Voiko keuhkokuumeesta toipuminen muka kestää
kolme kuukautta? Kysessä nelikymppinen perusterve henkilö, jossa ei mitään muita sairauksia.
Kommentit (54)
Moi, helmikuun lopulla tänä v. sairastin rajun keuhkokuumeen, ja vasta nyt elokuussa on olo alkanut olla täysin normaali. Koko kevään ja kesän kärsin voimakkaasta väsymyksestä, ja lekurin mukaan kyse oli toipumisvaiheesta! No, nyt on olo taas ihan ok, mutta kuten jo monet edellä ovat todenneet, keuhkokuume on raju sairaus. Tietysti vaikuttaa ikä ja peruskuntokin, olen 48 v., en harrasta liikuntaa jne. Toisaalta keuhkokuumeitakin on ilmeisesti erilaisia, lieviä ja tosi pahoja kantoja.
enkä parantunut moneen kuukauteen, en jaksanut kävellä. Taisin saada jälkitautina sydämmen rytmihäiriöitä.Olin 38 vuotias silloin. Tosi vakava sairaus ja jälkitautien vaara melkoinen.
Vanha keskustelu, mutta kysytääs silti...
Sairastin keuhkokuumeen,muutama päivä sairaalassa ja nyt toipumista saikulla n.5 viikkoa. Tulehdus on kuvien mukaan hävinnyt, hyvin pienellä alueella atelektaasia näkyi, sitä parannellut pep-pullolla. Jumalaton yskä laantunut miltei pois, hengenahdistuskin vähentynyt miltei kokonaan... Mutta, limaa nousee paljon ja nyt pientä lämpöä... Paranenko ikinä :(
Olen terve 17 vuotias tyttö. Olin sairaalassa keuhkokuumeen ja sydänlihaksentulehduksen takia 4pv. Siitä on kulunut 2kk ja vieläkään ei tunnu terveeltä. Alkaa jo kyllästyttää himmaileminen näin kesälomalla.
Kyllä toipuminen vie kuukausia. Työkykyiseksi toipuu yleensä parissa viikossa.
Mä en ollut parin viikon jälkeen työkykyinen. En meinannut jaksaa bussipysäkille kävellä. Tauti olikin tosi raju ja eka viikko mebi sairaalassa. Kunto alkoi olla entisensä n. Vuoden jälkeen.
Kamala sairaus.A-influenssa ja molemminpuolinen keuhkokuume vei sairaalaan 14.1-22.1.2018. Kotona sairastin ensin 5 päivää ja sit alkoi tämä ja ei meinanut saada henkeä.Happisaturaatio 85.Pyysin Terveyskeskuksesta lähetteen sairaalaan ja lääkäri vielä kysyi et oletko varma,ettet pärjää kotona ja samoin et kotiin en enään mene..sitten oltiin 3 päivää ensiksi tehohoidossa.Katetri 3 päivää.Täytyy sanoa et,kun hyväkuntoinen sairastuu näin ja nopesti ja menee huonoon,kuntoon et ei pääse,kun neljäntenä päivänä rullaattorilla wc-n.niin oli vitsit vähissä.Kävelemistä aloitin harjottelemaan 5 päivä käytävässä rullaattorilla.En voinut uskoa tätä ja sain viikon sairaslomaa,joka ei riitänyt mihinkään.Hain toisen viikon lisää ja töihin mentiin,mutta puolikuntoisena.Osa viikosta töissä ja sitten lähti ääni ja loppuviikosta sain flunssan ja taas sairaslomalla pari päivää.Kyllä on viimeiset viikot menneet vain voimia kerätessä.Ulkoilen päivittäin,mutta edelleen syke nousee helposti ja en vieläkään ole kunnolla uskaltanut urheilla ja sairastumisesta on nyt kulunut 6 viikkoa.Aika epätoivoinen olo..ehkä joskus sitten.Onneks on voinut lukea näitä kohtalontovereiden viestejä.Tsemppiä kaikille,jotka olette samassa tilanteessa!
Tanaan diagnosoitiin keuhkokuume, olin toihin jo lahdossa mutta mies patisti laakariin. Sain antibiootteja, kaskyn juoda paljon ja syoda vaikka parasetamolia kuumeeseen. Toivottavasti ei kesta kauan.
Ihme kun olo ei tunnu sairaalta! Keuhkoihin vain sattuu hengittaessa, mutta eihan tuo tietokoneen napellysta esta.
Hyvä kuulla näitä, joskin rankkoja kokemuksia. Minulla on sairastettuna keuhkokuume vuoden vaihteessa. Sairaalassa meni joitakin päiviä,lääkityksenä antibiootit suonen sisäisesti. Sairauslomaa toimistotöistä oli kuukauden verran. Mutta vieläkään ei ole kunto palautunut, jaksaminen on huonoa ja flunssat vaivaavat. En ilmeisesti kuitenkaan ole poikkeustapaus. N55 v.
Mun mies oli sairaalassa hoidossa 12 päivää, ei lääkitys meinannut alkaa vaikuttamaan. Sairauslomalla oli sen jälkeen hiukan yli kolme viikkoa. Sutten töihin, vaikka " ei saa rasittaa liikaa", luuletteko ymmärtäköö työnantajat tää? Useamman kuukauden oli tosi väsynyt, ja edelleen kunto on huonompi.
En enää muista, kauanko olin sairaslomalla, mutta töihin palattuakin yskin vielä kauan, ja siedettävässä kunnossa olin ehkä 3 kk kuluttua. Juosta en uskaltanut puoleen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli sairaalassa hoidossa 12 päivää, ei lääkitys meinannut alkaa vaikuttamaan. Sairauslomalla oli sen jälkeen hiukan yli kolme viikkoa. Sutten töihin, vaikka " ei saa rasittaa liikaa", luuletteko ymmärtäköö työnantajat tää? Useamman kuukauden oli tosi väsynyt, ja edelleen kunto on huonompi.
Sitä ei ymmärretä, jotta voi olla vielä puoli kuntoinen vaikka kuume on poissa ja mennään töihin. Monesti vain kuumeen takia voi olla pois työstä vaikka olisi vielä toipilas pitkään. Onko lääkäriä paikalla jotta voisi kommentoida onko uskottavaa että on pitkään huono kuntoien keuhokuumeen jälkeen. Väitämpä että voi olla.
Sairastin keuhkokuumeen viime elokuussa enkä vieläkään ole samassa kunnossa kuin ennen sitä. Saan yskän paljon helpommin kuin ennen ja silloin hengitys vinkuu ja olen nopeasti taas huonossa kunnossa ja kuumeessa. Väsyn myös nopeammin. Keuhkokuume ei ole mikään pikkujuttu, joka menee ohi tuosta vain.
Sairastin keuhkokuumeen kolmekymppisenä. Yleiskunto oli hyvä ja muuten perusterve. Keuhkokuumetta kesti kuukauden ennen kuin lääkitys alkoi tehota. Vietin koko tuon ajan vuodepotilaana, koska voimia ei ollut yhtään. Jaksoin käydä vessassa ja juoda nestettä, siinäpä se. Mulla meni varmaan puoli vuotta ennen kuin tuntui että oon entiselläni. Kävin kyllä jumpissa ja salilla, mutta olo oli pitkään vetämätön.
Kolme keuhkokuumetta kärsineenä vuosikymmenien varrella voi sanoa että ei siitä edes toivu. Todella vakava keuhkoihin osuva sairaus joista minulle on tähän mennessä jäänyt pysyvä "hengitysahdistus". En ole normaaliin tapaan mennyt kysymään apua ja termiä asialle🙈
Olen urheileva 40v perusterve mies. Kuume nousee tappaville tasoille. Huidellaan aina vähintään 40 asteessa kohdallani. Mittari meni yli 41 pahimmillaan ja silloin koki ihan kunnon hallusinaatioita. No lie. Nykyisin soittaisin ennen sitä 112. Pisin oma saikkuni oli 3 viikkoa..aivan zombi palatessani "töihin". En epäile sekuntiakaan ettei toipuminen voisi vaatia pidempää aikaa.
Ja pidemmissä saikuissa tulot tippuvat. Ei niitä huvikseen podeta. Ne jotka ovat jatkuvasti muutaman päivän viikonloppua vasten saikulla sitten vituttavat jo ihan kunnolla.
Pääsiäisenä 2017 jouduin sairaalaan kovien rintakipujen ja hengenahdistuksen vuoksi. Diagnoosi määrittämätön keuhkokuume ja sydänpussin tulehdus. Yhtenä epäilynä joulukuussa aloitettu reumalääkitys ( Trexan). Lisäksi toinenkin autoimmuunisairaus eli kilpirauhasen vajaatoiminta . Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Saikku loppuu viikon päästä. Jatkoksi kesäloma ja jospa sitten jo kykenisi töihin eli en ihan viikossa enkä toisessakaan toipunut työkuntoon. Keuhkojen varjostuman ja atelektaasin takia vielä keuhkokuviin heinäkuun lopussa. Toiveissa on vielä lupa liikunnan aloittamiseen ja hengenahdistuksen loppumiseen. Hiljaa hyvä tulee...toivottavasti 😉n56
Miten tämä nyt on? Kävin juuri keuhkotautien erikoislääkärillä, joka sanoi, että levätä ei tarvitse.
Pitäisikö sitä uskoa vai ei?
Olo on toistaiseksi huonompi kuin ennen tautia.
Vähän epäilyttää toimia lääkärin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuulla näitä, joskin rankkoja kokemuksia. Minulla on sairastettuna keuhkokuume vuoden vaihteessa. Sairaalassa meni joitakin päiviä,lääkityksenä antibiootit suonen sisäisesti. Sairauslomaa toimistotöistä oli kuukauden verran. Mutta vieläkään ei ole kunto palautunut, jaksaminen on huonoa ja flunssat vaivaavat. En ilmeisesti kuitenkaan ole poikkeustapaus. N55 v.
Teen kahta työtä, toinen työ on toimistotyötä, toisessa ollaan kuukausi putkeen metsässä ja mennään 30 metriä korkeita rinteitä ylös ja alas täydet työpäivät. Vuosi sitten onnistui hyvin. Voisin (ja pitäisi kai) mitata gps-jäljestä, montako kilommetriä tu.li keskimäärin päivässä. Nyt ei meinasa tasamaalla jaksaa kahta kilometriä kävellä, tai jaksaa siis hyvin mutta on kaksi päivää sen jälkeen kipeä ja pientä lämpöä. Jos kahdesta kilometristä tulee kahdeksi päiväksi kipeäksi, niin arvaako siinä täyttä työpäivää edes yrittää, vai meneekö henki?
Luulen että olisi sittenkin pitänyt mennä urheilulääkärille.
Pitääkö uskoa keuhkotautien erikoislääkäriä vai hankkia toinen mielipide?
Ei. Henkilö paranee täysin entiselleen noin 3 vuorokaudessa
t: vakuutuslääkäri
paranee viikossa toinen ei koskaan...
ap taitaa olla joku utelias, jonka työkaverilla keuhkokuume.
ja perusterveeltähän voi näyttää ja silti kärsiä kroonista sairautta.
ja kaikki ei kaikille huutele sairauksistaan, kun on olemassa ihmisiä jotka kertovat omat ja tuttujensa vaivat toisille, kiinnosti tai ei.