Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On täällä omituisia käsityksiä sijaisvanhemmuudesta.

Vierailija
05.09.2011 |

Vai että tienataan hirveitä summia lapsilla. Minulla ainakin tulot putosivat kolmannekseen siitä, mitä ne olivat töissä ollessa. Yksi lapsi minulla sijoitettuna.

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli uutisissa, että saatte taas 700 € per lapsi lisää.

"uutisissa just oli" on parhaita. Työttömänä minun pitäisi saada uutisien mukaan 800e/kk... Todellisuudessa määrä on 411e/kk. Ja ihan täyden tuen saan ilman mitään vähentäviä seikkoja =)

Vierailija
2/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oli jo 30 vuotta sitten levylautasella, biol. sukulaiset väittivät, että kasvattivanhemmat piti mua rahan vuoksi. No, 15 vuotta vaatettivat, huolsivat, maksoivat harrastukset, koulutuksen, lomamatkat ym ym. Ja turha sanoa, että sossu ne maksoi, eivät korvanneet esim ratsastusharrastusta tai ulkomaanmatkoja, koska olivat sos.tston mukaan liian kalliita turhuuksia. Vielä aikuisiälläkin tiukan paikan tullen ANTAVAT (ei siis lainaavat) rahaa, kuten vuokratakuisiin yms. Yhä vieläkin satuttaa tällaiset puheet (sijais)vanhempieni puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ette ryhdy sellaisiksi, jotka huutelette täällä kuinka teille ei tarvitsisi maksaa penniäkään?

os joku sisaruksistani kuolisi onnettomuuksessa puolisonsa kanssa niin toki sen tekisin. VAIKKA SILLÄ 650E/KK KORVAUKSELLA JOKA ON NIIN PERSEESTÄ! Ilman mitään kitinää.

ajatelleeksi, että tosi moni sijoitettava lapsi on moniongelmainen. Ystäväni lapsuudenperheessä oli sijaislapsia, ja olen aika paljon kuullut tuosta maailmasta.

Mua vähän ihmetyttää se, että kun joillain ihmisillä näkyy olevan se käsitys, että sijaisvanhempi käärii ihan hillittömät hillot sijaislapsilla, elämä ei muutu miksikään ja töissäkin muka pystyy käymään täyspäiväisesti, niin miksi sijaisperheistä on sitten pulaa? VOisko se johtua ihan siitä syystä, että se sijaisvanhemmuus onkin aika rankkaa?

Mä veikkaan, että nämä aggressiiviset pauhaajat eivät todellakaan jättäisi sitä tukea nostamatta, jos heille sellainen tilaisuus sattuisi, että pitäisi siirtyä sanoista tekoihin.

Ja voihan sitä saman tien jättää muutkin lapsiin liittyvät tuet nostamatta, samalla logiikalla voi miettiä, miksi vanhemmille pitää maksaa siitä, että he hoitavat omia lapsiaan?

Vierailija
4/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäitsekkäintä olisi ollut antaa lapsi adoptioon. Joku perhe olisi saanut kaipaamansa lapsen.

voi antaa lasta adoptioon. Sen päätöksen tekevät biologiset vanhemmat. Sijaisperheeseen lapsi voi päätyä mm. siitä syystä, että biovanhemmat eivät halua antaa lasta adoptioon.

Miten tääkin voidaan kääntää sijaisvanhempien syyksi? Mä en ymmärrä tätä sijaisvanhempiin kohdistuvaa vihaa - ovatko nämä vihaajat kenties semmoisia vanhempia, joilta on otettu lapset huostaan ja he yrittävät uskotella itselleen, että heissä ei ollut mitään syytä?

T: eräs, joka nostaa hattua sijaisvanhemmille, ja josta itsestä ei todellakaan olisi niin rankkaan pestiin

Vierailija
5/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ette ryhdy sellaisiksi, jotka huutelette täällä kuinka teille ei tarvitsisi maksaa penniäkään?

os joku sisaruksistani kuolisi onnettomuuksessa puolisonsa kanssa niin toki sen tekisin. VAIKKA SILLÄ 650E/KK KORVAUKSELLA JOKA ON NIIN PERSEESTÄ! Ilman mitään kitinää.

ajatelleeksi, että tosi moni sijoitettava lapsi on moniongelmainen. Ystäväni lapsuudenperheessä oli sijaislapsia, ja olen aika paljon kuullut tuosta maailmasta.

Mua vähän ihmetyttää se, että kun joillain ihmisillä näkyy olevan se käsitys, että sijaisvanhempi käärii ihan hillittömät hillot sijaislapsilla, elämä ei muutu miksikään ja töissäkin muka pystyy käymään täyspäiväisesti, niin miksi sijaisperheistä on sitten pulaa? VOisko se johtua ihan siitä syystä, että se sijaisvanhemmuus onkin aika rankkaa?

Mä veikkaan, että nämä aggressiiviset pauhaajat eivät todellakaan jättäisi sitä tukea nostamatta, jos heille sellainen tilaisuus sattuisi, että pitäisi siirtyä sanoista tekoihin.

Ja voihan sitä saman tien jättää muutkin lapsiin liittyvät tuet nostamatta, samalla logiikalla voi miettiä, miksi vanhemmille pitää maksaa siitä, että he hoitavat omia lapsiaan?

että olen koko ajan puhunut siitä, että voisin ottaa sisarukseni lapset tai kummialpsett huollettavikseni jos heidän vanhemmilleen jotia nsattuisi. Aivan, kuten ap on ottanut sukulaislapsensa, tosin sillä erolla, että minä en kitisisi siitä tuen pienuudesta,vaan olisin onnellinen että saan pitää lapsen.

Vierailija
6/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Mä en ymmärrä tätä sijaisvanhempiin kohdistuvaa vihaa

Vierailija
7/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen koko ajan puhunut siitä, että voisin ottaa sisarukseni lapset tai kummialpsett huollettavikseni jos heidän vanhemmilleen jotia nsattuisi. Aivan, kuten ap on ottanut sukulaislapsensa, tosin sillä erolla, että minä en kitisisi siitä tuen pienuudesta,vaan olisin onnellinen että saan pitää lapsen.

Voi että kun olet niin paljon parempi ihminen! Mutta tosiaan, puhu tästä asiasta vasta sitten, kun tällainen tilanne tulee eteen, älä nyt, kun sulla ei ole kokemusta asiasta. Kyllä se tulonmenetys voisi nimittäin suakin kirpaista.

Vierailija
8/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkoa, että ikinä kelpaisitte niiden sukulaistenne sijaisvanhemmiksi

Kyllähän ihmisessä on jotain pahasti vialla, jos hän on valmis ottamaan sukulaislapsen huollettavakseen. Ei tällaisille mitään sijoiteta, viedään varmaan omatkin lapset lastenkotiin jos tämä asia tulee päivänvaloon!

Vierailija
9/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun olet niin paljon parempi ihminen! Mutta tosiaan, puhu tästä asiasta vasta sitten, kun tällainen tilanne tulee eteen, älä nyt, kun sulla ei ole kokemusta asiasta. Kyllä se tulonmenetys voisi nimittäin suakin kirpaista.

mutta näin ollaan asiat mietitty perheen kanssa. Sun voi olla sitä vaikea hyväksyä, mutta sille en voi mitään. En ole koskaan ennenkään mitannut asioita (tai varsinkaan ihmisiä!) rahassa, joten tuskin aloittasin siinäkään vaiheessa jos sisarukseni kuolisi ja lapsi/lapset tulisi joko meille tai menisi sijoitukseen jonnekin muuhun perheeseen.

Mutta, ei tarvi ymmärtää :)

Vierailija
10/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitavat itse olla sitä pohjasakkaa, jotka eivät pysty edes omista lapsistaan huolehtimaan.

Kukaan ei mielestäni ole täällä itkenyt ja valittanut, että saa liian vähän rahaa sijaislapsen hoitamisesta. Ap.ta selvästi vaan harmitti se, että täällä aina vouhkataan siitä, että sijaisvanhemmat saavat mukaa hyvääkin palkkaa sijaislapsen hoitamisesta. Kyllä yhden tai kahden sijaislapsen hoitaminen on lähinnä hyväntekeväisyyttä. Tai sitten joillakin on tosi huono palkka, jos 24h työstä saa n. 800e/kk, josta tietysti vielä menee verot. Ja usein kalliit harrastukset ja lomamatkat tosiaan syövät suuren osan myös tästä korvaus osasta, koska kulukorvaus menee ihan vaan tavalliseen elämiseen.

Vierailija
11/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vauvan kanssa ei tarvi olla ikuisuutta kotona ja pääset töihin, jos vain haluat.

650 euroa on paljon ja en hyväksy tuollaista summaa.

Lapsi otetaan perheeseen sitä varten, että halutaan antaa hyvä koti ja lapsi on ikäänkuin oma.

Lapseen siis uhrataan ihan samalla tavalla rahaa, kuin niihin omiinkin.

Moni sijaisperhe ei ole kuitenkaan valmis tähän, vaan yhteiskunta elättää lapsen.

Todella pyyteetöntä rakkautta.

Vierailija
12/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä omituisia käsityksiä sijaisvanhemmuudesta.

Vierailija
13/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän olisi voinut ottaa virkavapaata siihen asti, että lapsi olisi voinut mennä hoitoon.

Hän on itsenäisesti tehnyt ratkaisun, että jättää hyvän työpaikan ja jää kotiin sijaislapsen kanssa työttömänä. Kukaan ja mikään ei ole häntä pakottanut siihen.

Jos hän on olettanut, että saa yhden vauvan hoitamisesta saman rahan, mitä kokoaikaisessa työpaikassa niin on jotain ymmärtänyt väärin.

Vai odottaako sijaisvanhemmat oikeasti, että yhdestä vauvasta pitäisi tulla esim. 3000 euroa palkkaa, että voi jäädä pois tylsästä työstä ja hoitaa tätä sijaislasta aikuiseksi asti.

Ihmeen epärealistisia odotuksia heillä kyllä näyttää olevan.

taitavat itse olla sitä pohjasakkaa, jotka eivät pysty edes omista lapsistaan huolehtimaan.

Kukaan ei mielestäni ole täällä itkenyt ja valittanut, että saa liian vähän rahaa sijaislapsen hoitamisesta. Ap.ta selvästi vaan harmitti se, että täällä aina vouhkataan siitä, että sijaisvanhemmat saavat mukaa hyvääkin palkkaa sijaislapsen hoitamisesta. Kyllä yhden tai kahden sijaislapsen hoitaminen on lähinnä hyväntekeväisyyttä. Tai sitten joillakin on tosi huono palkka, jos 24h työstä saa n. 800e/kk, josta tietysti vielä menee verot. Ja usein kalliit harrastukset ja lomamatkat tosiaan syövät suuren osan myös tästä korvaus osasta, koska kulukorvaus menee ihan vaan tavalliseen elämiseen.

Vierailija
14/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kestää vain yhden vuoden.

Naapurilla on juuri otettu sijaislapsi ja käy muuten töissä.

Vierailija
15/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutuminen voi ihan johtua huonosta palkasta ja kypsymisestä työhönsä.

Itse olisin ottanut sijaislapsen, mutten voi koska meillä kehitysvammainen lapsi ja hänen hoitonsa vie oman aikansa ja välttämättä ei sitten saataisikaan, kun meillä on e-lapsi.

Koskaan en ajatellut saavani tuollaisia rahoja, vaan ajattelin sijaislapsen olevani meidän lapsi ja meidän elätettävänä.

Pelkkä lapsilisä olisi riittänyt ja ei olla hyvätuloisia.

Vierailija
16/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut 650 euroa kuukaudessa hoitopalkkiota. Ensi vuoden alussa pienin palkkio nousee tuohon summaan ja sitten minäkin sen saan. Virkavapaata ei ole työnantajan pakko myöntää. Minun tapauksessani ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jättää työpaikkaa, koska muutin satojen kilometrien päähän. Olen sittemmin hakeutunut työnhakijaksi ja saanutkin välillä lyhyitä sijaisuuksia. Tällä hetkellä tilanne on jonkinmoisessa balanssissa, mutta kyllä se ensimmäinen vuosi oli tosi tiukkaa. Pientä vauvaa EI VOI viedä päivähoitoon, joten silloin en voinut olla työnhakijanakaan enkä saanut työttömyyskorvausta. ap

Vierailija
17/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaisvanhemmat ovat myös päivätyössä. mutta vierestä nähneenä mikään raha ei korvaa sitä mitä sijaisperhe voi joutua kohtaamaan. useinhan lapset voivat olla niin rikkinäisiä että se ensimmäinen perhe ei "riitä" lapselle vaan imee mehut kirjaimellisesti.

arvostan suuresti niitä jotka asiaan sitoutuvat ja oikeasti välittävät niistä lapsista sillä helppoa se ei ole.

Tämän olen itsekin nähnyt lähipiirissä

Vierailija
18/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kyllä lapsista, jotka pitäisi ottaa huostaan vanhemmiltaan.

Päihteitä, väkivaltaa, hoitamattomuutta jne. Lapset oireilevat pahasti, eivät usein ole enää edes koulukuntoisia. Usein mietin, että miten pitkälle pitää mennä että lapsi pääsisi pois kotoaan.

Näillä monilla terapiaa, lääkityksiä ja vaikeita käytösongelmia.

Oletteko tosiaan sitä mieltä, että sijaisvanhemman pitäisi jaksaa ja haluta hoitaa oireilevia ja vaikeita lapsia ilmaiseksi? Kärsiä omasta pussistaan palkanmenetykset kun kuskaat lasta terapiaan ja palavereihin keskellä päivää, maksat rikotut tavarat jne?

Naurettavaa ja lapsellista ajatella, että itse jaksaisi ja haluaisi tehdä em. työtä ilman mitään korvausta. Pelkkä hyvä tahto ei pitkälle riitä.

Vierailija
19/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teistä 650 euroa KUUKAUDESSA oikeasti iso summa rahaa? Jos ette saa sen lisäksi mitään palkkatuloja? Sillä tulisi huolehtia vaativasta lapsesta?

Suomi on kyllä paska maa kun kaikkia pikkuisia sosiaaliavustuksia kadehtivat työssäkäyvät ihmiset. Helvetti sentään mitä paskasakkia.

Vierailija
20/154 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teistä 650 euroa KUUKAUDESSA oikeasti iso summa rahaa? Jos ette saa sen lisäksi mitään palkkatuloja? Sillä tulisi huolehtia vaativasta lapsesta?

Suomi on kyllä paska maa kun kaikkia pikkuisia sosiaaliavustuksia kadehtivat työssäkäyvät ihmiset. Helvetti sentään mitä paskasakkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi