Suomalaisten keskipalkka 3400€/kk?
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi?
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Kommentit (112)
No aika lailla tuon saan kuukaudessa bruttona. Vuosipalkka rapiat 40 000e.
T:sh (kolmivuorotyössä)
Voih....olen niin surullinen, että oma palkkani on niin rupuinen. Olen FM (matemaattis-luonnontieteellinen tdk) ja tienaan vain n. 1500e/kk (netto). Menee vielä vuosia, että saan maksettua järkyttävän suuren opintolainani. Asuntolainasta en osaa edes haaveilla. Opiskelin yliopistossa 7v, valmistuminen viivästyi ja se oli omaa syytäni, koska olin vaihdossa pariin otteeseen ja gradunteko oli jäissä aika pitkään, ennen kuin otin itseäni niskasta kiinni. Nyt teen töitä, joka ei vastaa koulutustani, mutta muita töitä ei ole tarjolla. Olisi pitänyt opiskella mielummin KTM:ksi, insinööriksi, lääkäriksi, kirjanpitäjäksi tai koodaajaksi.
Brutto 6500, DI koulutuksella. Työkokemusta valmistumisen jälkeen 8 vuotta. Eipä tunnu kovin erikoiselta palkalta kun verottaja vie melkein puolet.
viimeksi kun kuulin se keskipalkka oli jotain 2800 e. Ja koska johtajat jättipalkkoineen nostavat keskiansiota PALJON, niin on monta ihmistä jotka tienaavat todella paljon vähemmän kuin keskipalkan...
bonukset ja ylityökorvaukset.
Ei tarkoita peruskuukausi palkkaa vaan vuosituloja jaettuna 12:lla.
Kukan?
Tuntuu että miehet ovat kahmineet palkankorotuksia kaksin käsin ja me naiset naisvaltaisilla aloilla olemme jääneet nuolemaan näppejämme.
-ap-
tienaan 3800e/kk. Mutta olen myös mitattavissa olevila määreillä hyvä työssäni.
Kukan?
Tuntuu että miehet ovat kahmineet palkankorotuksia kaksin käsin ja me naiset naisvaltaisilla aloilla olemme jääneet nuolemaan näppejämme.
-ap-
pidä puolianne! Siitä saa syyttää ihan itseään!
t.Nainen miesten alalla!
Miten tuollainen keskipalkka on oikein laskettu?
Minä ehkä pääsisin siihen, jos saisin akateemista tutkintoani vastaavan työpaikan.
Ihan monta sellaista en minäkään tunne, joka noin paljon tienaisi. Siitä voi päätellä,että tuloerot ovat TODELLA suuret, ja muutamien harvojen huippupalkat nostavat keskiarvon noinkin korkealle.
Arvaan,että pätkätyöläisten ja osa-aikaisten tuloja tuossa ei ole huomioitu.
Mutta muistathan ap että keskipalkka on eri asia kuin keskimääräinen palkka.
Keskipalkka lasketaan vaikkapa näin:
Henkilö 1: palkka 10.000e
Henkilö 2: palkka 10.000e
Henkilö 3: palkka 2.500e
Henkilö 4: palkka 2.500e
Henkilö 5: palkka 2.500e
Henkilö 6: palkka 2.500e
Henkilö 7: palkka 2.500e
Henkilö 8: palkka 2.500e
Henkilö 9: palkka 2.000e
Henkilö 10: palkka 1.500e
Keskipalkka näillä ihmisillä: 3.850e
Olisi parempi katsoa keskimääräistä palkkaa eli jos laitetaan nämä palkat jonoon isoimmasta pienimpään niin mitä se keskimmäinen henkilö saa palkkaa. Hän saisi 2.500e.
menen tuosta komiasti yli...
...tai jääkiekkoilija. Tai muusikko...
eli pointtisi oli?
Assistentti. En silti usko että tuo on keskipalkka.
Etelä-SUomessahan on selvästi korkeammat palkat, mutta niin on myös menot korkeammat. Ei voi siksi verrata tänne pohjoisen palkkoihin.
Itse en ole koskaan tienannut enempää kuin 1800 euroa, mutta oonkin aika vasta valmistunut, enkä sen jälkeen ole ollut työelämässä kuin aivan hetken.
Eikö verottaja tasaa aika lailla suomalaisten tulot.
Ehkä tää foorumi ei tavoita kuin niitä jotka tienaavat alle tuon keskipalkan / yleisimmän palkan. T. Mies joka osuu tuohon palkkaluokkaa