Mitä mieltä? sisko suuttui kun imetin
hänen vauvaansa, sisko siis univajeen takia hermoraunio ja itse pyysi mua yöhoitaa lasta, meillä lasten ikäero alle 2kk. siskon vauvan herättyä yritin pulloruokkia, ei kelvannu vaan hamusi rintaani, siihen sit tyyntyi. teinkö objektiivisesti ajatellen kamalan rikoksen?? tpoki tajuan että loukkaus siskon äitiydelle, mutta lasta tuossa ajattelin.
Kommentit (110)
et tehnyt väärin, mutta olisi ensiksi kannattanut kysyä lupa...
siskosi leppyy kun pöly on laskeutunut. Voi olla, että muutaman kuukauden möksöttää, mutta eiköhän asiat sitten asetu omiiin mittasuhteisiinsa.
Itselläni ei tullut vielä synnärillä maitoa ja ilman mitään tunnontuskia otin synnärin jääkaapista luovutettua maitoa ja annoin sitä ensiravinnoksi lapselleni. Olin vain kiitollinen, että lapseni saa "äidinmaitoa" heti ensimetreillä vaikken itse sitä vielä voinut tuottaa.
Siitä olen samaa mieltä, että asiasta olisi pitänyt sopia etukäteen. Jos siskosi vauva on ollut pääasiassa rintaruokinnalla, olisi pitänyt varautua siihen, että vauva kaipaa rintaa.
Luulen, että siskosi kokee itsensä juuri siksi loukatuksi ettet kysynyt. Onhan imetys kuitenkin äidin&vauvan yhteinen hellä hetki, johon liittyy maidon tulon lisäksi sellainen läheisyys ja luottamus, jota esim. lapsen isäkään ei voi ikinä kokea.
Nämä hiv-jutut on vähän kaukaa haettuja kun kyseessä on kuitenkin lähisukulainen, tuskin sisko olisi edes antanut vauvaa hoitoon jos kyseessä on entinen narkki, hiv-potilas, hepatiitinkantaja...
Tsemppiä ap:lle, kyllä ne välit vielä korjaantuvat :)
Ja kiitos hulvattomasta tarinasta muutama viesti sitten tulleelle mummon tissi-tarinan kertojalle :D
hepatittiia. Aina niitä sairastavat ovat jonkun sukulaisia.
siskosi leppyy kun pöly on laskeutunut. Voi olla, että muutaman kuukauden möksöttää, mutta eiköhän asiat sitten asetu omiiin mittasuhteisiinsa.
Itselläni ei tullut vielä synnärillä maitoa ja ilman mitään tunnontuskia otin synnärin jääkaapista luovutettua maitoa ja annoin sitä ensiravinnoksi lapselleni. Olin vain kiitollinen, että lapseni saa "äidinmaitoa" heti ensimetreillä vaikken itse sitä vielä voinut tuottaa.
Siitä olen samaa mieltä, että asiasta olisi pitänyt sopia etukäteen. Jos siskosi vauva on ollut pääasiassa rintaruokinnalla, olisi pitänyt varautua siihen, että vauva kaipaa rintaa.
Luulen, että siskosi kokee itsensä juuri siksi loukatuksi ettet kysynyt. Onhan imetys kuitenkin äidin&vauvan yhteinen hellä hetki, johon liittyy maidon tulon lisäksi sellainen läheisyys ja luottamus, jota esim. lapsen isäkään ei voi ikinä kokea.
Nämä hiv-jutut on vähän kaukaa haettuja kun kyseessä on kuitenkin lähisukulainen, tuskin sisko olisi edes antanut vauvaa hoitoon jos kyseessä on entinen narkki, hiv-potilas, hepatiitinkantaja...
Tsemppiä ap:lle, kyllä ne välit vielä korjaantuvat :)
Ja kiitos hulvattomasta tarinasta muutama viesti sitten tulleelle mummon tissi-tarinan kertojalle :D
Jos olisitte sopineet etukäteen, asia olisi varmasti ollut ok. Itse olen ollut vain tyytyväinen kun kaverini imetti vauvaani kun vahti häntä hetkisen, mutta hän kysyi etukäteen onko se ok. Ja oli pullossa lypsymaitoa, mutta vauvahan haistaa rintamaitorinnan ja ei siinä sellaiselta pulloa huolita niin vaan.
Pyydät anteeksi ja lupaat pyhästi ettet enää ikinä imetä siskosi lasta, etkä sitten myöskään imetä häntä.
Teillä olisi sikäli kyllä kätsy tilanne että jollei kummankaan lapsi allerginen eikä mitään tauteja teillä äideillä, niin voisitte hyvin viskoksina "tuosta vaan" hoidella toistenne vauvoja ajoittain ja imetellä ristiin. Mutta jollei siskosi ole tästä asiasta samaa mieltä eikä halua vauvaansa muiden imettävän, niin ilman muuta äidin sana ja tunne asiasta on tässä tärkein ja sitä tulee kunnioittaa.
ihan sairaalloisesti. Elämä on yhtä tissiä ja vauva kuolee jos sille antaa korviketta. Tungetaan sitä tissiä sitten vieraiden vauvojen suuhunkin, ettei ne vain mene pilalle korvikkeesta.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä imetysfanaatikoita. Itse olen kokenut, että omat tissini ovat vain omalle vauvalle, enkä ole kokenut suunnatonta tarvetta hyökätä pelastamaan muiden vauvoja pullolta ja tunkea omaa rintaani niiden suuhun.
Maitoa olen kyllä luovuttanut kymmeniä litroja. Mutta se on eri asia, koska maito testataan ja pästoroidaan ja minun ei tarvitse olla keskolassa tunkemassa tissiäni vieraiden vauvojen suuhun.
Jotkut tosiaan saa aivan sairaalloisia kicsejä siitä imettämisestä niin, että sitä pitää tehdä muidenkin vauvoille. En ymmärrä.
Ap ei ole tainnut edes kokeilla sitä pulloa vaan on heti törkännyt sen lotkonsa siskonsa vauvan suuhun ja ollut innoissan kun on päässyt osoittamaan siskolleen, että näin kunnon äiti tekee ja imettää ja ei anna sitä kuolemanvaarallista lehmänmaitoa vauvalle.
Olisi herättänyt äidin!
Ihan tosi? Kun tarkoitus tällä yöhoidolla oli nimenomaan purkaa äidin univelkaa...
ollu sanomatta. itse olisin niin tehnyt.
niin todellakin siskosi on valvomisesta hermoraunio, tuo reaktio sen todistaa. Ja moni ketjuun vastanneista tuntuu ihan yhtä hermorauniolta.
hepatittiia. Aina niitä sairastavat ovat jonkun sukulaisia.
Juuri tätä hysterisointia tarkoitin...ensinnäkin hiv-testataan raskausaikana. Oletan, että ap:n ja siskon vauvat ovat pieniä, joten hiv on juuri aloittajalta testattu ja kumppanikaan on tuskin juuri vaihtunut. Mahdollinen hepatiitti oireilee, joten tartunta jää harvoin huomaamatta. Oletan ettei ap ole niin vastuuton, että hän hiv- ja hepatiittitartunnassaan imettäisi omaa, saati siskonsa lasta??
testaa kaikilta luovuttajilta HIV.n, vaikka se on raskausaikana testattu. Niin ja vaativat tupakoimattomuutta ja särkylääkkeiden käytöstäkin oli aika tiukat ohjeet.
Jos sitä kerta jokainen mamma antaisi vauvaansa kenen tahansa imettää niin miksi tuhlata yhteiskunnan varoja mihinkään testauksiin äidinmaitoa luovuttavilta mammoilta.
Jos vielä yhden saan niin taidan vedellä tukakkia ja iltasidukat ja vähän opamoxia iltaisin ennen lypsämistä. Sillä eihän näillä ole mitään väliä kunhan vauva sain saa äidinmaitoa.
Ja hepatiitti, pöh, pikkutauti vain. Mitäs noista.
hepatittiia. Aina niitä sairastavat ovat jonkun sukulaisia.
Juuri tätä hysterisointia tarkoitin...ensinnäkin hiv-testataan raskausaikana. Oletan, että ap:n ja siskon vauvat ovat pieniä, joten hiv on juuri aloittajalta testattu ja kumppanikaan on tuskin juuri vaihtunut. Mahdollinen hepatiitti oireilee, joten tartunta jää harvoin huomaamatta. Oletan ettei ap ole niin vastuuton, että hän hiv- ja hepatiittitartunnassaan imettäisi omaa, saati siskonsa lasta??
imettävän hänen vauvaansa. Ehkä siihen on todella syy, miksi suuttui. Jos on noin suuttunut, ettei halua siskoaan nähdä, on siskolla jotain piiloteltavaa ja jotain, mikä on saattanut vahingoittaa vauvaa.
ollu sanomatta. itse olisin niin tehnyt.
Kuka haluaa vauvaansa jonkun toisen kehon eritteitä. Imetys on hyvin intiimi äidin ja vauvan välinen asia. Vaikkei siinä itsessään ole mitään seksuaalista, se liittyy kuitenkin seksuaalisuuteen. Imetys on mielestäni äidillistä kun se on vauvan ja äidin välistä ja jotenkin ällöttävää jos joku muu kuin vauvan äiti imettää vauvaa. Suhde vauvaan voi myös olla äitimäisellä tavalla niin intiimi että jos muut sotkeutuvat siihen liian lähelle, tuntuu että joku kajoaa siihen suhteeseen, ja vielä kun siirtää kehostaan maitoa vauvan sisään, kuin kajoaisi vauvaan. Tunnelmat vähän saman suuntaiset kuin joku mies kajoaa jonkun naiseen ja vielä siirtää häneen myös eritteensä.
lehmän eritteitä? Pitäskö niiltä ottaa lapset huostaan?
vaikuttaa itse jotenkin fanaattiselta :D. Voi jösses mitä porukkaa.Toivottavasti ap siskosi leppyy.
Anna nyt pölyn laskettua. Jos siskosi tuon takia näyttää myrtynyttä naamaa, joka ikisessä kohtaamisessa/sukujuhlassa yms., niin se on hänen tappionsa.
Käyttäydy sinä täysin normaalisti. Äläkä ala pingottaa tapaamisissa/väkisin koeta selittää ja selittää. Kenties se siskosi tuosta järkiintyy, kunhan saa univelkansa nukuttua ja hormoninsa tasaantumaan.
Minäkin näkisin, että siskosi kokee nyt epäonnistuneensa äitinä, ja tämä on vastareaktio siihen.
sillä siskolla saattoi ihan oikeasti olla syy, miksi ei halunnut ap.n imettävän vauvaansa. Ap on kertonut vain oman nyyhkytarinan, kuinka sisko suuttui.
Ehkä juuri jostain terveydellisestä syystä sisko oli halunnut, että ap antaa maidon pullosta. Mistä me tiedämme, mitä on ap.n taustalla.
Siskosi on univajeen takia stressaantunut. Anna tilanteen rauhoittua ja pyydä nätisti anteeksi, niin saat välinne korjattua.
Minun äidiltäni tuli aikoinaan paljon maitoa ja hän luovutti sitä jopa sairaalaan. Kerran serkkuni oli meillä hoidossa ja jostain syystä serkun eväät olivat jääneet kotiin. Äitini antoi serkullekin tissiä. Siis isäni veljen lapselle. :)
minäkään,että joku imettäisi vauvaani.
jos ainakaan ilman minun lupaani joku imettaisi omaa lastani. Emotionaaliset jutut on yksi asia, mutta lisaksi imetyksessa voi tarttua monenlaiset sairaudet, eli haluaisin kylla olla varma ettei lastani imettavalla ole mitaan tuollaista tautia...
olisin tehnyt tuossa tilanteessa ihan samalla tavalla. Tärkeintä, että vauva on tyytyväinen. Sitäpaitsi korvikemaito olisi voinut pahimmassa tapauksessa aiheuttaa siihen tottumattomalle vauvalle turhia mahavaivoja.
Emmekä mekään tiedä polttaako ap tai käyttäkö esim. jotain lääkitystä. Oman lapsensa kohdalla voi tehdä omat päätöksensä esim. kortisonien, särkylääkkeiden yms. "turvallisiksi" luokiteltujenkin lääkevalmisteiden käytön kanssa imettäessä, mutta toisen lapseen ei tällaisia aineita ole sopivaa siirtää imetyksen kautta. Edelleen, olen sitä mieltä että sopivuuden raja ylittyi.