5v poikani kertoi, että tänään tarhassa pitivät väkisin
hänen jaloistaan kiinni, kun oli päiväuniaika. Hän sanoi, että oli kuuma, eikä pystynyt nukkumaan ja sitten joku uusi täti tuli 'pitämään häntä kurissa'. Kysyin, että mitä se tarkoittaa. Hän sanoi, että 'piti jaloistani kiinni, etten potkisi, kun oli kuuma'. Ja sitten kun kävimme tätä läpi sanoi, että 'se sattui' ja että tämä toistui, jos jalat liikkuivat...
Normi käytäntö siellä on ollut, että tätä ns. holdingia tehdään, jos vaaraksi itselleen tai muille, mitä tuo nyt ei mielestäni ollut. Lisäksi 5vuotiaita ei ole edes pakotettu ennen nukkumaan, vaan viety jonnekin, jos uni ei meinaa tulla.
Kommentit (37)
Usein olen itsekin nukuttaessa pitänyt kättä jalkojen päällä, että jalat rauhoittuu ja rentoutuu. Se ei tarkoita väkisin nukuttamista tai väkisin paikallaanpitämistä. Kyllä on herkkänahkaisia äitejä liikkeellä.
Mua pienenä suoraansanoen vitutti nukkua niitä pakollisia päiväunia päiväkodissa. Jos lasta ei nukuta päivällä, niin minkä ihmeen takia on pakko sitten yrittää? Varsinkin jos ei edes ole kiukkuinen tai mitään. Onneksi lopulta sainkin viettää päiväuniajat touhuamalla jotain hiljaista kuten lukemista tai piirtämistä. Mene sanomaan tuosta päiväkodin tädeille, sillä minäkin pääsin tuosta eroon kun äitini kävi ehdottamassa minulle muuta tekemistä.
kuinka onnellinen saan olla meidän aivan loistavasta päiväkodista.
Onneks meidän 4v nukkuu kiltisti aina pitkät päikkärit, jaksaa sitten paremmin iltaan ja illan harrastukset. 6v:kin nukkui toisinaan eskarissa viime vuonna päikkärit.
Jos teidän 4-5v:t ei jaksa nukkua hoidossa päikkäreitä, pitäiskö miettiä, että voisko iltaa jatkaa vähän pidemmälle, meillä lapset menee illalla nukkumaan 20-21 ja aamulla heräävät 7-7.30. ja päikkärit siis maistuvat hyvin.
lapsesi siellä käyttäytynyt? Onko sinun mielestä oikein antaa yhden terrorisoida potkien muiden nukkumista?
ONKO SULLALAPSIA?????? Ihan mäntti kommentti!!!!!
5-vuotiaitten pakkonukutus on syvältä, mutta jotkut pienemmät tarvitsevat ne ja on väärin antaa jonkun häiritä. Ei ole mahdoton vaatimus, että tuon ikäinen olisi potkimatta.
Juttele niiden aikuisten kanssa. Eräs hoitolapseni oli kertonut äidilleen minun väkisin pitäneen häntä nurkassa, vaikkei hän ollut tehnyt yhtään mitään ja hän oli taistellut vastaan ja minä olin vain huutanut ja pitänyt nurkassa.
Oikeasti tilanne meni niin, että tämä 6v poika yllytty pienempänsä suorin sanoin tekemään koko ajan pahoja puolestaan, jolloin tosiaan itse "ei tehnyt mitään". Hän usutti pienemmän ensin huutelemaan minulle tuhmia (josta nyt en niin välittänyt), sitten lyömään ja juoksemaan karkuun ja lopulta heittämään kumivasaralla. En olisi siitäkään nurkkaan laittanut, jos se ei olisi osua kumahtanut todella kovaa vuoden vanhaa pikkutyttöä päähän.
Koska tiesin molempien olevan yhtälailla hölmöyksiä tekemässä, pistin molemmat nurkkaan rauhoittumaan. Seisoin vieressä ja sanoin tiukasti, että nyt olette hetken siellä ja mietitte mitä puuhasitte äsken. Selitin, että on yhtä paha olla yllyttämässä kuin toimia itse.
Poika oli sitten illala jotenkin unohtanut miten tilanne meni ja liioitteli sitä iltaitkuissaan äidilleen. Sain tiukan puhelun, mutta juteltuamme äitikin rauhoittui ja ymmärsi tilanteen.
Eli aluksi kuunnellaan satu 20-30 minuttia ja sitten on levättä hiljaa paikallaan 30 minuuttia. Oma energinen poikani jätti päiväunet väliin 3-vuotiaasta lähtien, 4-vuotiaasta alkaen ei ole nukkunut niitä koskaan. Nukkumaan menee klo 21-21.30 ja herää klo 7, en todellakaan usko, että nukkumaanmenoa pitäisi vielä viivyttää.
En pidä tuosta pakkonukuttamisesta, mutta ymmärrän, että kun lähes kaikki muut nukkuvat ne päiväunet, on sen yhdenkin sitten ainakin levättävä ja rauhoituttava reiluksi puoleksi tunniksi. Lapseni inhoaa tätä lepäämistä. Hän on tosiaan aika energinen ja häseltää itsekseen. On siksi saanut "rangaistuksia" esim. joutunut lepäämään patjalle hoitajan viereen kauas muista lapsista. Hyväksyn asian, koska vaihtoehto on, että heilumalla ja kiehaamalla pitää hereillä ala- tai yläkertalaista tai naapureita. Tässä päiväkodissa ei tule kyseeseen se, että lapsi ei nukkuisi/lepäisi lainkaan.
Minusta hyvä asia ei ole, että pidetään jaloista väkisin kiinni eikä varsinkaan se, että lapsi koki asian pelottavana. Mutta päiväkodissa on tietyt säännöt, ja lapsenkin tulee niitä noudattaa. Niitä jalkoja ei hakata sängyn päätyyn, koska muut heräävät/pysyvät hereillä yhden touhujen takia. Jos lapsi ei sanomalla rauhoitu, on otettava järeämmät keinot käyttöön. Näistä järeistä keinoista olisi hyvä keskustella henkilökunnan kanssa.
Ei huonosta käytöksestä palkita pääsemällä pois lepotilanteesta ennen aikojaan (eli täälläkin varmaan pitää ensin rauhassa kuunnella satu ja sitten hetki levätä, jos se uni tulisi) vaan ilman muuta siitä pitää seurata rangaistus. Tosin se rangaistus ei saa olla väkisin aloillaan pitäminen. Siitä olen samaa mieltä.
lapsesi siellä käyttäytynyt? Onko sinun mielestä oikein antaa yhden terrorisoida potkien muiden nukkumista?
mutta voishan sen riekkujan viedä toiseen huoneeseen.
nykyään on näitä auktoriteetittömiä hoitaja paljon ja lapset kärsii kun sitten väärin komennetaan.
mutta voishan sen riekkujan viedä toiseen huoneeseen.
nykyään on näitä auktoriteetittömiä hoitaja paljon ja lapset kärsii kun sitten väärin komennetaan.
Monesti nukkarissa ollaan yksin, eikä viereisessä huoneessa välttämättä ole ketään, jos muilla palaveri tai tauko. Silloin ei voi jättää niitä muita lapsia yksin ja mennä toiseen huoneeseen taltuttamaan riehujaa.
Esimerkiksi jos nukkarissa nukkuu eri-ikäisiä lapsia, on niitä pienempiä pakko valvoa. Olen ollut huoneessa, kun lapsi on noussut yläsängyssä ja lähtenyt unissaan kävelemään, sain onneksi kopin. Nukkujiakaan ei voi jättää yksin.
on todella vahingollinen lapsen psyykkeelle, eikä millään muotoa suositeltava kasvatusmetodi.
Vaikka joissain tarhoissa tätä harrastetaan, omaa lastaan ei kannata siihen alistaa lainkaan.
Tarhassa, varsinkin kunnallisessa julkisen puolen päiväkodeissa, on aika häiriiintynyttä henkilökuntaa paljon, he kuvittelevat että voivat mennä ns. lapsen omalle alueelle ja kahlita lapsen, he myös kuvittelevat että saavat puuttua mitä ihmeellisimpiin asioihin lapsen elämässä.
Heidän tehtävä on pitää huolta lapsesta päivän ajan, tarjota ruoka, pyyhkiä pylly ja pitää huoli, että lapsella on turvallinen olo.
kaikkien lasten on levättävä tietty aika ja annettava muidenkin levätä.
mikset sano pojallesi, miten siellä nukarissa pitää käyttäytyä ja selitä, että hänen täytyy noudattaa yhteisiä sääntöjä.
sitten toinen asia on se, että juttelisin ko. hoitajan kanssa tilanteesta ja että poika oli kokenut otteiden olevan liian kovia.
mutta jos esim. paukuttaa jaloilla lattiaa ja muut 19 lasta ei voi levätä, niin saisiko hän tottelemattomuuden palkinnoksi lähteä tilasta pois. ei tietenkään saa vaan pitää noudattaa sääntöjä.
niin mä olen persian kuningatar. IHan oikeasti, jos sun lapsesi riehui nukkarissa, niin jotainhan siinä oli tehtävä. Todennäköisesti hoitaja on pitänyt jaloista kiinni, ja kun sun lapsi on potkinut vastaan niin se on sattunut. Kun on ollut aloillaan, ei ole sattunut.
Nuo nukkaritilanteet ovat kaikkein pahimpia. Silloin lapset kokeilevat aikuisen sietokykyä ja rajoja kaikkein eniten. Joskus olen ollut yksin nukuttamassa 20 lasta, jotka olen siis tavannut ensimmäistä kertaa sinä päivänä! Siinä olen sitten koittanut saada sadun luettua ja hyssyteltyä... ihan mahdoton tehtävä. Lapset eivät todellakaan ole aina nätisti sängyissään vaan nousevat istumaan, jotkut jopa pois sängystä, potkivat sängynlaitaa ihan tahallisesti. Kun monta kertaa joutuu huomauttamaan ja lapsi vaan jatkaa niin kyllä siinä on pakko mennä rauhoittamaan potkijan jalat esim. pitämällä niistä kiinni. Ei nyt ihan hurjan lujaa mutta silti. Jollekin 5-vuotiaalle ei voi antaa tilanteessa valtaa ja lupaa pitää koko ryhmän lapsia hereillä!
niin mä olen persian kuningatar. IHan oikeasti, jos sun lapsesi riehui nukkarissa, niin jotainhan siinä oli tehtävä. Todennäköisesti hoitaja on pitänyt jaloista kiinni, ja kun sun lapsi on potkinut vastaan niin se on sattunut. Kun on ollut aloillaan, ei ole sattunut.
Kyllä tuollaista katsotaan pahoinpitelyksi. Ikävä kyllä.
Olenkin usein miettinyt pitäisikö soittaa poliisit kun veljekset mukiloivat toisiaan. En ole vaan olen syyllistynyt väkivaltaan ja joka komentamalla huutamalla tai fyysisellä puuttumisella puuttunut asiaan. Kummastakin saattaa saada pahoinpitelytuomion.
Varsinkin minä. Ex tyttöystäväni yritti puukottaa minua. Väistin. Sitten aikoi itseään samalla leipävetselä vahingoittaa. Estin ja tyttö sai mustelman keukaansa kun kaadoin hänet. Seuraavana päivänä oli sitten tehnyt minusta rikosilmoituksen ja minut tuomittiin sitten pahoinpitelystä. Hieno maa tää Suomi
m36
Oma lapsesi joutui kokemaan samanlaista Helsingissä päiväkodissa. Puutuin asiaan, hoitaja vaihtoi työpaikkaa. Tuo ei ole hyväksyttävää, ei kukaan pysty nukahtamaan kipuun ja eikä tarvitsekaan. Jokaisesta kiinnipitämisestä henkilökunnan on lisäksi tehtävä raportti ja kerrottava vanhemmille.
Puututisin tilanteeseen. Keskustelisin kyseisen hoitajan ja päiväkodinjohtajan kanssa asiasta.
av-mammojen kakarat ovat joka tapauksessa hirviöitä ja jos niitä joku uskaltaa laittaa kuriin niin syyte tulee.
ole muita vaihtoehtoja kuin nukkuminen?
Lapseni pkssa on joko nukkuminen tai rauhoittuminen, jossa luetaan satuja ja makoillaan pimennetyssä huoneessa. Joillakin tulee sielläkin joskus uni. Mielestäni toimiva käytäntö. Sinne voi myös laittaa nukkarista lapsen, joka ei saa nukuttua.