Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

supistuksia n.3-10min välein, rv 20

Vierailija
29.08.2011 |

eli eilisestä asti on melkein taukoamatta supistellut tiheään tahtiin, muutama pidempi tauko on ollut. yöllä sama homma-> eli supisteli, ja aamulla herätessä edelleen supisteli ja vieläkin jatkuu.

Supisukset ei ole kipeitä, mutta hiukan epämukavia, ja tosiaan tulee aika säännölliseen tahtiin.

tarkoittaako jotain vakavaa? muilla kokemuksia? nyt rv 20+0. Ei varmaan tässä vaiheessa mitään tehdä supistuksille?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisätutkimusten yhteydessä ja siellä ei lastenhoitopalvelua ole. Mutta mielummin ehkä niin?

Vierailija
22/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jostain ymmärtänyt että se raja kun "jotain tehdään" on rv22? en sitten tiedä. Nyt on n. 1,5tuntia mennyt soitosta äippäpolille, vettä litkitty ja lepäilty(niinkun se nyt on mahdollista taaperon kanssa) Supistukset ehkä hieman helpottanut, nyt tulee n.8-12min välein. Tiedä sitte pitäiskö käydä näytillä, ku on vähän ruhoittunu?? En kyllä oikein mitenkään pääsisi vielä käymään, kun lasta ei visssiin mielellään saisi mukaan polille ottaa.

Mene jo, se infektio (jos esim siitä supistukset, usein näin) hoidetaan vaikka viikkoja olisi viisi! Älä ole pöllö vaan mene lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen , että streptokokkihan aiheuttaa noita supistuksia...pitäiskö se tutkia? Itse menisin yksityiselle jos juokisella ei saa haluamaansa tutkimusta....vaikka se maksaakin maltaita.

Ja sperma aiheutta myös usein supistuksia jos olet seksiä harrastanut? Tosin ei se sperma varmaan vaikuta noin pitkää aikaa. itselle tuli 4h ajaksi tiheää kivuliasta supistusta, kun seksiä harrastimme rv. 30. Kivuttomia oli ollut rv18 lähtien.

Vierailija
24/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä varmasti käyn näytillä, mutta en vielä neljään tuntiin pääse lähtemään, kun ei ole autoa eikä hoitajaa. mutta sitten neljän aikaa(kun mies pääsee töistä) käyn tarkistuttamassa tilanteen äitiyspolilla.

En usko että olisi mitään tulehdusta, mutta en tietenkään 100varma ole.

Vierailija
25/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistukset siis vielä jatkuneet, mutta onneksi hiukan harventuneet

Vierailija
26/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No streptokokki tai emättimen bakteeritulehdus voivat käytännössä olla oireettomia, joten ei sitä ilman tutkimusta tiedä.

Tosiaan supistukset voivat johtua tulehduksesta ja ovat ihan täysillä hoidettavissa lääkkeillä. Hoitamattomana sitten voivat johtaa ennenaikaiseen synnytykseen.

Jos supistelun syytä ei saada selville, niin sitten yleensä määrätään supistuksia estävää lääkitystä ja toivotaan, että supistukset eivät avaa paikkoja.

Todella vaikeissa tapauksissa voidaan jopa mekaanisesti sitoa kohdunsuuta kiinni langoilla ja toivoa, että ne estävät synnytyksen käynnistymisen.

Vierailija
27/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes tauotta kipeitä supistuksia yhden päivän ajan. Tehtiin sisätutkimus ja otettiin pissanäyte (tulehduksen varalta). Kaikki ok.

Seuraavana päivänä kunnon yöunien jälkeen tilanne normalisoitui. Eli mulla väsymys laukaisee supistelut.

Nyt viikkoja 29 ja raskaus edennyt ongelmitta.

Mutta ap, hopi hopi näytille! Etenkin, jotta mahdollinen tulehdus havaittaisiin.

P.S Ajan sain omalta terveysasemalta, naistenklinikalla todettiin, että näillä viikoilla ei supisteluille voida tehdä mitään.

Vierailija
28/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vastauksia!! Ette ole tosissanne! Ai että lapsessa on jotain vikaa jos supistelee noin aikaisin kovasti. Mulla supisteli rv 21 ja tasan tarkkaan menin heti lääkäriin, otettiin testit ja tulehdushan siellä oli joka aiheutti supistuksia. Supisteli senkin jälkeen mutta vauva syntyi vasta ajallaan. Järkyttävää että jonkun mielestä olisi vaan pitänyt odottaa kotona että kyllä se nyt syntyy jos on syntyäkseen :(

Vierailija
29/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä ei huomattu ennekuin lapsivettä meni rv 30. Sitten oltiinkin osastolla, lapsi syntyi rv 35.

Minä pidin niitä supisteluita ihan normaalina toisessa raskaudessa, mutta eipä se sitten ihan niin ollutkaan... (Neuvolassa nyt ei mistään mitään tiedetä / tehdä, täällä ainakaan)

Vierailija
30/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit varmaankin minun kommenttejani, kun kerroin mitä MINULLE sanottiin synnärillä kun supisteli rv 19+. Siellä nimenomaan lääkärit sanoivat, että ennen rv 22 ei ruveta aktiivisesti estämään supistuksia, ainoa hoito on lepo. Ja näin tehdään, koska ajatellaan että luonto hoitaa "epäkelvot" yksilöt ulos, eli sikiössä olisi jotain vikaa.

Kirjoitin nimenomaan että se tuntui erittäin karulta ja pahalta vastaukselta, ETENKIN näin jälkikäteen kun saatiin lepohoidolla ja rv 24+ säännöllisellä supistustenestolääkityksellä vauva pysymään kohdussa lähes rv 30 asti - ja syntyi täysin terve lapsi.

Vastaukseni oli siis siihen, että tehdäänkö sairaalassa mitään vielä noilla viikoilla.

t. 8 (muistaakseni), kahden pikkukeskosen äiti

Vierailija
31/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainut hoito mitä tekevät, on lepo.

Niin karulta kun kuulostaakin, ajatellaan vielä, että jos lapsi lähtee syntymään, siinä on jotakin vikaa ja on tarkoituskin mennä kesken. Mulla kokemusta kun supisteli rv 19+. Sairaalassa makasin pari vrk (tosin toinen osastolääkäreistä olisi laittanut kotiin jo aamulla, kun olin illalla tullut, mutta kätilöt ei päästäneet) ja sitten sain 2vkon sairasloman, jonka aikana sai ainoastaan käydä vessassa ja syödä istuen.

Voimia sinulle! Luultavasti sulla on edessä saikkua ja lepohoitoa, mahdollisesti myös keskossynnytys. Ehdottomasti pitää mennä näytille!! En muista onko aktiivisen estolääkityksen raja 22 vai 24 viikkoa, mutta sinne asti jos pääset ja supistelu vain jatkuu niin sitten saat lääkityksen."

Ihan paskapuhetta, voivat tehdä ja tekevätkin.

Vierailija
32/35 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on TIETOA eikä mitään mutua. Vasta kun rv 22 on täynnä niin aloitetaan supistustenestolääkitys. Niin tai joo, sainhan mä yhden nopeavaikutteisen pillerin tyksiin saapuessani sillon rv 19+. Enempää ei annettu, sanottiin vaan että luonto hoitaa epäkelvot sikiöt ulos.

Vierailija
33/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on jo sairaalassa niin tuskin lukee tätä palstaa, joten typerää kirjoitella että "eikö ap lue ollenkaan kommentteja".

Mutta tämä on niin av-palstan tyylistä, muutama mamma päivystää täällä 24 h, muilla on elämääkin.

Ap:lle joka selvästi oli palstalla, kun kerta vastasikin... Mutta ei ollenkaan tajunnut monen vastaajan pointtia että vaikka supistuksia estävää lääkitystä ei annettaisi, voi supistukset saada loppumaan hoitamalla tulehdus. Huokaus.

Vierailija
34/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa raskauksissa myös kivuttomia supistuksia n. rv 17 alkaen, siis jopa esikoista ootellessa. Eivät tehneet mitään, lapset olivat masussa la:han asti. Jos kivuliaita, niin kyllä menisin lääkäriin! Mutta mä en saanut edes saikkua enkä lepo-ohjetta, töissä puursin vaan ja etenkin esikoista ootellessa paniikissa, että mitähän tästä seuraa...

Vierailija
35/35 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi raskautta ja aina ollut sama juttu.

Raskaudet kestäneet kuitenkin viikoille 36-40.

Eka kerran huomasin kivuttomat supistukset jo viikolla 8, sitten niitä oli jos ei nyt ihan päivittäin niin ainakin useita kertoja viikossa ihan loppuun saakka. Valittelin asiasta neuvolassa ja kävin 2 kertaa yks. gynekologillakin uä:ssä ym. Äitipolille sain nlasta lähetteen jo joskus viikolla 12 ja siellä kävin kerran, muuten loppuraskaus kontrollointiin nlassa ja rakenneuä:n yhteydessä kohdunkaulan vielä tarkastettiin. Viikolta 24 olin sairaslomallakin ä-loman alkuun saakka, kun supistuksia oli ihan koko ajan. Streptokokit ja virtsat tutkittiin monta kertaa, mutta ei syytä löytynyt. Terve lapsi syntyi viikolla 39+5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi