Suomalaisten keskipalkka 3400€/kk?
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi?
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Kommentit (112)
käteen jää 2200e
mun br n 2900 ja käteen jaa 2100 ja rapiat.
Mutta eläkettähän sinä kerrytät kuitenkin paremmin kuin minä.
käteen jää 2200e
mun br n 2900 ja käteen jaa 2100 ja rapiat.Mutta eläkettähän sinä kerrytät kuitenkin paremmin kuin minä.
ja mulla on muitakin tuloja kuin tuo palkka
....että tällaiset vetävät puoleensa ihmisiä, jotka saavat jotain kiksejä tulojensa valehtelemisesta ja rankasta liioittelusta. Milloin mikäkin urpo, yleensä huonolla kielellä kirjoitettuna, väittää tienaavansa aivan astronomisia palkkoja. Ystäväpiiriini kuuluu aivan sattumalta kaksi ihan oikeasti hurjia summia palkkatuloina (+pääomatuotot) tienaavaa ihmistä ja voin taata ja vannoa että heillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta käydä jossain nettipalstoilla selittelemässä tulojaan. Ei ainakaan missään vauva-palstoilla, sillä heillä riittää hyvin vähän aikaa edes perheelleen.
Itse olen insinööri (AMK) julkisella. Kokemusta taitaa olla noin kahdeksan vuotta. Palkka tuon laskukaavan mukaan, jossa lasketaan kaikki mukaan taitaa olla 4080. Kuukausipalkka on siis noin 3920. Tämä siis Pääkaupunkiseudulla. Ja ettei kellekään jää väärää käsitystä, ansaitsen koulutuksen huomioon ottaen julkisella sektorilla erittäin hyvin. Sanoisin että aika maksimi noilla reunaehdoilla. Teen tosin varsin näkyvää, vaativaa ja vastuullista työtä. Isoin osa vastaavalla kokemuksella insinööreistä jää yksityiselläkin reilusti alle tuon TODELLISUUDESSA. Aina löytyy toki paljon paremminkin tienaavia mutta nämä yleensä yrittäjiä tai strategisesti erittäin merkittävässä asemassa suuressa firmassa olevia.
Eli älkää hyvät ihmiset nielkö purematta kaikkea mitään nettiin kirjoitellaan. Ihmiset purkavat pahaa oloaan todellisen elämän keskellä ottamalla jonkun roolin netissä.
on tällä hetkellä n. 3350. Olen väitellyt tutkija, töissä yliopistolla. Mutta palkka on tuo vain niin kauan kuin nyk. projekti kestää, saatan joutua apurahalle joka on esim. 1500 kuussa netto (jos olen onnekas). Eli en naisten tilastoja kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Itse olen aina ihmetellyt noita palkkojen keskiarvoja.
Tunnen vain muutaman ihmisen joka tienaa tuon verran tai enemmän. Mutta hyvin paljon jotka tienaavat alle 2000 euroakin.
Joidenkin ptiää sitten tienata 15 000 euroa jotta tilasto tulee tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Kukan?
Tuntuu että miehet ovat kahmineet palkankorotuksia kaksin käsin ja me naiset naisvaltaisilla aloilla olemme jääneet nuolemaan näppejämme.
-ap-
Jep. Laitoshuoltajana 28v. kunnalla ja palkka on 12.41/h.
Vierailija kirjoitti:
Eikö verottaja tasaa aika lailla suomalaisten tulot.
valitettavasti.
Vauvapalstalla ainakin suurin osa tienaa tuon verran.
Minä olen nainen ja tienaan aika tarkkaan tuon verran... kahdessa viikossa.
Business Controller pörssiyhtiössä, HKI
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän teollisuudessa ihan perusduunarit tienaa tuon keskipalkan ja enemmänkin.
Tässä ehkä nyt korostuu naisten heikko asema työmarkkinoilla. Naisten tyypillisimmät aloilla on matalat palkat, paljon pätkiä ja osa-aikaisuuksia. Pitkät hoitovapaat ennestään huonontavat monien asemaa.
Toisaalta naisia on paljon julkisella sektorilla töissä, jossa ei yt-neuvottelut uhkaa jokaisen kvartaalin jälkeen ja vakkareiden lomat ovat pitkät. Palkan ei siis voi olettaakaan olevan samaa kuin yksityisellä sektorilla, jossa työnantaja saa maksaa työntekijälleen ihan niin paljon kuin kokee tämän työpanoksella olevan firmalle arvoa ja joskus ylikin. Julkisella puolella mennään taulukon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ihmetellyt noita palkkojen keskiarvoja.
Tunnen vain muutaman ihmisen joka tienaa tuon verran tai enemmän. Mutta hyvin paljon jotka tienaavat alle 2000 euroakin.
Joidenkin ptiää sitten tienata 15 000 euroa jotta tilasto tulee tuohon.
Ja minä tunnen vain muutaman, joka tienaa tuota vähemmän... Johtuisikohan nyt kuitenkin siitä, että jos asut köyhien alueella ja teet pienipalkkaista työtä, on tuttavapiirisi luonnollisesti pienituloista. Jos taas on opiskellut hyväpalkkaiselle alalle ja asuu kalliilla alueella, tuntee lähinnä hyvätuloisia. Ei omasta piiristäan siis voi mitään tilastoja vetää, ja juuri siksi näitä keskiarvoja ei lasketakaan mutulla vaan koko kansasta. Ja silti joillekin on vaikea ymmärtää ja hyväksyä puhtaan matemaattista tulosta...