On täällä omituisia käsityksiä sijaisvanhemmuudesta.
Vai että tienataan hirveitä summia lapsilla. Minulla ainakin tulot putosivat kolmannekseen siitä, mitä ne olivat töissä ollessa. Yksi lapsi minulla sijoitettuna.
Kommentit (154)
Kaikkiko sietäisite kodissanne vierasta ongelmaista muksua, joka pistäisi uusiksi koko perheen elämän. Ja ne vanhemmat siihen soittelemaan vielä päälle. 24h joku täysin vieras tyyppi kodissanne. Naurettavaa puhua ahneudesta!
vaan sukulaislapsesta.
että ne sijoitetut lapset ovat samanlaisia kuin teidän omat piltit oli sen ikäisinä. Näillä lapsilla on usein ongelmia, jotka näkyvät käytöksessä. Sen lisäksi biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin täytyy pitää yhteyttä, joskus helppoa ja usein ei.
Miksi sijaisperheistä on niin kova pula, jos sillä on helppo tienata? Siksikö, että ihmiset eivät halua rahastajan leimaa otsaan? Vai ihan siksi, että ihmiset oikeasti tajuaa sen olevan rankkaa ja vaativaa työtä. Työtä jota tehdään ympärivuorokauden, myös omien lasten siitä hetkittäin kärsiessä.
Itse olen päiväkodissa hoitanut sijoitettuja lapsia ja hattua nostan vanhemmille, jotka näitä lapsia kotiinsa ottavat. Eivät olleet erityislapsia, muuten vain vaativia. Nyt isompana kuulema ovat terveitä niin fyysiste kuin psyykkisesti ja koulu sujuu tosi hyvin. Pieniä kun olivat niin joskus kyllä epäilytti...
-Ketään ei pakoteta sijaisperheeksi
-he saavat siitä korvauksen, eivät tarvitse -kenenkään hatunnostoja ja kehumisia
kenenkään ei tarvitse sanoa itseään irti töistä
-moni alkaa sijaisvanhemmaksi siksi, että eivät saa omia lapsia ja sijaislapsi on helpompi saada kuin adoptio
-moni sijaiskoti on ns. yksityinen perhekoti eli vanhemmat tekee palkkatöikseen tätä sijaisperhetoimintaa. Heillä voi olla esim- 7 sijoitettua lasta perheessä. He saavat siitä korvauksen ja palkan. Eivät tee tätä hyväntekeväisyytenä.
Eli yksinkertaistetaan asiaa. KUKAAN ei ole sijaisvanhempana ilmaiseksi ja jää pois töistä ilman korvausta ja uhraudu vieraiden lasten takia. Tämä on ihan harkittu päätös ja siihen käydään pride-koulutus, joten heidän pitäisi tietää, mihin alkavat.
Joten on turha itkeä eri palstoilla, kuinka vähän rahaa he saavat ja kuinka he ovat joutuneet sanomaan itsensä irti töistä ja kuinka kamalaa elämä on kun joutui ottamaan muiden kakaroita niskoilleen.
Se on edelleen VAPAAEHTOINEN valinta.
että ne sijoitetut lapset ovat samanlaisia kuin teidän omat piltit oli sen ikäisinä. Näillä lapsilla on usein ongelmia, jotka näkyvät käytöksessä. Sen lisäksi biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin täytyy pitää yhteyttä, joskus helppoa ja usein ei.
Miksi sijaisperheistä on niin kova pula, jos sillä on helppo tienata? Siksikö, että ihmiset eivät halua rahastajan leimaa otsaan? Vai ihan siksi, että ihmiset oikeasti tajuaa sen olevan rankkaa ja vaativaa työtä. Työtä jota tehdään ympärivuorokauden, myös omien lasten siitä hetkittäin kärsiessä.
Itse olen päiväkodissa hoitanut sijoitettuja lapsia ja hattua nostan vanhemmille, jotka näitä lapsia kotiinsa ottavat. Eivät olleet erityislapsia, muuten vain vaativia. Nyt isompana kuulema ovat terveitä niin fyysiste kuin psyykkisesti ja koulu sujuu tosi hyvin. Pieniä kun olivat niin joskus kyllä epäilytti...
että minulla on ollut muutama vuosi sitten sukulaistytön vauva hoidossa ihan ilmaiseksi muutaman kuukauden.
Äiti oli vaikeuksissa, eikä jaksanut hoitaa vauvaansa. Päätimme hänen äitinsä kanssa, että koska olen hoitovapaalla, otan vauvan "joukon jatkoksi", että tämä äiti saa levätä ja pääsee jaloilleen.
Eli en ollut mikään virallinen sijaisäiti, koska lasta ei huostaanotettu. Hoisimme asian näin perheen sisällä.
Nyt kun näen tämän äidin ja lapsen, olen onnellinen, että tein sen, minkä tein. Heillä menee todella hyvin nyt.
ELATUSVELVOLLINEN sijoitettuun lapseen nähden kuten biologiset vanhemmat ovat, hehän siis maksavat lasensa hoidosta huostaanoton aikana (mikäli on tuloja). Sijaisvanhempi ei myöskään ole sijoitetun lapsen HUOLTAJA (joissain tilanteissa esim. sukulaissijaisvanhemmuus on haettu oheishuoltajuus).
Perhehoitaja solmii toimeksiantosopimuksen (yleensä näin) sijoittavan kunnan kanssa, jossa määritellään hoitopalkkio ja kulukorvaus. Kyse on pienestä korvauksesta, palkkiosta, ei palkasta. Sosiaalilautakunta vastaa viimekädessä huostaanottamansa lapsen hoidosta, asuinpaikasta, hyvinvoinnista jne. Perhehoitajalla ei ole näihin asioihin lopulta kovinkaan paljon sanomista.
Kenelläkään ihmisellä ei ole velvollisuutta hoitaa ja taloudellisesti tukea "vierasta" lasta. Sijaisvanhemmuus on tietoinen päätös, eikä sellaiseksi tulla vahingossa. Monet sijaisvanhemmat kuitenkin pettyvät saamansa tuen laatuun ja määrään (myös muu tuki kuin taloudellinen) ja sijoitettujen lasten elämäntilanteet ja problematiikka muuttuvat ja olosuhteet sijaisperheessä voivat muuttua yhä haastavimmiksi. Eli sijaiperhe ei mitenkään välttämättä hommaan ryhtyessään tiedä mihin kaikkeen oikeastaan sitoutuuukaan.
Mitä taas tulee sille joka jatkuvasti ketjussa rääkyy miten "ei ota rahaa jos saa sukulaislapsen joskus SOVITUSTI luokseen jos vanhemmat kuolee" niin minä ainakin vastaavassa tilanteessa (itse kuolisin ja lapsi menisi paikkaan X kasvamaan) olisin onnellinen että valtio tukisi lapseni kasvua rahallisesti; saa harrastaa, vaatetusta yms ilman että lapsi olisi taakka paikassa X.
jos niin kävisi ja jos se raha minulle tilille siirrettäisiin niin toki sen ottaisin, kuten aiemminkin jo sanoin. Mutta tulisinko vauva-palstalle kitisemään tuen pienuudesta? En.
Tämä nyt on se pointi, ei se etten arvostaisi sijaisperheitä.
En tullut itketään ja kitisemään, vaan oikaisemaan väärinkäsityksiä. Minä en eikä kukaan muukaan sijaisvanhempi tee tätä rahan takia. Jos nyt oikeen tuota joidenkin ajatusta pienen palkkion haitallisuudesta lapsen hyvässä hoidossa, eikö myös lastenkotien ja päiväkotien henkilökunnan pitäisi tehdä työtään ilman palkkaa? Mitä mieltä olette vanhusten perhehoidosta? Pitäisikö siinäkin ottaa vanhuksia hoitaakseen ilman minkäänlaista palkkiota? Otatteko te itse vastaan lapsilisää omista lapsistanne? Eikö sekin ole väärin? Otatteko vastaan vanhempainrahaa ja kotihoidontukea? Voitteko te todella rakastaa lapsianne, jos saatte rahaa heidän takiaan? Pitäisikö asiaa kehitellä niin, että sijaisvanhempi saisi kaupasta kaiken tarvittavan ilmaiseksi, ettei hänen tarvitsisi ottaa vastaan sitä noin 350 euroa kuukaudessa hoitopalkkiona? Miettikääpä oikeasti minkä verran raha merkitsee rakkaudessa, vaan onko sen rahan merkitys kuitenkin joku muu. ap
käyttää sanaa JOUTUU hoitamaan pahoin vaurioitunutta lasta ja kysyy että alkaisitko itse ilmaiseksi.
Eikös se mene niin, että jos pyyteettömästi haluaa huonosti kohdeltua lasta auttaa, niin se on että SAA hoitaa pahoinvaurioituneen lapsen kuntoon, eikä JOUDU???
Olemme itse myös toimineet tukiperheenä, ennen kuin saimme neljännen lapsen. Sitten oli pakko luopua toiminnasta, koska koen, että en olisi pystynyt lapsille antamaan sitä, mitä haluaisin.
Veljeni vaimoineen toimii edelleen tukiperheenä ja tunnen 2 sijaisperhettä.
Joten seuraan aika läheltä näitä asioita. En ole kuullut heidän koskaan valittavan tuen pienuutta, kuten sinä ap teet ja hyökkäät hoitoalan ihmisiä vastaan, että heidänkin pitäisi tehdä palkatta työ, kuten sinä teet.
Olen pahoillani jos sijaisperhetoiminta ei vastannut kuvitelmaasi ja olet pettynyt siihen ja koet uhrautuneesi.
Erimerkiksi toisessa tuntemassani sijaisperheessä on asunut 2 poikaa ihan taaperoista asti. Koskaan en ole kuullut tämän äidin kiukuttevan, että hän saa niin ja näin vähän rahaa lapsista ja joutuu hoitamaan niitä. Heillä on omiakin lapsia, joten heillä on todellinen suurperhe. Kumpikin vanhempi kulkee perheestä töissä ihan normaalisti. En ole koskaan kuullut heidän yrittävän korostaa itseään toisten yläpuolelle, että ovat parempia, koska joutuvat uhrautumaan ja suostuvat hoitamaan toisten lapsia.
Jos todella kokee uhrautuneensa ja on pettynyt niin kannattaa miettiä, soveltuuko todellakaan hommaan. Näin joutuu miettimään ne parjaamasi hoitoalan ihmisetkin. Pelkkä halu auttaa ihmisiä ei riitä vaan on oltava muitakin motiiveja ja kykyjä, että pystyy siihen.
Me luovuimme tukiperheenä olosta juuri sen takia, että koimme, etteivät tukilapset enää saa ansaitsemaansa laadukasta hoitoa meillä viikonloppuisin. He olivat sen arvoisia, että ansaitsevat sellaisen tukiperheen, missä heille on resursseja antaa se, mitä he tarvitsevat.
En tullut itketään ja kitisemään, vaan oikaisemaan väärinkäsityksiä. Minä en eikä kukaan muukaan sijaisvanhempi tee tätä rahan takia. Jos nyt oikeen tuota joidenkin ajatusta pienen palkkion haitallisuudesta lapsen hyvässä hoidossa, eikö myös lastenkotien ja päiväkotien henkilökunnan pitäisi tehdä työtään ilman palkkaa? Mitä mieltä olette vanhusten perhehoidosta? Pitäisikö siinäkin ottaa vanhuksia hoitaakseen ilman minkäänlaista palkkiota? Otatteko te itse vastaan lapsilisää omista lapsistanne? Eikö sekin ole väärin? Otatteko vastaan vanhempainrahaa ja kotihoidontukea? Voitteko te todella rakastaa lapsianne, jos saatte rahaa heidän takiaan? Pitäisikö asiaa kehitellä niin, että sijaisvanhempi saisi kaupasta kaiken tarvittavan ilmaiseksi, ettei hänen tarvitsisi ottaa vastaan sitä noin 350 euroa kuukaudessa hoitopalkkiona? Miettikääpä oikeasti minkä verran raha merkitsee rakkaudessa, vaan onko sen rahan merkitys kuitenkin joku muu. ap
noin pienellä korvauksella. En tiedä, miten olet tuollaiseen kuseen edes joutunut, mutta säälin syvästi. Eihän 300 eurolla saa edes vuokraansa maksettua, saati että pystyisi edes korvikemaidot vauvalle hankkimaan.
Herranen aika,millä te elätte? Tuntuu kyllä todella pahalta sinun puolesta.
ymmärtämisessä tai muuten vaan käsityskyvyssä, jos joku tosiaan saa kirjoituksestani sen käsityksen, että tarkoitukseni on valittaa tuen pienuutta. Jokunen sentään näyttää osaan lukea ja ymmärtää, että tarkoitukseni on oikaista harhaluuloja sijaisvanhemmuudesta. En voi noin vaan purematta niellä väitteitä sijaisvanhempien rahanahneudesta ja lapsilla tehtävästä bisneksestä. Enkä missään kohti ole hyökännyt hoitohenkilökuntaa vastaan. Ei siinä olisi mitään järkeä, koska olen itsekin ammatiltani hoitaja. ap
kuussa. Millä ihmeellä ostat vauvalle korvikkeet ja muut.
Nostan hattua sinulle, että selviät. On varmaan kamalaa joutua hoitamaan toisen lasta ja joutua tuollaiseen köyhyyteen.
ymmärtämisessä tai muuten vaan käsityskyvyssä, jos joku tosiaan saa kirjoituksestani sen käsityksen, että tarkoitukseni on valittaa tuen pienuutta. Jokunen sentään näyttää osaan lukea ja ymmärtää, että tarkoitukseni on oikaista harhaluuloja sijaisvanhemmuudesta. En voi noin vaan purematta niellä väitteitä sijaisvanhempien rahanahneudesta ja lapsilla tehtävästä bisneksestä. Enkä missään kohti ole hyökännyt hoitohenkilökuntaa vastaan. Ei siinä olisi mitään järkeä, koska olen itsekin ammatiltani hoitaja. ap
Tunnen yhden sijaisperheen, jolla koko touhu on muka äidin harrastus ja hyvää hyvyyttään tätä tekevät. Omat biolog.lapset valittavat kun jäävät monesta asiasta paitsi, eikä ikinä ole omaa rauhaa. Parhaimmillaan heillä on ollut kymmenen lasta yhteensä.
En ymmärrä miten tuo enää eroaa laitoksesta. Ei voi enää olla hyväksi yhdellekään noista lapsista, kun koko päivä on kotona kuin olisi päiväkodissa ja huomiosta joutuu tappelemaan. Sääliksi käy lapsia.
tuo kommentti nyt lopullisesti todisti, kuinka yksinkertainen ihminen olet.
Kyllä teillä on tylsä elämä kun istutte täällä tästä vänkäämässä ja minulla kai myös kun istun näitä lukemassa..
Nostan hattua sijaisvanhemmille. Heidän ansiostaan lasten ei tarvitse olla isoissa lastensuojelulaitoksissa. On hienoa, jos lapselle löytyy sukulainen, jonka luona hän voi varttua ja tietää siten juurensa.
Mitä sitten, jos he saavat siitä rahaa? Mitä sitten, jos joku perustaa perhekodin ja kasvattaa näitä lapsia työkseen? Käyhän joku töissä päiväkodissakin, eli saa rahaa lasten kasvattamisesta ja hoidosta. Sijaisvanhemmuus vaan on nimensä mukaan vanhemmuutta, siitä ei pääse eroon painamalla työpaikan oven kiinni takanaan. Työ on varmasti todella rankkaa. Se, että he saavat siitä rahaa, ei kai automaattisesti tarkoita sitä, etteivät he välittäisi lapsista, jotka heille on sijoitettu?
Tämä on vähän off topic mutta minulla itselläni käy vaikean elämäntilanteen takia ns. tuetun asumisen ohjaaja viikottain. Hän saa rahaa työstään, silti uskon, että hän aidosti välittää asiakkaistaan, minustakin! Hän on vain niin ihana ja sydämellinen.
Toimeksiantosuhteisessa perhehoidossa perhekotiin voidaan sijoittaa enintään neljä hoidettavaa. Tähän enimmäismäärään lasketaan mukaan perhehoitajan omat alle kouluikäiset lapset ja perheen muut erityistä hoitoa ja huolenpitoa vaativat henkilöt. Hoidettavien lukumäärä voidaan ylittää, mikäli kyse on hoidon antamisesta sisaruksille tai saman perheen jäsenille. Enimmäismäärästä voidaan poiketa myös, jos hoidossa on samanaikaisesti vain täysi-ikäisiä henkilöitä, joiden keskinäinen kanssakäyminen ja toimintakyky mahdollistavat ylityksen.
Kun perheessä on enimmillään neljä huollettavaa, perhehoitajalta ei edellytetä erityistä koulutusta. Jos perhekodissa annettavasta hoidosta, kasvatuksesta tai muusta huolenpidosta vastaa vähintään kaksi hoitopaikassa asuvaa henkilöä, joista ainakin toisella on tehtävään soveltuva ammatillinen sosiaali- tai terveysalan koulutus ja riittävä kokemus hoito- ja kasvatustehtävistä, hoidettavien lukumäärä voi olla enintään seitsemän henkilöä. Soveltuvaksi koulutukseksi katsotaan vähintään nykyinen toisen asteen tutkinto
maksetaan kuukausittain palkkiota ja kulukorvausta. Palkkiosta neuvotellaan tapauskohtaisesti ja sen suuruus määräytyy hoitotyön vaativuuden sekä sitovuuden perusteella. Vuonna 2011 minimipalkkio on 353,62 euroa /kk. Kaikki hoitopalkkiot kerryttävät perhehoitajan eläkettä. Palkkio on sidottu palkkakertoimeen ja sitä tarkistetaan aina joka vuoden alusta. Vuonna 2011 lisätään vuoden 2010 perhehoidon palkkiotasoon 1,79 prosentin korotus.
ottamaan sitä kauhukakaraa sinne. Se on VAPAAEHTOINEN valinta ja sijaisvanhempien pitäisi tietää, kuinka paljon rahaa siitä saavat. On turha jälkikäteen tulla sitten itkemään, että saa rahaa niin vähän.
Ketään ei napata kadulta kiinni yhtäkkiä ja pakoteta sijaisvanhemmaksi ja käsketä jättää työpaikkaansa. Se on aina yksilön oma valinta ja pitäisi ottaa etukäteen selville, mitä saa rahaa, ettei se tule yllätyksenä ja tarvitse itkeä sitten jälkikäteen , ettei saa tarpeeksi paljon.