" sitten sitäkin enemmän. Kai se on keino pönkittää sitä omaa huonoa itsetuntoa haukkumalla sitten vaikka näitä "turhanpäiväisiä maistereita". Itse arvostan sivistystä, vaikkei se maallista mammonaa toisikaan.

Itse olen YTM ja alallani on tosi tiukka työtilanne. Hyvin todennäköisesti alan kohta katselemaan jotain "duunarihommia", mutta siitä huolimatta koen ettei koulutukseni ole mennyt hukkaan. Se on antanut minulle laajan ymmärryksen yhteiskunnasta ja sen erilaisista liikehdinnöistä. Lisäksi akateeminen koulutus tarjoaa välineet analyyttiseen ajatteluun ja monimutkaisten syy-seuraus-suhteiden johtamiseen.

Mutta tosiaan, en ole koskaan kuullut kenekään tuttuni halveksivan duunareita. Enemmän meidän piireissä on sellainen asenne, että kaikki työ on arvokasta. Sitten taas "alemmin koulutetut" usein vittuilevat näistä työttömistä maistereista. En tiedä miksi?

Vierailija
22/25 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiskoulutuksessa ja musta yliopistossa vietetyt vuodet ovat ehdottomasti elämäni parasta aikaa. Käyn välillä fiilistelemässä yliopistolla vain siksi, että rakastan jo sitä rakennusta.

Olen hyvin tietoinen siitä, että alemmallakin koulutuksella (itse asiassa minulta sellainenkin löytyy) olisi voinut päästä paremmille palkoille, mutta silti pidän yhäkin lasteni syntymien jälkeen elämäni parhaimpana käännekohtana sitä, että pääsin yliopistoon ja parhaimpana ratkaisuna sitä, että sinne päätin itseni sisään lukea). Sen anti on ollut niin valtavan suuri. Toki se on ikävä juttu, ettei esim. kaikille humanisteille ja yhteiskuntatieteilijöille löydy töitä (tunnen itsekin useamman), mutta harva katunee opiskelujaan ja kyllä minä ainakin arvostan koulutusta ja sivistystä korkealle, vaikkei se rahaa toisikaan.

Mielestäni monen alemmin koulutetun näkemys siitä, että opiskelu on täysin turhaa, jos se ei automaattisesti näy palkassa, on jotenkin vastenmielinen ja oman arvomaailmani vastainen. Ja en muuten ole törmännyt akateemisissa piireissä alemmin koulutettujen halveksuntaan. Alemmin koulutettujen piirissä sitten olen paljonkin törmännyt esim. opettajan työn halveksuntaan. Ei jostain syystä pystytä näkemään työn monipuolisuutta, vaan on ihmeellinen käsitys, että opettajan työ on opinto-oppaan mukaan opettamista, lyhyitä työpäiviä ja pitkiä lomia:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/25 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, kuinka joillakin nousee kusi päähän sen myötä, että ovat suorittaneet jonkin tietyn koulutustason. Kuitenkin pitäisi muistaa, että yleensä, oli koulutus mikä tahansa, sen myötä saa vain hyvin suppeasti tietoa. Ei ole yleispätevää koulutusta, jolla nouset muiden ylle. Toki koulutus aina sivistää, mutta on monia lähtötasoja ja riippuu aina itsestä, miten asioita sisäistää ja paljonko koulutuksesta saa irti.

Hurjaa yleistystä myös koulutustason ja poliittisten kantojen välillä. T. ammattikoulun keskiluokkainen ei persu.

Vierailija
25/25 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne, jotka siitä "akateemisuudesta" ovat olevinaan ylpeitä, eivät tajua kyllä yhtään mistään mitään.

t. kaksi maisterintutkintoa kasassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi