Suomalaisten keskipalkka 3400€/kk?
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi?
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Kommentit (112)
Joillakin aloilla palkat alkaa tuosta summasta. http://www.tek.fi/palkkaneuvonta/alkupalkkasuositus-vastavalmistuneille
Miten jaksatte nostaa näitä vuosia vanhoja ketjuja? Voi jo 3 vuoden jälkeen tehdä uuden vastaavan.
Todella hyväpalkkaisia pitää sitten olla jo aika paljon jos päästään tuollaiseen keksipalkkaan.
Suomalaisten kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden mediaani v.2013 oli noin 2900e.
Eli puolet täyttä työpäivää tekevistä tienaa tuon alle, puolet yli.
Kokonaisansioihin sisältyy ylityöt, päivystykset ym kaikki työaika, mutta ei kertaluonteisia eriä, kuten lomarahat ja tulospalkkiot.
Esimiehen palkka on kylläkin yleensä 4000-5000e tai sitten työnantaja on kyllä onnistunut kusettamaan tosi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 14:44"]
Etelä-SUomessahan on selvästi korkeammat palkat, mutta niin on myös menot korkeammat. Ei voi siksi verrata tänne pohjoisen palkkoihin.
Itse en ole koskaan tienannut enempää kuin 1800 euroa, mutta oonkin aika vasta valmistunut, enkä sen jälkeen ole ollut työelämässä kuin aivan hetken.
[/quote]
Maalaisilla on omituiset käsitykset etelän kalleudesta. Täälä on kaikki mahdollinen halvempaa kuin muualla Suomessa. Vastikkeet on paljon pienemät ja oheiskulut.
Ne vuokratouhut on sitten asia erikseen, persaukiselle kaikki on kallista ihan missä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:28"]
Älkää kukaan tehkö töitä naisvaltaisella alalla.
[/quote]
Niin, kaikille kyllä riittää hyväpalkkaisia duuneja. Siitä menee vaan ja valitsee.
Asiantuntija talouspuolella 5500e, itse olen alle 30v. En tunne kuin muutaman, jotka tienaisivat tuon alle.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:28"]
Älkää kukaan tehkö töitä naisvaltaisella alalla.
[/quote]
Lääkäri on naisvaltainen ammatti. Mieti uudestaan, feministi ....
Naisvaltaisilla aloilla miehet ovat samalla viivalla.
Olen kirjastovirkailija, mies, tienaan kymmenen vuoden työkokemuksella 1970 eur / kk. Brutto. Aiemmin oli it-yrittäjänä, siitä jo yli 5 vuotta, palkka oli n 2000 eur / kk. Brutto.
Muutin pienemmälle paikkakunnalle. Omakotitaloon. Pienemmät kulut.
Keskipalkka on ja tulee olemaan utuinen haave.
Uudenmaan ja muun Suomen tilastot todennäköisesti näyttäisivät eroja.
Yksityiset
http://tilastokeskus.fi/til/yskp/2010/yskp_2010_2011-09-27_tie_001_fi.h…
Kunta:
http://tilastokeskus.fi/til/ksp/2011/ksp_2011_2012-05-09_tie_001_fi.html
Tämän mukaan nelikymppisenä saan kymmenenvuoden kokemuksella kakskymppisen palkkaa.
Elämä on valintoja.
Tuollaisen mitättömän eron vuoksi en Lahden eteläpuolelle kyllä muuta. ;)
Ruoka ja polttoaineet maksavat saman ja enemmänkin kuin etelässä. Onneksi edes pottua saa pöytään omasta pihasta, eikä tarvitse maksaa paria euroa kilo.
siitä pitää verottaja huolen
Suomalainen yhteiskunta on alkanut eriytyä hyväosaisiin ja huono-osaisiin. Erittäin huono kehityssuunta mm. yhteiskuntarauhan kannalta.
Suomalainen yhteiskunta on alkanut eriytyä hyväosaisiin ja huono-osaisiin. Erittäin huono kehityssuunta mm. yhteiskuntarauhan kannalta.
peruspalkka vajaat 4000 euroa, vuorolisistä n. 800 e kuukaudessa lisää
kaikkien kuukausipalkkaisten keskiansio olisi noin 3100 euroa ja mediaani noin 2700.
Karkeasti arvioiden naisten vastaavat luvut olisivat 2800/2400 ja miesten 3400/3000.
Luvut ovat tietty noin-lukuja, koska valtion tilastot ovat eri vuodelta ja kuntalaisten mediaanipalkkoja ei ilmoitettu.
t. se tilastokeskuspostaaja :)
Minä tekninen apulainen, brutto 1100€.
yliopistolla, n. 10 alaista ja vaativia asiantuntijatehtäviä, palkka n. 4000 e
Mulla on kuukausipalkka 2800 euroa brutto, 10 vuoden työkokemus, yksin vastaan omasta osastostani eli tietty vastuualue on, eikä mulla ole perskoht esimiestä ollenkaan. Työ on hyvin itsenäistä.
Vuorolisiä mulle ei tule, koska on vaan arkityötä, eikä iltoja ja vkl ollenkaan. Alalla olen ollut kohta 20 vuotta.
Mulla on kuukausipalkka 2800 euroa brutto, 10 vuoden työkokemus, yksin vastaan omasta osastostani eli tietty vastuualue on, eikä mulla ole perskoht esimiestä ollenkaan. Työ on hyvin itsenäistä.
Vuorolisiä mulle ei tule, koska on vaan arkityötä, eikä iltoja ja vkl ollenkaan. Alalla olen ollut kohta 20 vuotta.
Reilusti alle menee mun palkka...