Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäyntiavustajien tes on täysin p***stä!

Vierailija
01.09.2011 |

Työaika on 38,15 tuntia viikossa eikä monestikaan päivän aikana minkäänlaista taukoa. Lapset ovat erityistä tukea tarvitsevia ja tuen heitä myös ruokailussa, välituntien aikana ja iltapäivätoiminnassa. Joka hetki on oltava apuna tai muuten valppaana seuraten lasten jokaista liikettä kyeten ennakoimaan ongelmatilanteet. Syön itse, jos ehdin, lasten kanssa. Useimmiten oma ruoka ehtii jo jäähtyä ennenkuin ehdin syödä ja usein jää osin syömättä.

Ainut laillinen tauko on iltapäivän 10 min kahvitauko, mutta sekin jää usein pitämättä. Työnantaja tietää oikeutensa ja sen ettei meille avustajille kuulu kuin tuo yksi pieni tauko. Olen jo nyt tässä vaiheessa lukuvuotta täysin puhki. Illat menee nukkuessa ja oma perhe kärsii. Tykkään lapsista ja työstä, mutta tuo tes on niin perseestä. Saisi edes pitää pienen, vaikka palkattoman ruokatunnin, mutta ei.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojalla on nettona kuussa 1100€.

Vierailija
2/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos hakeutuisit jonkun henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Vai haluatko nimenomaan työskennellä pienten koululaisten kanssa?

Henkilökohtaisella avustajalla on rauhallisempi tahti ja ehtii syödäkin, kun avustettavia on vain yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos hakeutuisit jonkun henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Vai haluatko nimenomaan työskennellä pienten koululaisten kanssa?

Henkilökohtaisella avustajalla on rauhallisempi tahti ja ehtii syödäkin, kun avustettavia on vain yksi.

Miten on mahdollista muuten noilla tunneilla, että on vain yksi 10 minuutin tauko? Eikö taukoa pitäisi olla ainakin puoli tuntia päivässä?

Vierailija
4/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin on ihan tes:n mukaan näin. Jos avustaja saa ateriaedun, niin ruokailu on työaikaa. Ja sinä työaikana vahditaan niitä lapsia. Koska kyseessä on erityislasten ryhmä, niin se ruokailu on useimmiten ihan täyttä työtä (tai muuten ruoka, räkä yms. eritteet lentävät). Henkilöstömäärästä johtuen ruokailussa on pakko käydä eli en voi silloin pitää "omaa taukoa".

Jollekin, joka kyseli voisiko vaihtaa henkilökohtaiseksi avustajaksi, niin en halua siihen, enkä ihan pienten lasten ryhmään. Nämä lapset eivät ole enää pieniä ja monissa asioissa osaavat toimia ihan ok, mutta sitten jokaisella on jokin juttu, joka ei toimi. Työ on palkitsevaa, mutta raskasta ja siksi yksi vähän pidempi tauko päivässä auttaisi jaksamaan. En vaan tajua kuka/ketkä ovat noin järjettömän tes:n tehneet. Siinä näkee taas työn arvostuksen.

Vierailija
5/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehdään luokan kanssa jotain, mihin en tarvitse avustajia käyttämään apuvälineitä, niin laitan ne (3kpl) joko yksitellen tai kaikki yhdessä kahville. Mutta voin uskoa, miten kahville ei ehdi, jos ei siitä oikeudestaan itse pidä kiinni.

koita jaksaa, olet erittäin arvokas kouluyhteisön osa :)

Vierailija
6/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin on ihan tes:n mukaan näin. Jos avustaja saa ateriaedun, niin ruokailu on työaikaa. Ja sinä työaikana vahditaan niitä lapsia. Koska kyseessä on erityislasten ryhmä, niin se ruokailu on useimmiten ihan täyttä työtä (tai muuten ruoka, räkä yms. eritteet lentävät). Henkilöstömäärästä johtuen ruokailussa on pakko käydä eli en voi silloin pitää "omaa taukoa".

Jollekin, joka kyseli voisiko vaihtaa henkilökohtaiseksi avustajaksi, niin en halua siihen, enkä ihan pienten lasten ryhmään. Nämä lapset eivät ole enää pieniä ja monissa asioissa osaavat toimia ihan ok, mutta sitten jokaisella on jokin juttu, joka ei toimi. Työ on palkitsevaa, mutta raskasta ja siksi yksi vähän pidempi tauko päivässä auttaisi jaksamaan. En vaan tajua kuka/ketkä ovat noin järjettömän tes:n tehneet. Siinä näkee taas työn arvostuksen.

tosiaan sitten, kun vahdittavana on koko ryhmä lapsia. Henkilökohtainen avustajahan vahtis ja auttais vain yhtä siinä syödessään.

Olen tuo kysyjä ja oman nuoreni henkilökohtainen avustaja ei ole kokenut työtään hirveän raskaaksi, koska ehtii tosiaan syömään, pitämään kahvitauon jne.

Ja palkka taitaa kuitenkin olla se sama kuin henk.koht.avustajallakin vai saatteko parempaa?

Nostan hattua kyllä sulle. Ei olis mun työpaikka vaikka kahden erityislapsen äiti olenkin.

Vierailija
7/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan on järjestettävä tila ruokailua varten joka tapahtuu työaikana.

Päiväkodeissa se on käytännössä 20 minuuttia. Sulla on ihan sama tes.

Vierailija
8/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä ainakin opettajana pyrin pakottamanaan mun avustajat kahville pari kertaa päivässä

Vierailija
9/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudun syömään lasten kanssa, näin on työsopimukseen kirjattu. Saan aterian verotusarvolla, mikä on hyvä juttu. Jotkut avustajat joutuu todellakin avustamaan ja ohjaamaan ruokalutilanteita.

Itse en joudu välitunneilla olemaan, joten voin juoda kahvit työn ohessa.

Ip-kerhossa on vaikea järjestää omia taukoja, siinäkin ollaan lasten kanssa koko ajan.

-toinen kka-

Vierailija
10/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä heillä pätee ihan tavallinen, yleensä kunnallinen työehtosopimus.

Vierailija
11/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä se palkka tähän kuuluu? Se ei ole suuri, nettona vähän päälle 1200 e/kk. Brutto 1700 e/kk.

Itse vaan kaipaan tuohon aamupäivään jonkinlaista pientä taukoa, kun useimmiten juuri aamun tunnit ovat kaikkein raskaimmat ja vaativimmat. Saisi vähän voimia iltapäivää varten ja ehkä illalla jaksaisi omien lasten kanssa vielä touhuta. Nyt ei jaksa :(

Ja ei kuulu muuta taukoa, edelleenkään. JHL:stä tarkistettu. Ruokailussa on siis pakko olla töissä lasten erityistarpeitten vuoksi. Tässä lainaus JHL:n sivuilta:

Ruokailutauko

Jos työaika on yli 6 tuntia päivässä, työntekijälle on annettava vähintään ½ tunnin ruokailutauko.

Tauko tulee sijoittaa noin työvuoron puoliväliin ja sen aikana työntekijä saa poistua työpaikalta.

Taukoa ei lueta työaikaan kuuluvaksi.

Jos työntekijälle ei esim. oppijan jatkuvan avuntarpeen vuoksi voida järjestää taukoa, hänellä on

oikeus ruokailla työn lomassa. Ruokailuun saa käyttää 15 – 20 min. ja tauko luetaan työajaksi, jolloin

työntekijä ei saa poistua työpaikalta.

Kahvitauko

Työntekijälle järjestetään päivittäin yksi 10 minuutin pituinen kahvitauko, joka luetaan työaikaan.

Työntekijä ei saa poistua työpaikalta eikä taukoa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun tai loppuun.

Vierailija
12/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta monet erityislapset eivät pärjää kotona koulupäivän jälkeen vaan heille on järjestetty iltapäivätoimintaa, jonne siirtyvät koulun jälkeen. Monesti sinne siirtyy myös sama avustaja, joka on luokassakin.

Vierailija
13/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin - millaista luulet oikean työn olevan??

Vierailija
14/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänää ehdin olla 5 min tauolla!

Sairaslomat vielä lisäävät paineita ja kiireitä. Ja lapsilla oli tänään hankala päivä, aika monta "tilannetta" päällä.

Mullakin on työaika 38,15 viikossa ja sitten vielä pitää tuurata sihen päälle poissaolijoita...

Ja nyt meillä on vielä uusi vitsaus, että lima-ajat tehdään töitä.

Lapsille tarjotaan hoitoa loma-ajoilla, joten mitään breikkiä on turha odottaa enne joulua.

Joululomallakin koulu loppuu jo 17.12 ja seuraava viikko on sitten ma-pe oltava töissä...

Vierailija
15/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityislasten kanssa ei taida olla istumista ikinä, oikeesti rankkaa hommaa

Vierailija
16/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan paljoa työpäivän aikana istu.

Työskentelen vaativien erityislasten parissa. Ja pissaa ja kakkaa tulee kohdattua joka päivä, kiinnipitotilanteitakin tulee usein vastaan. Lyöntejä ja sylkeä saa väistellä.

Ja se kiire, kun pitää olla tuolla ja täällä ja hoitaa monta asiaa.

Itse en pääse vessaankaan, ellen joltain muulta aikuiselta kysy, että saisinko äkkiä käväistä

Ja vain se 10 min tauko täälläkin!

Vierailija
17/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynnin ohjaajaksi? Ja tuo tarkoituksella erikseen kirjoitettu.

En valita palkasta itse, mulla on henk.koht lisien kanssa brutto 1995e/kk.

Meillä katkaistaan pvä 30min ajaksi, jolloin ruokatauko omalla ajalla. Tuo 30 min lisätään päivän pituuteen. Eli olen työpaikalla 7.45-15.54 joka päivä, ja 30min siitä en saa palkkaa mutta olen lä'snä töissä enkä voi opehuoneessa välttyä tekemästä töitä edes syödessäni.

-ohis-

Vierailija
18/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta menköön.

Oikeastiko kuvittelet avustajan vain istuvan luokassa? Tässä tyypillinen tunnin kulku:

Opettaja alustaa tunnin aiheen (teoriaosuus) 5-10 min: avustaja kirjaimellisesti koko ajan muistuttaa lasta/lapsia, että kuuntele, ole hiljaa, keskity (käyttäen tähän erilaisia apuvälineita ja "keppiä sekä porkkanaa"). Ja palauttaa harhailevat yksilöt paikoilleen, estää nujakoinnit yms.

Loput tunnista edellisiä toimia, mutta lisäksi opettaen n kertaa (apuvälineiden ja ilman) kanssa jokaiselle yksilöllisesti opettajan käymän asian. Välitunnit ja ruokatauot menevät ohjaten lapsia oikeaan tekemiseen ja estäen konfliktien syntyä.

Ja itse saa välillä nyrkistä, vedetään hiuksista, syljetään päälle tms. Mutta myös pyydetään anteeksi ja halataan.

ap

Vierailija
19/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea työ on toimistossa istumista, tietokoneen näpyttelyä, kokouksia, normaalit lounasajat, kahvitauot :D

Vierailija
20/29 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettopalkan näkee tilinauhasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi