Lapsen koulussa tänään ruokana!!!
Niitä pieniä kaupan pinaattilettuja (8kpl) ja makaronisalaattia? MITÄ V****A??!
Uskomatonta.
Kommentit (50)
pinaattilettujen kanssa sai valita ottaako nakkeja (en muista montako lettua ja nakkia sai) vai raejuustoa. No, en itse nakeista pitänyt joten kyllähän siinä nälkä lettujen ja raejuuston jälkeen jäi.
Neljäkymmentä vuotta ainakin ollut Seinäjoella ruokalistalla. Ja minulla kotona taas tänään.
No nyt äkkiä wilma viestiä opelle jossa haukut sen pystyyn. Ja sit vielä varmuuden vuoksi tekemään rikosilmoitus. Sillä sehän on juuri opettajan ja koulun vika että rahaa kunnon ruokaan ei ole.
Mitä vaikeaa on siinä, että ottaa vaikka banaanin evääksi niinä päivinä, jolloin ruoka ei miellytä? Kouluruoka ei voi miellyttää kaikkia ja vanhempien asenne näkyy lapsen nirsoilussa. Olen itsekin melko nirso mutta aina olen saanut jotain syödyksi kouluaterialla. En syö pinaattilettuja mutta juustomakaronisalaatti oli ihan huippuhyvää. Pojat söivät pinaattilettuja, tytöt tuota salaattia. Harmi, kun vaihdettiin tilalle perunamuusi.
Se, että jokin on ilmainen, ei tarkoita, että sen pitäisi olla juuri sinun lapsellesi mieleinen. Ärsyttää jopa tuo yksi, joka vaatii lapselleen jotain erityislisukkeita puuropäivinä. Meillä on koulussa maksamakkaraa lisukkeena puuropäivinä ja kaikki eivät sitä syö. Ovat sitten ilman. Miksi ihmeessä pitäisi jokaisen nirsoilut ottaa huomioon? Toki jos ei sitä pääruoka pysty syömään, niin sen tilalle jotain ja kasvissyöjälle on tarjolla juustoa mutta jokaiselle nirsolle ei ole varaa tarjota vaihtoehtoja. Lapselle voi pakata evästä mukaan, jos epäilee, ettei saa riittävästi syötyä.
Mitä tulee verorahoihin, niin et maksa mitään koulutuksesta, koulukirjoista, työvälineistä, koulukyydeistä, lapsesi sairaanhoidosta jne. eli se yksi ateria, jolla lapsesi jää ilman maksamakkaraa, ei ole katastrofi. Ota sen sijaan pää pois pensaasta ja opettele arvostamaan eikä arvostelemaan.
Niin? en ymmärrä mitä ihmeellistä...Laita eväät jos ei kelpaa!
tuskin jää mitään uupumaan. Vatsakin täyttyy todella hyvin.
Meillä "kiirelounaana" joskus pinaattilättyjä, syömme kaikki 4-5 lättyä per nenä puolukkahillolla ja riittää aivan hyvin (äiti, isä ja 10 v. poika). Välipalana voimme syödä jonkun hedelmän parin tunnin kuluttua ja jälleen parin tunnin kuluttua siitä kunnon tuhtia päivällistä.
Niitä siis ihan toivottiin tarjolle ja kyllä lapselta nälkä lähtee, jos lisäksi tarjotaan ruokaisaa salaattia, leipää ja maitoa. Lapselle pitää tarjota ravitseva aamiainen ennen koulupäivää ja sen lisäksi väli- ja iltapala sekä päivällinen. Ei kouluruoan ole tarkoitus olla päivän ainoa ateria.
mutta se makaronisalaatti on nykypäivänä ihan huippu! Viimeksi siinä oli mukana fetaa ja oliiveja ja kaikki teinit rohmusivat sitä ihan hulluna. Pojat taisivat tosin vetää niitä pinaattilettuja vähän enemmän. Lisänä tosiaan oli näkkäriä ja muistaakseni nauris- tai porkkanapaloja.
Kaikesta sitä nykyään voi valittaakin. Oman lapseni suosikkiruoka on pinaattiletut, ja äidin tekemät eivät vain ole niin hyviä kuin päiväkodin... Nytkö pitää valittaa jo siitä, että tarjotaan ruokaa, josta suurin osa lapsista pitää mutta kun vanhemmat nirsoilee?
sitä näkkäriä ja juo maitoa lisäksi.
Mutta....
Entäs sitten kun ruoaksi on pelkkää puuroa mehukeiton kanssa. Sillä pitäisi jaksaa koko päivä! Lapsi syö aamupalan klo 7, kahdeksaksi kouluun, koulussa lounas klo 11, välipala iltapvkerhossa klo 14, kotona ruoka n. klo 17.
Lapsellani on erittäin pahat ruoka-aineallergiat ja keittiö oli tarjonnut hänelle puuropäivänä pelkkää puuroa mehukeiton kera. Muut lapset olivat saaneet kinkkusalaattia ja lauantaimakkaraa puuron lisäksi ja sitten tietysti myös maitoa.
Olin raivoissani, kun kuulin tämän. Keittiölle on nimenomaan tiedotettu, että lapseni pitää syödä ravitsemusterapeutin "käskystä" joka aterialla mm. lihaa, että saa tarpeeksi proteiinia... just joo, pitääkö Suomessakin kantaa kohta omat eväät kouluunkin? En kyllä halua sitten maksaa verojakaan...