Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

supistuksia n.3-10min välein, rv 20

Vierailija
29.08.2011 |

eli eilisestä asti on melkein taukoamatta supistellut tiheään tahtiin, muutama pidempi tauko on ollut. yöllä sama homma-> eli supisteli, ja aamulla herätessä edelleen supisteli ja vieläkin jatkuu.

Supisukset ei ole kipeitä, mutta hiukan epämukavia, ja tosiaan tulee aika säännölliseen tahtiin.

tarkoittaako jotain vakavaa? muilla kokemuksia? nyt rv 20+0. Ei varmaan tässä vaiheessa mitään tehdä supistuksille?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän oli tullu lisää kommentteja, kiva! :)

Eli olin eilen lähdössä äitiyspolille näytille, ja soitin ennen lähtöä(pyydettiin että soittaa ennen kuin menee käymää)

No kätilö oli ilmeisesti vaihtunu, ja sanottiin ettei kannata tulla ku viikkoja niin vähän. Ohjeeksi annettin että juo paljon ja lepäile, ja soita aamulla neuvola lääkärille aika.

Eilen iltaan/yöhön supistukset jatkuivat suhkot tiheään(mutta ei siis kipeinä), yön aikana rauhoittunut, kun ei nyt aamulla tule kuin ehkä 15-25min(en ole kellottanut) välein..

Vierailija
2/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajakin voi antaa lähetteen pissanäytteeseen josta näkyy ainakin jos on virtsatietulehdus. En ymmärrä miksei sinulta tutkittaisi myös emättimen flooraa, mutta en ole varma saako th antaa siihen lähetteen vai pitääkö lääkärin antaa. Eli pumpulitikulla ottavat pienen määrän valkovuotoa vaginasta ja siitä katsotaan bakteerit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanu aikaa neuvolalääkärille, mutta sain lähetteen labraan.

Sinne sitten tänään käymään, ku tulokset tulee, niin sitten kuulemma katsotaan sitä lääkäri aikaa.

Noh, saas nähdä mitä käy...

Vierailija
4/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi raskautta ja aina ollut sama juttu.

Raskaudet kestäneet kuitenkin viikoille 36-40.

Vierailija
5/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistuksia estävää lääkettä (supistuksiin oli selvä syy, istukan takainen hematooma). Jos olisin ap niin menisin vaan sinne äitiyspolille, kun kerran ohjeetkin vaihtelevat noin paljon sieltä. Siellä saat parhaan hoidon jos sitä jostain ylipäätänsä saat. Totta on että monet lääkärit ei tee mitään jos rv alle 24, mutta toiset kyllä tekevät. Ei kannata olla liian nöyrä tällaisissa asioissa.

Itsellä alkanut supistella rv 20+ joka ikisessä raskaudessa, terveitä, täysin elinkelpoisia lapsia kuitenkin lääkityksen ja kuukausien lepohoidon avulla syntynyt.

Vierailija
6/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on jo sairaalassa niin tuskin lukee tätä palstaa, joten typerää kirjoitella että "eikö ap lue ollenkaan kommentteja".

Mutta tämä on niin av-palstan tyylistä, muutama mamma päivystää täällä 24 h, muilla on elämääkin.

Vierailija
7/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään ja äkkiä lääkäriin.

Mä menisin siis suoraan äitipolille. Määräävät todellakin supistuksia estävää lääkettä ja selvitetään mistä supistukset johtuvat.

Tuo voi olla todella vakavaa ja olisi tärkeää, että hakeudut hoitoon mahdollisimman pian.

Vierailija
8/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaavaa muutamaa viikkoa aikaisemmin, mutta onneksi meni ohi parissa päivässä. Otin kyllä todella rauhallisesti kun normaali kävelykin aiheutti supistuksia. Mulla tosin kaamea flunssa samaan aikaan, joten sekin varmasti vaikutti. Voithan aina soittaa gynen päivystykseen, mutta sehän on vasta rv22 alkaen kun kuuluu äitiyspoliklinikan piiriin.

Vierailija
9/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vatuhdilla sairaalaan niin tarkastavat tilanteen ja ottavat tarvittaessa osastolle.

Vierailija
10/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että neuvolassa pitävät lähinnä tyhmänä, viimeks pari viikkoa sitten soitin supistusten takia, sanottiin että tuskin mitään tekevät. (sillon tosin supisteli paljon vähemmän)

Kannattaako neuvolasta yrittää lääkäriaikaa vai äitiyspolille? vai jonnekki muualle?

Vierailija
11/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse menisin kyllä tarkastamaan tilanteen.

Minun kaverillani alkoi supistella rv.19+5 ja ihan siellä synnyttämättömien osastolla oli reilun viikon,sen jälkeen vauva sitten kuitenkin syntyi:(

Vierailija
12/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin karulta kun kuulostaakin, ajatellaan vielä, että jos lapsi lähtee syntymään, siinä on jotakin vikaa ja on tarkoituskin mennä kesken. Mulla kokemusta kun supisteli rv 19+. Sairaalassa makasin pari vrk (tosin toinen osastolääkäreistä olisi laittanut kotiin jo aamulla, kun olin illalla tullut, mutta kätilöt ei päästäneet) ja sitten sain 2vkon sairasloman, jonka aikana sai ainoastaan käydä vessassa ja syödä istuen.

Voimia sinulle! Luultavasti sulla on edessä saikkua ja lepohoitoa, mahdollisesti myös keskossynnytys. Ehdottomasti pitää mennä näytille!! En muista onko aktiivisen estolääkityksen raja 22 vai 24 viikkoa, mutta sinne asti jos pääset ja supistelu vain jatkuu niin sitten saat lääkityksen.

Vierailija
13/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako neuvolasta yrittää lääkäriaikaa vai äitiyspolille? vai jonnekki muualle?

Vierailija
14/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitin nyt äitiyspolille, sanoivat että juo paljon vettä, ja rauhaksee oleilua, jos ei parin tunnin päästä mene ohi, ni sitte voi mennä näytille...

Eli katsotaan miten käy.

Kiitos kaikille vastaajille! Lisää saa vastailla :)

Jos on omakohtaisia kokemuksia, niin mielelläni niistäkin kuulisin.

Vierailija
15/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt rv22+1 ja oli kans kahtena iltana tuollaisia epämukavia mutta ei kipeitä supistuksia samoin välein kuin sinulla.

Tästä on noin viikko aikaa. Yritin vain maata mahdollisimman paljon ja rentoutua.

Menivät kyllä ohi.

rv20-rv22 välillä sikiä kasvaa 7cm! Joten varmasti kohtukin venyy ja oletin supistelun johtuvan tästä.

Minulla on myös kokemusta ennenaikaisista supistuksista kahdesta raskaudesta. Esikoisesta lepäsin ja olin lääkityksellä rv25-34. Kakkosesta riitti kun samalla aika välillä makoilin mahd. paljon.

Silloin supistukset oli kipeitä. Nämä "vain epämukavat" tuntuu siltä että kuuluvat asiaan.

Mutta jos yhtään tuntuu että jotain on vialla niin vaadi päästä äitipolille. Varmasti ottavat käymään!

Vierailija
16/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se tuntuu etenkin näin jälkikäteen pahalta, että sanottiin että jos vauva päättää syntyä alle 22-viikkoisena niin siinä on jotain vikaa. Eipähän näy tuossa meidän ihanaisessa lapsessa mitään ongelmia, vaikka alkoi tosiaan supistelut (ja lepohoito) rv 19+ ja tyttö syntyi rv 29+. Täysin terve lapsi on ja teki Tyksin enkat kotiutumisessa eli oli kotona jo rv 33+, jolloin vielä pyritään kaikin keinoin estämään synnytys!

Vierailija
17/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei kannata mennä. IHAN VÄÄRÄ NEUVO!!! Supistuksia ei välttämättä estellä noilla viikoilla MUTTA supistukset voivat johtua esim piilevästä virtsatieinfektiosta joka on helppo todeta, hoitaa ja estää ennenaikainen synnytys. Eli lääkäriin ilman muuta ap, heti.

Vierailija
18/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollinen infektio pitää hoitaa!

Vierailija
19/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää paikkansa rv 10 ja vielä vähän isommillakin viikoilla. Mutta eiköhän 20 viikolla jo tehdäkin jotain.

Vierailija
20/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jostain ymmärtänyt että se raja kun "jotain tehdään" on rv22? en sitten tiedä.

Nyt on n. 1,5tuntia mennyt soitosta äippäpolille, vettä litkitty ja lepäilty(niinkun se nyt on mahdollista taaperon kanssa)

Supistukset ehkä hieman helpottanut, nyt tulee n.8-12min välein.

Tiedä sitte pitäiskö käydä näytillä, ku on vähän ruhoittunu??

En kyllä oikein mitenkään pääsisi vielä käymään, kun lasta ei visssiin mielellään saisi mukaan polille ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme