Työpaikan etsintä, koeaika jne.
Miten itse toimisit, jos olisit työpaikan tarpeessa, ja olisi tarjolla sinun kannalta parempia ja huonompia työpaikkoja, esim. palkkauksen, sijainnin, työaikojen suhteen.
Minulle tarjottiin nyt työpaikkaa tällaisesta "huonommasta" paikasta, otin sen vastaan kun ei ollut tietoa muusta ja olin jo jonkin aikaa etsinyt työtä. Perehdytys oli, ja työtkin on jo käytännössä alkaneet, joskaan työsopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Nyt "paljon paremmasta" työpaikasta otettiin yhteyttä, ei mitään takeita että ne sinne minua ottaisivat, mutta haastatteluun kuitenkin.
Mitä teen, menisinkö sinne haastatteluun, entä jos tarjoavat paikkaa? Tiedän että koeajalla saa ihan vaan ilmoittamalla lopettaa työt, mutta on kai se vähän tökeröä, että ensin on ollut innoissaan ja sitten lopettaakin heti. :( Tämä nyt hyväksymäni työpaikka on siis sellainen, että periaatteessa työ on ihan jees, mutta palkka ja tunnit ei vaan ole niin suuret että niillä oikeasti eläisi. Tämä toinen työpaikka on paljon joustavampi ja palkka on paljon parempi, sillä jopa eläisi, mutta en tiedä mitä siitä työstä sitten pitäisin, olisinko siinä edes hyvä (myyntityötä).
Kommentit (8)
työstä pois sillä perusteella, että etsinkin tässä paremmin palkattua työtä, vaikka olen tiennyt koko ajan ne arvioidut tunnit ja palkan heillä?
"parempi palkka" ei ole syy purkaa työsopimusta koeajalla. Eli täytyy sanoa jotain että en sovi tähän työhön tms. Mutta sitten lienee turha toivoa että pääsisi enää samaan paikkaan takaisin, vaikka se toinen työ ei toimisikaan?
eiköhän ne työnantajatkin vie alaisiaan yleensä kuin pässiä narussa, niin paljon kuin vain voi joten mitä syytä sulla on olla niin kovin lojaali? Sä menet sinne minne eniten haluat mennä, etkä kohteliaisuussyistä jää huonompaan paikkaan. Nyt vähän asennetta ennen kun sut teurastetaan tässä markkinataloudessa. Bisnes on bisnestä, puolin ja toisin. Ja jos ei ole molemmin puolin, niin ainakin sille toiselle puolelle se on. Sen tuut vielä huomaamaan.
Eikö ole tosi tökeröä jättäytyä tuosta ensimmäisestä työstä pois sillä perusteella, että etsinkin tässä paremmin palkattua työtä, vaikka olen tiennyt koko ajan ne arvioidut tunnit ja palkan heillä?
itseäsi varten sä työtä teet, etkä työnantajan mieliksi. myös työnantaja tietää ja ymmärtää sen kyllä.
eiköhän ne työnantajatkin vie alaisiaan yleensä kuin pässiä narussa, niin paljon kuin vain voi joten mitä syytä sulla on olla niin kovin lojaali? Sä menet sinne minne eniten haluat mennä, etkä kohteliaisuussyistä jää huonompaan paikkaan. Nyt vähän asennetta ennen kun sut teurastetaan tässä markkinataloudessa. Bisnes on bisnestä, puolin ja toisin. Ja jos ei ole molemmin puolin, niin ainakin sille toiselle puolelle se on. Sen tuut vielä huomaamaan.
Mielenkiinnosta, miten ns. kokeneemmat näitä työnvaihtokuvioita hoitaa? Eli jos lähtee hakemaan uutta työtä, ja lähettää vaikka kymmeneen paikkaan hakemusta, tulee yksi kutsu haastatteluun ja samantien ollaan kiinnostuneita palkkaamaan, ette tiedä niistä muista töistä vielä, sanotteko että mietin vielä asiaa, ja odotatte mitä muista paikoista sanotaan? Soitteletteko kaikki paikat läpi, että ovatko kiinnostuneita ja onko haastatteluaikaa mahdollista sopia heti, ja jäätte sitten odottamaan että saatte käytyä kaikissa paikoissa haastattelussa ennen kuin ilmoitatte työnantajille mitään? Vai otatteko sen ensin tarjotun työn ja jatkatte katselua, odottelette josko muuallekin pääsisi haastatteluun vielä senhetkisen työn koeajalla, otatte ehkä taas seuraavasta vähän paremmasta paikasta työn vastaan...? Kun ainakin nyt tässä oli yksi paikka johon hakuaika oli jo umpeutumassa, eli olivat varmasti aika loppusuoralla rekrytoinnissa, sitten taas toisesta paikasta tuli vasta ilmoitus, ja haku oli auki muutaman viikon. Toisaalta taas paha mennä sanomaan että kiitos mielenkiinnosta, mietin vielä pari viikkoa otanko työn vastaan, jos tietää että on muitakin tulijoita.
Onko muuten totta että ei saa sanoa että on tarjottu parempaa paikkaa/palkkaa toisaalla?
Mielenkiinnosta, miten ns. kokeneemmat näitä työnvaihtokuvioita hoitaa? Eli jos lähtee hakemaan uutta työtä, ja lähettää vaikka kymmeneen paikkaan hakemusta, tulee yksi kutsu haastatteluun ja samantien ollaan kiinnostuneita palkkaamaan, ette tiedä niistä muista töistä vielä, sanotteko että mietin vielä asiaa, ja odotatte mitä muista paikoista sanotaan? Soitteletteko kaikki paikat läpi, että ovatko kiinnostuneita ja onko haastatteluaikaa mahdollista sopia heti, ja jäätte sitten odottamaan että saatte käytyä kaikissa paikoissa haastattelussa ennen kuin ilmoitatte työnantajille mitään? Vai otatteko sen ensin tarjotun työn ja jatkatte katselua, odottelette josko muuallekin pääsisi haastatteluun vielä senhetkisen työn koeajalla, otatte ehkä taas seuraavasta vähän paremmasta paikasta työn vastaan...? Kun ainakin nyt tässä oli yksi paikka johon hakuaika oli jo umpeutumassa, eli olivat varmasti aika loppusuoralla rekrytoinnissa, sitten taas toisesta paikasta tuli vasta ilmoitus, ja haku oli auki muutaman viikon. Toisaalta taas paha mennä sanomaan että kiitos mielenkiinnosta, mietin vielä pari viikkoa otanko työn vastaan, jos tietää että on muitakin tulijoita.
Onko muuten totta että ei saa sanoa että on tarjottu parempaa paikkaa/palkkaa toisaalla?
mutta syyksi riittää virallisesti "henkilökohtaiset syyt"
Olin OK-työssä viikon, ja kun työsopimus oli kirjoitettu sen mieleisemmän paikan kanssa (1. viikon perjantaina), irtisanouduin välittömästi. Ei ole kaduttanut hetkeäkään.