Yksinhuoltajien sosiaalituet
Ärsyttää kun YH:t saa niin paljon tukia!!
Ite tehny koko elämän töitä ja yrittänyt elää fiksusti niin että ajattelen myös tulevaisuutta ja kestän kurjuutta tarvittaessa. Ikinä en ole saanut yhtään tukia kelasta tai sossusta, paitsi opintotukea opiskeluaikana.
Nyt tunnen monta yksinhuoltajaa jotka saavat tilille paljon enemmän rahaa kuin minä, vaikka ovat omaa tyhmyyttään sössineet asiansa, eivät jaksa tai viitsi käydä edes kunnon töissä, eivät pyri elämässä eteenpäin, surffialevat vaan kelan sivuilla ja miettivät miten saisi maksimoitua tukien määrän.
Tällä asenteella tuskin saisin paljon komppia eduskunnassa mutta olis se ihanaa olla siellä vaikuttamassa asiaan, että kaikki tuet yksinhuoltjilta ja työttömiltä pois! Vähän yrittelijäisyyttä tulis yhtäkkiä ihmisiin ku joutuiskin itse tienaamaan rahansa.
Kommentit (82)
Työttömänä taitaa saada vähintään sen 500 euroa Kelalta hanskaan, jos on älynnyt liittyä ammattiliittoon niin "bonuksia" tulee vielä päälle. Työttömällä oikeus myös hakea asumistukea jne, joten ongelma on..?
Katkeria taitavat olla vain ne työttömät parisuhteessa sitkuttavat, jotka itsekin nostavat tukia sen minkä kerkeävät.
ME ei tälläkertaa olla asialla.
Ite tekee tosi kovasti töitä ja venyttää penniä, ja näillä on silti varaa kesälomareissuihin ja muihin luksusasioihin mistä itse saa vaan haaveilla. Ihmisluonto on kateellinen.. mutta mä kestän jos omalla työllä ansaitsemillaan rahoilla mässäilee, mutta tätä tuilla hillumista on vaikea ymmärtää..
venytän penniä myös että voin tehdä kerran kolmessa vuodessa etelänreissun lasten kanssa.
Sinä et ehkä osaa venyttää sitä penniä samanlailla kuin toimentulotuella elävä?
t. yh ja kolme lasta, töissä
"Teillä on kuitenkin se toinen aikuinen talossa, joka oletettavasti ttuo kotiin sen 1000-2000 € selvää rahaa ja jakaa teidän kanssanne asumiskulut, ruokakulut ja maksaa teidän hoitovapaanne yms."
Mies saa minimisairauspäivärahaa. Minä olen omaishoitaja. Tulot eivät mene lähellekään tuota 2000 euroa. Ja nyt varmaan aletaan syyllistää siitä, että köyhän ei pidä sairastua vammautumisesta puhumattakaan... Sehän on taas oma valinta, vai?
Yksinhuoltajuus ei ole minkään tuen peruste. Ainoa tuki, jota saa yksinhuoltajuuden perusteella, on lapsilisän yh-korotus. Kaikki muut sosiaalituet ovat tulosidonnaisia ja osa myös sidonnaisia talouden lapsilukuun. Niitä saavat ihan muutkin kuin yksinhuoltajat, jos tulot ovat niin pienet, että tukien kriteerit täyttyvät!
"Sinä et ehkä osaa venyttää sitä penniä samanlailla kuin toimentulotuella elävä? t. yh ja kolme lasta, töissä"
Me ei säästetä etelänlomiin, vaan vammaisen lapsen erityisrattaisiin. Ne kyllä kuuluisi teoriassa ilmaiseksi kunnalta, mutta se onkin vain teoriaa. Mutta mukavaa, että sinä pystyt säästämään etelänlomaa, yksinhuoltaja. Olet varmasti sen ansainnut. Me säästetään toimeentulotukeen oikeutettuna vammaisrattaita.
"Korvaako 567e/kk. Mielestäsi toisen aikuisen palkkatulot???"
Kuka sanoo, että toisella aikuisella on palkkatuloja? Sitä paitsi on todella pienipalkkaisia töitä esim. omaishoitajuus, jossa tulot voivat olla vain 350 euroa/kk. Tuo on jo paljon enemmän. On työttömiä, sairauspäivärahalla olevia, työkyvyttömiä, opiskelijoita, minimi äitiys- ja vanhempainpäivärahalla olevia, kotihoidontuella olevia jne. On siis muitakin köyhiä ryhmiä kuin yksinhuoltajat, heille mielestäni kuuluisi samat tuet.
Niin ei tarvii olla palkkatuloja,mutta tuo summa kattaa toisen aikuisen ihmisen työttömyyskorvauksen,ja sitä suurempi työkkäri,mitä enempi lapsia.
Ja kaikki nuo mainitsemasi köyhät saavat ihan samat tuet kuin yh. Poissuljettuna 48e yh-korotus lapsilisään..
että myös mainitsemallasi 350e palkalla,saa asumistuen ja toimeentulotuen,ihan samoin kuin yh.
"Sinä et ehkä osaa venyttää sitä penniä samanlailla kuin toimentulotuella elävä? t. yh ja kolme lasta, töissä" Me ei säästetä etelänlomiin, vaan vammaisen lapsen erityisrattaisiin. Ne kyllä kuuluisi teoriassa ilmaiseksi kunnalta, mutta se onkin vain teoriaa. Mutta mukavaa, että sinä pystyt säästämään etelänlomaa, yksinhuoltaja. Olet varmasti sen ansainnut. Me säästetään toimeentulotukeen oikeutettuna vammaisrattaita.
Jos teillä on kaksi aikuista töissä, en tajua miten ei jää säästöön.
ihmisten suusta jotka siitä eivät mitään tiedä.
Meinaatte että on kivaa elää kelan tuella ja tt-tuella? Rahaa tulee ripotellen pitkin kuukautta pieniä summia. Joka ikisestä rahasta pitää laskea minkä laskun maksan tästä ja minkä seuraavasta, paljonko jää käteen, entä sitten kun vauvalle on ostettu kuukauden tarpeeksi vaippoja ruokaa lääkkeet ym.
En ole ostanut juuri mitään itselleni kuluneen 9kk aikana. Jos suunnittelen ystäväni luo lähtöä 50km päähän laina-autolla ja siihen kuluvalla bensalla jo se tekee loven talouteen. Kävin parturissa, johon meni rahaa 30€ ja itselleni tuli siitä huono omatunto kun tuhlasin vähistä rahoista.
Joten mielelläni vaihdan osia kanssasi, joka jaksat karehtia elämääni. Tule sinä hoitamaan lastani ja elä yh-äidin "rahantäyteistä" elämää. Minä voin mennä puolestasi töihin.
"Korvaako 567e/kk. Mielestäsi toisen aikuisen palkkatulot???" Kuka sanoo, että toisella aikuisella on palkkatuloja? Sitä paitsi on todella pienipalkkaisia töitä esim. omaishoitajuus, jossa tulot voivat olla vain 350 euroa/kk. Tuo on jo paljon enemmän. On työttömiä, sairauspäivärahalla olevia, työkyvyttömiä, opiskelijoita, minimi äitiys- ja vanhempainpäivärahalla olevia, kotihoidontuella olevia jne. On siis muitakin köyhiä ryhmiä kuin yksinhuoltajat, heille mielestäni kuuluisi samat tuet.
"Teillä on kuitenkin se toinen aikuinen talossa, joka oletettavasti ttuo kotiin sen 1000-2000 € selvää rahaa ja jakaa teidän kanssanne asumiskulut, ruokakulut ja maksaa teidän hoitovapaanne yms." Mies saa minimisairauspäivärahaa. Minä olen omaishoitaja. Tulot eivät mene lähellekään tuota 2000 euroa. Ja nyt varmaan aletaan syyllistää siitä, että köyhän ei pidä sairastua vammautumisesta puhumattakaan... Sehän on taas oma valinta, vai?
Jos on kelpaava omaishoitajaksi on takuulla oikeutettu hakemaan hoidettavalle hoitotuen.
Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea... Ja siis koskee myös työttömiä ja muita .. mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon" On se ihanaa. Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.
kuka tahansa voi heittäytyä yh:ksi jos hänen osansa kerran on niin kadehdittava. Sitä paitsi, asumistuen voi saada, vaikkei olisikaan yh. Elatustuen tietysti kuuluisi maksaa isä, mutta jos hän sattuu olemaan luuseri, Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta....Rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä edes tiedä, mihin ne kaikki sijoittaisi kun se lapsihan nyt ei millään vie niin paljoa rahaa.... Elämä, mitä idiootteja tämä palsta on täynnä.
No en Yh halua muuten olla! se on vaan se tukien määrä mikä on niin paljon. Mutta koska en kuitenkaan laske kaikkea rahassa, niin jätän väliin. Mieheni ei maksa lapseni tarvikkeita eikä mitään muutakaan, tosin osallistuu asumiskuluin jonkin verran. JOten se 143e ylim rahaa lapsen kuluihin tuntuu ihan mielettömän isolta summalta, kun säästän nyt jo että saan talvivarusteet ostettua. En saa asumistukea, tienaamme yhdessä juuri sen verran liikaa.
Sitäpaitsi YH on niin säälittävä status etten ikinä haluaisi olla sellainen :/
Pinnallinen ja yksinkertainen maamo ainakin on. Tunnen monia yleistäviä ihmisiä, jotka luulee olevansa kovinkin älykkäitä.. ei osata miettiä laajempaa kuvaa :)
Yksinhuoltajuus ei ole minkään tuen peruste. Ainoa tuki, jota saa yksinhuoltajuuden perusteella, on lapsilisän yh-korotus. Kaikki muut sosiaalituet ovat tulosidonnaisia ja osa myös sidonnaisia talouden lapsilukuun. Niitä saavat ihan muutkin kuin yksinhuoltajat, jos tulot ovat niin pienet, että tukien kriteerit täyttyvät!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:53"]KÄYN TÖISSÄ!Asumistukea en todellakaan saa.Olen hoitaja jonka peruspalkka alle 2000e.
Lapsilisiiin saan yh-korotuksen ja kela maksaa minimi elatusmaksut,kun lasten isä varaton.
Ei kaikki yh:t ole kotona laiskottelevia tukien nostajia.
[/quote]
Tuohon ilta, arkipyhä ja viikonloppulisät päälle... Käteen jäävä osuus 1600-1800€+korotukset 180€/lapsi. Me ollaan 5henkinen perhe, töissä molemmat. Kun on kaksi aikuista verotus ja hoitomaksut on maksimissa. Hyvänä kuukautena ruokaan ym pakollisiin menoihin jää n. 850€. Siitä vielä pois polttoainekulut mitä tulee työssä kulkemisesta 200€. Ollaan monta kertaa laskettu että olisi "kannattavampaa" olla yh paperilla, sossustakaan kun ei saa tiukkana aikana mitään. Asuntolainaa ei ole kuin 85tuhatta että siihen on turha vedota.
Valtio suosii yksinhuoltajia, senhän näkee pelkästään tästä hoitovapaa uudistuksesta.
[/quote]
Ei ole yhdenkään yh:n vika se mitä teille jää elämiseen. Totta on että valtion pitäis tukea kaikkia lapsiperheitä- mutta kai nyt ihan maalaisjärjellä ymmärrät että yksinhuoltaja on monessa yksin siinä missä teitä on kaksi? Eli ihan on "tukensa" ansainnut. Koska se tukihan on lapsilisän yh-korotus, olisko nyt 49e lapsi. Tokihan sillä hinnalla kannattaa kaksi eri taloutta perustaa, varmasti kaikki voittaa eikä tarvi kadehtia. MItä taas tulee tuloihin, ne ovat usein riipuvaisia ammatista ja koulutuksesta. Sivilisäädyn kanssa niillä ei ole niin tekemistä. Kaikkea sitä ihminen näköjään keksii, että yh:n vika tavalla tai toisella jos teillä on tiukkaa. Saisitko paremmin unta öisin jos eron tullen siltä lähivanhemmalta vietäis myös työpaikka ja tutkintotodistus ja potkastais mahdollisimman matalapalkkaiseen työhön niin, että sulle jäis aina enemmän rahaa kun yhdellekään yh:lle? Vai mitä haluat?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:42"]
Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea... Ja siis koskee myös työttömiä ja muita .. mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon" On se ihanaa. Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.
kuka tahansa voi heittäytyä yh:ksi jos hänen osansa kerran on niin kadehdittava. Sitä paitsi, asumistuen voi saada, vaikkei olisikaan yh. Elatustuen tietysti kuuluisi maksaa isä, mutta jos hän sattuu olemaan luuseri, Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta....Rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä edes tiedä, mihin ne kaikki sijoittaisi kun se lapsihan nyt ei millään vie niin paljoa rahaa.... Elämä, mitä idiootteja tämä palsta on täynnä.
No en Yh halua muuten olla! se on vaan se tukien määrä mikä on niin paljon. Mutta koska en kuitenkaan laske kaikkea rahassa, niin jätän väliin. Mieheni ei maksa lapseni tarvikkeita eikä mitään muutakaan, tosin osallistuu asumiskuluin jonkin verran. JOten se 143e ylim rahaa lapsen kuluihin tuntuu ihan mielettömän isolta summalta, kun säästän nyt jo että saan talvivarusteet ostettua. En saa asumistukea, tienaamme yhdessä juuri sen verran liikaa.
Sitäpaitsi YH on niin säälittävä status etten ikinä haluaisi olla sellainen :/
Huhhuh. Kukahan tässä on säälittävä. Ja vielä säälittävämpää on jos tuollaisissa vainoharhaisissa peloissasi jäät huonoon suhteeseen ettet vain saa vääränlaisia statuksia. Täytyy sanoa, että tuntemani yh:t ovat arjen sankareita, heissä ei ole mitään säälittävää, päinvastoin, mallia voisi ottaa monesta. SEn sijaan sinusta saa melkoisen säälittävän reppana-kuvan. Toivottavasti saat elämässäsi mahdollisuuden kasvaa ja päästä tuollaisista peloista ja asennevammoista.
No minä ainakin kestän mieluummin mieheni impulsiivisuutta ja väkivaltaa satunnaisestikin, kuin että olen eronnut nainen, jolla ei ole mitään arvoa miesten silmissä.
Tämä oli jo tyhmyyden huippu! Mua ei kukaan lyö eikä kohtele kaltoin, en sietäisi hetkeäkään "ehjän onnellisen ydinperheen" statuksen takia.Jessus....
Mun arvoa ei yksinhuoltajuus vähentänyt mitenkään, löysin muutaman vuoden kuluttua ihanan miehen jonka kanssa ollaan oltu perheenä jo parikymmentä vuotta. Win-win molemmille:)
Olen tehnyt 4-vuotta pätkätöitä ja joka euron tilitän Kelalle, että saan soviteltua päivärahaa. En ole kateellinen yh:äidille tms..jotka saavat toimeentulotukea ja mua tuskin kukaan viitsii kadehtia kun näkee sen paperiläjän vuosien pätkätöistä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:53"]KÄYN TÖISSÄ!Asumistukea en todellakaan saa.Olen hoitaja jonka peruspalkka alle 2000e.
Lapsilisiiin saan yh-korotuksen ja kela maksaa minimi elatusmaksut,kun lasten isä varaton.
Ei kaikki yh:t ole kotona laiskottelevia tukien nostajia.
[/quote]
Tuohon ilta, arkipyhä ja viikonloppulisät päälle... Käteen jäävä osuus 1600-1800€+korotukset 180€/lapsi. Me ollaan 5henkinen perhe, töissä molemmat. Kun on kaksi aikuista verotus ja hoitomaksut on maksimissa. Hyvänä kuukautena ruokaan ym pakollisiin menoihin jää n. 850€. Siitä vielä pois polttoainekulut mitä tulee työssä kulkemisesta 200€. Ollaan monta kertaa laskettu että olisi "kannattavampaa" olla yh paperilla, sossustakaan kun ei saa tiukkana aikana mitään. Asuntolainaa ei ole kuin 85tuhatta että siihen on turha vedota.
Valtio suosii yksinhuoltajia, senhän näkee pelkästään tästä hoitovapaa uudistuksesta.
[/quote]
kadehdit siis hoitajana toimivaa yh:ta?? Tuliko mieleen ettei hän ehkä pysty tekemään iltoja, öitä tai viikonloppuja - tai ainakin maksaa kalliisti lasten hoidosta jollekin jolloin hyöty on +-0. HUOH!! Ja vaikka tekisikin - hän tekee ihan itse töitä ja tienaa omat rahansa työllään, ei kelasta tai sossusta....
Vaikka kuinka laskisi 2 tienaavaa perheessa tuo enemmän rahaa kuin yh korotus....
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 10:10"]"Teillä on kuitenkin se toinen aikuinen talossa, joka oletettavasti ttuo kotiin sen 1000-2000 € selvää rahaa ja jakaa teidän kanssanne asumiskulut, ruokakulut ja maksaa teidän hoitovapaanne yms."
Mies saa minimisairauspäivärahaa. Minä olen omaishoitaja. Tulot eivät mene lähellekään tuota 2000 euroa. Ja nyt varmaan aletaan syyllistää siitä, että köyhän ei pidä sairastua vammautumisesta puhumattakaan... Sehän on taas oma valinta, vai?
[/quote]
Ja yksinhuoltajuusko sitten on aina oma valinta? Tuskinpa suurin osa yksinhuoltajista on varsinaisesti sellaiseksi pyrkinyt... :/
joten tuo 567€ ei pidä edes paikkaansa tässä laskelmassa