Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajien sosiaalituet

Vierailija
31.08.2011 |

Ärsyttää kun YH:t saa niin paljon tukia!!

Ite tehny koko elämän töitä ja yrittänyt elää fiksusti niin että ajattelen myös tulevaisuutta ja kestän kurjuutta tarvittaessa. Ikinä en ole saanut yhtään tukia kelasta tai sossusta, paitsi opintotukea opiskeluaikana.

Nyt tunnen monta yksinhuoltajaa jotka saavat tilille paljon enemmän rahaa kuin minä, vaikka ovat omaa tyhmyyttään sössineet asiansa, eivät jaksa tai viitsi käydä edes kunnon töissä, eivät pyri elämässä eteenpäin, surffialevat vaan kelan sivuilla ja miettivät miten saisi maksimoitua tukien määrän.

Tällä asenteella tuskin saisin paljon komppia eduskunnassa mutta olis se ihanaa olla siellä vaikuttamassa asiaan, että kaikki tuet yksinhuoltjilta ja työttömiltä pois! Vähän yrittelijäisyyttä tulis yhtäkkiä ihmisiin ku joutuiskin itse tienaamaan rahansa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro heti miten niitä saa! Olen jo pitkään yrittänyt löytää näitä yh-tukia. Niistä puhutaan paljon, ja yksinhuoltajan minäkin haluaisin päästä osalliseksi. Tällä hetkellä saan yh-korotusta lapsilisään, vähän alle 50 euroa. Mitäne muut yh-tuet on." Sinulla on oikeus saada elatusmaksuja jokaisesta lapsestasi joko lapsen isältä tai Kelasta, jos lapsella ei ole isää tai isä ei kykene maksamaan.

En ole ikinä saanut tukia, en tiedä mistä niitä saa, miksi tai kuinka paljon.

Mutta hyvin niillä tuntuu pärjäävän.

Vierailija
42/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea... Ja siis koskee myös työttömiä ja muita .. mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon" On se ihanaa. Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.

kuka tahansa voi heittäytyä yh:ksi jos hänen osansa kerran on niin kadehdittava. Sitä paitsi, asumistuen voi saada, vaikkei olisikaan yh. Elatustuen tietysti kuuluisi maksaa isä, mutta jos hän sattuu olemaan luuseri, Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta....Rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä edes tiedä, mihin ne kaikki sijoittaisi kun se lapsihan nyt ei millään vie niin paljoa rahaa.... Elämä, mitä idiootteja tämä palsta on täynnä.

No en Yh halua muuten olla! se on vaan se tukien määrä mikä on niin paljon. Mutta koska en kuitenkaan laske kaikkea rahassa, niin jätän väliin. Mieheni ei maksa lapseni tarvikkeita eikä mitään muutakaan, tosin osallistuu asumiskuluin jonkin verran. JOten se 143e ylim rahaa lapsen kuluihin tuntuu ihan mielettömän isolta summalta, kun säästän nyt jo että saan talvivarusteet ostettua. En saa asumistukea, tienaamme yhdessä juuri sen verran liikaa.

Sitäpaitsi YH on niin säälittävä status etten ikinä haluaisi olla sellainen :/

Ainoat tuet, joita yh saa "statuksensa" vuoksi, on yh-korotus ja elarit (jonka maksaa isä tai kela). Eli tuo taitaa tehdä yhteensä tuollaiset 189e. Ovatko nuo nyt ne hurjat tuet vai?

Asumistuki on sidoksissa perhekokoon ja tulotasoon eli käytännössä sitä voi hakea kuka tahansa perheellinen. Menikö perille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄYN TÖISSÄ!Asumistukea en todellakaan saa.Olen hoitaja jonka peruspalkka alle 2000e.

Lapsilisiiin saan yh-korotuksen ja kela maksaa minimi elatusmaksut,kun lasten isä varaton.

Ei kaikki yh:t ole kotona laiskottelevia tukien nostajia.

Vierailija
44/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lapset kasvaa ja tuet vähenee ajan myötä, ja loppuu usein silloin kun lapset kuluttaa eniten..

Eihän niillä lusmuilla eläkettäkään kerry.

Vierailija
45/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta...."

Vaikea varmaan ymmärtää, mutta monen mielestä tuo on jo aika iso summa. Eli yksinhuoltaja saa lasta kohden rahaa (lapsilisä + yh-korotus + elatusmaksu) 100+46+143=289 (menikö summat oikein?). Kaikenlisäksi elatusmaksuja ei huomioida asumistuessa. Monella pienituloisella perheellisellä ei jää tuollaista summaa kuukaudessa lasta kohden, ikävä kyllä.

Itse olen kasvanut yksinhuoltajan lapsena. Ei se ole hyvä, että on vain yksi vanhempi, tilannetta en kadehdi, mutta yksinhuoltajuutta ei pitäisi suosia taloudellisesti yli perheellisten. Pienituloisille perheellisille pitäisi taata samat tuet kuin yksinhuoltajille.

Vierailija
46/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sossun luukullakin!

Vierailija
47/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asumistuki on sidoksissa perhekokoon ja tulotasoon eli käytännössä sitä voi hakea kuka tahansa perheellinen. Menikö perille?"

Laskepa huviksesi Kelan laskurilla. Yh saa enemmän asumistukea, sillä kaikkia tuloja ei huomioida (elatustukia ei huomioida tulona asumistuessa), mutta perheellisellä huomioidaan kaikki tulot (vaikka hänelläkin on elätettäviä lapsia). Joten yhtä suurilla tuloilla yh-perhe saa enemmän asumistukea kuin normiperhe, koska osaa yh:n tuista (elatusmaksut) ei huomioida asumistuessa. Perheellisellä huomioidaan kaikki tulot (lapsilisää ei huomioida kummallakaan).

"Eli tuo taitaa tehdä yhteensä tuollaiset 189e. Ovatko nuo nyt ne hurjat tuet vai?"

Mun mielestä tuo on iso summa verrattuna siihen, mitä pienituloinen lapsiperhe saa. Esim. kolmesta lapsesta saisi jo 567 euroa/kk ylimääräistä. Minusta se on paljon.

Vierailija
48/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elatustuki todellakin huomioidana tulona niin asumistuessa"

Ei muuten oteta. Käy Kela sivulla:

Asumistukeen eivät vaikuta:

lapsilisä

opintoraha

toimeentulotuki

lapsen elatusapu

lapsen elatustuki

alle 16-vuotiaan vammaistuki

lapseneläke

16 vuotta täyttäneen vammaistuki

eläkettä saavan hoitotuki ja lapsikorotus

rintamalisä ja ylimääräinen rintamalisä

sotilasvammakorvaus

eri etuuksiin liittyvät ylläpitokorvaukset.

Vierailija
49/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asumistuki on sidoksissa perhekokoon ja tulotasoon eli käytännössä sitä voi hakea kuka tahansa perheellinen. Menikö perille?"

Laskepa huviksesi Kelan laskurilla. Yh saa enemmän asumistukea, sillä kaikkia tuloja ei huomioida (elatustukia ei huomioida tulona asumistuessa), mutta perheellisellä huomioidaan kaikki tulot (vaikka hänelläkin on elätettäviä lapsia). Joten yhtä suurilla tuloilla yh-perhe saa enemmän asumistukea kuin normiperhe, koska osaa yh:n tuista (elatusmaksut) ei huomioida asumistuessa. Perheellisellä huomioidaan kaikki tulot (lapsilisää ei huomioida kummallakaan).

"Eli tuo taitaa tehdä yhteensä tuollaiset 189e. Ovatko nuo nyt ne hurjat tuet vai?"

Mun mielestä tuo on iso summa verrattuna siihen, mitä pienituloinen lapsiperhe saa. Esim. kolmesta lapsesta saisi jo 567 euroa/kk ylimääräistä. Minusta se on paljon.

Mielestäsi toisen aikuisen palkkatulot???

Vierailija
50/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä lasketaan tuloksi elatusmaksut!Ei kannata olla kateellinen ,voihan se olla että itsellesikin joskus käy niin ettei sulla ookkaan enää puolisoasi!

Töissä käyvä yh.

Vierailija
51/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten taas toimeentulotukeen vaikuttaa. Kyllä se kannattaisi vaan uskoa, että ei sillä yh-uralla kukaan pääse rikastumaan!!

Ja varsinkin matalapalkkaista työtä tekevät yh:t ovat todellisessa käyhyysloukussa, koska usein heillä tulot kuitenkin nippa nappa sen verran "hyvät", että esim. asumis- tsi toimeentulotukia ei tipu senttiäkään.

Sen sijaan monet maksut (auto, kotivakuutus, lehdet, tv-lupa jne. ovat kaikille samat, olipa perheessä 1 tai 2 aikuista). Eli ei meitä kannata todellakaan kadehtia!!!

Nimim. Been there, done that

Vierailija
52/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,ei ei..tuet ei todellakaan ole niin mahtavat mitä moni täälä kuvittelee.

Jatkuvasti saa laskea mihin rahat riittävät. Shoppailusta,ei todellakaan ole varaa viettää päivät pitkät shoppailemassa..minulla on pari yh-kaveria,jotka aina rahapäivinä käyvät törsäämässä rahansa ties mihin turhuuteen,mutta sitten ne lainailevatkin loppukuun rahaa..ovat velkakierteessä.

Töihin menosta,se on totta ettei töihinmeno kannata,varsinkaan pienipalkkaisella alalla.

Olin itse vuoden töissä ja se oli hirveää kituutusta,rahaa jäi käyttöön vähemmän kuin kotona lorvimalla,onneksi sain lomautuspaperin käteen.

Kouluttauduin parempipalkkaiselle alalle ja työllistyn parin kuukauden sisällä.

turhaan te niitä tukia kadehditte,koittakaa ensin niillä tuilla elää ja valittakaa vasta sitten..jos enään sen jälkeen valittamista löytyy.

Eikä ole kovinkaan mukavaa jatkuvasti viedä sossuun tiliotteita syynättäväksi,odotella niitä päätöksiä yms.

Vierailija
53/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Kyllä niillä on ihan tarpeeksi huolia joten hyvä vain jos pystyy olemaan iloisella naamalla.

Itse en ole yh, vaan ihan tavallinen kotiäiti. Välillä tuntuisi että olisi mukava lähteä töihin, mutta yhteiskunta on järjestänyt asian niin hienosti että töissä ollessani tienaisin 100-200€/ kk enemmän (vähennettynä tietenkin lasteni hoitopaikkamaksut). Olen kylläkin paskapalkkainen duunari mutta silti, ei paljon motivoi tuo summa lähteä täyspäivätyötön.

En lähtisi ajattelemaankaan että tuet tulisi lopettaa sillä ihmiset jäisi silloin kadulle ja kuka niitä siellä auttaisi? Vai ajattelisitko että kuolkoon sinne? Tai menisi töihin? Se ei kuule ole niin itsestään selvyys ja jos usea lapsi on, heille pitää maksaa hoitopaikkamaksut. Ennemminkin miettisin sitä että perus palkkausta tulisi nostaa sen verran reilusti että työteossa olisi jotain järkeä myös duunarilla.

Mulla on ainakin sellainen ajatus että töihin en kyllä enää palaa millään 1000€.n tilillä /kk kun kotona tulen saamaan 700€/kk tekemättä mitään. Tehköön töitä ne jotka saavat siitä kunnon palkan.

Ja ihan turha kuvitella että elän mitään helppoa elämää tuolla 700€ / kk (jossa on tällä hetkellä mukana myös lapsilisät) mutta pystyn silti olemaan iloisella naamalla koska minulle riittää rahan osalta se että pärjään, enempää en sitä tarvitse ollakseni onnellinen.

(Meillä mies on myös duunari 1200€/kk tilillä! Hip hurraa!)

Olisi aika hassua kuvitella että joku todella kajehtisi meitä :)

Vierailija
54/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pistää rahas kaikenlaisiin hälytys- ja turvajärjestelmiin. Se olis seurausta sun "politiikasta".

Vierailija
55/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta millä logiikalla elarit on SOSIAALItukea, kun ne maksaa yleensä lasten isä?? :)

Ja jos se ei maksa, niin silloin kela, joka kyllä karhuaa omansa takas siltä isältä...

Vierailija
56/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä tätä katkeruutta yhtä vajaata 50 € kohtaan ja elatusmaksuja kohtaan..!!?

Teillä on kuitenkin se toinen aikuinen talossa, joka oletettavasti ttuo kotiin sen 1000-2000 € selvää rahaa ja jakaa teidän kanssanne asumiskulut, ruokakulut ja maksaa teidän hoitovapaanne yms.

Katkeria taitavat olla vain ne työttömät parisuhteessa sitkuttavat, jotka itsekin nostavat tukia sen minkä kerkeävät.

Vierailija
57/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miksi ihmeessä lapsesi isä ei osallistu hänen elatukseensa, jos kerran asutte yhdessä? Tai asumiskuluihin kuin vähän?

Vierailija
58/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korvaako 567e/kk. Mielestäsi toisen aikuisen palkkatulot???"

Kuka sanoo, että toisella aikuisella on palkkatuloja? Sitä paitsi on todella pienipalkkaisia töitä esim. omaishoitajuus, jossa tulot voivat olla vain 350 euroa/kk. Tuo on jo paljon enemmän. On työttömiä, sairauspäivärahalla olevia, työkyvyttömiä, opiskelijoita, minimi äitiys- ja vanhempainpäivärahalla olevia, kotihoidontuella olevia jne. On siis muitakin köyhiä ryhmiä kuin yksinhuoltajat, heille mielestäni kuuluisi samat tuet.

Vierailija
59/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sinulta pois, jos lasten isä / äiti maksaa elareita lapsen lähivanhemmalle??

Siis tällainen kauna pelkän lapsilisän yh-korotuksen takia? Vai? Asumistukeako te kadehditte? Sehän ei ole mikään yksinhuoltajille pelkästään suunnattu tuki, mekin saadaan sitä, ja ollaan sentään 4-henkinen perhe, isäkin vielä pyörii nurkissa:D

Vierailija
60/82 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miksi ihmeessä lapsesi isä ei osallistu hänen elatukseensa, jos kerran asutte yhdessä? Tai asumiskuluihin kuin vähän?"

Toki osallistuu. On sairauspäivärahalla. Tiedätkö paljonko on minimisairauspäiväraha?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän