On täällä omituisia käsityksiä sijaisvanhemmuudesta.
Vai että tienataan hirveitä summia lapsilla. Minulla ainakin tulot putosivat kolmannekseen siitä, mitä ne olivat töissä ollessa. Yksi lapsi minulla sijoitettuna.
Kommentit (154)
Mutta sitä en ymmärrä, että he tulevat vinkumaan kun heitä ei arvosteta kun piti itsensä sanoa töistäkin irti ja ei ole tuloja ja joutuu itse maksamaan lapsien menot omista tuloista (joita ei siis ollutkaan) ja päälle vielä vittumaiset sosiaalitantat ja vanhemmat.
Se on oma valinta. Toiseksi siihen ei ole pakko alkaa. Ja kolmanneksi nämä väitteet on ihan puppua.
Sijaisvanhemmat saa lasten lapsilisät, kulukorvaukset ja hoitopalkkion. Heidän ei tarvitse sanoa itseään irti töistä. Sosiaalityöntekijät ovat ammatti-ihmisiä. Niille vanhemmille ei toki mitään voi, mutta ei nekään ole joka päivä oven takana kyttäämässä.
Kukaan ei siis pakota sijaisvanhemmaksi. Eli minua ärsyttää vain tämä hyysääminen, että kyllä ne nyt ovat ihan marttyyreita kun ottavat ilmaiseksi toisten lapsia hoidettavaksi.
En ole ihan varma, onko tosiaan oikea motiivi ottaa sijaislasta päästä kohottamaan itsensä marttyyriksi. Eihän adoption syyksikään riitä se, että haluaa auttaa maailman kurjia lapsia. Adoptio etenee niin, että perhet katsotaan tarkkaan ja lapselle etsitään sopiva koti.
Sijaislapset sijoitetaan siihen ensimäiseen vapaaseen paikkaan, mikä kunnalla sattuu olemaan.
Tässä on se ero.
Kyllä teillä on tylsä elämä kun istutte täällä tästä vänkäämässä ja minulla kai myös kun istun näitä lukemassa..
Nostan hattua sijaisvanhemmille. Heidän ansiostaan lasten ei tarvitse olla isoissa lastensuojelulaitoksissa. On hienoa, jos lapselle löytyy sukulainen, jonka luona hän voi varttua ja tietää siten juurensa.
Mitä sitten, jos he saavat siitä rahaa? Mitä sitten, jos joku perustaa perhekodin ja kasvattaa näitä lapsia työkseen? Käyhän joku töissä päiväkodissakin, eli saa rahaa lasten kasvattamisesta ja hoidosta. Sijaisvanhemmuus vaan on nimensä mukaan vanhemmuutta, siitä ei pääse eroon painamalla työpaikan oven kiinni takanaan. Työ on varmasti todella rankkaa. Se, että he saavat siitä rahaa, ei kai automaattisesti tarkoita sitä, etteivät he välittäisi lapsista, jotka heille on sijoitettu?Tämä on vähän off topic mutta minulla itselläni käy vaikean elämäntilanteen takia ns. tuetun asumisen ohjaaja viikottain. Hän saa rahaa työstään, silti uskon, että hän aidosti välittää asiakkaistaan, minustakin! Hän on vain niin ihana ja sydämellinen.
Jos kunta on armollinen, se voi antaa lapsilisän anomuksesta sijaisvanhemmalle. Minä en ole marttyyri ja olen tehnyt ihan oikean valinnan. Yhtään en kadu. En vaan tykkää, että asioita vääristellään ja meitä sijaisvanhempia pidetään rahanahneina hirviöinä. ap
koulutuksen kuin adoptiovanhempi, eli Priden. Jokainen sijaisvanhempi syynätään tarkkaan joka kantilta ja jokaiselle lapselle valitaan juuri hänelle sopivin paikka elää. Etusija on aina lapsen sukulaisilla tai muuten läheisillä ihmisillä. ap
Kuka täällä nyt marttyriksi itseään nostaa? Outo keskustelu tämäkin. Rankkaa hommaa on sijaisvanhemmuus, olen vierestä seurannut ja en todellakaan usko, että joku sitä rahasta tekisi.
Olla 24/7 vanhempi monesti "ongelmaiselle" lapselle tai nuorelle. Huoh! Hattua nostan teille, jotka jaksatte. Kyllä siinä veromarkat säästyy ja lapset ja nuoret pääsevät kuitenkin kodinomaiseeen ympäristöön kasvamaan. Laitokset eivät ole hyväksi.
Käsittääkseni tulit av.lle itkemään kun et saa rahaa ja töistäkin jouduit itsesi irti sanomaan kun jouduit ottamaan vauvan huostaasi.
Kyllä se näin päin alunperin meni.
Jos kunta on armollinen, se voi antaa lapsilisän anomuksesta sijaisvanhemmalle. Minä en ole marttyyri ja olen tehnyt ihan oikean valinnan. Yhtään en kadu. En vaan tykkää, että asioita vääristellään ja meitä sijaisvanhempia pidetään rahanahneina hirviöinä. ap
Käsittääkseni tulit av.lle itkemään kun et saa rahaa ja töistäkin jouduit itsesi irti sanomaan kun jouduit ottamaan vauvan huostaasi.
Kyllä se näin päin alunperin meni.
En voi tarkemmin selittää, koska menee vaitiolovelvollisuuden yli. Mutta hyvin läheltä seuraan tilannetta laitoshoidosta ja sijaishoidosta. Lähes kaikki, jotka haluavat alkaa sijaisvanhemmiksi, pääsevät siihen. Kun tulee hätäsijoitus, ei mietitä, mikä olisi lapselle paras paikka. Kunta sijoittaa ensimäiseen vapaaseen paikkaan, mikä on halvin. Ei etsitä lapselle parasta paikkaa vaan se ainoa vapaa ja halvin.
Jos sinä olet tehnyt ratkaisun, että sukulaisesi lapsi olisi joutunut laitokseen ja olet päättänyt sanoa itsesi irti ja muuttaa paikkakuntaa, se on henkilökohtainen ratkaisu. Kukaan viranomainen ei ole sinua voinut määrätä tähän. Siksi ihmetelen, miksi nyt itket täällä kun et saa rahaa tarpeeksi. Olisiko sittenkin kannattanut miettiä ratkaisua uudelleen. Katkeroidut vain tuolla mentaliteetilla ja se ei ole lapselle hyväksi jos hän loppuelämänsä saa kuulla, että jouduit sanomaan hyväpalkkaisen työsi irti ja et saanut rahaa tarpeeksi hänen takiaan.
koulutuksen kuin adoptiovanhempi, eli Priden. Jokainen sijaisvanhempi syynätään tarkkaan joka kantilta ja jokaiselle lapselle valitaan juuri hänelle sopivin paikka elää. Etusija on aina lapsen sukulaisilla tai muuten läheisillä ihmisillä. ap
En voi tarkemmin selittää, koska menee vaitiolovelvollisuuden yli. Mutta hyvin läheltä seuraan tilannetta laitoshoidosta ja sijaishoidosta. Lähes kaikki, jotka haluavat alkaa sijaisvanhemmiksi, pääsevät siihen. Kun tulee hätäsijoitus, ei mietitä, mikä olisi lapselle paras paikka. Kunta sijoittaa ensimäiseen vapaaseen paikkaan, mikä on halvin. Ei etsitä lapselle parasta paikkaa vaan se ainoa vapaa ja halvin.
Jos sinä olet tehnyt ratkaisun, että sukulaisesi lapsi olisi joutunut laitokseen ja olet päättänyt sanoa itsesi irti ja muuttaa paikkakuntaa, se on henkilökohtainen ratkaisu. Kukaan viranomainen ei ole sinua voinut määrätä tähän. Siksi ihmetelen, miksi nyt itket täällä kun et saa rahaa tarpeeksi. Olisiko sittenkin kannattanut miettiä ratkaisua uudelleen. Katkeroidut vain tuolla mentaliteetilla ja se ei ole lapselle hyväksi jos hän loppuelämänsä saa kuulla, että jouduit sanomaan hyväpalkkaisen työsi irti ja et saanut rahaa tarpeeksi hänen takiaan.
Meidän perheeseen tuli 80-luvulla sijoituskotilapsi.ei siitä tullut muuta kuin lapsilisä äitini tilille.
annetaan ymmärtää. Useamman lapsen kun ottaa niin se on jo ammatillista perhekotitoimintaa.
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
ne korvaukset ja verovähennykset, mitä sijaisvanhemmat saavat.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1465678/auerin_veli_perhe…
Oli puhe että 4 alle kouluikäistä!
Ei ettei lapsia voisi olla vaikka 20 yhteensä. Niistä pienimmät on 4 alle kouluikäistä mutta jos sijotukseen tulee sisarukset niin toki joustoa löytyy vähän että siskokset pääsee saman katon alle!
Ei, vaan SINÄ OTIT SE NOIN! :D
Aloitus oli että ap joka toimii sijaisperheenä olisi ahne kun faktaa on ettei toiminnalla rikastu.
Mitä taas tulee sille joka jatkuvasti ketjussa rääkyy miten "ei ota rahaa jos saa sukulaislapsen joskus SOVITUSTI luokseen jos vanhemmat kuolee" niin minä ainakin vastaavassa tilanteessa (itse kuolisin ja lapsi menisi paikkaan X kasvamaan) olisin onnellinen että valtio tukisi lapseni kasvua rahallisesti; saa harrastaa, vaatetusta yms ilman että lapsi olisi taakka paikassa X.
Tämähän on myös laitoksessa tilanne: lapsen hoito maksaa ja varmasti vuorokautta kohden maksaa enempi kuin kodinomainen hoito.
Tottakai siitä on hyvä maksaa heille jotka lapsia hoitaa eikä lapsia tarvitse laitoksiin siirtää!!
En minäkään erotessa lapsen isältä tahdo rahaa elatukseen tai kotihoidossa alle 3- vuotiaasta ota hoitamisesta itse rahaa vastaan.. ;)
Miksi sitten sijaisvanhemmuudestakaan ottaisin?
Juupajuu.
Onhan se kerrassaan kamalaa että joku kehtaa ottaa toisien lapsia hoitoon ja saa siitä tukea joka kuuluu kuvioon!