Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Virikelapsi" ja oma paha mieli asiasta

Vierailija
03.09.2011 |

Kerjään luultavasti paskaa niskaani, mutta pakko saada avautua :)

Olen hoitovapaalla kotona vauvan kanssa, vanhempi lapsi 5 v. on päiväkodissa, yksityisessä sellaisessa. Maksamme hoidosta täyden maksun, silti lapsi ei ole hoidossa täyttä päivää eikä viikkoa. Vauva on ollu huono uninen alusta saakka, ja mielestäni vanhempi lapsi ansaitsee ei niin väsyneen äidin ja vauva myös. Lapsi lähtee mielellään päiväkotiin, kotona hänellä olisi seurana vain todella väsynyt äiti ja vauva. Naapurin lapset ovat päiväkodissa. Vaikka tiedän että tämä ratkaisu viedä vanhempi lapsi hoitoon vaikka olen kotona on meidän perheen pelastus. Niin silti minulla on asiasta hirveä morkkis. Jos joudun kertomaan asiasta kerron sen vähän häpeillen. Päiväkodissa minulla tunne että minua katsotaan paheksuen, vaikka siis kyse on yksityisestä päiväkodista jossa maksamme täyden maksun. Harmittaa tämä oma paha mieli asiasta.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattamaan lastaan kun hänellä ei ole lastentarhanopettajan tai lähärin koulutusta. Vain nämä pystyvät antamaan lapselle oikeanlaista kasvatusta ennen eskaria.

Jotenkin kornia, vai...?

Vierailija
62/212 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamamma palaa kotiin vauvan kanssa ja tulee palstalle tekemään aloituksen, kuinka lähärit on paskoja.

Eikö silloin lapselle ole parempi olla päiväkodissa kuin äidin ja vauvan kanssa kotona.

kasvattamaan lastaan kun hänellä ei ole lastentarhanopettajan tai lähärin koulutusta. Vain nämä pystyvät antamaan lapselle oikeanlaista kasvatusta ennen eskaria.

Jotenkin kornia, vai...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..päiväkodissa. Koulussa kuulemma kuin ihmisen mieli. Opettajan palaute oli mm. sellainen, että 'on ilo olla opetttajasi'. Kirjoitti tänä keväänä hienosti ylioppilaaksi ja nyt opiskelee yliopisotssa. Mitä vaille hän mahtoi jäädä, kun ei ollut 9 kk:n iästä alkaen hoidossa? Hän on ainokainen mutta ei yksinäinen.

Kyse oli yli 5-vuotiaan päivähoidosta ja sinä puhut 9 kk hoitoon viemisestä, joka ei niin millään tavalla liity koko keskusteluun!

Vierailija
64/212 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoneet nimenomaan asiantuntijoiden suosituksia. Päiväkotiryhmiä pidetään aivan liian suurina ja meluisina ts. jopa haitallisina lapsen kehitykselle. Päiväkotien resurssit ovat valitettavan usein riittämättömiä.

Tässä on yksi linkki aiheesta:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/09/1183442/ylisuuret-paiv…

Sinun poikasi tapaus on nimenomaan poikkeus, eikä sitä voi yleistää normilapseen. Kaikissa päiväkotiryhmissä ei suinkaan edes ole vakituista lastentarhanopettajaa! Täten kerho-ohjaajakin vastaa vallan mainiosti päiväkodin hoitajaa.

Itse en muuten osaa nimetä yhtään Euroopan maata, jossa 3-5 vuotialle olisi täysin ilmaista päivähoitoa. Päivähoitomaksut ovat erittäin merkittävä kustannus, esim. Saksassa, ja täten äidit ovatkin kotiäiteinä ja isät käyvät töissä.

Oli miten oli, niin joka tapauksessa "virikepäivähoito" on Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa hyvin kyseenalaista. Itse päivähoitomaksuhan ei kata päivähoidon kokonaiskustannuksista kuin pienen osan.

Perusperiaatteena pitäisi olla, että äiti ja isä ovat molemmat töissä ja maksavat veroja, joilla sitten kustannetaan mm. välttämättömiä päiväkotipaikkoja. Tästä periaatteesta voitaisiin sitten poiketa tarpeen vaatiessa esim. päihdeongelmaisten perheiden osalla.

Kerroin oman esimerkin mutta tarkoitin kyllä esim. psykologien ja muiden kasvattajien suosituksia ennemmin kuin minä ja me -tyyliä. Oma tapaukseni on siinä mielessä poikkeus, että puheterapeutti nimenomaan haluaa, että lapseni on päiväkotiryhmässä, koska kerho-ohjaajilla ei ole oikeanlaista koulutusta tukea lapsen puheenkehitystä, lto:lla taas on. Lisäksi puheterapeutti tiesi meidän päiväkotimme viskaritoiminnasta (jossa siis tuetaan puheen kehitystä liikunnan avulla) ja suositteli senkin takia sitä. Ja ihan tavis päiväkoti on, lapsen ryhmässä on 21 lasta, 1 lto ja 2 hoitajaa. Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä, että päiväkoti on todella huippu! En halvenna kerhojen kasvatusvaikutusta mutta totean, että kerho-ohjaajat eivät ole koulutukseltaan lto:n tasoisia eivätkä siis aivan kaikille lapsille käy. Esim. kummityttöni oli aivan loistavassa kerhossa yhden vuoden 3-4-vuotiaana, mutta naapurimme 5v on taas huonommassa ja äitinsä suunnittelee nyt lapsensa poisottoa ja päivähoitopaikan hakua. Toki niitä huonojakin päiväkoteja on. Ei tämä vanhemmuus ihan helppoa ole! Minun pointtini oli sanoa, että siitä päivähoidosta 5-vuotiaalle EI OLE HAITTAA. En halventanut kerhoja mutta toki väitän, että kerhot ja kerho-ohjaajat toimivat erilaisella koulutuksella ja erilaisilla tavoitteilla. Monissa Euroopan maissa esikoulu 3-5-vuotiaille on täysin ilmaista niin kuin se peruskoulukin ja vasta jatkopaikat ovat kovan hinnan takana. Toki rinnalla on yksityiskoulujakin, jotka maksavat. Suomi ei siis ole ainoa maa, jonka veromarkoista tuetaan päivähoitoa tai koulua yli 3-vuotiaille. Minusta ap tekee edelleenkin viisaasti ja järkevästi - väitetään täällä mitä tahansa muuta väsymyksestä, lapsen kehityksestä ja sosiaalisista tarpeista sekä päivähoidon turmiollisuudesta. Sinulle vielä, joka otit itseesi kotimamma-sanasta (jonka kohdistin siis ihan yleisesti enkä vain sinulle). Itse kotona ollessani käytin itsestäni nimitystä kotimamma. En ollut töissä vaan kotona, joten jotenkin loogista oli korostaa itseäni kotimammana. Ei se ollut halveerava sana, joskin sen nyt niin tahdoit tulkita. Nyt käytin sitä osoittamaan ne av:laiset, jotka ovat kotona hoitaneet lapsensa kouluikäisiksi. Anteeksi, jos loukkasin.

Vierailija
65/212 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai et osaa nimetä yhtään Euroopan maata, jossa 3-5-vuotiaille on ilmaista päivähoitoa? Osaatko lukea?

http://www.veronmaksajat.fi/File/3960de05-17a4-4d51-9a80-1ceb6f60b08d/V…

Vierailija
66/212 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisesta _esiopetuksesta_. Esikouluhan on myös Suomessa ilmaista.

Lainaus:

"Virallisesti esi- ja alkeisopetus

on monissa Euroopan maissa ilmaista. Tätä se on myös käytännössä,

mutta esiopetuksen maksuttomuus ei kuitenkaan koske lasten virallisen esiopetuksen

ulkopuolista hoitoa, esimerkiksi iltapäivä- tai loma-aikojen hoitoa."

Päivähoidon ilmaisuus onkin eri asia. Ilmaisen esiopetuksen jälkeen joutuu myös muissa Eurooan maissa maksamaan mm. iltapäivähoidosta.

Toki useissa Euroopan maissa esiopetusikä on alhaisempi kuin Suomessa, esim. 5-vuotta. Siitä voidaankin keskustella, että pitäisikö koulu - ja esikoulu - aloittaa Suomessa nuorempana kuin tällä hetkellä aloitetaan. Olisiko se lapsen etu?

Kannattaa silti muistaa, että pienten lasten esiopetus on monissa Euroopan maissa varsin kerhomaista, eikä kestä kovin montaa tuntia päivässä. Suomessa etenkin kokopäivähoidossa oleva lapsi viettää päivähoidossa usein paljon pidemmän aikaa.

Ai et osaa nimetä yhtään Euroopan maata, jossa 3-5-vuotiaille on ilmaista päivähoitoa? Osaatko lukea?

Vierailija
67/212 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle tuli paha mieli päinvastaisesta asiasta kuin aloittaneella. Oma 5v. tyttöni on kotihoidossa. Täällä niin moni tuntui olevan sitä mieltä, että se on jopa epänormaalia! Ja haitaksi lapselle. Mulle tuli tästä kova syyllisyys, kun lapsi on kotona. Eli suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
68/212 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon vaan sanoa että eläkää juuri sitä elämää joka teille sopii hyvin ja jossa kaikkien on kiva olla ja kasvaa.

Omani ei kasva, elämä vaan loppui. On hyvin hankala ymmärtää miksi ihmiset jatkaa puuttumista toisten elämään. Kun aina se oma tapa on paras ja toki se on sitä! Eläkää onnellisina jokainen tahollanne ja antakaa muille oma onnensa. Minun onni kuoli, veisin vaikka vuorottelutarhaan jos voisin, tekisin mitä vaan mutta lasta ei enää ole.

Vierailija
69/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjään luultavasti paskaa niskaani, mutta pakko saada avautua :)

Olen hoitovapaalla kotona vauvan kanssa, vanhempi lapsi 5 v. on päiväkodissa, yksityisessä sellaisessa. Maksamme hoidosta täyden maksun, silti lapsi ei ole hoidossa täyttä päivää eikä viikkoa. Vauva on ollu huono uninen alusta saakka, ja mielestäni vanhempi lapsi ansaitsee ei niin väsyneen äidin ja vauva myös. Lapsi lähtee mielellään päiväkotiin, kotona hänellä olisi seurana vain todella väsynyt äiti ja vauva. Naapurin lapset ovat päiväkodissa. Vaikka tiedän että tämä ratkaisu viedä vanhempi lapsi hoitoon vaikka olen kotona on meidän perheen pelastus. Niin silti minulla on asiasta hirveä morkkis. Jos joudun kertomaan asiasta kerron sen vähän häpeillen. Päiväkodissa minulla tunne että minua katsotaan paheksuen, vaikka siis kyse on yksityisestä päiväkodista jossa maksamme täyden maksun. Harmittaa tämä oma paha mieli asiasta.

Vierailija
70/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa/päiväkerhossa. Olisi outoa, jos olisi kaiket päivät kotona äidin ja vauvan kanssa.

Vierailija
71/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hulluja täällä on liikenteessä!!

5-vuotiaalle on kaverit jo tosi tärkeitä, parempi niitä on nähdä vähän päivisinkin päiväkodissa!

Tietty ei kannata koko viikkoa pitää..

Vierailija
72/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjään luultavasti paskaa niskaani, mutta pakko saada avautua :) Olen hoitovapaalla kotona vauvan kanssa, vanhempi lapsi 5 v. on päiväkodissa, yksityisessä sellaisessa. Maksamme hoidosta täyden maksun, silti lapsi ei ole hoidossa täyttä päivää eikä viikkoa. Vauva on ollu huono uninen alusta saakka, ja mielestäni vanhempi lapsi ansaitsee ei niin väsyneen äidin ja vauva myös. Lapsi lähtee mielellään päiväkotiin, kotona hänellä olisi seurana vain todella väsynyt äiti ja vauva. Naapurin lapset ovat päiväkodissa. Vaikka tiedän että tämä ratkaisu viedä vanhempi lapsi hoitoon vaikka olen kotona on meidän perheen pelastus. Niin silti minulla on asiasta hirveä morkkis. Jos joudun kertomaan asiasta kerron sen vähän häpeillen. Päiväkodissa minulla tunne että minua katsotaan paheksuen, vaikka siis kyse on yksityisestä päiväkodista jossa maksamme täyden maksun. Harmittaa tämä oma paha mieli asiasta.

oppimassa uusia asioita. Taitaa vain Suomessa olla hapeallista oppia.

Mita ihmetta tuon ikainen tekisi paivat pitkat kotona yksinaan vasyneen mamman ja kiljuvan vauvan kanssa?

Ihme vakea olette!

Vierailija
73/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi paikka on päiväkodissa tuossa tilanteessa, että olet itse väsynyt. Muutatte tilanteen toisin, kun virkistyt.

Älä pode huonoa omaatuntoa.

Vierailija
74/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa/päiväkerhossa. Olisi outoa, jos olisi kaiket päivät kotona äidin ja vauvan kanssa.

taalla missa mina asun, meidan 5 v on jo toista vuotta koulussa (joka tosin muistuttaa aika paljon tarhaa kaytannossa). En kylla osaisi tuosta huonoa omaatuntoa tuntea.

Vierailija
75/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinusta! Mieti sen sijaan, millä ratkaisulla teidän perhe on kokonaisuutena onnellisin. Kuulostaa siltä, että tällä päivähoitoratkaisulla. Tee vaikka lista päivähoidossa käynnin hyvistä ja huonoista puolista, plussat voittanee miinukset. Voit vielä laskea listaan, montako tuntia viikossa lapsi on hoidossa ja montako on kotosalla hereillä. Hoitoaikaahan varmasti tulee murto-osa valveillaoloajasta, jos kerran on puolipäivähoidossa. Sitäpaitsi tuon ikäinen oikeasti kaipaa jo kavereitakin. Sitten teippaa lista kaapinoveen (sisäpuolelle, jos nolottaa :) ja katso sitä aina, kun alkaa taas ahdistaa. Kukaan ei hyödy sun ahdistuksesta ja viet vain itseltäsi voimavaroja ihan turhaan. Tsemppiä :)

t. kahden huonounisen lapsen äiti, joka ymmärtää sinua varsin hyvin!

Vierailija
76/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai 5-v käy päiväkodissa, ainakin osa-aikaisesti. Säälittää ne 4-5 vuotiaat, jotka joutuu puistoilemaan taaperoiden kanssa ilman ikäistään seuraa.

Vierailija
77/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkipuistoissa ja kerhoissa on ikätovereita. Minusta paras vertaisryhmä löytyisi sieltä. Päiväkoti kaikkine rutiineineen ei ole ensisijaisesti leikkipaikka, vaikka moni niin luulee.

tottakai 5-v käy päiväkodissa, ainakin osa-aikaisesti. Säälittää ne 4-5 vuotiaat, jotka joutuu puistoilemaan taaperoiden kanssa ilman ikäistään seuraa.

Vierailija
78/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonounisuus meidän perheessä tarkoittaa sitä että vauva herää huonoimpana yönä 10 kertaa, ja aamuisin kuudelta. Vanhempi lapsi oli kotona koko kesän 3 kuukautta. Sitä minäkin olen itselleni selittää että ranskassakin lapset aloittavat koulun kolme vuotiaana. :) Täytyisi vaan lopettaa miettiminen, että mitä muut ajattelevat, itsehän tunnen lapseni ja oman tilanteeni parhaiten. :)

ap

Vierailija
79/212 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna ensimmäisten viestien mennä toisesta korvasta ulos. Asun ulkomailla (Norja) ja täällä pidettäisiin kummallisena jos viisivuotiasta ei päästäisi edes osittain päiväkotiin, tuon ikäinen kun tarvitsee muutakin virikettä kuin äidin ja kodin. Jos vielä kaiken lisäksi olet väsynyt on se varmasti kaikkien kannalta parempi. Ole iloinen lapsistasi äläkä kysele muilta oikeutusta teidän perheen ratkaisuille.

Vierailija
80/212 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan Belgiassa on jo 3-vuotiaasta ylöspäin esikoulu lähes kokopäiväinen ja se olisi ilmainen. Veljen perheellä ei ainakaan ole ollut näin, vaan esikoulua on vain pari kolme tuntia päivässä ja valtaosa on maksullista osuutta. Heillä on lisäksi "koulu" suht paljon kiinni ja siksi lapsille pitää järjestää samassa suhteessa varahoitoa.

Siis tässä pdf-tutkimuksessa puhutaan nimenomaan ilmaisesta _esiopetuksesta_. Esikouluhan on myös Suomessa ilmaista.

Lainaus:

"Virallisesti esi- ja alkeisopetus

on monissa Euroopan maissa ilmaista. Tätä se on myös käytännössä,

mutta esiopetuksen maksuttomuus ei kuitenkaan koske lasten virallisen esiopetuksen

ulkopuolista hoitoa, esimerkiksi iltapäivä- tai loma-aikojen hoitoa."

Päivähoidon ilmaisuus onkin eri asia. Ilmaisen esiopetuksen jälkeen joutuu myös muissa Eurooan maissa maksamaan mm. iltapäivähoidosta.

Toki useissa Euroopan maissa esiopetusikä on alhaisempi kuin Suomessa, esim. 5-vuotta. Siitä voidaankin keskustella, että pitäisikö koulu - ja esikoulu - aloittaa Suomessa nuorempana kuin tällä hetkellä aloitetaan. Olisiko se lapsen etu?

Kannattaa silti muistaa, että pienten lasten esiopetus on monissa Euroopan maissa varsin kerhomaista, eikä kestä kovin montaa tuntia päivässä. Suomessa etenkin kokopäivähoidossa oleva lapsi viettää päivähoidossa usein paljon pidemmän aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi